Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 10 Mar 2020, 22:16

Nou een fles kan ik het niet noemen, maar wel een groot sampeltje van 200 ml.
Persoonlijk afgevuld bij Deanston in mei 2017: 8 jaar oud, red wine cask, Wb 95111
Liep ik vanavond op zoek naar iets speciaals, achter in mijn drankenkastje tegen het lijf.
Fatsoenlijk drammetje. Doe mij er nog maar eentje. :Proost
1 x

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 11 Mar 2020, 09:28

1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 17 Mar 2020, 20:09

Kon het niet laten, vanavond meteen een GlenDronach 16yo Boynsmill opengetrokken.

Eerste indruk: deze doet meteen denken aan de cask finishes (Marsala, Madeira, Port) terwijl dit een combinatie is van px, oloroso en port. Hij is vrij licht op de neus, maar goed in balans. Zoet maar een stuk lichter dan je van een "gewone" GlenDronach zou verwachten.

Een echte zomerwhisky? Misschien ontwikkelt hij zich nog anders als de fles langer open staat. Ben benieuwd!
:Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Mar 2020, 21:23

Gisteravond geledigd, deze heerlijke Laphroaig van Adelphi https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/103527/laphroaig-2000-ad

Eerder op de avond deze nieuwe aanwinst open getrokken:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/130312/bunnahabhain-2003
0 x
Afbeelding

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 18 Mar 2020, 20:33

Daan schreef:Kon het niet laten, vanavond meteen een GlenDronach 16yo Boynsmill opengetrokken.

Eerste indruk: deze doet meteen denken aan de cask finishes (Marsala, Madeira, Port) terwijl dit een combinatie is van px, oloroso en port. Hij is vrij licht op de neus, maar goed in balans. Zoet maar een stuk lichter dan je van een "gewone" GlenDronach zou verwachten.

Een echte zomerwhisky? Misschien ontwikkelt hij zich nog anders als de fles langer open staat. Ben benieuwd!

Ik lees dat je best wel een aantal GlenDronachs hebt geprobeerd de laatste tijd. Ik ben er ook nogal liefhebber van, maar vraag me oprecht af in hoeverre dit merk (te veel) hype geworden is, of dat de prijzen van de laatste tijd gerechtvaardigd zijn voor de kwaliteit die geleverd wordt? Ik heb er een aantal op het oog die ik wel wil proberen, maar twijfel nog.

Groeten,

Martin
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 19 Mar 2020, 19:10

MartinB schreef:Ik lees dat je best wel een aantal GlenDronachs hebt geprobeerd de laatste tijd. Ik ben er ook nogal liefhebber van, maar vraag me oprecht af in hoeverre dit merk (te veel) hype geworden is, of dat de prijzen van de laatste tijd gerechtvaardigd zijn voor de kwaliteit die geleverd wordt? Ik heb er een aantal op het oog die ik wel wil proberen, maar twijfel nog.

Groeten,

Martin

Goede vraag. En mogelijk wek ik hiermee verbazing want ik steek mijn passie voor GlenDronach niet onder stoelen of banken, maar: soms wel ja. Er zijn zeker de laatste tijd bottelingen waar ik ook vraagtekens bij zet. Vooral qua prijs bedoel ik dan. Denk aan de laatste batch (17).

Begrijp me niet verkeerd want nagenoeg alles wat ze bottelingen vind ik top. Het zijn steevast goede drams met age statement (alleen de cask strength is een uitzondering) en vaak vintage. Daarmee laten ze in mijn ogen de oude "rolls royce" van de sherry-whisky's (Macallan) behoorlijk achter zich.

