Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor FGG » 22 Dec 2017, 22:23

FGG schreef:Gisteren in het kader van 11 jaar getrouwd toch maar een glaasje ingeschonken. Nou, vier glaasjes:
Glenrothes Robur Reserve (dat was een hoop zwavel)
Benrinnes 15yo F&F
De middelste twee zijn samples waarvan ik de helft nog over heb. Verderop deze week maar even een serieuze rating geven.

De Glenrothes krijgt een magere 79 punten, en voor m'n gevoel is dat nog aan de hoge kant. Niet mijn dram door het zwavelige karakter. :vies

De Benrinnes mag met 88 punten naar huis. Mooie rijke, complete en complexe whisky. En nog betaalbaar ook. :goedgedaan
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

jhvdb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jhvdb » 22 Dec 2017, 23:59

Vanavond van een eerste dram genoten van deze Bunnahabhain:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/90509/bunnahabhain-1991-dl
0 x
Friendship is like whisky....the older the better

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Dec 2017, 11:43

Gisterenavond twee hele mooie geturfde blended malts gedronken:
Begonnen met de No Name van Compass Box https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -whisky-cb
En daarna de Dark Side of Islay 21yo https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ar-old-mos

Beiden echt een genot waar je de tijd voor moet nemen, niet van die zware turfbommen maar mooi in balans, complex, vol maar zacht, veel ruimte voor andere smaken. :smullen

Dank aan Willum en FGG voor de samples! :hoedaf
2 x

Jones12
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jones12 » 23 Dec 2017, 21:09

Vanavond proeven we een clynelish 1996 sv

Slainte
1 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 23 Dec 2017, 21:33

Signatory vintage Linkwood 1999 weer van stal gehaald :)
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Dec 2017, 22:45

Ik had nog een mooi stukje Casseler rib liggen uit Duitsland en die laat ik even vergezeld gaan met een Tamdhu 2006 vW. Voor een 9 jaar oude whisky toch nog behoorlijk rijk aan smaken. Een mooie 87 van de 100.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 23 Dec 2017, 23:35

Gewoon fijne whiskies vanavond. Heerlijk zo'n avond.

Strathclyde 2005 DH DH 10867, Aberlour A'bunadh batch 35 en batch 39.

Toch die grain maar eens de tijd gegeven, daar ben ik altijd slecht in. Dat loonde wel. Mooi vol, notig, chocolade, rumrozijnen. Lekker man. Die A'bunadhs zijn overigens ook heerlijke sherrybeesten.
1 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Dec 2017, 23:40

Dre schreef:En daarna de Dark Side of Islay 21yo https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ar-old-mos

Beiden echt een genot waar je de tijd voor moet nemen, niet van die zware turfbommen maar mooi in balans, complex, vol maar zacht, veel ruimte voor andere smaken. :smullen

Dank aan Willum en FGG voor de samples! :hoedaf

Graag gedaan! Ik heb elders gelezen dat blends niet te drinken zijn, maar wij weten wel beter, he? :lekker

Ondertussen de tweede dram ingeschonken, een Miltonduff 1995 UD. Vreemde dram, maar wel lekker.
1 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 23 Dec 2017, 23:52

De whisky in het glas is misschien geen hoogvlieger (alhoewel, een hoger gelegen distillery zul je in Schotland niet vinden),
maar wat voor mij wel bijzonder is, is dat mijn vrouw whisky aan het ontdekken is!

Geheel op eigen wijze; een beetje whisky in het glas en daar twee eetlepels water bij.
En dát is nu het mooie van whisky, ieder mag genieten op z'n eigen manier!

Samen genieten is toch het mooiste,

Slàinte Mhath
3 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 24 Dec 2017, 01:12

Zojuist terug van een cafébezoekje met een paar maten. Een paar trappisten genuttigd en hierna toch maar eens de Big Peat 25yo 52.2% proberen die vandaag geleverd is :lekker

Neus: hij staat nu +-15min te luchten op 40cm van mij af, wat ik waarneem: zachte peat, citrus, zeelucht (iodine stijl). Wanneer ik hem echt nose wordt de geur precies nog zachter, de peat is heel aangenaam zacht en rokerig, meer zoutig en citrus-achtig. Vooral citroen nu, à la Ardbeg durf ik zelfs te zeggen. Maar het zoute lijkt meer op Caol Ila doordat deze heel aanwezig is. Alles met een zacht zoet kantje aan.
Pallet: citrus peatsmoke attack met een flinke dosis zout. Naar gelang meer in de mond te hebben, gaat het zout liggen en rolt het smoke blanket over de citrus heen. Hints van peper, munt en leer wat licht drogend. Alles rolt binnen met een dikkere textuur.
Finish: zeer lang, start redelijk zout maar eindigt op citrus die uitdooft naar licht zoete zachte peatsmoke waarna het zout zich terug even weet terug in de peatsmoke weet te mengen. Weer die dikkere textuur en op het einde licht drogend.

