Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Heb je precies hetzelfde bij beide bottelingen?
Bruichladdich heeft wel vaak zwavel inderdaad maar volgens mij ken ik die Aberfeldy en daar had ik iets anders bij, iets dat ik bij meerdere van die Gordon MacPhail sherrybottelingen uit de nieuwe Connoisseurs Choice heb, het is een soort muffe plankige iets cremige/zepige maar toch ook droge smaak van sherry.
Niet muf in de zin van een wat stoffige kelder of oude sigarenkistjes maar meer een soort mufheid zonder charme of patina.
Ik ben tot nu toe echt geen fan van die nieuwe Connoisseurs Choice serie, ik heb er inmiddels flink wat geprobeerd maar deze komen bij mij vaak als een van de minste naar boven.
Ik vermoed dat het met het type sherry te maken heeft en dat er grote verschillen zijn tussen de ene Oloroso of PX en de andere en hoe deze inwerken op het hout.
Neem bijvoorbeeld Oloroso, dat kan echt kurkdroog en bijna azijnachtig zuur zijn, ik heb hier nu een Fernando de Castilla Oloroso open en echt lekker vind ik die niet moet ik zeggen, het heeft wel interessante nootachtige toetsen maar voor de rest is het voornamelijk droog en zuur met behoorlijk wat tannine (terwijl ik echt best goed tegen zuur kan).
Niet elke Oloroso is echter zo kurkdroog heb ik het idee want sommige Whisky gerijpt op Oloroso vaten is best zoet.
Veel PX is mierzoet, vind ik ook niet te doen, maar dan zijn er ook Whiskyvaten waarin tonen van maggi en laurier doorkomen (vind ik heerlijk in dat type Whisky) en andere vaten die prachtig (rood/donker) fruit hebben, waar dat vandaan komt ik zou het echt niet weten.
Het overgrote deel van de huidige sherryknallers zijn wat mij betreft afgevlakte stroperige smakeloze mengsels van Whisky met PX, waarom dat zo is of waarom deze bottelingen zo op mij overkomen kan ik je ook niet zeggen.
Poeh, lang verhaal, met als conclusie dat ik het ook niet echt weet en al tijden op zoek ben wat het nu precies dat die smaken met name in sherryvaten doet ontstaan, als anderen hier hen kijk op willen delen zou ik dat ook zeer interessant vinden.
Bruichladdich heeft wel vaak zwavel inderdaad maar volgens mij ken ik die Aberfeldy en daar had ik iets anders bij, iets dat ik bij meerdere van die Gordon MacPhail sherrybottelingen uit de nieuwe Connoisseurs Choice heb, het is een soort muffe plankige iets cremige/zepige maar toch ook droge smaak van sherry.
Niet muf in de zin van een wat stoffige kelder of oude sigarenkistjes maar meer een soort mufheid zonder charme of patina.
Ik ben tot nu toe echt geen fan van die nieuwe Connoisseurs Choice serie, ik heb er inmiddels flink wat geprobeerd maar deze komen bij mij vaak als een van de minste naar boven.
Ik vermoed dat het met het type sherry te maken heeft en dat er grote verschillen zijn tussen de ene Oloroso of PX en de andere en hoe deze inwerken op het hout.
Neem bijvoorbeeld Oloroso, dat kan echt kurkdroog en bijna azijnachtig zuur zijn, ik heb hier nu een Fernando de Castilla Oloroso open en echt lekker vind ik die niet moet ik zeggen, het heeft wel interessante nootachtige toetsen maar voor de rest is het voornamelijk droog en zuur met behoorlijk wat tannine (terwijl ik echt best goed tegen zuur kan).
