Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 30 Jul 2012, 22:41

totalatool schreef:Ter verbreding van de keuze zit ik onder andere aan het volgende te denken:
  • Bruichladdich The Laddie Ten
  • Clynelish 14
  • Compass Box The Spice Tree
  • Redbreast 12 of Green Spot
  • Springbank 10 of Rundlets&Kilderkins
Liefst koop ik dus een fles of twee/drie. Ik zit relatief goed in de sherried whiskies en (m'n samples meetellend) ook ruim voldoende in de (Islay) peat, maar wat er dus slecht vertegenwoordigd is dat is de "categorie" licht/fruitig/bourbon matured. Wie heeft er tips?

Mooi rijtje!(bij mij staan The laddie 10, Springbank 10 en The Spice Tree te wachten, maar alledrie nog niet open(samen voor 90E)). Als licht en fruitig zou ik ook nog de Glencadam 10 willen aanraden. The Laddie 10 is zoals iedereen aangeeft echt een hoogvlieger (op basis van een sampletje). Ook fruitig en niet te duur is de jonge Clynelish (7 yo) van The Ultimate Serie.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 31 Jul 2012, 10:21

Kapre schreef:Ik zou zowiezo Glenmorangie 10 (Original) aanraden, evt, ook Glenmorangie Nectar D'Or.
Evt. ook Glenlivet 12 en/of Bushmills 10, beide ook niet duur ;)

Hmm, die Nectar D'Or is misschien wel interessant. Om eerlijk te zijn denk ik dat de Glenmorangie 10 Original en de Glenlivet 12 wat minder spannend zijn, maar ik bedenk me ineens dat ik eens moet kijken naar een Nàdurra. Die heb ik al eens eerder overwogen, maar toen viste ik net achter het aanbiedingsnet bij Jack.

Piet schreef:En een lichte fruitige zoals An Cnoc (12yo of de 16yo) ... anders dan hetgeen je hebt staan.

De 16 klinkt op zich inderdaad interessant, maar hij is me wat aan de prijzige kant.

Renefatdude schreef:@Totalatool: i.p.v. de Redbreast of Green Spot zou je de Powers John's Lane release kunnen overwegen, ik vind het een topper.
En wat Bourbon betreft nog een tip: Wild Turkey Rare Breed, never lets me down.

Die John's Lane heb ik ook even overwogen, maar de Redbreast en Green Spot scoren ongeveer even hoog op de diverse sites, en kosten een derde minder.
Bourbon staat voorlopig even niet op mijn lijstje.

Yapi schreef:De Laddie Ten vult volgens mij perfect de Highland park 18 aan... Niet twijfelen dus

Ik twijfel ook nauwelijks over die Laddie Ten. Ook leuk om een Islay te hebben die niet of nauwelijks peated is.

WhiteMonkey schreef:Als licht en fruitig zou ik ook nog de Glencadam 10 willen aanraden. ... Ook fruitig en niet te duur is de jonge Clynelish (7 yo) van The Ultimate Serie.

Die Glencadam is een leuke tip! Daar was ik zelf nooit op gekomen denk ik, maar wat ik lees voldoet aan mijn "wensen". :)
IB's zijn overigens inderdaad ook een prima optie, hoewel ik merk dat veelal juist de standaard OB's prima whiskies zijn in het meer toegankelijke prijssegment. Dat blijkt tot nu toe ook uit de tips die naar voren komen.

Het wordt wel lastiger met de tips tot nu toe, maar toch eenieder bedankt voor het meedenken. :)
0 x
Afbeelding

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 31 Jul 2012, 12:05

totalatool schreef:
Kapre schreef:Ik zou zowiezo Glenmorangie 10 (Original) aanraden, evt, ook Glenmorangie Nectar D'Or.
Evt. ook Glenlivet 12 en/of Bushmills 10, beide ook niet duur ;)

Hmm, die Nectar D'Or is misschien wel interessant. Om eerlijk te zijn denk ik dat de Glenmorangie 10 Original en de Glenlivet 12 wat minder spannend zijn, maar ik bedenk me ineens dat ik eens moet kijken naar een Nàdurra. Die heb ik al eens eerder overwogen, maar toen viste ik net achter het aanbiedingsnet bij Jack.