Maar ik merk de laatste tijd toch een kanteling. Bijvoorbeeld de batches van de Allardice van 2018 die ik geproefd heb vind ik beduidend minder goed dan het "oude" spul. En ook lang niet alles wat sinds 2002 gedestilleerd is ben ik enthousiast over. Daarom probeer ik voornamelijk 90's bottelingen te kopen omdat dat vaak consistent goed spul is. Maar daarvoor moet je wel in de buidel tasten. En als er dan een keer een mindere tussen zit, heeft het behoorlijk geld gekost. Zo wordt de 1992 24yo voor LMDW online de hemel ingeprezen en was ook een van mijn duurste flessen, terwijl ik echt wel betere heb gehad voor minder geld. Ik vind hem net iets over de top (tot nu toe), lijkt teveel op een kavalan. Ook niet alle cask finishes vind ik even uitzonderlijk. De Tawny Port bijvoorbeeld vind ik top. De Marsala is meer leuk ter vergelijking maar geen hoogvlieger vind ik.

Maar al met al is het gewoon goed spul. Duur spul, maar goed spul. Geniet er uiteindelijk vele malen meer van dan goedkope whisky's. En daarom zal ik het voorlopig blijven kopen zolang er aanbod is en ik het kan betalen.

5 x

Afbeelding

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 20 Mar 2020, 09:23

Dank je voor je uitgebreide antwoord.
Tot nu toe is er nog geen GD die ik heb gekocht tegen gevallen, dus ik begrijp wat je bedoelt. Er is alleen zo veel keuze, ook in de 25-27 jaar oude flessen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zal wel op zoek gaan naar wat samples van flessen die nog te koop zijn, en toch maar een keer een mooie '90 fles kopen en zien of ik het 'er af drink' .

Groeten,

Martin
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 21 Mar 2020, 15:44

En deze is eindelijk ook open : https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ky-1988-vm
Destijds gekocht op aanraden van een forumlid. Naar ik me herinner had een online winkel opruiming.
Hij heeft me behoorlijk lang aangestaard vanaf de plank.

Om heel eerlijk te zijn was mijn eerste indruk niet direct positief.
En ook deze vond ik niet direct een knaller of enorm complex voor bijna 30 jaar oud.
Maar ik moet denk ik gewoon even kijken hoe hij zich ontwikkelt.
Sommige flessen worden een stuk beter als ze voor de helft vol met zuurstof zitten.
0 x

Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 22 Mar 2020, 20:35

Gisteren de eerste twee drams uit een cadeau gekregen Lagavulin 10yo op. Eerste indruk gewoon goed, lijkt op de standaard 16yo alleen iets vriendelijker. Fles zal niet lang overleven gok ik :Slainte
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Mar 2020, 09:33

Afgelopen weekend de Spica en Glenallachie 18 geleegd

en geopend de Arran 8yo Bere en de Glen Keith 1992 W-F
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 23 Mar 2020, 19:54

Met al dat thuiszitten merk ik dat ik de behoefte heb steeds nieuwe flessen open te maken.. misschien op zoek naar nieuwe dingen?
In elk geval, deze mooi GlenDronach is nu ook open.

En dat ie "pas" 13 is zou je echt niet zeggen.. wát een geur- en smaakexplosie is dit zeg!
Ongelooflijk! Zoet gestoofd fruit, rozijn, cake, drop/laurier, anijs.
Ik begrijp dat deze in een busje gebotteld is, misschien kan dat busje nog eens terugkomen over een paar maanden om te vieren dat we Corona hebben overwonnen ofzo.. :Slainte
0 x

Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Mar 2020, 20:09

Hier ook, thuis, vandaag jarig, geen bezoek dit jaar, dan maar een interessant flesje open gemaakt:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/16860/glencadam-1985-mos :hoera
4 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 23 Mar 2020, 20:21

HammerHead schreef:Hier ook, thuis, vandaag jarig, geen bezoek dit jaar, dan maar een interessant flesje open gemaakt:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/16860/glencadam-1985-mos :hoera

tsss.. een beetje vissen naar felicitaties zeg.. :gnif
gefeliciteerd kerel, zal dr vanaf gepaste afstand vanavond een booreltje op nemen :bottomsup
3 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Mar 2020, 21:06

Ik moet toch wat hè, mag ook al geen handen meer schudden. :nono

Dus proost dan maar iedereen :bottomsup
2 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”