WhiskyLiam schreef:Dag allen,
door een onderzoeksvoorstel dat geaccepteerd is gaat mijn salaris significant omhoog de komende jaren (humblebrag). Nu wil ik dit vieren met een whisky tot 200 euro. Een echte 90+er! Mijn favo distilleerderijen zijn Arran, Springbank, Kilkerran, en Glenallachie. Andere fijne zijn Ben Nevis, Glendronach en Glenmorangie. Van de Ierse is Redbreast een grote favoriet. Zware turf liever niet. Ben ook niet vies van een goede bourbon.
Hebben jullie tips voor mij (geen voorkeur voor IB of OB)?
Tja, een vraag waar iedereen volgens mij altijd mee bezig is, "Wat is de goedkoopste fles die 90+ is".
Kijkende naar de favo distilleries:
Kilkerran heeft niet echt flessen boven 90 punten, dus dat zou ik laten varen. (of jouw mening van kilkerran moet beter zijn dan de gemiddelde review/rating die toch wel rond 87-89 ligt.
springbank IB's kan je vergeten qua prijs. dit ligt al zo hoog tegenwoordig voor hoog scorende springers. OB zou het misschien de 15 jaar zijn.
Arran en glenallachie ben ik niet zo ervaren mee (Arran is niet echt mijn ding en glenallachie moet ik nog ontdekken) De single cask glenallachies van 12 jaar of jonger op sherry worden redelijk hoog gescored, maar dat kan bijvb omdat het natuurlijk donker is en volle bak sherry waar misschien de duitse markt helemaal weg van is.
Jonge single cask glendronach kan misschien ook interessant zijn, om maar bij het sherry gehalte te blijven. Maar daar is wel wat verschil in kwaliteit.. want een 1993 ga je niet voor die prijs vinden (of het moet een oudere bottling zijn die niet zo oud is.