Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor henri » 31 Aug 2013, 00:24

kijkend naar de laatste foto van michel met 11 glazen gebruik ik glas 5 regelmatig ( hier heb ik 4 glazen van Aberlour van ). en het meest gebruik ik glas 10, heb er 8 kristallen iets zwaardere van met een smal pootje, waarmee ik het persoonlijk lekker vind "rollen" in het glas.
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 31 Aug 2013, 12:49

Die rechts naast de blauwe (7e glas) is van crystal, daar heb er twee van en vind ik hele fijn glas, maar ook glas 5 (in principe hetzelfde alleen kleiner voetje).
Dan het sherry glas (8) en het laatste glas (11), de Glencairn (2) glas is meer mijn 'relax' glas.

Maar goed, zo heeft ieder z'n ding denk ik.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 31 Aug 2013, 14:51

Glas 5 lijkt mij perfect, heb ik helaas nog niet. Wil hem nog wel een keer aanschaffen! Drink nu meestal uit zo' n soort glaasje uiterst rechts!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Aug 2013, 15:49

Pellie schreef:Glas 5 lijkt mij perfect, heb ik helaas nog niet. Wil hem nog wel een keer aanschaffen! Drink nu meestal uit zo' n soort glaasje uiterst rechts!

Ah 5de = nosing glas ..... Dat is dus een (en mijn) Portglas. "nosing glas" is ongetwijfeld een naam die iemand uit de whisky-wereld er aan heeft gehangen. Maar meestal gebruik ik een nog wat kleiner dan dat, tulpglas, inderdaad het glas uiterst rechts.

Ik zie nu dat de foto's in mijn eerdere (oude) bericht niet meer bestaan. Dat is dus het probleem met links naar websites en foto's op het web :Tongue
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 31 Aug 2013, 15:59

Glas 5 heb ik bij van wees gekocht toen ik daar was, kan er volgende week wel 1 voor je meenemen zo vlak voor de 6de?
Zoals je ziet precies hetzelfde als de blauwe en die komt ook bij van wees vandaan.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 31 Aug 2013, 16:10

Is goed Michel! :duimop
0 x

BestofWhisky
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor BestofWhisky » 09 Sep 2013, 14:27

Jock schreef:Ik ben er geheel eens met Piet. Deze glazen bij de Action die bedoelt zijn voor Turkse appelthee, zijn echt heel erg goed voor Turkse appelthee. Desnoods spaar maar wat meer en koop een fatsoenlijk glas. De whisky komt erg goed to zijn rect in een daarvor bestemd glas als Glencairn of de degustatie glazen van Royal Leerdam. Copita glazen zijn verweg mijn favoriete glazen, maar zijn niet echt makkelijk te vinden. wel zijn ze bij Van Wees Amersfoor te krijgen

Gr,
Jock

Toevallig zag ik op het forum dat de Copita Nosing & Tasting glazen je favoriet zijn, maar niet veel te koop. Best of Whisky.nl heeft ze op voorraad van Royal Leerdam! http://www.bestofwhisky.nl/default/gift ... lazen.html

Hartelijke groet, Jeannette
0 x
https://www.bestofwhisky.com| Dé online Whiskyshop van NL!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Sep 2013, 00:08

KarmillaDimitri schreef:Misschien is dit niet helemaal op zijn plek hier, maar ik vraag het toch maar.

Inderdaad ;)
Kijk even hier: Glas omspoelen, afwassen of zo hergebruiken?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KarmillaDimitri
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KarmillaDimitri » 16 Sep 2013, 16:17

Ah. sorry voor het misverstand! Heb ik toch niet goed genoeg gekeken :oops:
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 11:36

In het begin heb ik gewoon een recht glas gekocht zoals boven aan deze pagina. Toen kocht mijn vriendin voor mijn deze:
Afbeelding
Die gebruik ik voor nieuwe whisky's, maar niet om 'gewoon' te drinken. (Ik heb er laatst bij de Rosslyn chapel wel nog een gekocht, die was zo mooi gegraveerd).

Tegenwoordig zie je vaak deze (zeker ook omdat Ardbeg behoorlijk 'gehyped' wordt):
Afbeelding
Die blijken er in het klein en in het groot te zijn.

Toch zijn er ook 'echte' Ardbeg whisky glazen:
Afbeelding
maar ik ben zelf niet zo van die hele nauwe openingen. Dat is ook de reden dat ik het Glencairn glas niet zo veel gebruik. Laatst kreeg ik dan weer deze en dit lijkt een goede tussenvorm:
Afbeelding
Deze gebruik ik de laatste tijd voor zowel nieuwe als bekende whisky's.

Maar ik heb nu dus allemaal verschillende glaasjes, dus ik moet er nog wat bij hebben voor als ik mensen over de vloer heb.
Laatst gewijzigd door -Roy- op 15 Okt 2013, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Okt 2013, 16:26

-Roy- schreef:Dat is ook de reden dat ik het Glencairn glas niet zo veel gebruik. Laatst kreeg ik dan weer deze en dit lijkt een goede tussenvorm:
Afbeelding
Deze gebruik ik de laatste tijd voor zowel nieuwe als bekende whisky's.

Dit ziet er toch uit als een gewoon standaard Glencairnglas. Wat is er anders aan?
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 16:29

Het Oban glas is een stuk groter en heeft het grappige voetje niet. Wat ik er fijn aan vind is dat het gat hiermee ook groter is. Ik heb iemand eens over het Glencairn glas horen zeggen: "ik gebruik 'm niet, want mijn neus past er niet in bij het drinken" en dat geeft ook een beetje aan waarom ik zelf een wat groter glas pak.

Toen ik het glas aan het zoeken was op het internet, zag ik dat er ook Oban glaasjes zijn die nog veel meer lijken op het Glencairn glas, met voetje en al.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Okt 2013, 16:32

Jouw foto lijkt niet op deze. Zo te zien heb je een foto van een Glencairn -onder een hoek waar de voet niet zichtbaar is- verward met een ander glas.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 16:35

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Jouw voorbeeld is in elk geval mijn glas. Ik heb het in mijn bericht even aangepast.
0 x

Carlo
Senior
Senior

Re: Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor Carlo » 30 Okt 2013, 22:04

Piet schreef:Interessant (frappant ?) en toevallig Gerard.

In een bericht helemaal aan het begin gaf ik aan toch vooral een (klein) cognac glas te gebruiken, voor eigen gebruik.
De opening is iets groter dan een Glencairnglas maar de bodem wel twee of drie keer het oppervlak. Een bescheiden formaat Cognacglas. Iets als dit.
Afbeelding

Omdat ik op festivals steeds Glencairn glazen krijg ben ik die gaan gebruiken. Tot een paar weken geleden ik opeens weer aan het Cognacglas dacht. Dat gebruik ik nu weer en ja, het bevalt me veel beter. Ik heb echt de indruk dat het meer losmaakt. Ik heb ze nog niet in vergelijkend onderzoek naast elkaar getest ;)
Het voetje vind ik zo wie zo prettiger om vast te houden.

Over zuinige Nederlanders gesproken dan kun je beter geen Cognacglas gebruiken. Doordat het binnenoppervlak veel groter is blijft er meer drank aan "kleven" en kun je het minder goed volledig leeg maken :gnif

Ik heb vandaag ook een setje van drie aangeschaft van deze glazen.
Wat is het formaat glas dat jij gebruikt Piet? Ik heb formaat 37cl , de mond is iets groter dan het glencairn glas.
Had op de malt maniacs gelezen dat dit het glas bij uitstek is , wou het is proberen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”