Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dookiy
Actief lid
Actief lid

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dookiy » 06 Feb 2016, 10:04

K-AH schreef:Wat ik mij afvroeg: er bestaan een heleboel genummerde flessen - zowel van officiële als onafhankelijke bottelingen - maar nog nooit ben ik een fles tegengekomen die het nummer 1 droeg. Toeval, of raakt de allereerste fles uit het vat effectief nauwelijks verder dan de distilleerderij/bottelaar zelf?

Soms komt fles nr. 1 bij een slijter, van meerdere gehoord dat ze die wel eens zien, zowel OB als IB. En ja, dan kunnen ze zomaar in de privécollectie van die slijter eindigen... :goedgedaan
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 13 Feb 2016, 13:31

N.a.v. mijn zelf blenden draadje aan een vraag gekomen.

Het huwen van een blend of composiet van whisky's, zoals bijv. Gedaan bij balvenie TUNxxxx whisky, in hoe verre is dat zinvol/noodzakelijk en wat voor tijd wordt daar voor genomen? Er staat mij iets bij dat het wel enige tijd bij elkaar blijft zitten alvorens te bottelen?

Kan iemand inzicht geven in hoe ze dit doen in de praktijk en of dit echt bijdraagt?
1 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Feb 2016, 14:22

Hangt van bedrijf en blend af. Huwen heeft per definitie een positieve invloed, maar vaak wordt er alleen bij de duurdere blends tijd voor uitgetrokken ('huwen doet het in de fles ook wel' heb ik ooit een Schot horen zeggen :) (en hij heeft nog gedeeltelijk gelijk ook) ).

Bij turf is het huw-proces voor mij het duidelijkst. Je kan zelf heel goed testen hoe huwen werkt door een klein beetje (ik herhaal, een _klein_ beetje, zeg maar een verhouding van maximaal 1 op 5 oid) geturfde whisky bij een ongeturfde whisky te doen en gelijk te proeven. Vervolgens minimaal een week of twee laten staan en nog eens proeven, je zal verbaasd staan over het verschil in die korte tijd. Als ik nu blends proef die ik twee jaar geleden heb gemaakt en die tot nu dicht stonden heeft er nog weer een stap plaatsgevonden, er loopt dus nog vrij lang een proces door.
2 x
Matthijs, whiskynerd.

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 16 Feb 2016, 11:31

avdboom schreef:Het huwen van een blend of composiet van whisky's, zoals bijv. Gedaan bij balvenie TUNxxxx whisky, in hoe verre is dat zinvol/noodzakelijk en wat voor tijd wordt daar voor genomen? Er staat mij iets bij dat het wel enige tijd bij elkaar blijft zitten alvorens te bottelen?

Kan iemand inzicht geven in hoe ze dit doen in de praktijk en of dit echt bijdraagt?

Matti schreef:Hangt van bedrijf en blend af. Huwen heeft per definitie een positieve invloed, maar vaak wordt er alleen bij de duurdere blends tijd voor uitgetrokken ('huwen doet het in de fles ook wel' heb ik ooit een Schot horen zeggen :) (en hij heeft nog gedeeltelijk gelijk ook) ).

Hangt inderdaad van het bedrijf en de whisky af. Huwen is voor onze whisky's (Famous Grouse, Highland Park, Macallan, Cutty Sark, Glenrothes) een standaard toegevoegde procedure. Wij doen dit om een aantal redenen, voor zowel malts als blends:

- Natuurlijke balans tussen de inhoud van verschillende vaten maken. Vat A levert een andere whisky op dan vat B. Dit kun je roeren om tijd te besparen, maar een harmonisatieperiode bevordert de onderlinge integratie. Denk hierbij aan het verschil tussen een gehusselde salade en een kaasfondue. Bij een salade heb je hapjes die verschillen van samenstelling: het ene hapje heeft meer tomaat, de andere meer mozarella, etc. Bij een fondue smaakt elke portie smeltkaas hetzelfde, omdat ze goed geïntegreerd zijn met de gebruikte kruiden (en drank).

- Zachte koude filtratie (gentle chill-filtration). Geldt voor alle whisky's met een alcoholpercentage < 46%. Voordat we een whisky op bottlesterkte brengen met water, brengen we de drank eerst naar 45.9%. Dan ontstaat de beroemde troebele whisky. Vervolgens laten we deze whisky enkele weken rusten, zodat de troebele deeltjes langzaam naar beneden zakken. Daardoor kunnen we een zachtere filtratie (>4 graden Celsius in plaats van <-4 graden Celsius, een verschil van minstens 8 graden!) toepassen die meer van de whisky intact laat.

