Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 16 Jan 2019, 11:50

Ruud1983 schreef:

Inchmurrin 1993 SV
Profiel verschilt zeer van de eerste Inchmurrin. Een veel vuigere smaak die zo herkenbaar is voor Inchmurrins met een oudere vintage. Je kan merken dat hier met andere stills gewerkt is (note to self: uitzoeken wanneer de stills vervangen zijn). Ik hou van deze vuigheid, maar deze Inchmurrin blijft wat karakterloos, waardoor ik de wat meer gestijlde fruitige Inchmurrin in deze h2h prefereer.

Ik heb toevallig afgelopen weekend deze Inchmurrin 1993 SV (casks 2844+2845) gekocht, dus ik ben erg benieuwd!
0 x
Afbeelding

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 16 Jan 2019, 12:37

Nickolaas schreef:
Ruud1983 schreef:

Inchmurrin 1993 SV
Profiel verschilt zeer van de eerste Inchmurrin. Een veel vuigere smaak die zo herkenbaar is voor Inchmurrins met een oudere vintage. Je kan merken dat hier met andere stills gewerkt is (note to self: uitzoeken wanneer de stills vervangen zijn). Ik hou van deze vuigheid, maar deze Inchmurrin blijft wat karakterloos, waardoor ik de wat meer gestijlde fruitige Inchmurrin in deze h2h prefereer.

Ik heb toevallig afgelopen weekend deze Inchmurrin 1993 SV (casks 2844+2845) gekocht, dus ik ben erg benieuwd!

Ik houd me aanbevolen voor een sample :D
1 x
---Op een sabbatical van whisky---

MuziekDrank
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MuziekDrank » 16 Jan 2019, 13:30

Dre schreef:
MuziekDrank schreef:Gisteravond de Ben Nevis 2010 SV - Single malt - 7 jaar - 121878 uitgebreidt besnuffeld en geproeft...

Klinkt als een zeer geschikt sample voor beginnende (whisky)drinkers :Scratch

Tja, ik heb 12 samples + 10 Whiskys die ik niet in een beginners of ervaren categorie kan indelen. Dan moet ik toch ergens beginnen, en continue alles vragen is irritant.

Gelukig vind ik tot nu toe alle "op de gok gekochte" grote flessen Whiskys te drinken of steeds lekkerder worden. Want ik heb ondertussen ook geleerd dat er whiskies bestaan die voor mij persoonlijk te ranzig voor woorden zijn (echt kokhals neiging). Alsof je een babyluier uit zit te likken.

Wat wel cool is, het is een smaakselement die opkomt, alles verdringt en weer verdwijnt. Daarmee heb ik gelijk een beter beeld gekregen van wat mensen bedoelen als zij smaaksensaties aan het vertellen zijn :duimop .
1 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 16 Jan 2019, 14:15

Gisteravond:
Mortlach 1993 Ad Wb 116676
Beviel me weer zeer goed.
De sampeltjes van Mermur zijn op, dus een nu nog gesloten fles zal er binnenkort aan moeten geloven.... :D
Gevolgd door een Caol Ila 1984 GM. Wb 116807.
Waar ik al bang voor was bleek zo te zijn: peat en niets dan peat....
Deze gaan er dus ook uit :(
Ter nuancering:
Zodra er iets van turf oid in zit, dan proef ik sinds enkele maanden helaas niets anders dan dat. Dat zegt meer over mij dan over deze (naar het schijnt) fantastische dram.... Ik geef dan ook geen rating -of ook maar een indicatie daarvan- af.
3 x

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 16 Jan 2019, 20:41

Kilchoman machir Bay, wel aardig als Islay

Geen BFyb in mijn beleving
1 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 16 Jan 2019, 21:56

Zojuist bij The Dingle Whiskey Bar in Dublin een mooie single pot still whiskey gedronken:

Redbreast 2001 All Sherry (58,6%, 1st fill sherry butt #17126, 600 bts.)
5 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 17 Jan 2019, 23:56

Via een ruil (een open fles rum voor een open fles whisky) deze Glengoyne 1998 verkregen. Da's potverdepotver een mooie whisky man. Fruitig (niet alleen de 'usual suspected sherry fruit', maar ook lichter fruit), spoortje zwavel (ik houd van spoortjes zwavel), kruidig (gember), mooi vol mondgevoel. Goeie sjizzel. Meer Glengoyne drinken dus.
1 x
Afbeelding

MuziekDrank
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MuziekDrank » 18 Jan 2019, 07:49

Gister begonnen met een halve mini "Jack Daniels Single Barrel Select". Gekocht als proefmonster zodat ik de 70cl fles "SB 100 proof" nog even dicht kan houden (geen idee of het een wereld van verschil is).

