Bang for your buck

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Bang for your buck

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 22 Mei 2019, 15:43

Daan schreef:
Cor - Vinabc schreef:Signatory heeft een paar goede in de unchill filtered serie. Uiteraard een Edradour (kreeg vorige week cask #13 uitgeleverd ). Flesje van amper €50.

Naast dat ik het uiteraard helemaal met je eens ben Cor... Hebben ze je nou nog een keer dezelfde cask geleverd? :D

Heb er in maart namelijk een fles van gekocht bij je (Daan @ Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?)

(Gelukkig) was het vat blijkbaar nog niet leeg :) Gisteren nieuwe flesjes uit het geluksgetal 13 gekregen.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 25 Mei 2019, 07:16

Ruud W schreef:Blackbull op sherry

Dat word de volgende.

Afgelopen donderdag opgepikt.
Een fijne blend op 50%.
Dat rijmt.
4 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 18 Jul 2019, 19:26

Deanston 2008 Signatory Vintage - cask strength lijkt mij toch wel een bfyb met 90.57 punten (bij 10 beoordelingen). Fles is zeker niet gratis, maar voor zo'n score lijkt ie me een koopje. Fles is al even beschikbaar, maar viel veel mensen niet op. Pas de laatste dagen zie ik beweging daarin (ook zelf aan meegeholpen). Het is een 10 jaar oude Deanston uit een 1st fill sherry butt. En dat met een alcoholpercentage van 67.6%.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 18 Jul 2019, 20:05

€85 tot €90 voor een 10 jarige Deanston vind ik niet bepaald een BFYB - zelfs al heeft hij enkele goede ratings.
2 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 19 Jul 2019, 20:17

Casketje schreef:€85 tot €90 voor een 10 jarige Deanston vind ik niet bepaald een BFYB - zelfs al heeft hij enkele goede ratings.

Ik heb hem net zelf gekocht en zat ook met dit punt. Ben wel benieuwd waar bij jou het omslagpunt ligt. Stel dat ie met 100+ votes nog steeds op 90+ staat. Is het dan wel een BFYB? Of kan een 10yo voor € 90 dat bij jou sowieso niet worden?
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Jul 2019, 21:34

Kwaliteit zit niet alleen in de leeftijd. Een perfect destilaat op een uitstekend vat kan ook op jongere leeftijd zijn hoogtepunt bereiken. Er is niet voor niets een 27 club.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 19 Jul 2019, 22:30

Reichenbach schreef:Kwaliteit zit niet alleen in de leeftijd. Een perfect destilaat op een uitstekend vat kan ook op jongere leeftijd zijn hoogtepunt bereiken. Er is niet voor niets een 27 club.

Ook slimste mens gekeken vanavond? :bigsmile

Maar ot: klopt. Daarom was ik benieuwd. Whisky lijkt niet alleen een prijs-kwaliteit verhouding te hebben, maar een soort aparte driehoek; prijs/kwaliteit/leeftijd om te beoordelen of iets een BFYB is. Werkt net wat anders. Daarom was ik benieuwd waar dat omslagpunt lag voor Casketje.
0 x

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Jul 2019, 00:06

Daan schreef:Ook slimste mens gekeken vanavond? :bigsmil
Zo slim ben ik ook weer niet. Ik zal uitzending gemist eens bekijken.

Wat betreft de prijs voor het gevraagde zijn er de kosten, verlies en de winst. Wat betreft de kosten zullen een nauwkeuriger bepaald destillaat en de prijs voor een kwalitatief goed vat enigszins bijdragen, de relatief jonge leeftijd zal weinig verlies geven aan de engelen. De winst lijkt me in dit geval toch een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraagprijs er niet voor wordt gegeven zal het te duur zijn.
Of het een een BFYB is zul je zelf moeten bepalen; Your Bucks zijn dan wel vertrokken. of je daarvoor je Bang hebt gehad?
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 20 Jul 2019, 11:42

Daan schreef:
Casketje schreef:€85 tot €90 voor een 10 jarige Deanston vind ik niet bepaald een BFYB - zelfs al heeft hij enkele goede ratings.

