Reichenbach schreef:Daan schreef:Ook slimste mens gekeken vanavond? :bigsmil
Zo slim ben ik ook weer niet. Ik zal uitzending gemist eens bekijken.
Was vanwege je club van 27 opmerking, daar ging het o.a. over in die uitzending. Was qua timing zo toevallig dat ik dacht dat je misschien ook gekeken had

Reichenbach schreef:Of het een een BFYB is zul je zelf moeten bepalen; Your Bucks zijn dan wel vertrokken. of je daarvoor je Bang hebt gehad?
Goeie vraag, en dat klopt het is uiteraard heel persoonlijk.
Daarom was ik benieuwd naar Casketje's input (die inmiddels is gegeven waarvoor dank

)
Wat ik gewoon een interessant punt vind als het om BFYB's gaat zijn dit soort dingen:
Merk : Voor sommigen zal dezelfde whisky (10yo CS die rond de 90+ scoort op WB) voor +/- € 85 - € 90 bij het ene merk wél en bij het andere merk géén BFYB zijn. Dat vind ik persoonlijk apart, want kwaliteit van een individuele fles staat in principe los van de distillery (al heeft een distillery vaak een bepaald profiel en is de kans op goede bottelingen bij de een beter dan de ander, er zijn zo nu en dan altijd uitschieters van ook relatief onbekende distilleries)
Leeftijd : Voor sommigen zal een 90+ scorende fles op WB die 10yo is geen BFYB zijn, maar als diezelfde fles 20yo was, is die dat wel.
Nou zegt de score ook vaak wel iets over wat je binnen de prijs/leeftijd mag verwachten, maar ergens is het raar dat bijvoorbeeld een fles 21yo 88+ voor € 90 wel een BFYB kan zijn en een 10yo 91+ voor dezelfde prijs dat niet kan zijn.
Prijs : Ik heb ook gemerkt dat er voor veel mensen een soort cut-off point is waar BFYB's ophouden te bestaan. Of althans, dat er een bepaalde price-range gehanteerd wordt. Maar stel dat er een hypothetische whisky zou bestaan (ongeacht de leeftijd en merk in dit geval) die 98+ scoorde op WB maar wel € 450 per fles zou kosten. Ik denk dat ik toch wel serieus zou gaan kijken.
En als hij me net zo zou bevallen, beste whisky ooit geproefd, zou ik inderdaad misschien veel bucks hebben uitgegeven maar ook absoluut een flinke bang hebben gehad.
Het heeft kortom allemaal een beetje te maken met wat je definieert als een BFYB.
Voor mij is dat een whisky met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. En de prijs mag hoger zijn als de kwaliteit dat ook is.
In principe ongeacht distillery of leeftijd (al voegt leeftijd vaak punten toe aan de kwaliteit, maar da's niet altijd het geval).
En om terug te komen op de Deanston waar het mee begon: ik heb gisteravond na de eerste dram er nog een ingeschonken.
Die beviel beter dan de eerste. Daarna zelfs een derde, die beviel nog beter. Hij is in elk geval zeer drinkbaar, ondanks de hoge ABV.
Mijn interesse is gewekt. Maar ik vind dat elke whisky zuurstof nodig heeft. Dus ik denk dat ik de komende week je vraag wel kan beantwoorden