"Living bottle"
- mikegerards
- Top bijdrager

Re: "Living bottle"
Ik heb ook zo'n flesje voor sherry en peated maar ik houd niet echt bij wat erin gaat. Ik kiep er af en toe wat bi, laat het ff staan en proef dan. Vervolgens gooi ik er nog iets bij waarvan ik denk dat het de smaak ten goede komt. Zo heb ik dus continu een andere blend
. Jammer is natuurlijk wel dat ik het niet kan reproduceren als iets echt lekker is maar ach wat variatie is leuk toch 
0 x
Zoiets is wel de meest relaxte benadering. Ik houd een fles met wat peated 'leftovers' in de buurt en daar doe ik dan een beetje
105 bij om hem een beetje op te poken
Dirk

Dirk
0 x
- mikegerards
- Top bijdrager

DvdB schreef:Zoiets is wel de meest relaxte benadering. Ik houd een fles met wat peated 'leftovers' in de buurt en daar doe ik dan een beetje
Dirk
Ik ben aan het denken om mijn peated living bottle op te sparen en dan op een klein vaatje te laten rijpen waar eerst een tijd sherry in heeft gezeten. Maar 105 erbij kiepen geeft hem ook een mooie punch ja
0 x
Na veelvuldig dit onderwerp te lezen, ben ik ook toe aan Living Bottle's. Ga er twee starten en noem de bottles Piet en Rie, voormalige bierflessen (beugel maar geen Grolsch) die ik ooit gebruikt heb om bier te stoken. Deze waren al gereinigd voor bier productie en ga ze voor de living bottles toch eerst even "spoelen" met een whisky
.
Omdat alle geschikte flessen al in de glasbak zijn verdwenen of nog in gebruik zijn, kwam ik op deze tip dankzij Matti en heb ik de de zolder bezocht.
Als de OC3 (0.5 ltr) leeg is zal ik misschien de inhoud van de beugelfles "Piet" daarin bewaren. Maar een beugelfles, zoals Matti zegt, maakt mensen wel nieuwsgierig naar de inhoud wat ook wel weer leuk is..
Sinds kort bewaarde ik wat restjes in sample bottles om ooit nog eens te drinken maar ik denk dat ik deze nu ga gebruiken voor de LB. Echter als je deze samples en wat van de open flessen toe zou voegen, denk ik dat ik treurig wordt van van het bodempje wat er in de LB zit
Hier kwam de tip van Soundwave goed van pas:
Ik zal dan ook proberen volgens de methode van Soundwave gaan verzamelen totdat ik aan de +/- 30 cl zit daarna zal het snel gaan totdat ik aan de 50 cl zit.
Ik kon echter niet wachten met Piet >>>
Piet:
ca.
6 cl Lagavulin 16
6 cl Laproaig 15 yo 200th
6 cl Ardbeg Uigeadail
3 cl Octomore 7.2 ;deze nadert zijn einde dus zal het laatste restje ook naar Piet gaan, misschien vanavond nog..
3 cl Oc3 - Elements of Islay
.Omdat alle geschikte flessen al in de glasbak zijn verdwenen of nog in gebruik zijn, kwam ik op deze tip dankzij Matti en heb ik de de zolder bezocht.
Of, voor een meer studentikoze oplossing: week de labels van een Grolsch-beugel en gooi het daar in, sluit perfect af en mensen kijken heel raar op als je ze een dram inschenkt
Als de OC3 (0.5 ltr) leeg is zal ik misschien de inhoud van de beugelfles "Piet" daarin bewaren. Maar een beugelfles, zoals Matti zegt, maakt mensen wel nieuwsgierig naar de inhoud wat ook wel weer leuk is..