Ik heb hem net zelf gekocht en zat ook met dit punt. Ben wel benieuwd waar bij jou het omslagpunt ligt. Stel dat ie met 100+ votes nog steeds op 90+ staat. Is het dan wel een BFYB? Of kan een 10yo voor € 90 dat bij jou sowieso niet worden?

Omdat je 't vraagt. ;)

Het hangt voor mij persoonlijk inderdaad van vele factoren af. In dit concrete geval: Deanston - 't is geen Macallan of Ardbeg: €85 voor een 10 jarige op cask strength vind ik geen BFYB, onafhankelijk van de kwaliteit. Referentiepunt: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/104622/deanston-2008. Distillery bottling - vorig jaar twee flesjes van gekocht aan, als ik mij niet vergis, €50 per fles. Dat is 40% goedkoper. Komt daar dan nog eens bij dat je bij SV (give or take €10) voor dat budget héél wat andere/oudere/leukere zaken kan kopen.

Wil niet zeggen dat ik deze niet eens zou willen proeven, en als 'ie lekker is misschien zelfs een flesje van zou kopen. Maar hem een BFYB noemen, nee dat zit er niet in.
2 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Jul 2019, 13:36

Reichenbach schreef:
Daan schreef:Ook slimste mens gekeken vanavond? :bigsmil
Zo slim ben ik ook weer niet. Ik zal uitzending gemist eens bekijken.

Was vanwege je club van 27 opmerking, daar ging het o.a. over in die uitzending. Was qua timing zo toevallig dat ik dacht dat je misschien ook gekeken had ;)

Reichenbach schreef:Of het een een BFYB is zul je zelf moeten bepalen; Your Bucks zijn dan wel vertrokken. of je daarvoor je Bang hebt gehad?

Goeie vraag, en dat klopt het is uiteraard heel persoonlijk.
Daarom was ik benieuwd naar Casketje's input (die inmiddels is gegeven waarvoor dank :))

Wat ik gewoon een interessant punt vind als het om BFYB's gaat zijn dit soort dingen:

Merk : Voor sommigen zal dezelfde whisky (10yo CS die rond de 90+ scoort op WB) voor +/- € 85 - € 90 bij het ene merk wél en bij het andere merk géén BFYB zijn. Dat vind ik persoonlijk apart, want kwaliteit van een individuele fles staat in principe los van de distillery (al heeft een distillery vaak een bepaald profiel en is de kans op goede bottelingen bij de een beter dan de ander, er zijn zo nu en dan altijd uitschieters van ook relatief onbekende distilleries)

Leeftijd : Voor sommigen zal een 90+ scorende fles op WB die 10yo is geen BFYB zijn, maar als diezelfde fles 20yo was, is die dat wel.
Nou zegt de score ook vaak wel iets over wat je binnen de prijs/leeftijd mag verwachten, maar ergens is het raar dat bijvoorbeeld een fles 21yo 88+ voor € 90 wel een BFYB kan zijn en een 10yo 91+ voor dezelfde prijs dat niet kan zijn.

Prijs : Ik heb ook gemerkt dat er voor veel mensen een soort cut-off point is waar BFYB's ophouden te bestaan. Of althans, dat er een bepaalde price-range gehanteerd wordt. Maar stel dat er een hypothetische whisky zou bestaan (ongeacht de leeftijd en merk in dit geval) die 98+ scoorde op WB maar wel € 450 per fles zou kosten. Ik denk dat ik toch wel serieus zou gaan kijken.
En als hij me net zo zou bevallen, beste whisky ooit geproefd, zou ik inderdaad misschien veel bucks hebben uitgegeven maar ook absoluut een flinke bang hebben gehad.