Per direct werd voor mij bevestigd wat ik hier al een paar keer gelezen heb. Nu was ik al geen fan van Old no. 7 (ook niet gemixed met Cola) maar hij heeft nu de status "weg ermee". Ik vind het namelijk te zonde om mijn dagelijkse dram hiermee te verspillen. Van het weekend maar doorschuiven, de plek die het nu inneemt verdient het ook niet*.

* En hiermee is de JD Old No. 7 mijn eerste officiële miskoop... :o

Ik hoop echt dat de "100 proof" hetzelfde of beter smaakt dan de "Select". Zoniet dan ga ik toch nog een fles "Select" scoren van het weekend. Is nog goedkoper ook.

Als tweede een halve mini "Gentleman Jack" geproeft. Gelukkig heb ik hier geen grote fles van gekocht want de eerste indruk is niet zo... Een beetje waterige variant van de "No. 7 gemixed met de SB". Maar goed, misschien dat ik bij de 2de test nog van mening verander als ik hiermee begin.
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 18 Jan 2019, 13:49

MuziekDrank schreef:Gister begonnen met een halve mini "Jack Daniels Single Barrel Select". Gekocht als proefmonster zodat ik de 70cl fles "SB 100 proof" nog even dicht kan houden (geen idee of het een wereld van verschil is).

Per direct werd voor mij bevestigd wat ik hier al een paar keer gelezen heb. Nu was ik al geen fan van Old no. 7 (ook niet gemixed met Cola) maar hij heeft nu de status "weg ermee". Ik vind het namelijk te zonde om mijn dagelijkse dram hiermee te verspillen. Van het weekend maar doorschuiven, de plek die het nu inneemt verdient het ook niet*.

* En hiermee is de JD Old No. 7 mijn eerste officiële miskoop... :o

Ik hoop echt dat de "100 proof" hetzelfde of beter smaakt dan de "Select". Zoniet dan ga ik toch nog een fles "Select" scoren van het weekend. Is nog goedkoper ook.

Als tweede een halve mini "Gentleman Jack" geproeft. Gelukkig heb ik hier geen grote fles van gekocht want de eerste indruk is niet zo... Een beetje waterige variant van de "No. 7 gemixed met de SB". Maar goed, misschien dat ik bij de 2de test nog van mening verander als ik hiermee begin.

Ik zou wat voorzichtiger zijn bij het aanschaffen voorlopig... Eerst wat meer samples proberen, anders ga je nog wel wat miskopen doen waarschijnlijk :).
0 x

MuziekDrank
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MuziekDrank » 18 Jan 2019, 14:21

Jij hebt natuurlijk gewoon gelijk maar mijn miskoop is geen total loss, tenzij 3 mensen het echt niet lekker (genoeg) vinden...
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Jan 2019, 17:02

MuziekDrank schreef:... ik heb ondertussen ook geleerd dat er whiskies bestaan die voor mij persoonlijk te ranzig voor woorden zijn (echt kokhals neiging). Alsof je een babyluier uit zit te likken...
Heb ik met dat laatste geen ervaring, dus dat vergelijk kan ik niet trekken.

Maar nu een glaasje GlenAllachie, die met de Flintstone-letters.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 18 Jan 2019, 21:11

Reichenbach schreef:
MuziekDrank schreef:... ik heb ondertussen ook geleerd dat er whiskies bestaan die voor mij persoonlijk te ranzig voor woorden zijn (echt kokhals neiging). Alsof je een babyluier uit zit te likken...
Heb ik met dat laatste geen ervaring, dus dat vergelijk kan ik niet trekken.

Maar nu een glaasje GlenAllachie, die met de Flintstone-letters.

Goede keuze, welke drink je?

Zit nu aan een laphraoigh quater cask, lekker zacht
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Jan 2019, 10:02

De buuk schreef:Goede keuze, welke drink je?
12 jaar. Prima whisky, een klein scheutje water en even laten wachten in het glas doet hem wel goed.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 19 Jan 2019, 18:44

Reichenbach schreef:
De buuk schreef:Goede keuze, welke drink je?
12 jaar. Prima whisky, een klein scheutje water en even laten wachten in het glas doet hem wel goed.

Volgende fles van hun ga ik voor de 12y, de 10y was ook een erg positieve verrassing voor me
0 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 19 Jan 2019, 21:03

Alleen het beste is voor ons goed genoeg (met Tom2)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruud1983 op 21 Jan 2019, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x
---Op een sabbatical van whisky---

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”