Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Feb 2024, 18:17

Kijk in eerste instantie denk ik ook ‘daar is passie voor knaken weer hoor’ maar als ik wat verder lees:

‘De big green egg wordt aangeslingerd met tomahawk, lamsrack, cote de beuf en ga zo maar door’

‘En uiteraard worden er lekkere bieren en wijnen geschonken’

Oftewel dit gaat wel wat verder dan ‘ff 7x 1.5cl naar binnen klokken en dan de deur uit getrapt worden met de kortste route naar buiten’

Wat m.i. gewoon stom is, is om te gaan lopen pronken met de ‘totale winkelwaarde’. Dat voegt helemaal niks toe, ik bedoel die line up is toch ook fantastisch als je niet weet wat de huidige ‘winkelwaarde’ is? Elke liefhebber slaat aan op dat soort flessen, ook zonder die onnodige info. Bovendien heeft passie voor knaken niet voor niets die bijnaam hier dus mensen denken al gauw ‘ja hoor daar gaan we weer’, waaronder ondergetekende. En dat leidt alleen maar af van de inhoud.

Maar even objectiverend: ga maar eens voor 30-45 man zulk kwaliteitsvlees inkopen + alle benodigdheden en deel 1 (en misschien ook tijdens deel 2?) van de avond goeie wijnen en bieren schenken voor zo’n groep… en dan nog erbij wat Edwin al aanhaalt. En vergeet niet dat de belastingdienst hier ook nog 21% aan wil verdienen. Dus van die €250 blijft ineens nog maar €206 over. Nou daar wordt je rekensom al heel anders van Roelof :bigsmile Neem ook de kosten voor personeel + alle voorbereidingsuren en opruim uren die daaromheen ook nog bij komt en de conclusie is al gauw dat je ‘liefhebbers berekening’ niet eens in de buurt komt van de realiteit.

Ik kan mezelf haast niet geloven dat ik het nu opneem voor PvK maar enige nuancering en objectivering is bij deze tasting wel op z’n plek. Neemt niet weg dan €250 een enorme klap geld is, maar zo te lezen krijg je dan ook wel een lange, begeleide avond ervoor terug.
7 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Feb 2024, 19:43

Je had ook eerste rang kunnen zitten bij Taylor Swift. Houdt je ook nog een paar euro over voor een broodje hamburger en blikje cola.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Feb 2024, 20:15

En toch zou ik bij passie voor knaken en Swift m'n portemonnee dicht houden.

We weten allemaal dat er in de kelder bij Passie voor Knaken nog legio van dit soort flessen staan.
Allemaal voor een appel en een ei gekocht, of destijds achtergehouden voor de speculatie.

Tuurlijk mag een ondernemer zijn brood verdienen met beleg erop.
Maar het zal voor het eerst zijn als je daar een keer de krenten uit de pap krijgt.

@Arthur: hoeveel kreeg je daar te proeven de laatste keer bij een gangbaar bezoekje? Daar waren zijn marges toch te dun voor?

Daarnaast, hoeveel bier en wijn ga je nog drinken na de proeverij? Je focus ligt hier op de whiskyge(e)k, de vinoloog of de zytholoog is over het algemeen een ander slag volk.
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Feb 2024, 22:07

defeatless schreef:@Arthur: hoeveel kreeg je daar te proeven de laatste keer bij een gangbaar bezoekje? Daar waren zijn marges toch te dun voor?

