Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
GM Caol Ila 13y, laatste glaasje uit de fles
1 x
Om een prachtig whiskyweekend af te sluiten een sample opengetrokken die me al lang stond aan te staren:
Een Port Ellen 1983, op 33 jarige leeftijd vanuit een sherry butt gebotteld door Hunter Laing: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... en-1983-hl
Mijn eerste Port Ellen, en misschien meteen de laatste...
En het 'vervelende' is dat hij steengoed is. Antieke neus met een echo van peat en een unieke fruitigheid, de smaak is een explosie in slow motion: dik olieachtig, maritiem, iets zwaardere turf, alle soorten citrus fruit, laag na laag...
Een Port Ellen 1983, op 33 jarige leeftijd vanuit een sherry butt gebotteld door Hunter Laing: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... en-1983-hl
Mijn eerste Port Ellen, en misschien meteen de laatste...
En het 'vervelende' is dat hij steengoed is. Antieke neus met een echo van peat en een unieke fruitigheid, de smaak is een explosie in slow motion: dik olieachtig, maritiem, iets zwaardere turf, alle soorten citrus fruit, laag na laag...
8 x
Paar samples van een maat gekregen die vanavond in het glas zitten:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/73170/ardmore-12-year-old
Voor een 12yo van rond de € 40 totaal niet slecht! De combinatie van een tikkeltje rook en port werkt erg goed, al is ie wat scherp en niet bijzonder complex. In de categorie "lekkere doordrinker" aanschurkend tegen "bang for your buck" (net te laag gescoord daarvoor, 86)
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/225627/ardmore-2014-wh
Zo, daar blijf je aan snuffelen! Schoensmeer en tabak zijn de eerste geuren die binnenkomen, gedroogd fruit en een tikkeltje rook. Enorm olieachtig en vol in de mond, voor een 7 jarige enorm knap dit. Alcohol is redelijk goed geïntegreerd, klein randje (tja, het is een jonkie) en klein nadeeltje is de afdronk/nasmaak, tikkeltje wrang.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/197925/glenallachie-2009
Deze bewaard als laatste maar misschien beter niet kunnen doen. Om heel eerlijk te zijn betere olorosos gedronken en de hoge (88,5+) rating op WB volg ik niet helemaal. Zeker geen slechte whisky maar helaas ook niet wat ik verwacht had. Hij komt te ongebalanceerd over op me, te scherp qua alcohol en er zit een zuurtje/citrustoontje in dat niet helemaal lekker combineert vind ik.
Al met al toch een leuke avond
Voor een 12yo van rond de € 40 totaal niet slecht! De combinatie van een tikkeltje rook en port werkt erg goed, al is ie wat scherp en niet bijzonder complex. In de categorie "lekkere doordrinker" aanschurkend tegen "bang for your buck" (net te laag gescoord daarvoor, 86)
Zo, daar blijf je aan snuffelen! Schoensmeer en tabak zijn de eerste geuren die binnenkomen, gedroogd fruit en een tikkeltje rook. Enorm olieachtig en vol in de mond, voor een 7 jarige enorm knap dit. Alcohol is redelijk goed geïntegreerd, klein randje (tja, het is een jonkie) en klein nadeeltje is de afdronk/nasmaak, tikkeltje wrang.
Deze bewaard als laatste maar misschien beter niet kunnen doen. Om heel eerlijk te zijn betere olorosos gedronken en de hoge (88,5+) rating op WB volg ik niet helemaal. Zeker geen slechte whisky maar helaas ook niet wat ik verwacht had. Hij komt te ongebalanceerd over op me, te scherp qua alcohol en er zit een zuurtje/citrustoontje in dat niet helemaal lekker combineert vind ik.

2 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Gisterenavond door een paar van m'n flessen heen gegaan met een collega + oud collega.
Glenallachie 11 y/o Moscatel
North Britisch 1988 Thompson Bros.
Invergordon 1973 Creative Whisky Company
Tormore 1995 Le Gus't
Glenallachie 2009 Oloroso for The Old Pipe
Highland Park Cask Strength Batch 3 (meegenomen door collega)
Inchfad 2007 Whiskydudes
Laphroaig 10 Cask Strength Batch 14
De Inchfad van WDS wordt met nu nog een bodempje in de fles steeds beter. Anderen vonden het zelfs de beste van de avond. Mijn favoriet blijft toch de Invergordon, maar van de Inchfad gaan er wellicht nog wat flessen van de planken bij slijters verdwijnen.
Glenallachie 11 y/o Moscatel
North Britisch 1988 Thompson Bros.
Invergordon 1973 Creative Whisky Company
Tormore 1995 Le Gus't
Glenallachie 2009 Oloroso for The Old Pipe
Highland Park Cask Strength Batch 3 (meegenomen door collega)
Inchfad 2007 Whiskydudes
Laphroaig 10 Cask Strength Batch 14
De Inchfad van WDS wordt met nu nog een bodempje in de fles steeds beter. Anderen vonden het zelfs de beste van de avond. Mijn favoriet blijft toch de Invergordon, maar van de Inchfad gaan er wellicht nog wat flessen van de planken bij slijters verdwijnen.

