Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

mardo
Senior
Senior

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor mardo » 11 Okt 2014, 22:47

Ik heb een denkbeeldige grens gesteld van 50 euro voor een fles. Maar ik ben nog maar net begonnen en focus op kleine flesjes en samples, zodat ik voor dat bedrag 3 of meer verschillende whiskies kan kopen. Ik wil vanaf november een maandbedrag van 50 euro besteden of opsparen. Voorlopig is er nog zoveel te ontdekken onder de 30 euro en ga ik me richten op samples.
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 12 Okt 2014, 13:35

Ik vind het wel opvallend om te merken dat mijn grens langzaam maar zeker omhoog schuift. Waar ik 2 jaar geleden nog alleen naar flessen kocht van €20-€30 en soms max €40 betrapte ik me er vorige maand op dat ik zonde blikken of blozen een impulsaankoop van €75 stond af te rekenen. Ik koop nu regelmatig flessen van €50-€60 met zeker uitschieters naar €80. Ook omdat ik wat meer ben gaan verdienen denk ik maar ook omdat m'n smaak wat duurder is geworden ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

CreX_NL
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor CreX_NL » 12 Okt 2014, 16:03

Ik probeer het rond de 75,- te houden, duurste fles die ik bezit is momenteel een Tobermory 15 die rond de 80 euro is, zoveel te ontdekken in die prijs categorie :)
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 12 Okt 2014, 16:12

CreX_NL schreef:Ik probeer het rond de 75,- te houden, duurste fles die ik bezit is momenteel een Tobermory 15 die rond de 80 euro is, zoveel te ontdekken in die prijs categorie :)

Probeer eens een jonge Ledaig (Tobermory) te vinden, bv. die van van Wees Ultimate. Te krijgen voor rond de 30e, hou je nog 50e over. Zul je versteld van staan voor die prijs voor een Tobermory.

http://www.whiskybase.com/whisky/56770/ledaig-2008-vw
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 12 Okt 2014, 16:24

Otje schreef:
CreX_NL schreef:Ik probeer het rond de 75,- te houden, duurste fles die ik bezit is momenteel een Tobermory 15 die rond de 80 euro is, zoveel te ontdekken in die prijs categorie :)

Probeer eens een jonge Ledaig (Tobermory) te vinden, bv. die van van Wees Ultimate. Te krijgen voor rond de 30e, hou je nog 50e over. Zul je versteld van staan voor die prijs voor een Tobermory.

eensch... :)

sowieso tussen 40 en 70 euro een wereld aan prachtige IB's te ondekken op vatsterkte ook :goedgedaan
0 x
Afbeelding

CreX_NL
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor CreX_NL » 13 Okt 2014, 23:01

Otje schreef:

Dank voor de tip, ik ga is op zoek :)
0 x

dickportugal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dickportugal » 31 Okt 2014, 09:28

Tja ik begon een half jaartje geleden met een grens van ca 50 €, deze is nu ongemerkt al opgerekt tot ca 85 € ;)
0 x
Groeten Dick

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 02 Nov 2014, 17:10

Ik weet nog goed dat ik op mijn eerste Mitra proeverij een Ballantine's van 30 jaar oud proefde en me echt stond te verbazen over het feit dat iemand daar 350 euro voor durfde te vragen. Ik vind het vooral belangrijk dat ik de whisky die ik koop z'n geld waard vind. Ik heb geen budget, ik koop graag dingen die ik nooit eerder gekocht heb en in mijn beleving zijn er nog genoeg prachtige flessen te vinden in de prijsklasse 50-75 euro (en soms zelfs nog daaronder). Dat heb ik ook met wijn trouwens, er zijn weinig wijnen die ik meer dan 10 euro per fles waard vind, maar voor een echt goede Barolo heb ik best 30 euro of meer over. Alleen heb ik nog nooit een whisky van meer dan 100 euro geproefd die ik dat waard vond. Dat komt vast nog wel.
0 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 14 Nov 2014, 00:38

Ik geef niet graag meer uit dan 100 Euro a 140 voor een fles maar af en toe ... Tja, jullie weten hoe het gaat en hoe gemakkelijk we onze grenzen verleggen. Zo heb ik onlangs een Springbank 21 gekocht ... Ik probeer dergelijke uitspattingen wel te beperken tot 1 a 2 keer per jaar. En voor alle duidelijkheid, ik weet ook flessen te appreciëren die heel wat minder kosten! Zo heb ik onlangs genoten van een Dimple 15 yo, de nieuwe versie van Black Bottle, een Singleton 12 yo ...Duurder is niet per se lekkerder. Wie wil "investeren" of verzamelen geeft echter al graag eens wat meer uit aan een fles en alle respect daarvoor! Zolang je maar geen boterham minder hoeft te eten zeg ik altijd ... en kwaliteit heeft nu eenmaal een prijs + het is altijd leuk om iets te hebben wat wereldwijd maar 6.000 of 1.500 of 300 anderen hebben ... What can I say? Ik vind dat helemaal niet snobistisch, wel gewoon leuk. Cheers, D.
0 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 14 Nov 2014, 00:53

rizzx schreef:Ik hou het op 40 euro/maand met misschien eens een uitzondering (bijv. bij een whisky event )

