Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?
- Reichenbach
- Moderator

Re: Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?
Ach, misplaatst chauvinisme? Hier hebben we het Friese Paard, in het begin ook niet te drinken maar razend populair binnen de provincie grenzen. Al heb ik er later best acceptabele versies van gehad.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:Aan de andere kant moet je als stokerij ergens beginnen. Maar of dit de meest gelukkige keuzes zijn?
Nouja 40% bijna vatsterkte noemen is hoogst opmerkelijk. Dan is het zwaar aangelengd voordat het afgevuld is in het vat, of z’n ketels zijn stuk of z’n cut klopt van geen kant maar ik denk het eerste. Wat dan wel weer mooi is, is de transparantie rond de vaten en hoe lang het erop gelegen heeft, ipv alleen maar ‘finishes in’ en hoelang mag je zelf over fantaseren.
0 x
Daan schreef:Volgens mij is het met whisky net zo simpel: hoe lager de ABV, hoe minder smaak je overbrengt van dezelfde whisky.
Voor we daar discussie over krijgen die maar even onderstreept![]()
Volgens mij is het antwoord wel iets genuanceerder Daan.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Cask1988 schreef:Reichenbach schreef:Aan de andere kant moet je als stokerij ergens beginnen. Maar of dit de meest gelukkige keuzes zijn?
Nouja 40% bijna vatsterkte noemen is hoogst opmerkelijk. Dan is het zwaar aangelengd voordat het afgevuld is in het vat, of z’n ketels zijn stuk of z’n cut klopt van geen kant maar ik denk het eerste. Wat dan wel weer mooi is, is de transparantie rond de vaten en hoe lang het erop gelegen heeft, ipv alleen maar ‘finishes in’ en hoelang mag je zelf over fantaseren.
Tsja, als er na 33 jaar nog 40,5% over is en dat is de vatsterkte dan zou ik dat toch ook echt op m'n label zetten. Al is het alleen al om te voorkomen dat mensen denken dat ie afgewaterd is naar 40,5%, wat anno 2023 een sterkte is waarop geen hond afvult buiten de commerciële prut ion de prijsklasse € 15 - 20. Maar; net niet underproof is na 33 jaar wel behoorlijk ingeklonken zeg maar...
Ik denk dat het weinig te maken heeft met ketels of zwaar aanlengen voordat het is afgevuld, Tahmdu vult bij mijn weten gewoon op 63,5% af. Kan een keer gebeuren, plek in het warehouse maakt ook uit, bovenin of onderop kan nogal schelen.
0 x
WhiskyDudes schreef:Cask1988 schreef:Reichenbach schreef:Aan de andere kant moet je als stokerij ergens beginnen. Maar of dit de meest gelukkige keuzes zijn?
Tsja, als er na 33 jaar nog 40,5% over is en dat is de vatsterkte dan zou ik dat toch ook echt op m'n label zetten. Al is het alleen al om te voorkomen dat mensen denken dat ie afgewaterd is naar 40,5%, wat anno 2023 een sterkte is waarop geen hond afvult buiten de commerciële prut ion de prijsklasse € 15 - 20. Maar; net niet underproof is na 33 jaar wel behoorlijk ingeklonken zeg maar...
Ik denk dat het weinig te maken heeft met ketels of zwaar aanlengen voordat het is afgevuld, Tahmdu vult bij mijn weten gewoon op 63,5% af. Kan een keer gebeuren, plek in het warehouse maakt ook uit, bovenin of onderop kan nogal schelen.
Maar dit ging over die Limburgse whisky hè. Die is in totaal 36 maand dus 3 jaar oud. Geen 33. En na 3 jaar 40% als vatsterkte….nouja dan gaat er dus wel iets mis lijkt me
na 33 jaar 40% als vatsterkte is niet raar nee.
0 x
Ik weet niet of ik er om moet lachten, maar had moeite een geschikt ander onderwerp te vinden en wilde dit toch delen met jullie.
Ik sla deze proeverij zelf wel over; maar wellicht zijn er anderen met belangstelling.
Ik sla deze proeverij zelf wel over; maar wellicht zijn er anderen met belangstelling.
0 x
Absurd! Als dit de totale flesprijs was van deze drams, dan zou ik het nog snappen en zelfs heel netjes vinden. Maar voor een proeverij van 7 x 1,5 cl ?!?!?!?!
Echt absurd!
Heb over twee weken een SMWS-proeverij van de Dutch Whisky Society van vergelijkbare drams, voor 30 euro p.p. voor leden, inclusief kaasjes, zalm, vleeswaren, prachtige boter en vers brood. Dát is een normale/nette prijs!
Heb over twee weken een SMWS-proeverij van de Dutch Whisky Society van vergelijkbare drams, voor 30 euro p.p. voor leden, inclusief kaasjes, zalm, vleeswaren, prachtige boter en vers brood. Dát is een normale/nette prijs!
6 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Eehhh, nee, dat is een extreem lage prijs…
Maar denk dat je dat zelf ook wel snapt; € 4.50 per dram + hapje + zaalhuur + wat mensen die het optuigen is natuurlijk nooit kostendekkend, zeker niet met drams als Stefan op tafel zet.
Wat niet weg neemt dat het mooi is dat het mogelijk gemaakt wordt.
Maar denk dat je dat zelf ook wel snapt; € 4.50 per dram + hapje + zaalhuur + wat mensen die het optuigen is natuurlijk nooit kostendekkend, zeker niet met drams als Stefan op tafel zet.
Wat niet weg neemt dat het mooi is dat het mogelijk gemaakt wordt.
1 x
Nou, wil niet te diep in de rekensommen duiken, maar met 1,5 cl proefglaasjes haal je er bijna 50 uit één fles. Dan mag een fles al snel 150-200 euro kosten en hou je nog geld over voor een hapje en een zaaltje.
Geheim van DWS is dat de flessen gekocht zijn/worden wanneer ze nog betaalbaar zijn. Soms blijkt dat een minder goede gok, maar heel vaak is dat na een paar jaar héél erg fijn spul
Geheim van DWS is dat de flessen gekocht zijn/worden wanneer ze nog betaalbaar zijn. Soms blijkt dat een minder goede gok, maar heel vaak is dat na een paar jaar héél erg fijn spul