Ja hou op schei uit :P Heb er ook nog steeds niks mee. Alleen vind ik in dit geval dat de conclusies en berekeningen die ik langs zie komen wel heeeuul kort door de bocht zijn. Dat staat geheel los van de rest.
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 07 Feb 2024, 00:11

Cask1988 schreef:Kijk in eerste instantie denk ik ook ‘daar is passie voor knaken weer hoor’ maar als ik wat verder lees:

‘De big green egg wordt aangeslingerd met tomahawk, lamsrack, cote de beuf en ga zo maar door’

‘En uiteraard worden er lekkere bieren en wijnen geschonken’

Oftewel dit gaat wel wat verder dan ‘ff 7x 1.5cl naar binnen klokken en dan de deur uit getrapt worden met de kortste route naar buiten’

Wat m.i. gewoon stom is, is om te gaan lopen pronken met de ‘totale winkelwaarde’. Dat voegt helemaal niks toe, ik bedoel die line up is toch ook fantastisch als je niet weet wat de huidige ‘winkelwaarde’ is? Elke liefhebber slaat aan op dat soort flessen, ook zonder die onnodige info. Bovendien heeft passie voor knaken niet voor niets die bijnaam hier dus mensen denken al gauw ‘ja hoor daar gaan we weer’, waaronder ondergetekende. En dat leidt alleen maar af van de inhoud.

Maar even objectiverend: ga maar eens voor 30-45 man zulk kwaliteitsvlees inkopen + alle benodigdheden en deel 1 (en misschien ook tijdens deel 2?) van de avond goeie wijnen en bieren schenken voor zo’n groep… en dan nog erbij wat Edwin al aanhaalt. En vergeet niet dat de belastingdienst hier ook nog 21% aan wil verdienen. Dus van die €250 blijft ineens nog maar €206 over. Nou daar wordt je rekensom al heel anders van Roelof :bigsmile Neem ook de kosten voor personeel + alle voorbereidingsuren en opruim uren die daaromheen ook nog bij komt en de conclusie is al gauw dat je ‘liefhebbers berekening’ niet eens in de buurt komt van de realiteit.

Ik kan mezelf haast niet geloven dat ik het nu opneem voor PvK maar enige nuancering en objectivering is bij deze tasting wel op z’n plek. Neemt niet weg dan €250 een enorme klap geld is, maar zo te lezen krijg je dan ook wel een lange, begeleide avond ervoor terug.

Wil niet zeuren, maar je betaalt alleen 21% over de 'toegevoegde' waarde, dus je mag al je inkoopbonnekes aftrekken hé, zowel voor de BTW als voor de inkomstenbelasting. Enne: ik zou heel graag 21% van de toegevoegde waarde van 4.000 naar 8.000 betalen hoor. Dat is netto 840 euro van de 4.000 winst :bigsmile

En voor 75 euro of zelfs meer PP kan je - zelfs nu - héél veel neer zetten hoor! #helemaalgeenmeelijmee

Of moet ik nu echt helemaal gaan uitleggen, hoe het écht gaat?
a) je zorgt er bij je inkopen al voor, dat tussen de 25 en 33% van je inkopen eigenlijk gewoon privé-boodschappen zijn, die met een beetje fantasie tot die proeverij zouden kunnen behoren. Bij Hanos, Sligro, Makro etc. geen enkel probleem. Dus je zit al twee weken aan de kass, worst, vlees, etc. etc. op kosten van de zaak.
b) je zorgt ervoor dat er van al dat vlees en begeleiding nog genoeg over blijft, zodat je ook eens nog een weekje vooruit kan ná de proeverij
c) je pakt de netto marge op de proeverij
d) om te voorkomen dat je er nog inkomstenbelasting over betaalt, verzamel je de rest van het jaar allerlei vage bonnetjes die de potentiële inkomstenbelasting over de netto winst ruimschoots compenseren.

Dát is op hoofdlijnen hoe driekwart van ondernemend Nederland aan z'n werkelijke inkomsten komt :HitHead
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2024, 07:49

Ik leef ook niet onder een steen Roelof. Ik snap ook wel dat je als ondernemer links en rechts wat trucjes hebt om eea te compenseren. Maargoed kan nu nog meer argumenten in gaan brengen om te laten inzien dat het niet zo simpel is als dat jij het doet voorkomen maar het is me inmiddels wel helder dat dat weinig zin heeft.
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 07 Feb 2024, 08:36

Dat heeft inderdaad geen zin, zeker niet zolang je op het standpunt blijft, dat jij de enige bent bent die het kennelijk als enige wél allemaal snapt.