3 x
Gisterenavond dan ook maar eens de 'beruchte' North British 1988 PST geproefd, waar een paar bladzijden geleden hier nogal een discussie met uiteenlopende meningen over was.
En eerlijk, ik snap de discussie wel, ik vind er ook absoluut iets heel vreemds aan zitten. Sowieso bleef ik ook heel veel lijm ruiken en proeven, wat normaal gesproken bij grains wel vervliegt na een half uurtje/uurtje ademen. Hier niet.
Maar bovenal kreeg ik associaties die ik vervolgens niet meer kwijtraakte, want naast het lijmerige deed het me opeens ook weer heel erg denken aan vroeger, de geur in poliklinieken en op afdeling Spoedeisende Hulp, zo'n typische geur, zijnde een combinatie van pleisters en verband, ontsmettingsmiddelen en andersoortige medicijnen. En nog gekker: ik vond het ondanks de niet al te fijne associatie nog lekker ook
.
Dus ja, een hele aparte, daarin ga ik tot een bepaalde hoogte mee met Arthur/Cask1988, maar ik sluit me óók bij Henri aan, want desondanks heb ik er wel van genoten en er een avondje lol aan beleefd
.
En eerlijk, ik snap de discussie wel, ik vind er ook absoluut iets heel vreemds aan zitten. Sowieso bleef ik ook heel veel lijm ruiken en proeven, wat normaal gesproken bij grains wel vervliegt na een half uurtje/uurtje ademen. Hier niet.
Maar bovenal kreeg ik associaties die ik vervolgens niet meer kwijtraakte, want naast het lijmerige deed het me opeens ook weer heel erg denken aan vroeger, de geur in poliklinieken en op afdeling Spoedeisende Hulp, zo'n typische geur, zijnde een combinatie van pleisters en verband, ontsmettingsmiddelen en andersoortige medicijnen. En nog gekker: ik vond het ondanks de niet al te fijne associatie nog lekker ook
.Dus ja, een hele aparte, daarin ga ik tot een bepaalde hoogte mee met Arthur/Cask1988, maar ik sluit me óók bij Henri aan, want desondanks heb ik er wel van genoten en er een avondje lol aan beleefd
.
2 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Dre schreef:.....
Maar bovenal kreeg ik associaties die ik vervolgens niet meer kwijtraakte, want naast het lijmerige deed het me opeens ook weer heel erg denken aan vroeger, de geur in poliklinieken en op afdeling Spoedeisende Hulp, zo'n typische geur, zijnde een combinatie van pleisters en verband, ontsmettingsmiddelen en andersoortige medicijnen. En nog gekker: ik vond het ondanks de niet al te fijne associatie nog lekker ook.
Ouwe Dettol snuiver

2 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Dre schreef:Gisterenavond dan ook maar eens de 'beruchte' North British 1988 PST geproefd, waar een paar bladzijden geleden hier nogal een discussie met uiteenlopende meningen over was.
Maar bovenal kreeg ik associaties die ik vervolgens niet meer kwijtraakte, want naast het lijmerige deed het me opeens ook weer heel erg denken aan vroeger, de geur in poliklinieken en op afdeling Spoedeisende Hulp, zo'n typische geur, zijnde een combinatie van pleisters en verband, ontsmettingsmiddelen en andersoortige medicijnen. En nog gekker: ik vond het ondanks de niet al te fijne associatie nog lekker ook.
Dus ja, een hele aparte, daarin ga ik tot een bepaalde hoogte mee met Arthur/Cask1988, maar ik sluit me óók bij Henri aan, want desondanks heb ik er wel van genoten en er een avondje lol aan beleefd.
Zaterdag was er hier iemand die de North British 1988 duidelijk beter vond dan de Invergordon 1973 die ik heb staan. Overigens krijg ik er op dit moment (bijna een derde de fles in) ook veel meer lijm uit dan bij de eerste 2 drams, toen het nog veel meer richting kaarsvet ging.
2 x
JW Blue Label (miniatuur)
Zou ik er een 0.7 fles van kopen ? : nee
Leuk om een keer te proeven* ? : zekers
*Zoet (manderijn, honing) en mild (40%)
Dirk
Zou ik er een 0.7 fles van kopen ? : nee
Leuk om een keer te proeven* ? : zekers
*Zoet (manderijn, honing) en mild (40%)
Dirk
1 x
- Aaaan taaaaaafel
- Senior

De Dailuaine 16 heb ik nu in t glas. Lekkere slobberaar die het palet mooi wakker schud.
Trouwens geweldig om sommige proefnotities terug te lezen hier
Trouwens geweldig om sommige proefnotities terug te lezen hier

1 x
- Petrovitski
- Senior

De Ardnamurchan AD/10:22 (Madeira)
En die is erg aangenaam
En die is erg aangenaam
0 x
- Petrovitski
- Senior

Daan schreef:Paar samples van een maat gekregen die vanavond in het glas zitten:
Zo zie je maar weer hoe snaken verschillen kunnen.
Ik vind de Glenallachie juist wel lekker en heb er niet lang geleden een tweede flesje van besteld.
1 x
- Aaaan taaaaaafel
- Senior

Petrovitski schreef:De Ardnamurchan AD/10:22 (Madeira)
En die is erg aangenaam
Das een hele fijne idd, laatst geproefd.
Die Glenallachie ben ik zelf nu wel nieuwsgierig naar. Heb em als sample staan.
0 x
Benromach 10 en Springbank 10
De Ben10 voor € 34,95 is
De verse release SB10 (binnenkort) .. zal voor die prijs zeker niet lukken
Dirk
De Ben10 voor € 34,95 is

De verse release SB10 (binnenkort) .. zal voor die prijs zeker niet lukken
Dirk
1 x
DvdB schreef:Benromach 10 en Springbank 10
De Ben10 voor € 34,95 is
De verse release SB10 (binnenkort) .. zal voor die prijs zeker niet lukken![]()
![]()
Dirk
De Benromach 10 is inderdaad een fijne whisky, die ook nog eens zeer betaalbaar is gebleven!
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”