Niet elke Oloroso is echter zo kurkdroog heb ik het idee want sommige Whisky gerijpt op Oloroso vaten is best zoet.
Veel PX is mierzoet, vind ik ook niet te doen, maar dan zijn er ook Whiskyvaten waarin tonen van maggi en laurier doorkomen (vind ik heerlijk in dat type Whisky) en andere vaten die prachtig (rood/donker) fruit hebben, waar dat vandaan komt ik zou het echt niet weten.
Het overgrote deel van de huidige sherryknallers zijn wat mij betreft afgevlakte stroperige smakeloze mengsels van Whisky met PX, waarom dat zo is of waarom deze bottelingen zo op mij overkomen kan ik je ook niet zeggen.
Poeh, lang verhaal, met als conclusie dat ik het ook niet echt weet en al tijden op zoek ben wat het nu precies dat die smaken met name in sherryvaten doet ontstaan, als anderen hier hen kijk op willen delen zou ik dat ook zeer interessant vinden.
Laatst gewijzigd door Tris op 14 Feb 2021, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Tris schreef:Heb je precies hetzelfde bij beide bottelingen?
De Bruichladdich had dit inderdaad veel meer. De Aberfeldy had het meer in de achtergrond en weinig in de geur. Maar vind het zonde, de Aberfeldy in het bijzonder. Die was goed, op die zwavel na.
0 x
Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.
Aha, bij die Aberfeldy had ik niet echt zwavel dat ik me kan herinneren.
Maar nu moet ik zeggen dat zwavel veel verschillende verschijningsvormen heeft, je hebt bijvoorbeeld van afgestreken lucifers, buskruit (gun powder) tot en met gekookte of rotte eieren aan toe.
Met een beetje buskruit of gun powder heb ik meestal niet zoveel moeite.
Het zwavelachtige kan ook een bepaalde typerende droge smaak met zich meebrengen heb ik het idee, dat kan storend zijn, naar mijn mening is dat zeker het geval als er weinig andere smaken tegenover staan die het kunnen balanceren.
Daarbij heb je het zwavel uit de spirit wat vaak als een zekere vlezigheid wordt omschreven (misschien iets ijzerachtigs?), sommigen zeggen dat de wormtubs deels deze invloed zouden hebben, en dan het zwavel uit de (slecht geprepareerde?) vaten wat meestal toch andere effecten teweeg brengt.
Maar nu moet ik zeggen dat zwavel veel verschillende verschijningsvormen heeft, je hebt bijvoorbeeld van afgestreken lucifers, buskruit (gun powder) tot en met gekookte of rotte eieren aan toe.
Met een beetje buskruit of gun powder heb ik meestal niet zoveel moeite.
Het zwavelachtige kan ook een bepaalde typerende droge smaak met zich meebrengen heb ik het idee, dat kan storend zijn, naar mijn mening is dat zeker het geval als er weinig andere smaken tegenover staan die het kunnen balanceren.
Daarbij heb je het zwavel uit de spirit wat vaak als een zekere vlezigheid wordt omschreven (misschien iets ijzerachtigs?), sommigen zeggen dat de wormtubs deels deze invloed zouden hebben, en dan het zwavel uit de (slecht geprepareerde?) vaten wat meestal toch andere effecten teweeg brengt.
0 x
Ach jah, ik heb hem zojuist nog even opgefrist met een goede Glen Elgin.
Lekkere zoete afsluiter
Lekkere zoete afsluiter
0 x
Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.
- Thewowbar1986
- Top bijdrager

