Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 11 Dec 2012, 15:39

ElwinB schreef:Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Als ik één fles voor ongeveer 45 euro wil aanschaffen, welke zouden jullie dan uitkiezen? Mag zowel een 'standaard' botteling als een onafhankelijke botteling zijn. Wat de prijs betreft mag ook minder dan 45 euro zijn, maar liefst niet veel meer. Ik heb geen voorkeur voor smaak/streek.
Oftewel: welke fles mag ik voor 45 euro niet laten staan?

(hopelijk is dit 't juiste topic om deze vraag te stellen...)

Pohhh lastige, ik zou zelf voor een Cask Strenght whisky gaan. Voor welke hangt dan ook weer een beetje af van je eigen smaak.

Sherry:
- Glenfarclas 105 (regelmatig 1 liter bij de whiskysite voor ongeveer 40E)
- Aberlour A'bunadh (in de aanbieding vaak rond 45E)
- Tamdhu 2004 van Wees

Peat:
- Bunnahabhain Moine 2006 Archives Anniversary Release (Whiskybase)
- Caol Ila Cask Strenght (als nog te vinden)

Overig:
Springbank 12 CS
Arran 12 CS
Glenlivet 16 Nadurra
Amrut Fusion
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 11 Dec 2012, 20:45

Bedankt voor de suggesties!

Een Cask Strength is geen slecht idee, inderdaad. Qua smaak heb ik overigens geen echte voorkeur. Dus het mag van mij alle kanten op gaan :goedgedaan

Mochten er meer mensen zijn die suggesties hebben, dan hoor ik ze graag!
0 x
Afbeelding

WieIk?
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor WieIk? » 12 Dec 2012, 11:23

ElwinB schreef:Bedankt voor de suggesties!

Een Cask Strength is geen slecht idee, inderdaad. Qua smaak heb ik overigens geen echte voorkeur. Dus het mag van mij alle kanten op gaan :goedgedaan

Mochten er meer mensen zijn die suggesties hebben, dan hoor ik ze graag!

De 10yo van Bruichladdich en Port Charlotte zijn hier momenteel favoriet.Beide erg vol en behoorlijk complex. De Port Charlotte is sterk geturfd maar toch weer anders dan de "typische" Islay-turf.
0 x

Implar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Implar » 28 Dec 2012, 20:21

Er zijn veel teveel whiskies die ik wil aankopen, maar jammergenoeg moet ik een selectie maken :(
- Laphroaig Quarter Cask
- Aberlour A'bunadh
- Glendronach 15yo Revival
- Highland Park 12yo
- Auchentoshan Valinch

Welke zijn de echte toppers onder deze?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 28 Dec 2012, 20:24

Implar schreef:Er zijn veel teveel whiskies die ik wil aankopen, maar jammergenoeg moet ik een selectie maken :(
- Laphroaig Quarter Cask
- Aberlour A'bunadh
- Highland Park 12yo
- Auchentoshan Valinch

Dat wordt toch het hele lijstje kopen vrees ik, zijn eigenlijk allemaal toppers ;) Hooguit kan je kiezen tussen de Glendronach en de Aberlour omdat die allebei sherried zijn (maar heel verschillend!).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 28 Dec 2012, 20:57

Matti schreef:
Implar schreef:Er zijn veel teveel whiskies die ik wil aankopen, maar jammergenoeg moet ik een selectie maken :(
- Laphroaig Quarter Cask
- Aberlour A'bunadh
- Highland Park 12yo
- Auchentoshan Valinch

Dat wordt toch het hele lijstje kopen vrees ik, zijn eigenlijk allemaal toppers ;) Hooguit kan je kiezen tussen de Glendronach en de Aberlour omdat die allebei sherried zijn (maar heel verschillend!).

en ik zou willen aanvullen dat de Highland Park 12 eigenlijk de enige is van die 5 die qua kwaliteit een trapje lager staat (persoonlijke mening, als scoort die rond de 79 op malt maniacs, de rest meer dan 80). Dus beter de HP 18 jaar, die dan weer heel erg hoog scoort en zijn prijs meer dan rechtvaardigt (rond de 52 euro)
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 29 Dec 2012, 01:49