Ik zoek nog een goede manier waarop ik maandelijks + 40 euro drank kan verantwoorden in mijn uitgavenpatroon t.o.v. mijn vriendin :nono tips zijn welkom :lekker

Ja ja ... een lastige ... gewoon achteraan in de kast zetten, toch? :P
En vooral niet zagen als zij kleren gaat shoppen!
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Nov 2014, 08:14

het blijft toch rond de 300 liggen bij mij. Voor een oude Bowmore of Clynelish wordt al snel 500 of meer gevraagd, maar de stap zet ik vooralsnog niet precies.
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Nov 2014, 09:21

D. T. schreef:
rizzx schreef:Ik hou het op 40 euro/maand met misschien eens een uitzondering (bijv. bij een whisky event )

Ik zoek nog een goede manier waarop ik maandelijks + 40 euro drank kan verantwoorden in mijn uitgavenpatroon t.o.v. mijn vriendin :nono tips zijn welkom :lekker

Ja ja ... een lastige ... gewoon achteraan in de kast zetten, toch? :P
En vooral niet zagen als zij kleren gaat shoppen!

Ik vind het ook vrij moeilijk. Ik had de laatste tijd whisky op een laag pitje staan. Totdat ik naar het whisky festival in Alkmaar ben geweest begin november. Die heeft de vlam weer aangewakkerd zeg maar. Nou heb ik de laatste 3 weken voor ongeveer €1000 whisky gekocht inclusief 2 delen van vaten exclusief het festival. Dat is voor mij eigenlijk een gigantisch bedrag om aan whisky uit te geven. Maar het erge is er zijn nog zo veel flessen die ik graag wil hebben. Nou kan ik natuurlijk een tijdje geduld hebben en weer gaan sparen maar de meeste flessen die ik wil kosten over een tijdje gewoon een stuk duurder dan nu. Dilemma dilemma.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Nov 2014, 10:40

Ik ken het, hier ook in een krap half jaar een hondertje of 6 uitgegeven denk ik? Om een soort gevarieerde basis collectie aan te leggen. Ik ben bijna tevreden, het tempo gaat nu echt wel omlaag, hobby budged is blown...

Maar 1 troost, ook al geef je er 10.000 eu aan uit... Dan nog zullen er flessen zijn die je mist en wilt hebben.

Ik heb me voorgenomen dat wat de bestemming ook is, ik geniet ook van de reis :-). En probeer dat met alles in het leven te doen.
Ofterwijl... De flessen zijn geduldig, en het benieuwd zijn hoort bij de voorpret. En dat ze duurder worden... Ach, dat is dan maar zo... Ik koop dan wat ik dan kan betalen.
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Nov 2014, 10:52

Dat is een mooie instelling. En wat je zegt de "reis" het zoeken naar de fles, het wel of niet onderhandelen, de fles ophalen, of wachten tot hij opgestuurd word. Is allemaal ook prachtig en geniet ik van.
Maar ik heb whisky naast dat ik ervan geniet om het te drinken. Ook voor de verzameling. En het is toch ook leuk als je de verzamelflessen relatief goedkoop kunt kopen en ze in waarde ziet stijgen ipv er zelf de hoofdprijs voor te betalen. Zo wil ik al heel lang een vintage fles uit m'n geboortejaar hebben. Maar die zijn in de tijd dat ik er voor het eerst voor ging zoeken(en er te zuinig voor was) en nu flink gestegen. Maar ja je moet natuurlijk een grens voor jezelf stellen anders is het spreekwoordelijke hek van de dam.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Nov 2014, 11:21

Peter87 schreef:... Maar ja je moet natuurlijk een grens voor jezelf stellen anders is het spreekwoordelijke hek van de dam.

En de beschikbaarheid van whiskyfora, -blogs en internetshops maakt dat niet gemakkelijker.
Ik heb wel respect voor de whiskyfans die in staat zijn om het bij 1 fles per maand à niet meer dan 80€ te houden.

Wat ik zelf merk is dat ik niet meer dan 1 dikke fles whisky per maand opdrink, maar dat ik wel meer koop. Dit is niet handig, maar ik doe het toch. Hierbij speelt vooral het gevoel 'iets unieks te missen' een rol. Of 'na deze fles komen er nooit meer topwhisky's bij'. Pro-tip: dit is niet zo. Er zullen altijd wel interessante flessen blijven uitkomen.

Nu even handelen naar dat logische inzicht en ik kom er misschien nog eens aan toe om nieuwe aankopen te openen. ;)
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”