Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyLiam
Senior
Senior

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 16 Feb 2021, 12:49

Whisky.jos schreef:Nou als je voor dit bedrag op WB nog geen fles kan vinden, dan zou ik met de whisky hobby stoppen.

En volgens mij staan er ook al wat jaartjes tasting reviews op WB. :Scratch

Zeer hulpzame comment.

Een 90+ whisky voor die prijs voor 1 van de genoemde distilleerderijen? En uiteraard kijkend naar de hoeveelheid stemmen, de serieusheid en verkrijgbaarheid.
0 x

Ledaigje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ledaigje » 16 Feb 2021, 12:55

WhiskyLiam schreef:
Whisky.jos schreef:Nou als je voor dit bedrag op WB nog geen fles kan vinden, dan zou ik met de whisky hobby stoppen.

En volgens mij staan er ook al wat jaartjes tasting reviews op WB. :Scratch

Zeer hulpzame comment.

Een 90+ whisky voor die prijs voor 1 van de genoemde distilleerderijen? En uiteraard kijkend naar de hoeveelheid stemmen, de serieusheid en verkrijgbaarheid.

Nou je loopt toch al wat jaartjes mee hier. Als beginner kan ik begrijpen dat je hulp vraagt, maar jij als niet nieuweling in deze wereld moet toch beter weten.
Wb is ook niet zo moeilijk om te begrijpen, en de duffe flippers en newbies filter je er toch wel uit lijkt me.
Of gewoon een beetje lui ! :o

Of anders gewoon 8 instappers voor dat geld. Kijk toch behulpzaam :bigsmile
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 16 Feb 2021, 13:06

Nou ja, ik snap niet dat je alleen als beginner door de bomen het bos niet meer kan zien. Dit is een nieuwe prijscategorie waar ik in zoek. En precies wat je zegt, ik ben niet achterlijk, ik weet hoe wb werkt en heb tot nu toe nog niks gevonden; of te duur, of te weinig stemmen, of flippers. Dus dan kom je uit bij de meer obscure, onbekende flessen. Er zitten mensen op dit forum met veel meer ervaring op dat gebied, dus dan vraag ik naar die ervaring, dat is waar een forum voor is.
0 x

Ledaigje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ledaigje » 16 Feb 2021, 13:12

WhiskyLiam schreef:Nou ja, ik snap niet dat je alleen als beginner door de bomen het bos niet meer kan zien. Dit is een nieuwe prijscategorie waar ik in zoek. En precies wat je zegt, ik ben niet achterlijk, ik weet hoe wb werkt en heb tot nu toe nog niks gevonden; of te duur, of te weinig stemmen, of flippers. Dus dan kom je uit bij de meer obscure, onbekende flessen. Er zitten mensen op dit forum met veel meer ervaring op dat gebied, dus dan vraag ik naar die ervaring, dat is waar een forum voor is.

Klopt.

Maar wat voor de een lekker is, is voor de ander vies.
Dus dadelijk raad iemand jou een dure fles aan die hij misschien niet lekker vindt. En dan.

Als je normaal niet in deze categorie drinkt waarom dan nu opeens een fles kopen voor zoveel.
Ik zie op je WB account veel instappers staan.

Zou zeggen deel dit bedrag en koop er 2 of 3. Wordt je 3x gelukkig bij het openen van een goede fles.
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 16 Feb 2021, 13:26

WhiskyLiam schreef:Dag allen,

door een onderzoeksvoorstel dat geaccepteerd is gaat mijn salaris significant omhoog de komende jaren (humblebrag). Nu wil ik dit vieren met een whisky tot 200 euro. Een echte 90+er! Mijn favo distilleerderijen zijn Arran, Springbank, Kilkerran, en Glenallachie. Andere fijne zijn Ben Nevis, Glendronach en Glenmorangie. Van de Ierse is Redbreast een grote favoriet. Zware turf liever niet. Ben ook niet vies van een goede bourbon.

Hebben jullie tips voor mij (geen voorkeur voor IB of OB)?

Tja, een vraag waar iedereen volgens mij altijd mee bezig is, "Wat is de goedkoopste fles die 90+ is".

Kijkende naar de favo distilleries:
Kilkerran heeft niet echt flessen boven 90 punten, dus dat zou ik laten varen. (of jouw mening van kilkerran moet beter zijn dan de gemiddelde review/rating die toch wel rond 87-89 ligt.
springbank IB's kan je vergeten qua prijs. dit ligt al zo hoog tegenwoordig voor hoog scorende springers. OB zou het misschien de 15 jaar zijn.
Arran en glenallachie ben ik niet zo ervaren mee (Arran is niet echt mijn ding en glenallachie moet ik nog ontdekken) De single cask glenallachies van 12 jaar of jonger op sherry worden redelijk hoog gescored, maar dat kan bijvb omdat het natuurlijk donker is en volle bak sherry waar misschien de duitse markt helemaal weg van is.
Jonge single cask glendronach kan misschien ook interessant zijn, om maar bij het sherry gehalte te blijven. Maar daar is wel wat verschil in kwaliteit.. want een 1993 ga je niet voor die prijs vinden (of het moet een oudere bottling zijn die niet zo oud is.
3 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 16 Feb 2021, 14:06

WhiskyLiam schreef:Nu wil ik dit vieren met een whisky tot 200 euro. Een echte 90+er! Mijn favo distilleerderijen zijn Arran, Springbank, Kilkerran, en Glenallachie. Andere fijne zijn Ben Nevis, Glendronach en Glenmorangie.