Afbeelding
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2024, 08:56

Goed… :Scratch De zin ontgaat me hierdoor echt volledig om er überhaupt nog op in te gaan.
1 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 07 Feb 2024, 09:21

Er bestaat ook nog zoiets als integriteit. Beetje kort door de bocht om te stellen dat ondernemers maar alle toelaatbare en ontoelaatbare trucen uit de kast halen om geen belasting te betalen. Want privégebruik zijn regels voor.

Dan terug naar de berekening. Er moet tenslotte geld verdiend worden bij een bedrijf, anders gaat de stekker er snel uit. In het algemeen verdien je niet veel aan een proeverij. Je moet het dan vooral van de verkoop en de klantbinding hebben. Verkoop zal hier niet uit komen met die unieke flessen. Dus moet je het verdienen op de proeverij. De heren van de green egg moeten betaald worden en catering is geen goedkope grap meer. Zeker niet als ik hoor wel vlees ze gebruiken. Misschien wil iemand het opzoeken, maar zal vast €40-50 pp kosten. Locatie betalen (€300-500). Tsja, dan ben je als €2000 verder. Overige dranken er vanaf.... nog eens paar honderd euro. En dan gaan er best wat uren in zitten. Geen gek tarief toch als je als zzp'er €40 rekent? Sterker, daar komen veel zzp'ers al niet meer voor. Als je dan met opbouwen, opruimen en voorbereiding er 10 uur in steekt per persoon (Stefan en Michel samen, dus maal 2), dan begint het er al anders uit te zien. Er wordt ongetwijfeld aan verdiend, dat het niet goedkoop is mag ieder voor zich bepalen, maar dat ze hier bakken met geld aan overhouden durf ik niet meteen te zeggen.
5 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2024, 10:08

Amen Cor! :respect Ik had er de kracht niet meer voor, jij verwoord het gelukkig excellent :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 07 Feb 2024, 10:56

Waar ik om kan lachen in de whiskywereld?

Dat Passie voor Whisky hier vaak 'gekielhaald' wordt maar intussen al bijna een week lang alle aandacht krijgt. :roll:
En negatieve aandacht = ook aandacht ;)
11 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2024, 12:51

Ja z’n omzet zal nu naar alle waarschijnlijkheid de lucht in schieten. Al die aandacht leidt er straks nog toe dat ie de tasting voor €150 gaat aanbieden ipv €250 :lol:
1 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 07 Feb 2024, 13:34

Goeie Arthur! (overigens zou ik dan nog steeds geen interesse hebben maar dat terzijde). :P
Misschien leest 'ie mee want nu heeft 'ie er een nog groter lulverhaal van gemaakt dat de gemiddelde winkelwaarde van de flessen op 1000 EUR ligt.
Dat is natuurlijk lariekoek, afgezien van de Lochside, Port Ellen en Springbank is het niet heel buitengewoon, veel oudgedienden hier zullen ook wel een aantal vergelijkbare flesjes in de kast hebben staan of zeker al een aantal van zulke drams in hen glas hebben gehad.
Het meest lullige vind ik dan nog om dit allemaal uit te gaan schenken in 1.5 cl, schenk dan op zijn minst 2 cl om er wat van te maken denk ik dan.
Maar goed, we weten wel hoe het zit bij die toko. :lol: ;)
2 x
Afbeelding

hfos
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hfos » 05 Mar 2024, 10:20

Ik heb de pagina een paar keer helemaal bekeken om te kijken of ik niks over het hoofd zie maar volgens mij vraagt Ardbeg hier een ton voor twee flessen whisky in een kistje. Nou weten we natuurlijk over wie we het hier hebben maar dit lijkt me zelfs voor hen een klein beetje overdreven..?
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Mar 2024, 10:34

Maar dat filmpje moet toch ook betaald worden? :P
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”