Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Perry Veenendaal
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 27 Jan 2021, 14:52

HammerHead schreef:De eerste 3 van de WIN Fanta-range geprobeerd, namelijk de sherry matured en de Madeira en Port finishes.

Glenallachie 2008 sherry butt: echt een over the top vatinvloed hier - wel behoorlijk lekker overigens - maar bijna geen whisky meer in te ontdekken. 't Is alleen maar bessenjam, taartvulling en chocola.
[
Benrinnes 2007 Port finish: mooi drammetje. Van alle drie het best in balans. Ik proef hier ten minste nog dat ik whisky drink, hoewel deze nog altijd erg zoet is.

Ondanks dat ik de Glenallachie net iets hoger scoor als de Benrinnes ga ik van de laatste denk ik nog een flesje aanschaffen. Die Allachie lijkt me echt zo'n whisky voor specifieke momenten, terwijl de Benrinnes veel meer een dram voor alledag is.

Ik vond de Glenallachie erg goed. Wel trof ik een zuurtje aan in de neus wat me niet zo beviel. (Ik hou sowieso niet van zuurpruimen).
De Glenallachie is wat zwaarder dan de Benrinnes, echt eentje om langer over te doen. Wordt wat vriendelijker en zachter naarmate de tijd verstrijkt. Ik deel je mening m.b.t. Specifieke momenten. Dit is er geen een die je op een verjaardag wegkloekt, maar meer voor een rustig eenzaam moment met The Forest van The Cure op de repeat knop....
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Jan 2021, 18:45

Perry Veenendaal schreef:Ik vond de Glenallachie erg goed. Wel trof ik een zuurtje aan in de neus wat me niet zo beviel. (Ik hou sowieso niet van zuurpruimen).
De Glenallachie is wat zwaarder dan de Benrinnes, echt eentje om langer over te doen. Wordt wat vriendelijker en zachter naarmate de tijd verstrijkt. Ik deel je mening m.b.t. Specifieke momenten. Dit is er geen een die je op een verjaardag wegkloekt, maar meer voor een rustig eenzaam moment met The Forest van The Cure op de repeat knop....

Nou ja, de repeat knop gaat wel wat ver, ervan uitgaande dat je er ten minste een uur over doet komt ie dan toch zeker 12x voorbij. Een ideaal recept om een hekel aan een nummer te krijgen wat mij betreft. Dan zet ik liever gewoon het complete album Seventeen Seconds op. :jazzybass

Overigens werd de Glenallachie bij mij na verloop van tijd juist steeds kruidiger (vooral kruidnagel); wel met wat water erbij. En dat zuurtje vond ik juist wel prettig, vooral fris (als in zure kersen of onrijpe bessen). Maar goed, ik houd ook erg van geuze/lambic, wild ale's en Berliner Weisse als bierstijlen. Daar zijn zure matten af en toe niks bij. :lekker
0 x

SebasDB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SebasDB » 27 Jan 2021, 18:52

Gisteren kwam een maatje 'toevallig' langs met een sample van de Glenmorangie Tale of Cake. Nou de cake heb ik er niet uitgehaald maar het zoet boterige was wel behoorlijk aanwezig. Aangename dram maar veel meer diepgang had het niet. Voor mij gebeurde er te weinig, geen ontwikkeling. Van begin tot eindstreep hetzelfde verhaal. Erachteraan kwamen nog een leuke Longmorn (heb ik nog niet veel van gehad) en een Glendullan die ik via onze gemeenschappelijke vriend Fat Bastard heb mogen ontvangen. Dan heb je zomaar een mooi avondje met een lekker filmpje erbij. :duimop
1 x

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 27 Jan 2021, 20:24

HammerHead schreef:
Perry Veenendaal schreef:Ik vond de Glenallachie erg goed. Wel trof ik een zuurtje aan in de neus wat me niet zo beviel. (Ik hou sowieso niet van zuurpruimen).