Bij alle 3 is de alcohol mooi ingewerkt, bij de neus 'het minste'. Dat komt doordat in het pallet en de finish er een dikke textuur afgegeven wordt. Maar blind proeven zou ik hem nooit op 52% geven. De enigste merken die ik eruit kan halen is Ardbeg en Caol Ila, de rest komt ik (nog) niet tegen. Misschien komt het zoutige ook van Laphroaig, want die kunnen dat ook nogals een hebben. Ik ben toch relatief fan van Bowmore en heb er toch al een paar geprobeerd (21 volgens WB), maar ik kan het er niet echt uithalen.

Dit is één van de eerste glazen van deze fles, de whisky moet duidelijk nog wat evolueren in de fles. Tot nu toe durf ik wel de zeggen dat dit een van de betere blended (malt) is die ik geprobeerd heb. Mogelijk de beste, maar dat zal de tijd uitwijzen. De finish is écht in mijn straatje, zo lang mooi op dat citrus zachte peatsmoke. Doet me zelfs een beetje aan Lagavulin denken.
1 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Dec 2017, 01:34

FGG schreef:Ik heb elders gelezen dat blends niet te drinken zijn, maar wij weten wel beter, he? :lekker

Inderdaad ja, als je langs de mainstream blends bij de algemene slijterijen heen kijkt, is er ook op gebied van blends en blended malts nog best heel veel moois te vinden hoor. Mij schrikt de term 'blend' in ieder geval niet (meer) bij voorbaat al af. :bigsmile

Nickolaas schreef:Strathclyde 2005 DH DH 10867
[...]
Toch die grain maar eens de tijd gegeven, daar ben ik altijd slecht in. Dat loonde wel. Mooi vol, notig, chocolade, rumrozijnen. Lekker man.

Toevallig die Strathclyde ook vanavond maar weer eens in het glas gedaan. Deze keer nóg langer de tijd gegeven, en toen proefde ik opeens pure laurierdrop. Dat had ik er in eerdere glaasjes nog niet uitgehaald. En precies wat jij zegt, "Lekker man"! :smullen

Stom toevallig daarna zelf ook afgesloten met een een A'Bunadh, de #56 dan. Vóór de Strathclyde nog een Glenfarclas 12 en een Tullibardine 17yo op PX vat finish, oftewel: heerlijk veelzijdig avondje, allen hebben sherry cask invloeden, maar vier totaal verschillende belevingen. Wat is whisky toch een prachtdrank :lekker .
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Dec 2017, 18:33

Vanmiddag een middagje borrelen bij vrienden waarvan er één wel whisky drinkt maar waarvoor de standaard bottelingen goed genoeg zijn, dus 3 samples meegenomen waarvan ik het idee had dat ze niet geweldig zouden scoren, om het lekkere spul voor mezelf te houden. Nou, dat was goed ingeschat:

Penderyn Legend
Sorry, maar dit is echt niet te hachelen. De geur deed me denken aan de standaard botteling van Sculte (die ik nog moet proeven) maar de afdronk deed me echt denken aan de geur van een zweetsok. Niet fijn. 75 punten.

Spey Tenné
Beter dan de Penderyn, maar nog steeds niet iets om over naar huis te schrijven. Slap, waterig. Matig. 76 punten

Aberlour 2006
Ook deze Aberlour viel tegen. De meeste Aberlours die ik heb gehad (12yo, 16yo, 18yo, A'Bunadh) weet ik wel te waarderen maar deze is toch écht minder. De neus is wel fijn, mar in de mond gebeurt niet veel. 80 punten.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 24 Dec 2017, 19:26

Ik ga zometeen deze speciale Xmas botteling in mijn glas schenken, ben erg benieuwd!
Past wel mooi bij de tijd van het jaar :lekker

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-1999-mos
1 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Dec 2017, 20:35

DavidH. schreef:Ik ga zometeen deze speciale Xmas botteling in mijn glas schenken, ben erg benieuwd!
Past wel mooi bij de tijd van het jaar :lekker

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-1999-mos

Dat ziet er goed uit! :goedgedaan
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Dec 2017, 20:42

Zo, de avond is begonnen en we gaan het iets anders aanpakken dan vanmiddag. Ook even serieus voor wat notities gaan zitten.

We openen zometeen maar eens met een Teeling Stout Cask, daarna gaan we even uitzoeken waarom de Inchmurrin Madeira Wood zoveel lager scoort dan zijn broertjes van Whisky Nerds en de Wijnproevers. We gaan de avond sluiten met een dram die donker rood is als bloed, de Beinn Dubh Thunder in the Glens. En met 'we' bedoelen we 'ik'.

:bigsmile
1 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”