Vanavond by the glass...
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 94-octaves
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -1973-twhm
Zeer lekkere Glendronach, net op het juiste punt gebotteld naar mijn mening, net op het tikkeltje van te houterig.
De Bunna is na de auld acquaintance de beste die ik ooit proefde...op naar een nieuwe week!
Cheers
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 94-octaves
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -1973-twhm
Zeer lekkere Glendronach, net op het juiste punt gebotteld naar mijn mening, net op het tikkeltje van te houterig.
De Bunna is na de auld acquaintance de beste die ik ooit proefde...op naar een nieuwe week!
Cheers
1 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
- squaadgras
- Forum goeroe

Ben heel benieuwd wat je precies goed vond aan de GlenDronach 94 Octaves?
Ik heb deze blind geproefd, en voor het eerst dat ik een single cash Dronach zo laag heb gescoord (85). Parfum, rubber, hout, veel off-notes. Schrok me een hoedje dat het een Dronach was toen het mij werd verteld. Achteraf vielen de puzzelstukjes enigszins op zijn plaats: als je een 20 jarige Dronach moet finishen in Pedro Ximénez Sherry Octaves, dan is er ergens tijdens de rijping iets goed mis gegaan imho
Maargoed, ik laat me graag iets anders aanpraten...
Ik heb deze blind geproefd, en voor het eerst dat ik een single cash Dronach zo laag heb gescoord (85). Parfum, rubber, hout, veel off-notes. Schrok me een hoedje dat het een Dronach was toen het mij werd verteld. Achteraf vielen de puzzelstukjes enigszins op zijn plaats: als je een 20 jarige Dronach moet finishen in Pedro Ximénez Sherry Octaves, dan is er ergens tijdens de rijping iets goed mis gegaan imho
Maargoed, ik laat me graag iets anders aanpraten...
1 x
2 ∞ & →
glenlivet illicit still in het glas
Kan me inderdaad vinden in de eerdere reacties op dit forum betreffende deze whisky.
Ga er zeker nog een tweede flesje van aanschaffen
Kan me inderdaad vinden in de eerdere reacties op dit forum betreffende deze whisky.
Ga er zeker nog een tweede flesje van aanschaffen

3 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Germ schreef:Een sample van https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... dy-2003-gm deze in het glas.
Er zit een ondertoon in van iets waar ik nog niet echt mn vinger op kan leggen. Of dat dan die zwavelsmaak is waar mensen het wel eens over hebben... maar het is niet mijn ding.
Gister proefde ik dezelfde tonen in een Bruichladdich sample.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ar-old-fdk
Niet mijn cup of thea.
Iemand deze whisky’s geproefd en kan iemand mij uitleggen wat deze smaak precies is? Ondanks dat het persoonlijk is natuurlijk en misschien niemand dit proeft behalve ik.
Naar aanleiding hiervan mijn sample van de Fadandel Laddie maar eens aan een onderzoek onderworpen. Prima dram wat mij betreft, wel erg droog en aards wat niet persé de norm is voor een sherrybom. Vaak is het dan een stuk fruitiger en zoeter. Ik zie dat Dre 'm ook heeft geproefd en 'm wel erg fruitig vindt, maar ik haal dat dominante fruit er niet uit. Wat jij dan ruikt/proeft? Ik denk niet dat dat hier de zwavel is; er zit een toefje op de achtergrond wat mij betreft, maar ik vind het hier niet storend. Maar misschien ben jij er nog gevoeliger voor dan ik. Wat mij betreft is het vooral de aardsheid met tabak, veel drop en gebrande koffie/cacao tonen die dit een mooie botteling maakt. Ook wat zoutigheid als in een bouillon. Ik kan me een Dailuaine herinneren die dat ook had qua zoutigheid.
Ook doet ie op de een of andere manier denk aan de sherried Benromach peat smoke van 2 jaar terug alleen ging daar alles wel verkeerd: meer zwavel, veel rubber en idioot peperig.
0 x
Deze Bowmore SMWS trok ik drie jaar geleden open om de geboorte van onze middelste te vieren. Ze was vandaag jarig; hele dame natuurlijk. Ik drink er nu één op haar.
6 x
Na een aardige stop, eerst van 2013 tot 2016 en toen vanaf 2016 tot nu ongeveer... aan het opruimen. Ik kwam in de kast heel veel samples tegen. Je kent het wel, samples die je bewaart voor een mooi moment. Veel oude samples dus ook. Toen al oud, nu nog ouder (in die zin, lang geleden gebotteld). Veel samples van HWF-VBT 4, 5 en 6. Ook samples met een bodempje die opgedroogd zijn
Het smaakt me weer goed.
Het smaakt me weer goed.
14 x
JayDie schreef:Na een aardige stop, eerst van 2013 tot 2016 en toen vanaf 2016 tot nu ongeveer... Het smaakt me weer goed.
Welcome back

1 x
Quickie is vanavond mijn gastheer voor de HWF-BFYB regio's 2 tasting. Vanavond sluiten we af wat het basis HWF-BFYB setje betreft
Volgende week dan nog de gulle gevers set
Volgende week dan nog de gulle gevers set

1 x
Bunna An Cladach
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... an-cladach
Wat jongig maar prima woensdag drammetje
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... an-cladach
Wat jongig maar prima woensdag drammetje
0 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller
Sample 2, de Ardbeg Uigeadail, aan het drinken. Niet m’n ding..
1 x
Nu een glaasje van deze goed betaalbare maar niet super bijzondere staoisha. https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... w-staoisha
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”