Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
BarryM
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor BarryM » 02 Dec 2020, 20:51

Cask1988 schreef:
BarryM schreef:
Cask1988 schreef: Als je nog nooit aan antiek hout gelikt of geroken hebt...nouja je snapt de strekking. :gnif

Zo terug...

En? :P

Was geen goeie beleving... iets met Lemon Pledge (nostalgie van vroeger hahaha)
Afbeelding

Cask1988 schreef:
BarryM schreef:Betekend dat ook dat wanneer ik bijvoorbeeld dagelijks aan een sinaasappel ruik, ik mettertijd het ook ga herkennen in Whisky?

Jep. Maar je zult het niet ineens overal in gaan ruiken, eerder sneller herkennen als deze esters (organische verbindingen die verantwoordelijk zijn voor o.a. fruitaroma’s) aanwezig zijn. Ook wanneer het om kleinere hoeveelheden gaat ;)

Maar dat is wel een ontzettend interessant principe! Dan zou ik dus voor het gemak de bekendere tonen kunnen gaan 'leren' door het als pure grondstof te gaan ruiken.

Reichenbach schreef:Ook de geursensatie op de wc na het eten van asperges beleeft niet iedereen.

Ik dacht dat dit te maken had met het niet kunnen verwerken van een bepaald zuur in de asperges. Maar heb het even nagezocht en je hebt gelijk! Zo blijkt maar weer, je moet zorgen dat je elke dag iets slimmer gaat slapen dan dat je wakker bent geworden :P
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2020, 20:56

BarryM schreef:Maar dat is wel een ontzettend interessant principe! Dan zou ik dus voor het gemak de bekendere tonen kunnen gaan 'leren' door het als pure grondstof te gaan ruiken

Jep. Dat is een uitstekende manier om je geuren bibliotheek te gaan vergroten. Je hebt daar zelfs hele geurensets voor als je zo ver zou willen gaan. Bv hier:
https://aromaster.com/nl/
Kost wel duur, kost nie goedkoop :shock:

Als je verder in die materie wilt duiken rondom geuren kan ik het boek van Robin Brilleman ‘de chemie van Schotse malt whisky’ van harte aanbevelen. Daarin legt hij heel veel uit in begrijpelijke taal hoe bepaalde geuren ontstaan en in welke fase van het productieproces dit gebeurd. Daarnaast zoomt hij in op wat hier allemaal van op invloed is en achterin het boek zit een hele geurenbibliotheek van geuren/smaken per categorie. Echt super leerzaam! :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Dec 2020, 21:02

BarryM schreef:Ik dacht dat dit te maken had met het niet kunnen verwerken van een bepaald zuur in de asperges. Maar heb het even nagezocht en je hebt gelijk! Zo blijkt maar weer, je moet zorgen dat je elke dag iets slimmer gaat slapen dan dat je wakker bent geworden :P
Blijkbaar is het een gevoeligheid voor het ruiken van bepaalde zwavelverbindingen die ontstaan. Volgens Wiki kunnen twee op de vijf dit ruiken, de andere drie niet.

Dit kan ook verklaren dat er twee zijn die klagen over zwavel in de Glenfarclas maar er dan drie zeggen nergens last van te hebben en het aan de verkeerde batch zal liggen (wat natuurlijk ook kan).
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 02 Dec 2020, 21:08

Freezeroz schreef:
BarryM schreef:
Reichenbach schreef:Beleving daar gaat het om, jouw associaties zijn gebaseerd op jouw beleving op dat moment en de ervaringen uit het verleden. Hoe meer je drinkt hoe meer je gaat beleven. Maar als je beestjes gaat zien ben je te ver gegaan met drinken.

Betekend dat ook dat wanneer ik bijvoorbeeld dagelijks aan een sinaasappel ruik, ik mettertijd het ook ga herkennen in Whisky?

Vroeg of laat zal je echt een whisky ruiken waarbij je direct een associatie met citrus vruchten krijgt.
Wat dat betreft zou het wellicht leuk zijn om eens aan een (online) tasting mee te doen.
We hadden afgelopen zaterdag de online forum tasting, erg grappig om dan de termen te horen die geroepen worden.
Koeienstal, strand, jodium, citroen, gras en bbq waren zomaar wat termen die voorbij kwamen.
Altijd leuk om op zo'n moment te kijken of je zelf ook die waarneming had.

