Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Ben87
Senior
Senior

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Ben87 » 07 Apr 2020, 21:35

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2008-whb

Net, jammer genoeg, de laatste dram ingeschonken.
Lekkere Arran!
1 x
Afbeelding

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 10 Apr 2020, 10:18

RolfvanderSteen schreef:Ik heb gisteren m’n fles Bunnahabhain 2013 RK leeg gemaakt ...

... en als er een fles leeg is, dan mag er ook weer een nieuwe open. Gisteren heb ik de Octomore 10y 2nd edition open gemaakt.

Om het Paasweekend goed te starten heb ik er een kleine tasting van gemaakt. Naast de 10y heb ik samples gezet van de Octomore OBA Concept en de Octomore 06.3. Oordeel; het was een stevige avond. Ik vind Octomores erg lekker, maar 3 op één avond is me net iets te veel. De OBA kwam voor mij als winnaar uit de bus, die vind ik echter te prijzig om nu nog aan te schaffen. De 10y is een goede nummer twee; fijn om deze fles open te hebben.

Afbeelding
1 x
Afbeelding Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Apr 2020, 20:11

Reichenbach schreef:Net aangekocht, laatst geopend en genuttigd Kilkerran 12.
Ik had verwacht er wat Springbank of Hazelburn in te herkennen gezien de familierelatie, maar dat is niet het geval. Wel dat het kwalitatief prima whisky is.

Ik herken in alle Kilkerran die ik proef echt het Springbank DNA.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 10 Apr 2020, 20:59

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/126630/aberlour-1992-whb

Net deze geopend: zeer mooie 26 jarige Aberlour die een toch wel interessante rijpingshistoriek heeft.

Originally in a butt, them some octaves, then another butt, then this hogshead!
:shock:

Ze zijn transparant bij Whiskybroker, dat dan weer wel.

En de eerste indrukken van de whisky zelf zijn echt wel goed. Een zachtere A'Bunadh met diepgang en ouderdom. :smullen
4 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Apr 2020, 13:01

Signatory Vintage, Mortlach 2002, vat 12596 en 12597.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 13 Apr 2020, 10:57

Afgelopen weekend een Balcones Texas Rye geopend.
Zoetigheid met iets chemisch wat ik wel kan waarderen ;)
Voor nog geen vier tientjes een leuke Rye om te hebben.

Dirk
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Apr 2020, 19:57

thijs100 schreef:
Reichenbach schreef:Net aangekocht, laatst geopend en genuttigd Kilkerran 12.
Ik had verwacht er wat Springbank of Hazelburn in te herkennen gezien de familierelatie, maar dat is niet het geval. Wel dat het kwalitatief prima whisky is.

Ik herken in alle Kilkerran die ik proef echt het Springbank DNA.
Na een tijdje met wat lucht onder de kurk wordt hij wel een stuk beter, ik vond hem in eerste oordeel eerst veel te schoon met wat weinig diepgang.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 14 Apr 2020, 20:13

GlenDronach 18yo Allardice uit 2018 is op. Staat nog een 2015 open waar ik toch meer van geniet eigenlijk.
Ik vind het ergens nog steeds zo apart dat een whisky die eigenlijk hetzelfde zou moeten zijn (volgens mij is dat waar een Master Blender / Distiller op toe ziet) maar een paar jaar ouder is, voor mijn gevoel zoveel minder is in kwaliteit. Zou niet moeten kunnen eigenlijk, aangezien ook dit distillaat moet zijn van voor de sluiting van GlenDronach..

Nouja, eindelijk weer eens een plekje vrij in de kast :Slainte
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 14 Apr 2020, 20:41

Daan schreef:GlenDronach 18yo Allardice uit 2018 is op. Staat nog een 2015 open waar ik toch meer van geniet eigenlijk.
Ik vind het ergens nog steeds zo apart dat een whisky die eigenlijk hetzelfde zou moeten zijn (volgens mij is dat waar een Master Blender / Distiller op toe ziet) maar een paar jaar ouder is, voor mijn gevoel zoveel minder is in kwaliteit. Zou niet moeten kunnen eigenlijk, aangezien ook dit distillaat moet zijn van voor de sluiting van GlenDronach..