- Natuurlijke balans tussen alcohol en water maken. Water en alcohol reageren op elkaar. Wederom willen we natuurlijke integratie (zie eerste punt).

- Periode: verschilt per type whisky. Denk bij onze blends aan een week of 3, 4. Bij malts doorgaans langer. Stelregel: hoe ouder de malt, hoe langer de harmonisatie duurt. Soms wel 6 maanden lang.

- Container: de grote hoeveelheden whisky laten we harmoniseren in grote, roestvrij stalen tanks. De grootste hiervan kunnen 1 miljoen liter opslaan. Ook hier passen we een Solera-methode toe: we laten altijd een groot deel whisky in een tank zitten en tappen er stapsgewijs delen uit. Daardoor krijgen we consistentere harmonisatie. Er bestaan ook tanks van zo'n 100.000 liter capaciteit, die worden voor bijvoorbeeld batches van de meer gangbare malts gebruikt.
Voor meer exclusieve whisky's gebruiken we uitgeputte eikenhouten vaten. We willen harmonisatie, geen invloed van het hout. Het kan inderdaad voorkomen dat er nog een deel van de whisky verdampt, hoewel dit doorgaans minder dan 1% van het volume is over de tijd waarin het in het harmonisatievat zit.
NB: dit is geen onderdeel van de rijping! De harmonisatie wordt niet bij de leeftijd van een whisky opgeteld, omdat ze niet aan rijpingseisen voldoet. Het is een doelbewuste techniek om onze whisky natuurlijk in balans te krijgen.

Hope this helps!
7 x

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 16 Feb 2016, 12:36

Freddy schreef:
wf 003.JPG

Dit is een nummer 2
Ik zou niet weten wie de nummer 1 in zijn bezit heeft maar deze heb ik overgenomen van Hans Sommer die in 1996 deze Meeting organiseerde in Doetichem.
Van hem heb ik begrepen dat hij deze Ultimate persoonlijk heeft gekregen van van Wees.

"Doetichem"? Moet dat geen "Doetinchem" zijn?
Best knullig als de plaatsnaam verkeerd op de fles staat :D
0 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 16 Feb 2016, 12:43

Ik heb het genoegen om 2 verschillende casks van de Stathclyde 2005 DH te mogen drinken. Beide vind ik ingewikkeld lekker. Het gaat om cask DH10867 en DH10710. Wat ik me nu afvraag: Zwerven er meer bottelingen rond van soortgelijke (zuster)vaten?
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Poezewoef
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Poezewoef » 16 Feb 2016, 14:39

Skiddilly schreef:Ik heb het genoegen om 2 verschillende casks van de Stathclyde 2005 DH te mogen drinken. Beide vind ik ingewikkeld lekker. Het gaat om cask DH10867 en DH10710. Wat ik me nu afvraag: Zwerven er meer bottelingen rond van soortgelijke (zuster)vaten?

Ik heb een strathclyde DT Rare auld 24 years maar een heel ander casknr :)
0 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 16 Feb 2016, 14:47

Poezewoef schreef:
Skiddilly schreef:Ik heb het genoegen om 2 verschillende casks van de Stathclyde 2005 DH te mogen drinken. Beide vind ik ingewikkeld lekker. Het gaat om cask DH10867 en DH10710. Wat ik me nu afvraag: Zwerven er meer bottelingen rond van soortgelijke (zuster)vaten?

Ik heb een strathclyde DT Rare auld 24 years maar een heel ander casknr :)

Ik heb het vermoeden dat de zustervaten dan ook in 2005 zijn afgevuld, dus ouder dat 10 jaar kunnen ze dan niet zijn toch? Misschien zijn er wel alleen de 2 die ik hierboven al noemde? Misschien zijn ze gekocht door een bottelaar die ervoor kiest om ze langer op het vat te laten?
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 16 Feb 2016, 17:17

Lucs schreef:
Freddy schreef:
wf 003.JPG

Dit is een nummer 2
Ik zou niet weten wie de nummer 1 in zijn bezit heeft maar deze heb ik overgenomen van Hans Sommer die in 1996 deze Meeting organiseerde in Doetichem.
Van hem heb ik begrepen dat hij deze Ultimate persoonlijk heeft gekregen van van Wees.

"Doetichem"? Moet dat geen "Doetinchem" zijn?
Best knullig als de plaatsnaam verkeerd op de fles staat :D

Ik kan het niet mooier maken dan dat het is, het staat er toch echt.
Ook in Nijmegen maken ze wel eens een foutje :gnif
1 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 18 Feb 2016, 20:45

Sietseus schreef:...... Maar blijf vooral komen met vragen over de whisky!