Ik ben er met mijn advies natuurlijk vanuit gegaan dat je 3 flessen wilt hebben voor max 90 euro.
Als je de Glenmorangie 10 nog niet kent, zou ik een kennismaking met deze whisky zeker niet uit de weg gaan, naar mijn mening kwalitatief een klasse beter dan Glenlivet 12, en voldoet perfect aan het gewenste profiel.
Het is maar een tip. ;)
0 x
Afbeelding

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 31 Jul 2012, 15:00

Ik zou zowiezo Glenmorangie 10 (Original) aanraden,
,

alleen al voor de smaak zou het een aanrader zijn en ten tweede hij is lekker om in pure chocoladesaus te doen en dan over warme cake of ijs...hmmmm dus de fles zal zeker op gaan.
pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 31 Jul 2012, 15:40

totalatool schreef: (...)dat is de "categorie" licht/fruitig/bourbon matured. Wie heeft er tips?

IB's zijn overigens inderdaad ook een prima optie, hoewel ik merk dat veelal juist de standaard OB's prima whiskies zijn in het meer toegankelijke prijssegment. Dat blijkt tot nu toe ook uit de tips die naar voren komen.

Enkele prijs toppers bij de IB's :

Ik had hier al eens melding gemaakt van deze Clynelish , ik vind hem prijs-kwaliteit zéér goed. Vol fruitig en licht mineralig.

Daarnaast is ook deze Longmorn 1996 een aanrader in de categorie fruitig/bourbon matured. Ook die heb ik zelf staan en kan ik aanraden. Whisynotes en Onversneden geven deze 87pts.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 05 Aug 2012, 16:14

Iemand nog tips voor Cask Strenght whisky onder de 40E?
Want zo snel kom ik uit op deze drie:
- Auchentoshan Valinch 2011 (in de collectie en wacht vol smart op een 2012 versie - die hopelijk ook even betaalbaar is)
- Glengoyne 12 jaar Cask Strenght (geen ervaring mee)
- Bowmore Tempest Batch III (sample van gehad en nog niet volledig overtuigd)

aanvulling:
The Glenlivet Nadurra
Caol Ila Unpeated 8 yo (voor zover nog verkrijgbaar)

Iemand ervaring met The Glenlivet, Caol Ila of Glengoyne?
Laatst gewijzigd door WhiteMonkey op 05 Aug 2012, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 05 Aug 2012, 16:55

WhiteMonkey schreef:Iemand nog tips voor Cask Strenght whisky onder de 40E?
Want zo snel kom ik uit op deze drie:
- Auchentoshan Valinch 2011 (in de collectie en wacht vol smart op een 2012 versie - die hopelijk ook even betaalbaar is)
- Glengoyne 12 jaar Cask Strenght (geen ervaring mee)
- Bowmore Tempest Batch III (sample van gehad en nog niet volledig overtuigd)

bij drankdozijn bestellen, de Laphroaig 10 cs voor rond de 40 euro. Niet te kloppen

binnenkort bestel ik een hele doos van 12 stuks, door wegvallen van kost en lage prijzen komt dat uit op zo'n 2 gratis flessen :hoera
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Aug 2012, 17:01

Yapi schreef:bij drankdozijn bestellen, de Laphroaig 10 cs voor rond de 40 euro. Niet te kloppen

binnenkort bestel ik een hele doos van 12 stuks, door wegvallen van kost en lage prijzen komt dat uit op zo'n 2 gratis flessen :hoera

Blijft €500... :o
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 05 Aug 2012, 20:17

totalatool schreef:
Yapi schreef:bij drankdozijn bestellen, de Laphroaig 10 cs voor rond de 40 euro. Niet te kloppen

Blijft €500... :o

ja maar, ik bedoelde niet 12 keer de Laphroaig Cs hé ;)
0 x
Afbeelding

BartGlim
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BartGlim » 06 Aug 2012, 18:06

Als beginner heb ik nog niet al te veel ervaring en wil graag jullie mening.
Momenteel heb ik de volgende in huis:

Laddie 10
Cragganmore 12
The Glenlivet 12
Bowmore enigma
Coal ila 12
Highland park 12

Allemaal lekker maar mijn toppers ervan zijn voor mij de Laddie 10, de Cragganmore en ook de Coal Ila

Welke whisky zouden jullie aanbevelen als volgende?

Bart
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 06 Aug 2012, 18:14

BartGlim schreef:Als beginner heb ik nog niet al te veel ervaring en wil graag jullie mening.