Het heeft kortom allemaal een beetje te maken met wat je definieert als een BFYB.
Voor mij is dat een whisky met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. En de prijs mag hoger zijn als de kwaliteit dat ook is.
In principe ongeacht distillery of leeftijd (al voegt leeftijd vaak punten toe aan de kwaliteit, maar da's niet altijd het geval).

En om terug te komen op de Deanston waar het mee begon: ik heb gisteravond na de eerste dram er nog een ingeschonken.
Die beviel beter dan de eerste. Daarna zelfs een derde, die beviel nog beter. Hij is in elk geval zeer drinkbaar, ondanks de hoge ABV.
Mijn interesse is gewekt. Maar ik vind dat elke whisky zuurstof nodig heeft. Dus ik denk dat ik de komende week je vraag wel kan beantwoorden :Slainte
6 x

Afbeelding

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 21 Jul 2019, 07:12

Interessant onderwerp! Ik probeer even mijn visie van bfyb te geven.

Persoonlijk hou ik steeds rekening(in hoeverre dat mogelijk is) met de productiekosten van het product, wat in principe mee de kwaliteit bepaalt. Een whisky die duur is 'omdat hij goed scoort' kan ik moeilijk een bfyb noemen. Een bfyb is een goedkope fles waar je veel voor in de plaats krijgt. Die geheime speysiders van de jaren '70 bijvoorbeeld, dat noem ik goede whisky voor goed veel geld.

Op die manier kan ik ook even kort door de bocht als de eerste alinea antwoord geven op je drie puntjes. Prijs voor een specifiek merk link ik aan de reputatie van de distilleerderij (vb glendronach), maar ook de grootte en het productieproces van de distilleerderij (ik kan me inbeelden dat wanneer je nog veel manueel uitvoert en weinig produceert, de kosten wat hoger liggen).

Het puntje 'leeftijd' is persoonlijk gemakkelijker te beantwoorden. Hoe ouder de whisky, hoe duurder. Ik ben dus sneller geneigd om meer geld uit te geven aan oudere whisky, wat me logisch lijkt.
De 'prijs' probeer ik dan wat in verhouding te houden met al die factoren, dus in principe kan dit hoog oplopen, maar ik betaal geen 200euro voor een 3j oude whisky met 97+punten.

Er is natuurlijk veel meer om rekening mee te houden, en een zeer goedkope oude whisky kan ook totaal geen bfyb en gewoon niet lekker of goed zijn, maar zo probeer ik wat de prijs die ik aan een fles wil geven te bepalen.
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 21 Jul 2019, 19:59

:hoedaf

Het blijft toch iemands zijn eigen mening over wat die persoon een BFYB vind.
Kortom, ik ben blij met iedere fles die hier wordt aangegeven, en ben ook blij met het hoe en waarom iemand deze fles een BFYB vind.

Maw, discusseer dit topic aub niet kapot, over wat nu de definitie van een BFYB moet zijn.
3 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 21 Jul 2019, 20:35

Dan laten we alle gesprekken maar weer doodbloeden :hoera

Glenallachie 2007 vw, hopelijk een bfyb
2 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 22 Jul 2019, 08:49

Heb die Deanston toch maar besteld, wil nu toch weten of die scores terecht zijn en ik ben vast niet de enige. Voor mij zou het een BFYB zijn als ik 'm inderdaad 90 punten of meer toebedeel, ongeacht de jonge leeftijd.

Nick Drake haalde de 27 overigens niet eens, maar dat terzijde.
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 22 Jul 2019, 09:04

Kay schreef:Heb die Deanston toch maar besteld, wil nu toch weten of die scores terecht zijn en ik ben vast niet de enige. Voor mij zou het een BFYB zijn als ik 'm inderdaad 90 punten of meer toebedeel, ongeacht de jonge leeftijd.

Nick Drake haalde de 27 overigens niet eens, maar dat terzijde.

Dat is FOMO Kay, geen BFYB. ;)
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”