Sinds kort bewaarde ik wat restjes in sample bottles om ooit nog eens te drinken maar ik denk dat ik deze nu ga gebruiken voor de LB. Echter als je deze samples en wat van de open flessen toe zou voegen, denk ik dat ik treurig wordt van van het bodempje wat er in de LB zit
Hier kwam de tip van Soundwave goed van pas:
Je kunt ook je LB starten in lege sample flesjes (je doet ook mee aan de VBT toch?) en die af en toe door elkaar gooien en bij voldoende sample flesje met je mengsels ze weer samen voegen in een 70cl. Dat heb ik zelf gedaan omdat ik anders zo'n lullig klein laagje een hele lange periode in een grote fles zou hebben en de zuurstof dan misschien te veel invloed zou hebben.
Ik zal dan ook proberen volgens de methode van Soundwave gaan verzamelen totdat ik aan de +/- 30 cl zit daarna zal het snel gaan totdat ik aan de 50 cl zit.
Ik kon echter niet wachten met Piet >>>
Piet:
ca.
6 cl Lagavulin 16
6 cl Laproaig 15 yo 200th
6 cl Ardbeg Uigeadail
3 cl Octomore 7.2 ;deze nadert zijn einde dus zal het laatste restje ook naar Piet gaan, misschien vanavond nog..
3 cl Oc3 - Elements of Islay
3 x
Ik had ruimte nodig in de kast dus de living bottles weer even wakker geschud. De 'e'en uitgebreid met een restje Lagavulin 16yo. De andere met een restje Chivas Regal 12yo en OP 12yo. 

0 x
Gisterenavond in de 50 cl fles, genaamd Rie, wat leven in gegooid;
Aberlour A'bunadh batch - 4 cl
Bunnahabhain 12-year-old - 3 cl
Glendronach CS #5 PX & Oloroso Sherry Casks - 6 cl
BenRiach 15-year-old Dark Rum - 6 cl
Glenfarclas 105 - 7 cl
Mooie basis om Rie's leven mee te starten.
Aberlour A'bunadh batch - 4 cl
Bunnahabhain 12-year-old - 3 cl
Glendronach CS #5 PX & Oloroso Sherry Casks - 6 cl
BenRiach 15-year-old Dark Rum - 6 cl
Glenfarclas 105 - 7 cl
Mooie basis om Rie's leven mee te starten.
0 x
Toch alweer langer geleden dan ik dacht. Aangezien dit de enige plek is waar ik de lijst bij houd en eindelijk weer een keer een weekend zonder verplichtingen heb een update:
- JW red 43% (8)
- JW black 43% (5)
- Hart Brothers Macallan 10y 1989 43 % (2)
- Chivas Regal 12y 40% (2)
- Tullamore Dew 40% (2)
- Aberlour 18y 43% (1,5)
- Bushmills 10y 40% single malt (3)
- Ardbeg 10y 46% (2)
- Cardhu 12y 40% (2)
- The famous Grouse port wood cask finish 40% (3)
- JW double black 40% (1)
- Talisker Storm 45,8% (1)
- Naked Grouse (1,5)
- Tomatin Legacy (1,5)
- William Lawsons (3)
- Royal Lochnagar distillers edition 2012 (1)
- Glenfarclas 12 (1)
- Glenfarclas 105 cask strenght (2)
- Ledaig 10y (1)
Even weer wat meer pit erin met de 105 dankzij de 60%!
- JW red 43% (8)
- JW black 43% (5)
- Hart Brothers Macallan 10y 1989 43 % (2)
- Chivas Regal 12y 40% (2)
- Tullamore Dew 40% (2)
- Aberlour 18y 43% (1,5)
- Bushmills 10y 40% single malt (3)
- Ardbeg 10y 46% (2)
- Cardhu 12y 40% (2)
- The famous Grouse port wood cask finish 40% (3)
- JW double black 40% (1)
- Talisker Storm 45,8% (1)
- Naked Grouse (1,5)
- Tomatin Legacy (1,5)
- William Lawsons (3)
- Royal Lochnagar distillers edition 2012 (1)
- Glenfarclas 12 (1)
- Glenfarclas 105 cask strenght (2)
- Ledaig 10y (1)
Even weer wat meer pit erin met de 105 dankzij de 60%!