Laddie 10
Cragganmore 12
The Glenlivet 12
Bowmore enigma
Coal ila 12
Highland park 12

Allemaal lekker maar mijn toppers ervan zijn voor mij de Laddie 10, de Cragganmore en ook de Coal Ila

Bart

Het lijkt erop dat peated whiskies je wel bevallen, dus ik zou als suggestie willen zeggen: Laphroaig Quarter Cask :goedgedaan
Een zeer goede whisky met veel intensiteit, en een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 07 Aug 2012, 15:43

BartGlim schreef:Als beginner heb ik nog niet al te veel ervaring en wil graag jullie mening.

Laddie 10
Cragganmore 12
The Glenlivet 12
Bowmore enigma
Coal ila 12
Highland park 12

Bart

Een heleboel whiskies die hier in het topic al langs zijn gekomen: (in willekeurige volgorde)
- Ledaig 10 yo (46%), een geturfde Islander
- The Peat Project (46%), de geturfde expressie van Bruichladdich
- Laphroaig Quarter Cask (48%) turf en vanille
- Laphroaig 10 yo (40%) turf uit Islay
- Bunnahabhain 12 yo (46%), een ongeturfde Islay whisky
- Glencadam 10 yo (46%), fris en fruitig
- Springbank 10 yo (46%) een complexe whisky
- Longrow CV (46%), een geturfde variant van Springbank.
- Glendronach 12 yo, kennismaking met het effect van sherry
- Glenmorangie 10 yo (40%)
- Old Pultney 12 yo (40%), een aanrader van Ralfy (een man die op youtube video reviews geeft van whiskies) coastal whisky
- Dalwhinnie 15 yo (43%): een zeer ronde volle whisky met een klein beetje turf
- Clynelish 14 yo (43%) maar ook de Signatory Clynelish aangeraden door Bwhisky
- Talisker 10 (45.8%) - hoe kon ik deze nou vergeten, het voorbeeld van Diageao van een Island whisky en blijft ook een klassebak (alhoewel de karamel imho uit de whisky dient te verdwijnen)

Als je richting andere landen dan schotland wilt gaan:
- Amrut Fusion (India) (50%)
- Nikka from the Barrel (Japan)(rond de 55%)

Als je aan kunt geven wat je precies waardeert in de whiskies die je nu hebt kunnen we gerichter advies geven, maar volgens mij val je je niet echt een bult aan een van bovenstaande (en hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat makkelijk en goedkoop in de buurt te verkrijgen is]. [Ik zelf heb een voorkeur voor whiskies die richting de 46% gaan]
Laatst gewijzigd door WhiteMonkey op 08 Aug 2012, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Aug 2012, 18:15

Van het rijtje van Whitemonkey kan ik zeker de Amrut Fusion en Dalwhinnie aanraden. Ook de Old Pulteney in die prijsklasse is prima. Maarrrrr als ik jou was zou ik nu juist ook eens een stapje verder kijken en naar wat oudere/duurdere expressies kijken. Als je tenslotte genoeg geld hebt om meerdere flessen in huis te hebben kun je ook voor het geld van 2 12yo's eens kijken naar bijvoorbeeld een Highland Park 18yo, iets wat je best zou kunnen bevallen als o.a. de Laddie Ten en Coal Ila je favorieten waren.
0 x

BartGlim
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BartGlim » 07 Aug 2012, 21:56

Allen mijn dank voor de aanbevelingen.
Op mijn lijstje nu staan zeker:

Laphroaig Quarter Cask
Bunnahabin 12 (nieuwe 46% versie)
Amrut Fusion (klink erg interessant)
En eigenlijk de meeste (betaalbare) Bruichladdichs

@soundwave
Ik wil op den duur ook zeker de oudere whiskies gaan proeven, maar als beginner dacht ik laat ik eerst alle lekkere betaalbare eens proberen en als ik dan goed weet wat ik lekker vind dan ga ik op zoek naar de oudere en betere in mijn smaak
0 x

Rob84
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rob84 » 08 Aug 2012, 01:22

Ik zou jullie graag een whisky willen aanraden en er direct een vraag aan vast hangen......
Ik ben momenteel erg aan het genieten van de springbank rundlets and kilderkens, een van mijn lekkerste whisky's ,vind deze erg goed en kwalitatief zeker te vergelijken met bijvoorbeeld een HP 18. Graag zou ik jullie mening hier over horen. En eventueel suggesties van jullie krijgen van whisky's met het zelfde smaakprofiel.

Tevens wil ik ook de auchentoshan valinch promoten voor een jonge whisky erg vol van smaak, en zelfs goed te drinken op CS zonder toevoeging van water. Een echte topper voor weinig geld.......

Mvg

Rob
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”