Nou ja, de repeat knop gaat wel wat ver, ervan uitgaande dat je er ten minste een uur over doet komt ie dan toch zeker 12x voorbij. Een ideaal recept om een hekel aan een nummer te krijgen wat mij betreft. Dan zet ik liever gewoon het complete album Seventeen Seconds op. :jazzybass

Overigens werd de Glenallachie bij mij na verloop van tijd juist steeds kruidiger (vooral kruidnagel); wel met wat water erbij. En dat zuurtje vond ik juist wel prettig, vooral fris (als in zure kersen of onrijpe bessen). Maar goed, ik houd ook erg van geuze/lambic, wild ale's en Berliner Weisse als bierstijlen. Daar zijn zure matten af en toe niks bij. :lekker

Seventeen seconds...je kent je klassiekers....ook oude man? :violin
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Jan 2021, 20:37

Ben van '74 dus toen Seventeen Seconds uitkwam was ik nog net wat jong. Heb ook alleen jongere broers/zussen (en niet in popmuziek geïnteresseerde ouders), dus ook niemand die me zo vroeg al wegwijs kon maken. Maar later ruimschoots ingehaald hoor, eerste Cure plaat voor mij was uiteindelijk pas Disintegration. Maar volgens mij hoort dit in een ander topic thuis. :Proost
1 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 27 Jan 2021, 20:38

De laatste dikke dram van deze:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ig-2004-sv

Die Ledaig's 2004 op sherry zijn toch zo goed hé!
3 x
Afbeelding

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 28 Jan 2021, 20:37

Laga 12y CS 2015.

Drukke week gehad op werk (werk 4 dagen, 1 dag voor kids) na dry january zo’n trek in een biertje bij het eten, heerlijke double IPA van ‘t Uiltje.

Kids op bed, kaarsje aan, tv aan en papa ff een lekker glas Lagavullin :violin :Party

Oh ja mama ligt ook nog ergens op de bank met een kopje thee
2 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 28 Jan 2021, 21:21

Weer eens een grain, blended dit keer.
Bijzonder om zijn 46 jaar, verder kan ik maar niet wennen aan die smaak van een grain. Misschien over een paar jaar, maar voorlopig pas ik hiervoor.

Leuk geproefd te hebben! Thanks HvR
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/160209/the-granary-1973-mbl
0 x
"Volo et Valeo"

Olivier
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Olivier » 28 Jan 2021, 22:02

Net met dank aan Henri de hele ‘Van Gogh’ serie van Whisky Import Nederland kunnen/mogen proeven:

- Tomintoul 2010
- Loch Lomond 2007
- Linkwood 2009
- Benrinnes 2007
- Islay 2007
- Glenallachie 2008

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch nogal teleurgesteld ben in de relatieve kwaliteit van deze jonge bende. De Glenallachie scoorde het hoogste voor me, maar kon ook niet echt overtuigen...

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er de laatste tijd toch vaker naar ‘trendy’ en ‘kunstige’ labels wordt gegrepen om de kwaliteit van de whisky wat te verdoezelen... Een beetje zoals iemand (zoals ik) die niets van wijn kent gewoon vaak voor het ‘leukste’ label gaat... jammer hoor... een reeks die ik snel zal vergeten... Op naar beter! :bigsmile
2 x
Afbeelding

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 28 Jan 2021, 22:07

HWF-BFYB Sherry rijping/finishing ronde samen met Quickie :dancing :yes :Slainte
2 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Jan 2021, 22:24

Olivier schreef:Net met dank aan Henri de hele ‘Van Gogh’ serie van Whisky Import Nederland kunnen/mogen proeven:

- Tomintoul 2010
- Loch Lomond 2007
- Linkwood 2009
- Benrinnes 2007
- Islay 2007
- Glenallachie 2008

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch nogal teleurgesteld ben in de relatieve kwaliteit van deze jonge bende. De Glenallachie scoorde het hoogste voor me, maar kon ook niet echt overtuigen...

