Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Mei 2017, 08:03

FGG schreef:Vanavond een gezellige avond gehad met vrienden. Geopend met een Glenfiddich 12yo, daar had ik een miniatuur van staan. Een jaar geleden had ik 'm fantastisch gevonden maar ik denk dat ik m'n smaak en m'n standaard toch iets verlegd heb. ik vond 't niks. Geen diepgang, geen sensatie, niets.
Daarna de Glenfiddich IPA uit de cadeauverpakking gehaald en open getrokken. Beter. Op de neus merk je dat het palet van de 12yo hetzelfde is maar zó veel meer karakter. Het bittere hoptrekje is niet mijn ding, ik ben ook geen bierdrinker, maar zeker geen verkeerde dram. Vervolgens moest de Glenburgie 2008 MoS er ook aan geloven. Wauw! Wat een dram. Ondanks z'n 8 jaar toch een zeer volwassen whiksy. Super! Afgesloten met de Blair Athol 1988 vW. Op dit moment mijn absolute nummer 1 in mijn kast. Of misschien toch de Ben Nevis 1996 MoS? Afbeelding

Toch mooi hè, hoe je smaak kan veranderen van peated naar non-peated.
Blijft altijd een ontdekkingsreis
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 10 Mei 2017, 08:31

Wouter1981 schreef:
FGG schreef:Vanavond een gezellige avond gehad met vrienden. Geopend met een Glenfiddich 12yo, daar had ik een miniatuur van staan. Een jaar geleden had ik 'm fantastisch gevonden maar ik denk dat ik m'n smaak en m'n standaard toch iets verlegd heb. ik vond 't niks. Geen diepgang, geen sensatie, niets.
Daarna de Glenfiddich IPA uit de cadeauverpakking gehaald en open getrokken. Beter. Op de neus merk je dat het palet van de 12yo hetzelfde is maar zó veel meer karakter. Het bittere hoptrekje is niet mijn ding, ik ben ook geen bierdrinker, maar zeker geen verkeerde dram. Vervolgens moest de Glenburgie 2008 MoS er ook aan geloven. Wauw! Wat een dram. Ondanks z'n 8 jaar toch een zeer volwassen whiksy. Super! Afgesloten met de Blair Athol 1988 vW. Op dit moment mijn absolute nummer 1 in mijn kast. Of misschien toch de Ben Nevis 1996 MoS? Afbeelding

Toch mooi hè, hoe je smaak kan veranderen van peated naar non-peated.
Blijft altijd een ontdekkingsreis

Klopt! Ik sta er zelf ook wel enigszins van te kijken. Vorige week nog een Kilchoman gehad, best wel lekker, maar ik schenk tegenwoordig bijna alleen maar non-peated.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 10 Mei 2017, 08:57

Ik kan ook best genieten van die IPA, beetje raar, maar best heel lekker
1 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 10 Mei 2017, 22:01

Tomatin 1978 CA 35yo Bourbon Hogshead 44.1%
Lekker snuitje op vooral mango, maar nét niet als Benriach '76. Dit is dan ook het beste deel van de whisky. De smaak is initieel hetzelfde als de neus met wat sappig eik waarna iets langer in de mond het hout wat overneemt en droger wordt. De finish is lang maar wel droog. Spijtig dat zo droog is, anders was het zeker een topper!

Macallan 1976 SS 25yo 55%
Eerst leek het een oversherryd whisky te zijn (een sherrybom zoals dat noemt) iets wat ik niet zoek. Maar na 20 min te laten staan kwam hij los: zoete malt kwam los. Dit was ook in de smaak te vinden, echter met iets speciaals wat ik niet kan omschrijven. Ik zou iets aards zeggen, maar het beschrijft het niet helemaal. Is dit het typisch kantje van oude Macallan of komt het door het sherry vat van die tijd? Wat ik wel weet is dat het een mooie dram is!

Bowmore 1989 24yo DR 47.0%
Bowmore op bourbon gerijpt heb ik een zwak voor, echt mooie whisky altijd! Een easy drinkable dram, echt niet zo goed als de 1990 SV first fill bourbon van gisteren, maar zeker de moeite waard als deze in je kabinet staat!
1 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 12 Mei 2017, 21:58

Benrinnes 15 y.o. Master of Malt Darkness! (52,9%, oloroso sherry cask finish, 96 bts.)