Oké, nèt iets boven de 200 dan, maar hier zie ik een Ben Nevis 1997 die 90,30 scoort na 64 votes. Heb 'm zelf niet geproefd maar zo op reviews en scores lijkt het me bepaald geen verkeerde...
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... s-1997-w-f

<EDIT> Zag dat Henri deze fles gewoon open heeft staan dus gelijk maar een sampletje ervan voor mezelf veilig gesteld :bigsmile
Laatst gewijzigd door Dre op 16 Feb 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 16 Feb 2021, 14:10

Omdat je Redbreast specifiek noemt; misschien is de 21 een optie? De nieuwe met blauwe sluiting scoort bijna 90 punten. Wel veel prijsverschil, even goed zoeken

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 1-year-old
1 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 16 Feb 2021, 15:11

Bij mijn slijter: Glendronach 18 Allardice 2017 / 04 / 20 voor 113 euro. Ik weet dat hij omgerekend 21 jaar oud moet zijn. Doen of niet (no-brainer?). Hoor goede verhalen over glendronach op de dit forum. De fles wordt gewaardeerd met 88,77 (73 stemmen) op whiskybase, maar dat zegt ook niet alles.

Tip: ;)
1 x
Afbeelding

sjaak92
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 16 Feb 2021, 15:26

Sluit me volledig aan bij de Ben Nevis WF en Redbreast, waren mijn eerste gedachten.

Verder kun je misschien denken aan: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/168515 of https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/106053
1 x

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 16 Feb 2021, 16:15

Gezien je voorkeur voor o.a. Arran, zou ik de Arran 21yo proberen als je die nog niet hebt gehad.(zelf heb ik m nog niet geproefd)
Bijkomende voordelen: als ie bevalt heb je nog genoeg budget over om er nog 1 te kopen. En als ie niet lekker is heb je genoeg budget
over omnog wat anders te kopen....

Of kijk eens bij de samplelaars, besteed daar € 100, en koop daarna wat je zeker lekker vindt.
2 x

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 16 Feb 2021, 16:18

Als je de 50 hoogste en laagste scores (van de 641) niet in beschouwing neemt kom je met de Springbank Burgundy ook wel ergens (hoewel de opmerking al gevallen is dat deze vrij prijzig is voor een 12 jarige).
Staan er twee op WA voor 114€ op dit moment...
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Feb 2021, 19:05

WhiskyLiam schreef:Dag allen,

door een onderzoeksvoorstel dat geaccepteerd is gaat mijn salaris significant omhoog de komende jaren (humblebrag). Nu wil ik dit vieren met een whisky tot 200 euro. Een echte 90+er! Mijn favo distilleerderijen zijn Arran, Springbank, Kilkerran, en Glenallachie. Andere fijne zijn Ben Nevis, Glendronach en Glenmorangie. Van de Ierse is Redbreast een grote favoriet. Zware turf liever niet. Ben ook niet vies van een goede bourbon.

Na wat te hebben ge-whiskybased heb ik het gevoel dat ik op zoek ben naar Bigfoot, La Chupacabra, het monster van Loch Ness en een eenhoorn van diamant in 1 die mij moeten worden aangeboden door feeen, trollen, en andere toverdingen.

Dus ik heb de expertise nodig van de experts......jullie!

Hebben jullie tips voor mij (geen voorkeur voor IB of OB)?

Ben je nu op zoek naar een gemiddelde 90+'er op whiskybase of naar een whisky die je zelf 90 punten zou scoren? Dat zijn m.i. namelijk twee wezenlijk andere zaken. En dan zou ik vooral de nadruk leggen op het laatste. Hoe kom je daar dan achter? Tja, samples proeven.

Maar de tip van Dre is denk ik best een goeie of 1 van de Nevissen van The Whisky Jury. Ook al komen die op WB niet allemaal helemaal aan de 90, dat ze wat zijn ze mij betreft wel waard. Of je ze voor €200 nog gaat vinden is dan vraag twee. Verder (maar ook dat is persoonlijke smaak) wellicht een '88 of '89-er Glenturret van Signatory als je van fruitig houdt.

Glendronachs heb ik geen verstand van, behalve dan dat €200 voor een 90 punter me tegenwoordig erg optimistisch lijkt.
2 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 17 Feb 2021, 19:26

Dank voor de tips allemaal! Heb ze allemaal op mijn lijst voor potentiële aankoop geplaatst! :duimop

Edit: Behalve de Redbreast 21, die heb ik al. :bigsmile
0 x

RoytjeV
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Port Ellen 1982 DL

Ongelezen berichtdoor RoytjeV » 23 Feb 2021, 23:40

Ha allen,

Hopelijk zit ik op het goede forum onderdeel aangezien ik vrij nieuw ben hier, maar ik ga het toch proberen.
Zelf wil ik mij verdiepen in het verzamelen en ben mij een mooie fles tegengekomen. Nu zal ik graag jullie mening willen weten over de aanschaf prijs aangezien de fles gekocht wordt in de winkel.

Het betreft onderstaande fles.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... en-1982-dl

Zonder al teveel in te willen gaan op de daadwerkelijke kosten is het denk ik een leuker idee om te vragen wat jij ervoor zal geven.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

ps. Mocht ik de fles kopen dan zal hij niet de verkoop ingaan , mocht je zelf ook interesse hebben :gnif
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Port Ellen 1982 DL

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Feb 2021, 00:29

Ik denk dat de vraag niet helemaal op de goede plek gesteld wordt, 'vraag' betekent hier vooral dat je een bepaalde fles zoekt, en of iemand hem je wil verkopen of er eentje weet te vinden.
In jouw geval heb je hem al op het oog, maar lijk je te twijfelen of de vraagprijs rechtvaardig is. Dit klinkt dus meer iets voor Twijfel over volgende aanschaf.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”