0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Uridium schreef:Nou, wil niet te diep in de rekensommen duiken, maar met 1,5 cl proefglaasjes haal je er bijna 50 uit één fles. Dan mag een fles al snel 150-200 euro kosten en hou je nog geld over voor een hapje en een zaaltje.
Tja, als jij een 1966 Lochside, '77 Springbank, '81 Port Ellen of zelfs Littlemill en Glendronach uit de vroege jaren '90 voor €150-200 de fles weet te staan houd ik me warm aanbevolen. Dat is natuurlijk compleet onrealistisch.
Overigens kom ik met de opgegeven 'winkelwaarde' van €6.500 (en die ligt natuurlijk al beduidend boven de gemiddelde veilingwaarde) op iets van €140 voor de drams uit. Dan is het alsnog een vrij dure BBQ voor €110 (ook met zaalhuur).
6 x
- Reichenbach
- Moderator

Hebben de prijzen in de horeca de laatste tijd ook een behoorlijke groeispurt gemaakt.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Uridium schreef:Nou, wil niet te diep in de rekensommen duiken, maar met 1,5 cl proefglaasjes haal je er bijna 50 uit één fles. Dan mag een fles al snel 150-200 euro kosten en hou je nog geld over voor een hapje en een zaaltje.
Ja. En het ‘geheim’ van Van de Boog (of welke slijter dan ook) is dat het de bedoeling is dat er ook wat verdient wordt. Prima zoals DWS het optuigt hoor, maar je kunt natuurlijk niet van een slijter die een privé collectie heeft gekocht verwachten dat ie de flessen onder de marktwaarde gaat versampelen. De rekensom ‘er bijna 50 uithalen’ is ook wat kort door de bocht, het zijn er eerder 45. Buiten dat; als er 30 man meedoen, moet ie de rest dan zelf maar opdrinken? Vanuit de liefhebbers visie ‘samen zullen we alles tegen kostprijs delen’ is het wat kort door de bocht om dit initiatief maar op voorhand af te fakkelen, het kan ook de veiling op om vervolgens dicht te blijven hè. (En ik heb geen belangen bij Van de Boog)
1 x
Het hoeft voor mij ook echt niet tegen kostprijs hoor. Maar als je deze line-up even opzoekt, dan kom je qua realistische prijzen uit op ca. 4.000 euro. Maar als je € 250 pp rekent en daar nou eens € 75 pp af haalt voor locatie en eten (da's een hoop, maar vooruit), dan blijft er € 175 pp over, dus 25 euro per dram per persoon. Zelfs met 45 drams uit een fles, heb je het over 7 x 45 x € 25,- potentiële opbrengst. Dus bijna 8.000 opbrengst uit 4.000 inkoop en dat is tegen huidige prijzen. In mijn ogen wel een heel forse marge, als je al die 75 pp voor eten en locatie eraf hebt gelaten.
Maar goed, iedeen moet zelf weten hoe 'ie zijn of haar knaken uitgeeft. Ik vind dit too much.
PS: ik heb 't slechts sporadisch genoemd, maar heb zelf een slijterij & wijnhandel gehad, eigen zaak, dus weet wel een klein beetje, hoe zoiets werkt
Maar goed, iedeen moet zelf weten hoe 'ie zijn of haar knaken uitgeeft. Ik vind dit too much.
PS: ik heb 't slechts sporadisch genoemd, maar heb zelf een slijterij & wijnhandel gehad, eigen zaak, dus weet wel een klein beetje, hoe zoiets werkt

5 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Dan zou je ook moeten weten dat het vrij uitzonderlijk is om een proeverij vol te krijgen met 45 man toch? Gemiddeld zit er 25 - 30 man. Maar goed, ik merk dat de meesten hier het met jouw eens zijn en zich niet in mijn zienswijze kunnen of willen verplaatsen. Ook prima.
1 x
WhiskyDudes schreef:...dat het vrij uitzonderlijk is om een proeverij vol te krijgen met 45 man toch? Gemiddeld zit er 25 - 30 man.
Valt denk ik ook wel mee, beetje afhankelijk van de omgeving misschien?
Hier in Franeker is het nu al voor de 3e keer op rij uitverkocht, 55 personen per proeverij
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”