Nou, vooruit, ik heb weer wat bedacht :lol:

Het is bekend dat de rijping in geen vat het zelfde verloopt. Je kan ze na elkaar afvullen in een exact het zelfde gespecificeerd vat, met de zelfde spirit en naast elkaar leggen in het warehouse, en toch zal er onherroepelijk verschil optreden.

Nu vroeg ik mij plotseling af hoe dit zit met new make? Dit naar aanleiding van een artikel over een master blendSter waarin zij stelde dat het herkennen van de spirit, en aan de hand daar van de vaten bepalen waarin die het goed zal doen, een tak van sport is waarin het onderscheid tussen de vakmensen en meesters gemaakt wordt. Zit er veel variatie in de new make van 1 en dezelfde distilleerderij? Aannemend dat ze volgens 1 en het zelfde recept new make maken in het voorbeeld. Ik kan mij voorstellen dat een bepaalde batch gerst/mout er ook invloed op heeft? Stel je wil het allemaal zo constant mogelijk houden, hoe constant is het dan in werkelijkheid? Want als het echt altijd het zelfde is, dan kan je standaard recepten gebruiken met een bij benadering voorspelbaar eind resultaat, maar dit lijkt mij dus niet zo eenvoudig als ik het artikel mag geloven...
Nu vraag ik mij dus af:

- Zit er dan nog vel variatie in de eigenschappen van de new make?
- En zo ja wat zijn de voornaamste verschillen die merkbaar zullen zijn en wat voor invloed heeft dat op de vervolgstappen (type vat waar het in gaat bijv.)?
- Zijn die verschillen al merkbaar bij bijv. 2 opeenvolgende runs?
- Zijn die verschillen merkbaar tussen verschillende gerst/mout batches?
- Is hier een controle op?
- Is het mogelijk dit door de jaren heen constant te houden? Desnoods met aanpassingen in het procces?
- Hoe gaat men hier in de praktijk mee om?
- Wordt er überhaupt gepoogd hier consistentie te bereiken?

Sorry... ik liet mij even gaan :gnif

Ben benieuwd of iemand, of Sietseus aangezien die nogal goed geinformeerd is..., hier wat licht op kan schijnen?
0 x
Afbeelding

tuur
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tuur » 24 Feb 2016, 15:39

hoi hoi,

ik post het hier om de reden dat er waarschijnlijk een logische verklaring voor is.

ik ben van plan om redelijk wat leeftijden van glenfarclas aan te kopen en deze dan in een tasting te gieten, nu na wat opzoek werk merkte ik het volgende op bij d12 kost een fles glenfarclas 12 jaar 1 liter 27.50 euro http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -malt-1ltr
nu de glenfarclas 12 jaar 70 cl kost 33.50 euro http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -malt-70cl
hoe komt dit? is dit een fout bij d12 of is hier een verklaring voor die ik niet weet?

alvast bedankt
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Feb 2016, 23:41

tuur schreef:hoi hoi,

ik post het hier om de reden dat er waarschijnlijk een logische verklaring voor is.

ik ben van plan om redelijk wat leeftijden van glenfarclas aan te kopen en deze dan in een tasting te gieten, nu na wat opzoek werk merkte ik het volgende op bij d12 kost een fles glenfarclas 12 jaar 1 liter 27.50 euro http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -malt-1ltr
nu de glenfarclas 12 jaar 70 cl kost 33.50 euro http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -malt-70cl
hoe komt dit? is dit een fout bij d12 of is hier een verklaring voor die ik niet weet?

alvast bedankt

Nee dat gebeurd wel vaker was met de 105 ook al een tijdje zo. Geen idee hoe dat zit, maar ik vermoed dat het iets met duty-free en grijs inkopen te maken heeft.
Veelal krijg je in zulke gevallen flessen die oorspronkelijk voor de Griekse of Portugese markt waren. Maar dat doet aan de inhoud niks af!
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 25 Feb 2016, 23:41

Waarom zie ik nog steeds mensen SlaintHe schrijven...?
1 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 26 Feb 2016, 18:36

Rien68 schreef:Waarom zie ik nog steeds mensen SlaintHe schrijven...?

Rustig Rien, het is vrijdag... :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 26 Feb 2016, 18:53

Nino schreef:
Rien68 schreef:Waarom zie ik nog steeds mensen SlaintHe schrijven...?

Rustig Rien, het is vrijdag... :goedgedaan

Het is voor mij al de hele week vrijdag, misschien dat het me daarom opvalt!?
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”