Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Ongelezen berichtdoor Mark » 17 Aug 2023, 14:33

Ik vroeg me af hoe jullie de kosten verdelen voor een tasting met vrienden/familie/kennissen? Deel je de kosten van de flessen door het aantal deelnemers en ga je ervan uit dat alles op gaat tijdens een tasting? Of bereken je een deel van de kosten van de flessen door. Zeg de helft van de kostprijs en wat qua whisky overblijft houd gebruik je voor eigen consumptie?
0 x

pololo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pololo » 17 Aug 2023, 14:56

Hangt wat van je publiek af, maar meestal is het bij vrienden/familie aan te raden enkel de hoeveelheid die ze op drinken aan te rekenen, je kan desnoods daarna de flesrestanten verkopen aan de prijs van wat er nog in zit. In het "ergste" geval drink je ze zelf op of versample je ze hier op het forum als het wat interessante flesjes zijn.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Aug 2023, 17:39

pololo schreef:...maar meestal is het bij vrienden/familie aan te raden enkel de hoeveelheid die ze op drinken aan te rekenen...
Goed dat ik geen vriend/familie ben. Stel je voor dat je voor een etentje wordt uitgenodigd en na het dessert de rekening krijgt gepresenteerd. :bigsmile
6 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

pololo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pololo » 17 Aug 2023, 19:40

Reichenbach schreef:
pololo schreef:...maar meestal is het bij vrienden/familie aan te raden enkel de hoeveelheid die ze op drinken aan te rekenen...
Goed dat ik geen vriend/familie ben. Stel je voor dat je voor een etentje wordt uitgenodigd en na het dessert de rekening krijgt gepresenteerd. :bigsmile

Hahaha, natuurlijk als het een of twee glaasjes zijn na het eten is dat wat anders, maar als je echt een goeie fles of 7 gaat inkopen speciaal voor een tasting met een man of 15-20 snap ik wel dat je een bijdrage vraagt hoor, hangt natuurlijk allemaal af van de situatie en wat voor flesjes het zijn.
1 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 19 Aug 2023, 11:14

pololo schreef:Hangt wat van je publiek af, maar meestal is het bij vrienden/familie aan te raden enkel de hoeveelheid die ze op drinken aan te rekenen, je kan desnoods daarna de flesrestanten verkopen aan de prijs van wat er nog in zit. In het "ergste" geval drink je ze zelf op of versample je ze hier op het forum als het wat interessante flesjes zijn.

Bijhouden wat iedereen drinkt lijkt me niks, het is niet een kroeg waar ik barkeeper speel. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Voor de Corona deed ik wel eens met vrienden/collega's/familie bij mij thuis een proeverijtje met tussen de 4 en 6 flessen whisky. Maximaal 8 personen totaal (waaronder ikzelf), ik regelde alles van de hapjes tot de whisky en zorgde dat ik een thema had zodat ik tijdens het proeven wat over de whisky kon vertellen, na het 'officiële' gedeelte was het eigenlijk pakken wat je lekker vond (op = op). Nu kwam ik met 30/35 euro per persoon aardig uit en wat volgens mij wel een redelijk schappelijk bedrag is, maar dat red ik nu bij lange na niet meer. Om voor een zelfde soort concept 50 euro per persoon te vragen vind ik best een behoorlijk bedrag, ik was eigenlijk benieuwd hoe anderen dat deden met tastings voor vrienden/familie?

Een BYOB is geen optie, dan zouden er waarschijnlijk 4 flessen Glenlivet 12 op tafel staan ;)
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 19 Aug 2023, 12:45

Tsja, als ik vrienden of familie uitnodig om een paar (of wat meer) whisky's te komen drinken reken ik daar niks voor.
Vind het een beetje raar om mensen uit te nodigen met de mededing: "neem wel je portemonnee mee"......
Wat mij betreft is whisky nog steeds een drank om te delen. Het samen genieten, verhalen vertellen (al dan niet sterke) is voor mij voldoende.

Als ik een zaaltje huur om een proeverij te geven is dat een ander verhaal. Dan worden de kosten per dram, hapjes en zaalhuur opgeteld en over de aanwezigen verdeeld. Altijd kostprijs met 0% marge. Is wat mij betreft: ván een liefhebber, vóór liefhebbers.
7 x
Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 19 Aug 2023, 12:59

Fat Bastard! schreef:Tsja, als ik vrienden of familie uitnodig om een paar (of wat meer) whisky's te komen drinken reken ik daar niks voor.
Vind het een beetje raar om mensen uit te nodigen met de mededing: "neem wel je portemonnee mee"......
Wat mij betreft is whisky nog steeds een drank om te delen. Het samen genieten, verhalen vertellen (al dan niet sterke) is voor mij voldoende.

Ja, zo doe ik het ook!
Ik heb dan wel de afspraak met mijn vrienden (vast groepje, meestal met 8 tot 10 personen) dat zij dan voor de hapjes zorgen, en ik voor de whiskies.
2 x
Afbeelding

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 19 Aug 2023, 13:18

Als wij als whiskyclubje bij elkaar komen voor een proeverij doen we dit roulerend bij iemand thuis. (7a8 personen)
De gastheer verzorgd dan meestal hapjes en glazen.
Iedereen neemt een fles mee die hij die avond ons graag wil laten proeven.
Prijs van een fles is bij ons niet belangrijk zodat iemand met een kleine portemonnee ook gewoon mee kan doen.
Soms word er door twee personen een fles samen gekocht zodat ze een whisky kunnen laten proeven uit het duurdere segment.
Ook neemt iemand zelf wel eens een extra kaas of worst mee die volgens hem goed past bij de whisky die hij inbrengt.
Flessen hoeven die avond natuurlijk niet leeg dus neemt iedereen zijn fles aan het eind van de avond weer mee naar huis.
8 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 31 Aug 2023, 21:29

Fat Bastard! schreef:Tsja, als ik vrienden of familie uitnodig om een paar (of wat meer) whisky's te komen drinken reken ik daar niks voor.

Het is ook meer een georganiseerde proeverij waar vaak ook vrienden van vrienden komen, dus voor mij onbekenden. Maar ik snap je punt, als er collega's hier een borrel komen drinken of familie na het kersdiner mogen ze van mij alles drinken wat ik hier open heb staan.

Het liefst gebruik ik de methode die Freddy omschrijft, dat is het leukst en eerlijkst. Maar met een wisselend gezelschap werkt dat wat minder goed denk ik..
2 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”