2 x
Nadat ik een tijdje geleden iets had gelezen over een 'living cask', besloot ik op iets bescheidener schaal een soortgelijk experiment te starten met telkens het laatste restje uit mijn flessen; in mijn geval werd het een 'Living Karaf'. In het begin goot ik gewoon de laatste restjes in de karaf, maar tegenwoordig gebruik ik een maatbekertje (3cl), zodat ik toch ongeveer de samenstelling kan bij houden, en ik wacht eigenlijk niet meer tot het laatste restje - daar geniet ik toch liever 'straight' van.
Ik hou mezelf aan slechts één simpele regel: enkel Single Malt Schotse Whiskies gaan erin. Geen blends of vatted Malts, of Belgische Whisky bijvoorbeeld.
Op dit moment bestaat mijn 'Perpetuum Blend' - zoals ik 'm zelf noem - uit een 24 tal Whiskies. Als de Karaf vol is, haal ik er telkens een 5 tal stalen eruit, en herhaal dit pas als er weer 5 porties bijzitten.
Een eerste testje bij ongeveer 20 drams was best ok: De kleur bleek donkerder dan verwacht. Op de neus was er weinig rook, qua smaak zat er gelukkig wat meer rook en turf bij. Dat zal nog wel veranderen, vermits ik meer en meer naar geturfde whiskies trek. Verder proefde ik wat noten, en was het mondgevoel romig/olie-achtig. Er zat ook iets fris/fruitig bij (sinaasappel zest?)
Best wel benieuwd hoe hij gaat evolueren.
groetjes,
David.
Perpetuum Blend:
- Glenfiddich 12 40%
- Glenfiddich 14 Rich Oak 40%
- Aberfeldy 12 40%
- Glen Grant NAS (5) 40%
- The Balvenie 12 Double Wood 40%
- Bruichladdich Islay Barley NAS 50%
- Talisker Skye Edition NAS 45,8%
- Laphroaigh 10 40%
- Ardbeg 10 46%
- Laphroaig Quarter Cask NAS 40%
- Lagavulin 16 43%
- Bruichladdich Classic Laddie Scottish Barley NAS 50%
- Port Charlotte Scottish Barley 50%
- Glenlivet Founders Reserve NAS 40%
- Dalwhinnie 15 43%
- Ledaig 10 46%
- Kilchoman Sanaig 2016 46%
- Bunnahabhain Ceòbanach NAS 12 46%
- Bowmore 12 40%
- Highland Park 12 40%
- Kilchoman Machir Bay 2016 46%
- Ledaig 18 first batch 46,3%
- Bunnahabhain Cruach-Mhòna 50%
- Ardmore Legacy 40%
Ik hou mezelf aan slechts één simpele regel: enkel Single Malt Schotse Whiskies gaan erin. Geen blends of vatted Malts, of Belgische Whisky bijvoorbeeld.
Op dit moment bestaat mijn 'Perpetuum Blend' - zoals ik 'm zelf noem - uit een 24 tal Whiskies. Als de Karaf vol is, haal ik er telkens een 5 tal stalen eruit, en herhaal dit pas als er weer 5 porties bijzitten.
Een eerste testje bij ongeveer 20 drams was best ok: De kleur bleek donkerder dan verwacht. Op de neus was er weinig rook, qua smaak zat er gelukkig wat meer rook en turf bij. Dat zal nog wel veranderen, vermits ik meer en meer naar geturfde whiskies trek. Verder proefde ik wat noten, en was het mondgevoel romig/olie-achtig. Er zat ook iets fris/fruitig bij (sinaasappel zest?)
Best wel benieuwd hoe hij gaat evolueren.
groetjes,
David.
