Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Re: Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?
Inderdaad confronterend. Dit jaar 137 flessen aan de collectie toegevoegd. Leek me erg veel totdat ik besefte dat dit inclusief samples moet zijn.
- Bijlagen
-
- HammerHead - 2023.png (742.95 KiB) 1159 keer bekeken
1 x
HammerHead schreef:Inderdaad confronterend. Dit jaar 137 flessen aan de collectie toegevoegd. Leek me erg veel totdat ik besefte dat dit inclusief samples moet zijn.
anders zou je ‘t wel aan je bankrekening saldo merken denk…
1 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

495....... 
Overigens eindigt het overzicht met whisky's die je meest verzameld hebt, bij mij werd Caol Ila, Port Charlotte, Bruichladdich en Ben Nevis genoemd.
Maar vervolgens wordt als "Most Collected Brand" Bowmore genoemd......Maar ik zoek heel veel op/naar dit merk maar kopen komt er meestal niet van. Best gek, zouden onze vrienden bij WB ook je zoekgedrag monitoren?
Overigens eindigt het overzicht met whisky's die je meest verzameld hebt, bij mij werd Caol Ila, Port Charlotte, Bruichladdich en Ben Nevis genoemd.
Maar vervolgens wordt als "Most Collected Brand" Bowmore genoemd......Maar ik zoek heel veel op/naar dit merk maar kopen komt er meestal niet van. Best gek, zouden onze vrienden bij WB ook je zoekgedrag monitoren?
- Bijlagen
-
- Quak - 2023.png (606.9 KiB) 1158 keer bekeken
5 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Niet om de fles, puur de omschrijving. Dat AI werkt toch niet zo goed lijkt het.
1 x
Het algoritme werkt inderdaad nog niet perfect:
Terwijl ik het zelf heb bijgehouden (zie terugblik 2023): "ik heb dit jaar in totaal 45 flessen gekocht, waarvan 31 Mortlachs".
Terwijl ik het zelf heb bijgehouden (zie terugblik 2023): "ik heb dit jaar in totaal 45 flessen gekocht, waarvan 31 Mortlachs".
0 x
Voor mijn beurt gesproken (had nog één keer verder moeten klikken):
4 x
Ok, deze vond ik persoonlijk echt grappig.
33yo Tamdhu op CW, een botteling van HB.
Uiteraard hebben de angels aardig wat share gepakt na 33 jaar en zal er een hoop alcohol verdampt zijn.
Er zijn voorbeelden bekend van vaten die snel gebotteld moesten worden om het nog legaal als whisky te mogen verkopen omdat het ABV onder de 40 dreigde te zakken. Dat lijkt ook hier het geval. (40,5 % over)
En wat zet men dan in koeienletters op het label? "CASK STRENGTH"!
Nouja, geen woord gelogen! Maar toch zou ik me een een tikkie bedonderd voelen..
33yo Tamdhu op CW, een botteling van HB.
Uiteraard hebben de angels aardig wat share gepakt na 33 jaar en zal er een hoop alcohol verdampt zijn.
Er zijn voorbeelden bekend van vaten die snel gebotteld moesten worden om het nog legaal als whisky te mogen verkopen omdat het ABV onder de 40 dreigde te zakken. Dat lijkt ook hier het geval. (40,5 % over)
En wat zet men dan in koeienletters op het label? "CASK STRENGTH"!
Nouja, geen woord gelogen! Maar toch zou ik me een een tikkie bedonderd voelen..
4 x
- Reichenbach
- Moderator

De smaak is wel geconcentreerd in die 40,5%.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:De smaak is wel geconcentreerd in die 40,5%.
Nou, dat betwijfel ik eigenlijk.
Een vriend van mij is vroeger chef geweest en die stond erop dat je óf vet óf alcohol nodig hebt om smaak goed te kunnen dragen.
Daarom werken jus/sausjes zonder een van beide over het algemeen ook minder als je iets aan het inkoken bent.
Denk aan vet in de pan van een gebakken stuk vlees hergebruiken in de jus/saus.
Je kookt in, en wat voeg je er dan vaak aan toe om die smaken goed tot hun recht te laten komen? Boter of wijn.
Volgens mij is het met whisky net zo simpel: hoe lager de ABV, hoe minder smaak je overbrengt van dezelfde whisky.
Voor we daar discussie over krijgen die maar even onderstreept
Want je hebt gelijk: de smaken zullen na 33 jaar geconcentreerder en intenser zijn dan na zegge 15 jaar.
Maar omdat het ABV zo laag is, kan het nog steeds waterig zijn en niet goed tot z'n recht komen.
Sterker nog als ik even op WB gluur vind ik om eerlijk te zijn de rating (87 nog iets) voor een 33yo aan de zeer magere kant.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Die chef zal toch ook wel eens een bouillon hebben ingekookt naar een fond? De smaak wordt meer geconcentreerd.
Als een deel van de alcohol verdampt of vervliegt zullen de smaakstoffen meer geconcentreerd zijn in de achterblijvende alcohol? Maar misschien ervaar je dat wel als minder.
En ja; een stuk vlees zonder vetrandje = mager.
Als een deel van de alcohol verdampt of vervliegt zullen de smaakstoffen meer geconcentreerd zijn in de achterblijvende alcohol? Maar misschien ervaar je dat wel als minder.
En ja; een stuk vlees zonder vetrandje = mager.
1 x
Limburgse whisky, bijna op vatsterkte gebotteld voor een volle smaak en kleur...
https://m.facebook.com/story.php/?id=10 ... 8328044238

https://m.facebook.com/story.php/?id=10 ... 8328044238

Laatst gewijzigd door Wahlee op 27 Jan 2024, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

En dat vervolgens dat abv.... Tenzij die natuurlijk met 43% uit het vat is gekomen, dan is ie maar nauwelijks aangelengd.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Cor - Vinabc schreef:En dat vervolgens dat abv.... Tenzij die natuurlijk met 43% uit het vat is gekomen, dan is ie maar nauwelijks aangelengd.
Dan nog bijzonder om als marketing te gebruiken
1 x
- Reichenbach
- Moderator

9 + 27 = geen dag te veel hoor!

Aan de andere kant moet je als stokerij ergens beginnen. Maar of dit de meest gelukkige keuzes zijn?

Aan de andere kant moet je als stokerij ergens beginnen. Maar of dit de meest gelukkige keuzes zijn?
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Reichenbach schreef:9 + 27 = geen dag te veel hoor!
Nou ja, volgens WC eend vliegen ze de winkel uit..... Nog niet op wb gekeken of de klant het ook te nassen vond.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”