Dat klinkt wel erg leuk inderdaad! Komt er binnenkort weer een tasting? :D
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2020, 21:10

BarryM schreef:Dat klinkt wel erg leuk inderdaad! Komt er binnenkort weer een tasting? :D

JEP! Ik heb de line up bijna rond :goedgedaan dan datum prikken, dan volgt deelname inschrijving..
2 x
Afbeelding

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 02 Dec 2020, 21:12

Cask1988 schreef:
BarryM schreef:Maar dat is wel een ontzettend interessant principe! Dan zou ik dus voor het gemak de bekendere tonen kunnen gaan 'leren' door het als pure grondstof te gaan ruiken

Jep. Dat is een uitstekende manier om je geuren bibliotheek te gaan vergroten. Je hebt daar zelfs hele geurensets voor als je zo ver zou willen gaan. Bv hier:
https://aromaster.com/nl/
Kost wel duur, kost nie goedkoop :shock:

Als je verder in die materie wilt duiken rondom geuren kan ik het boek van Robin Brilleman ‘de chemie van Schotse malt whisky’ van harte aanbevelen. Daarin legt hij heel veel uit in begrijpelijke taal hoe bepaalde geuren ontstaan en in welke fase van het productieproces dit gebeurd. Daarnaast zoomt hij in op wat hier allemaal van op invloed is en achterin het boek zit een hele geurenbibliotheek van geuren/smaken per categorie. Echt super leerzaam! :goedgedaan

Die aroma-setjes (zelfs de goedkopere) zien er wel super gaaf uit! Maar wat een geld joh!

Gelijk even bij Bol besteld. Ik MOET meer weten van dit onderwerp :D
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2020, 21:15

BarryM schreef:Die aroma-setjes (zelfs de goedkopere) zien er wel super gaaf uit! Maar wat een geld joh!

Gelijk even bij Bol besteld. Ik MOET meer weten van dit onderwerp :D

Lekker hoor! De koe bij de hoorns vatten :cool:
1 x
Afbeelding

Bartje'79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 02 Dec 2020, 23:26

Glendronach Allerdice, altijd goed :Slainte
2 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 03 Dec 2020, 07:53

Fat Bastard! schreef:Iers rijtje:
Irish Pot Still proeverij online ;)

Ik ga nog niet hard hollend naar de winkel om 'Irish Pot Still' Whisky te scoren, maar het was een leerzaam avondje.
De Red-Breast was wel de topper van de zeven ... die zou ik best nog wel eens los willen proeven, maar ben iets te enthousiast geweest met inschenken.
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 03 Dec 2020, 12:08

Ik vond de Green Spot Château Léoville Barton ook zeer geslaagd! Maar die Redbreast zeker de topper van de avond.

Eens dat het proeven na die vijf eerdere enigszins beïnvloed kan zijn. Ga ook niet direct naar de winkels rennen om een fles te kopen maar ga deze zeker in de gaten houden.
Al met al vond ik het een geslaagde tasting met een enorme stortvloed aan informatie.
Wat een spraakwaterval die Norbert, zijn passie en enthousiasme druipt er vanaf.
1 x
Afbeelding

sjaak92
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 03 Dec 2020, 15:38

Gisterenavond met Henri een hele mooie grain op! https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... on-1987-df :duimop

En thuis nog een sampletje https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 6-year-old
1 x

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 04 Dec 2020, 20:59

Ik zit nu aan de Glen Elgin Daily Dram 2008
Erg fijn glaasje :smullen
0 x

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 04 Dec 2020, 22:23

En ik sluit af met een: Glenlivet 2004 (Gordon & MacPhail)

Die had wel een druppeltje water nodig maar erg lekker.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Dec 2020, 22:29

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/163124/glen-scotia-11-year-old

Bij vrienden al door de gootsteen gegaan. Ik moet zeggen dat zelfs ik als allrounder hier behoorlijk moeite mee heb. What went wrong here? :Scratch Dit is geen best visitekaartje voor Glen Scotia..
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”