Ben het helemaal met Yapi eens. Ondanks dat ik echt een HP fanaat ben hoort de 12yo niet helemaal thuis in de rest van dat lijstje. De 18yo staat wat mij betreft dan weer ver boven de overige haha (alleen heb ik nog steeds de Aberlour nog niet gedronken)
0 x

Implar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Implar » 29 Dec 2012, 19:36

Yapi schreef:
Matti schreef:
- Laphroaig Quarter Cask
- Aberlour A'bunadh
- Highland Park 12yo
- Auchentoshan Valinch

en ik zou willen aanvullen dat de Highland Park 12 eigenlijk de enige is van die 5 die qua kwaliteit een trapje lager staat (persoonlijke mening, als scoort die rond de 79 op malt maniacs, de rest meer dan 80). Dus beter de HP 18 jaar, die dan weer heel erg hoog scoort en zijn prijs meer dan rechtvaardigt (rond de 52 euro)

Ai ai ai, dat zal moeilijk kiezen worden :)
Alvast bedankt voor jullie meningen, de Highland Park 12yo zal ik dan op men lijstje vervangen door de 18yo.

Zijn er bepaalde Aberlour A'bunadh batches die minder zijn dan de rest? Of maakt de batch niet echt uit? (Ik ben niet bereid veel meer te betalen voor een marginaal verschil). Ik heb gezien dat de Valinch ook in 2011 en 2012 uitgave bestaat, ik veronderstel dat hier geen (noemenswaardig) verschil in zit?
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 09 Jan 2013, 16:10

Implar schreef:Zijn er bepaalde Aberlour A'bunadh batches die minder zijn dan de rest? Of maakt de batch niet echt uit? (Ik ben niet bereid veel meer te betalen voor een marginaal verschil). Ik heb gezien dat de Valinch ook in 2011 en 2012 uitgave bestaat, ik veronderstel dat hier geen (noemenswaardig) verschil in zit?

Wat betreft de batches van Abunadh zijn er idd mindere versies, namelijk die erg gekenmerkt worden door sulphur. Hoe gevoelig jij bent voor sulphur zal dus uitmaken in je waardering van deze whiskies. Kenmerkend voor (te overheersende) sulphur is een geur van zwavel, rotte eieren. De meest recente batches (40, 41 en 42) worden allemaal in meer of mindere mate (blijkbaar) hier door gekenmerkt. Om te kijken hoe bepaalde batches scoren, kun je kijken op www.whiskybase.com of op de Malt Monitor (http://www.whisky-monitor.com/)

Volgens mij is in Nederland voornamelijk nog de Auchentoshan Valinch 2011 verkrijgbaar (ik zit te wachten op de 2012 editie - als die tenminste betaalbaar is). In het algemeen wordt de 2011 net iets beter beoordeelt/beter gewaardeerd dan de 2012 versie.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Jan 2013, 16:40

WhiteMonkey schreef:Kenmerkend voor (te overheersende) sulphur is een geur van zwavel, rotte eieren.

Joh, zou het? :gnif
De meest recente batches (40, 41 en 42) worden allemaal in meer of mindere mate (blijkbaar) hier door gekenmerkt.

Van batch 40 wist ik dit, maar van 41 en 42 zie ik nu inderdaad dat het (in mindere mate) ook genoemd wordt. Hopelijk is de batch 44, die ik onlangs gekocht heb, niet vergelijkbaar met 40.
Ik vraag me af waar batch 43 gebleven is trouwens.
0 x
Afbeelding

Jorrit
Senior
Senior

Help! Welke whisky's zal ik bestellen?

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 27 Mar 2013, 20:06

Hallo allemaal,

(Geen idee of dit onderwerp op de juiste plaats staat hoor!)