Zeer smakelijk sherrymonster!
2 x
Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 12 Mei 2017, 22:53

Een tasting olv Andrew Hart van Meadowside Blending uit Glasgow. Een kleine bottelaar van Andrew en zijn vader.

Aberlour 1992-2015 22yo
Craigellachie 2008-2017 8yo
Blair Athol 1991-2017 25yo
Deanston 1995-2017 21yo
Secret Speyside 2002-2017 14yo
Bruichladdich 2002-2017 14yo.

Een behoorlijke sherry line up. Allen uit The Maltman reeks.
1 x

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 12 Mei 2017, 23:14

Zojuist een aberlour 1995 CA 14 y (https://www.whiskybase.com/whisky/11398/aberlour-1995-ca op, was een sampletje van Henri. Moet zeggen dat dit toch wel in mn straatje past :bigsmile
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 12 Mei 2017, 23:17

105
Abunadh
LB11

Het leven is zwaar :bigsmile
0 x

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 12 Mei 2017, 23:40

Ardbeg-avondje: Ten, Perpetuum, Uigeadail. Begon dat ik nog een sample van de 10yo ontdekte en die wilde vergelijken met de Perpetuum. Daar zat een beetje stijgende lijn in, die daarna nog flink omhoog schoot. Blijft lekker spul.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Mei 2017, 09:07

vmk schreef:Een tasting olv Andrew Hart van Meadowside Blending uit Glasgow. Een kleine bottelaar van Andrew en zijn vader.

Aberlour 1992-2015 22yo
Deanston 1995-2017 21yo

Mooie tasting moet dat geweest zijn.
Hoe waren de craigallachie en secret speyside?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 13 Mei 2017, 10:17

Wouter1981 schreef:
vmk schreef:Een tasting olv Andrew Hart van Meadowside Blending uit Glasgow. Een kleine bottelaar van Andrew en zijn vader.

Aberlour 1992-2015 22yo
Deanston 1995-2017 21yo

Mooie tasting moet dat geweest zijn.
Hoe waren de craigallachie en secret speyside?

De Craigellachie is een mooie whisky voor zijn leeftijd. Best wat smaak, wel korte afdronk, maar dat is vrij logisch door die leeftijd.
En tja, de SS kan heerlijk mee in de 'sherry knal' hype die momenteel heerst. Deze wordt ook al de cola whisky genoemd, want ziet zwart. Ik merk aan alles dat er momenteel veel liefhebbers voor zijn. Is dit je profiel, dan is dit een mooie whisky. Er zijn gisteren ook aardig wat flessen van verkocht. Een leuke whisky en het is zeker een bovengemiddelde whisky, maar zelf ben ik op zoek naar wat meer nuance, gelaagdheid, maar jaja, daar komt ie, cliché van de dag, dat is persoonlijk.
1 x

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 13 Mei 2017, 18:44

Leuke tasting! En wat vond je van de Blair athol? Heb ik laatst op de gok een flesje van gekocht.
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 13 Mei 2017, 20:03

DramdrummerTom schreef:Leuke tasting! En wat vond je van de Blair athol? Heb ik laatst op de gok een flesje van gekocht.

Heb er al meerdere vragen over ontvangen.
Ik vond deze Blair Athol apart, met zeker flinke sherry invloeden (oloroso sherry btw), maar in mijn herinnering anders dan de 88 versies die ik heb gedronken. Deze werd gisteren ook heel wisselend ontvangen door die apartheid. Best veel mensen vonden de geur ontzettend muf. Die mening deelde ik niet, maar dat de whisky een aparte neus heeft kan ik niet ontkennen. Qua smaak is deze BA minder in your face, maar meer gelaagd. Vond het moeilijk om er een score aan te verbinden, maar zeker een interessante whisky.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 13 Mei 2017, 22:57

Glenmorangie Signet. Stond al lang op mijn lijstje om eens te proeven (mede door de mooie fles). Via Harrie een sample verkregen. Lekker!
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 13 Mei 2017, 23:59

Speyburn 10, gevolgd door een Glenfiddich 12 ('06).
Nu een stukje twijfel, Grant's Distillery Edition of toch een Green Label...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”