Perpetuum Blend:
- Glenfiddich 12 40%
- Glenfiddich 14 Rich Oak 40%
- Aberfeldy 12 40%
- Glen Grant NAS (5) 40%
- The Balvenie 12 Double Wood 40%
- Bruichladdich Islay Barley NAS 50%
- Talisker Skye Edition NAS 45,8%
- Laphroaigh 10 40%
- Ardbeg 10 46%
- Laphroaig Quarter Cask NAS 40%
- Lagavulin 16 43%
- Bruichladdich Classic Laddie Scottish Barley NAS 50%
- Port Charlotte Scottish Barley 50%
- Glenlivet Founders Reserve NAS 40%
- Dalwhinnie 15 43%
- Ledaig 10 46%
- Kilchoman Sanaig 2016 46%
- Bunnahabhain Ceòbanach NAS 12 46%
- Bowmore 12 40%
- Highland Park 12 40%
- Kilchoman Machir Bay 2016 46%
- Ledaig 18 first batch 46,3%
- Bunnahabhain Cruach-Mhòna 50%
- Ardmore Legacy 40%
- Bijlagen
-
- 40162561805_30374304c7_z.jpg (78.58 KiB) 1771 keer bekeken
1 x
Mijn 'Distiller' profiel: https://distiller.com/profile/spooky-iphone
Mijn 'Whizzky' collection: http://www.whizzky.net/collection.php?pg=0&ide=%7BDE5747C1-45FE-66C7-A4D3-41B6E1614D00%7D
Mijn 'Whizzky' collection: http://www.whizzky.net/collection.php?pg=0&ide=%7BDE5747C1-45FE-66C7-A4D3-41B6E1614D00%7D
- Reichenbach
- Moderator

Die is toch 48%?Spooky schreef:...
- Laphroaig Quarter Cask NAS 40%...
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:Die is toch 48%?Spooky schreef:...
- Laphroaig Quarter Cask NAS 40%...
Klopt! Je hebt gelijk!
0 x
FGG schreef:Ik had ruimte nodig in de kast dus de living bottles weer even wakker geschud. De 'e'en uitgebreid met een restje Lagavulin 16yo. De andere met een restje Chivas Regal 12yo en OP 12yo.
Alweer van een jaartje geleden maar ik las hem net .
En mijn gedachte was, die drie had ik toch lekker zelf opgedronken.

0 x
Ruud W schreef:FGG schreef:Ik had ruimte nodig in de kast dus de living bottles weer even wakker geschud. De 'e'en uitgebreid met een restje Lagavulin 16yo. De andere met een restje Chivas Regal 12yo en OP 12yo.
Daarom dat ik niet meer het laatste restje gebruik
0 x
Ruud W schreef:FGG schreef:Ik had ruimte nodig in de kast dus de living bottles weer even wakker geschud. De 'e'en uitgebreid met een restje Lagavulin 16yo. De andere met een restje Chivas Regal 12yo en OP 12yo.
Ondertussen zijn die drie zeker niet meer mijn favorieten. En zodra het kliekje in de fles dermate klein wordt gaat ie toch echt in de living bottle, althans tot dan met whisky's uit die klasse.
Ondertussen ben ik begonnen met het aanleggen van een archief in de vorm van samples met een afwijkende sticker zodat deze herkenbaar is als een gearchiveerde whisky voor duurdere of moeilijk verkrijgbare whisky's. Op dit moment heb ik dit gedaan met de Ben Nevis MoS en de Glenburgie MoS.
0 x
Gewoon ff een vraagje aan Living bottle-bezitters: Hoe vaak drinken jullie nou uiteindelijk echt een glaasje uit die fles? Met alle keuzes aan prachtige samples en flessen die de meesten van ons in de kast hebben staan, kies je dan tóch nog wel eens voor die living bottle?
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Om 'in te drinken'? Daar kun je ook een eenvoudige blend of single malt voor gebruiken.Dre schreef:kies je dan tóch nog wel eens voor die living bottle?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”