Na het WFNN afgelopen weekend ben ik van plan mijn collectie met een aantal flessen uit te breiden. Ik zat te denken aan het volgende:
-Bruichladdich The Laddie Ten
-Glendronach 15 The Revival óf een Cask Strength
-Laphroaig Triple Wood óf Quarter Cask óf Laphroaig 1998 Signatory
-Ardbeg Uigeadail
-Lagavulin Distillers Edition

De Bruichladdich heb ik zoveel over gehoord en gelezen dat ik die blind koop (nooit geproefd). Revival ken ik en beviel toentertijd zeer goed. Uigeadail heb ik op het WFNN geproefd en is me ook goed bevallen.

Nu vraag ik jullie advies over het volgende:
- Revival of de Cask Strength - is de Cask Strength het waard bijna 25 euro duurder te zijn?
- Heeft iemand ervaring met de Laphroaig 1998 Signatory? Zóveel beter dan de standaard 10?

En tot slot, de Lagavulin Distillers Edition. Is de Distillers Edition goed gesherried, zoals een Uigeadail? Nog belangrijker: smaakt deze? Wanneer de DE en de 16 dicht bij elkaar liggen koop ik voor het geld liever de 16..

Wanneer jullie denken: ''ho, deze jongen kan voor het geld véél beter krijgen'', suggesties hoor ik graag (sherry, turf en rook, turf en rook/sherry) :D

Alvast bedankt voor het meedenken!

:Pipersmile

Edit: Uiteraard heb ik al gebruik gemaakt van de zoekfuncties en google. Wanneer ik een bepaald topic over het hoofd heb gezien mag een linkje ook :goedgedaan
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Help! Welke whisky's zal ik bestellen?

Ongelezen berichtdoor Otje » 27 Mar 2013, 20:19

Deze mogen voor mij allemaal in de collectie...

Laddie 10 was door Ralfy uitgeroepen tot whisky van het jaar 2011, de Revival whisky van het jaar 2012. Allebei erg lekker, tenzij je idd de CS Glendronach wil kopen voor 25e meer. De Ardbeg is fantastisch en dat is de Laphroaig QC ook, maar vind de Ardbeg beter, is natuurlijk ook wat duurder.

Enfin, deze zijn het wel waard om allemaal aan te schaffen.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Mar 2013, 20:23

De Lagavulin DE is zeker goed gesherried, maar helemaal anders dan de Uigeadail. Ik persoonlijk vind hem (zeem)zoeter dan de Uigeadail en heel rokerig. Maar hij is toch weer niet hetzelfde als de standaard 16yo, die het meer van turf en rook moet hebben en minder van sherry.
De Laphroaig QC is ook heel lekker, medicinaal, maritiem maar je moet wel houden van zoethout. Deze versie van Laphroaig noemen ze 'liquid heroine'. Hij gaat wel HEEL makkelijk naar binnen, hoor!
Over Glendronach ga ik me niet uitspreken, want ik heb tot nu toe geen enkele Glendronach gedronken.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 27 Mar 2013, 20:25

Dank voor je reactie! :)

Ik vond de Revival al enigszins op vatsterkte ''voelen'', deze is natuurlijk ook relatief zwaar gebotteld. Ik vond de Revival wat dat betreft sterk lijken op een A'bunadh van tegen de 60%. Mooi, de Revival dus gewoon toch!

Het liefst koop ik ze ook allemaal, aangezien ze me vast allemaal wel zullen smaken. Helaas zit ik met mijn studiefinanciering en moet ik dus een beetje slimme afwegingen maken :Tongue
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Mar 2013, 20:30

Otje schreef:Deze mogen voor mij allemaal in de collectie...

Laddie 10 was door Ralfy uitgeroepen tot whisky van het jaar 2011, de Revival whisky van het jaar 2012. Allebei erg lekker, tenzij je idd de CS Glendronach wil kopen voor 25e meer. De Ardbeg is fantastisch en dat is de Laphroaig QC ook, maar vind de Ardbeg beter, is natuurlijk ook wat duurder.

Enfin, deze zijn het wel waard om allemaal aan te schaffen.

x 2
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”