Zojuist terug van een cafébezoekje met een paar maten. Een paar trappisten genuttigd en hierna toch maar eens de Big Peat 25yo 52.2% proberen die vandaag geleverd is
Neus: hij staat nu +-15min te luchten op 40cm van mij af, wat ik waarneem: zachte peat, citrus, zeelucht (iodine stijl). Wanneer ik hem echt nose wordt de geur precies nog zachter, de peat is heel aangenaam zacht en rokerig, meer zoutig en citrus-achtig. Vooral citroen nu, à la Ardbeg durf ik zelfs te zeggen. Maar het zoute lijkt meer op Caol Ila doordat deze heel aanwezig is. Alles met een zacht zoet kantje aan.
Pallet: citrus peatsmoke attack met een flinke dosis zout. Naar gelang meer in de mond te hebben, gaat het zout liggen en rolt het smoke blanket over de citrus heen. Hints van peper, munt en leer wat licht drogend. Alles rolt binnen met een dikkere textuur.
Finish: zeer lang, start redelijk zout maar eindigt op citrus die uitdooft naar licht zoete zachte peatsmoke waarna het zout zich terug even weet terug in de peatsmoke weet te mengen. Weer die dikkere textuur en op het einde licht drogend.
Bij alle 3 is de alcohol mooi ingewerkt, bij de neus 'het minste'. Dat komt doordat in het pallet en de finish er een dikke textuur afgegeven wordt. Maar blind proeven zou ik hem nooit op 52% geven. De enigste merken die ik eruit kan halen is Ardbeg en Caol Ila, de rest komt ik (nog) niet tegen. Misschien komt het zoutige ook van Laphroaig, want die kunnen dat ook nogals een hebben. Ik ben toch relatief fan van Bowmore en heb er toch al een paar geprobeerd (21 volgens WB), maar ik kan het er niet echt uithalen.
Dit is één van de eerste glazen van deze fles, de whisky moet duidelijk nog wat evolueren in de fles. Tot nu toe durf ik wel de zeggen dat dit een van de betere blended (malt) is die ik geprobeerd heb. Mogelijk de beste, maar dat zal de tijd uitwijzen. De finish is écht in mijn straatje, zo lang mooi op dat citrus zachte peatsmoke. Doet me zelfs een beetje aan Lagavulin denken.