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er de laatste tijd toch vaker naar ‘trendy’ en ‘kunstige’ labels wordt gegrepen om de kwaliteit van de whisky wat te verdoezelen... Een beetje zoals iemand (zoals ik) die niets van wijn kent gewoon vaak voor het ‘leukste’ label gaat... jammer hoor... een reeks die ik snel zal vergeten... Op naar beter! :bigsmile

Als ik de punten bekijk die je net hebt uitgedeeld begrijp ik je commentaar niet helemaal. Blijkbaar betekent een score rond de 85 punten tegenwoordig dat ik te maken heb met teleurstellende jonge bende en 87 punten dat een whisky niet echt kan overtuigen. :HitHead
Dan verwacht ik toch eerder scores onder de 80 en zelfs richting de 70.

Ik vond ze eigenlijk heel behoorlijk en een aantal hooguit wat artificieel zoet overkomen. Geen absolute toppers uiteraard, maar heel acceptabel voor de leeftijd (wellicht iets te duur, maar dat geldt voor bijna alle single casks die tegenwoordig uitkomen).
0 x

Olivier
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Olivier » 28 Jan 2021, 22:36

HammerHead schreef:
Olivier schreef:Net met dank aan Henri de hele ‘Van Gogh’ serie van Whisky Import Nederland kunnen/mogen proeven:

- Tomintoul 2010
- Loch Lomond 2007
- Linkwood 2009
- Benrinnes 2007
- Islay 2007
- Glenallachie 2008

Als ik de punten bekijk die je net hebt uitgedeeld begrijp ik je commentaar niet helemaal. Blijkbaar betekent een score rond de 85 punten tegenwoordig dat ik te maken heb met teleurstellende jonge bende en 87 punten dat een whisky niet echt kan overtuigen. :HitHead
Dan verwacht ik toch eerder scores onder de 80 en zelfs richting de 70.

Ik vond ze eigenlijk heel behoorlijk en een aantal hooguit wat artificieel zoet overkomen. Geen absolute toppers uiteraard, maar heel acceptabel voor de leeftijd (wellicht iets te duur, maar dat geldt voor bijna alle single casks die tegenwoordig uitkomen).

Zonder dat ik een discussie wil starten over ‘de manier van scoren’, wat voor schaal en wat ieders persoonlijke scores betekenen, komt dat er bij mij persoonlijk wel idd op neer. Zo klein zijn mijn ‘marges’. ;)
ik vergelijk ze tevens met andere ‘series’ in dezelfde prijsklasse die ik recentelijk heb gedronken en dan vallen ze voor mij, relatief gezien met prijs en kwaliteit in ogenschouw genomen, over de hele lijn tegen.
Altijd goed dat niet iedereen dezelfde mening deelt of de zaken op dezelfde manier bekijkt of beleeft.
Ik zal me nog maar eens met een hamertje op het hoofd slaan als boetedoening. :lol:
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Jan 2021, 16:45

Ik snap dat iedereen het scoresysteem anders hanteert, maar zo extreem als bij jou had ik het nog niet eerder gezien, vandaar. Je komt het ook andersom tegen natuurlijk, een erg enthousiaste review met allerlei superlatieven en dan een score onderin de 80. Blijft lastig WB-scores interpreteren, maar daar hebben we inderdaad al topics voor.
1 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 29 Jan 2021, 21:40

Vanavond al genoten van https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ky-1980-ca en https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... edaig-2007.
Echt heerlijke toppers. Samen met een kameraad geproefd, braaf voor 21 u. :D
2 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 29 Jan 2021, 23:27

Afgelopen maand even de lever op adem laten komen, vanavond vond ik het wel welletjes..

Benrinnes 1997 SV
Mortlach 1995 LEG
Edradour 2006
Caol Ila 25
En tussendoor nog een Domaine Le Basque 2001.

Heb het wel gemist, good to be back :lekker
4 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”