Nouja, eindelijk weer eens een plekje vrij in de kast :Slainte

Kwestie van een lagere beschikbaarheid van goede vaten denk ik. De laatste jaren maakt men voor zowel de 18 en 21 jaar oud toch voornamelijk gebruik van vaten uit de laatse jaargangen voor de sluiting lijkt me. Dan ben je op een gegeven moment wel door de toppers heen, vooral als een deel daarvan (de echte uitschieters) ook nog eens als single cask worden gebotteld.

Ik ben iig blij dat ik nog twee flesjes 2013 heb staan.
2 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 14 Apr 2020, 21:13

HammerHead schreef:
Daan schreef:...

Kwestie van een lagere beschikbaarheid van goede vaten denk ik. De laatste jaren maakt men voor zowel de 18 en 21 jaar oud toch voornamelijk gebruik van vaten uit de laatse jaargangen voor de sluiting lijkt me. Dan ben je op een gegeven moment wel door de toppers heen, vooral als een deel daarvan (de echte uitschieters) ook nog eens als single cask worden gebotteld.

Zo had ik hem nog niet bekeken. Dankje voor dat stukje inzicht. Weten natuurlijk nooit zeker of dat de reden is maar het klinkt als een zeer aannemelijke verklaring in elk geval.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Apr 2020, 21:28

Onder andere over de variatie in verschillende batches.
0 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 14 Apr 2020, 22:11

Daan schreef:
HammerHead schreef:
Daan schreef:...

Zo had ik hem nog niet bekeken. Dankje voor dat stukje inzicht. Weten natuurlijk nooit zeker of dat de reden is maar het klinkt als een zeer aannemelijke verklaring in elk geval.

Op een gegeven moment gaan ze roeien met de riemen die ze nog hebben. Volgens de regelgeving zullen ze de oude stock aan vaten moeten raadplegen om een minimaal 18- en 21-jarige op de markt te kunnen brengen. Kies je er dan voor om ook de minder goede vaten in te zetten, of het bottelen van een core range fles uit te stellen of zelfs te discontinueren en geld mis te lopen? Het antwoord laat zich al raden :hoedaf
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 14 Apr 2020, 23:03

Lakerfield schreef:Op een gegeven moment gaan ze roeien met de riemen die ze nog hebben. Volgens de regelgeving zullen ze de oude stock aan vaten moeten raadplegen om een minimaal 18- en 21-jarige op de markt te kunnen brengen. Kies je er dan voor om ook de minder goede vaten in te zetten, of het bottelen van een core range fles uit te stellen of zelfs te discontinueren en geld mis te lopen? Het antwoord laat zich al raden :hoedaf

De revival is natuurlijk wel een tijd gediscontinueerd. Ik neem aan dat dit een weloverwogen keuze is geweest, anders had men met die botteling ook nog een aantal jaar uit dezelfde stock vaten moeten putten. Dan was de verhouding tussen goede en minder goede vaten nu echt zoek geweest.
1 x

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 15 Apr 2020, 07:26

Daan schreef:GlenDronach 18yo Allardice uit 2018 is op. Staat nog een 2015 open waar ik toch meer van geniet eigenlijk.

Er was in 2015 (Billy Walker) wel een andere masterblender dan in 2018(Rachel Barrie), ik denk dat dat ook wel scheelt. De 2015 glendronach die ik had vond ik ook superieur.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Apr 2020, 08:55

mardo schreef:Er was in 2015 (Billy Walker) wel een andere masterblender dan in 2018(Rachel Barrie), ik denk dat dat ook wel scheelt. De 2015 glendronach die ik had vond ik ook superieur.
De blender heeft ook veel invloed. Hij zit nu bij Glenallachie, om een hoog te houden zullen hij en zijn compagnons nu daar de beste vaten uit de kast (warenhuis) trekken.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”