Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Ongelezen berichtdoor Casketje » 26 Mei 2023, 12:06

Waar ik momenteel kan om lachen is de hype rond al die 2005 Secret Speysides die door SV op de markt gebracht worden. Alsof we ineens de beste whiskies van het laatste decennium in onze schoot geworpen krijgen, gewoon omdat het donker is en er een M opstaat.

Ik verwijt Signatory niks, want ze brengen voldoende vaten op de markt zodat het allemaal niet té gortig wordt, maar eigenlijk is dat als bottelaar een gouden formule: gooi het in een donkerbruin sherryvat, zet er "secret" of "undisclosed" Speyside/Highland op en vraag er pakweg een kwart tot de helft meer voor dan gemiddeld. Gegarandeerd kassa.

Dat is dan weer meer om te huilen, maar goed.
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 26 Mei 2023, 16:19

Had nog niks van die hype meegekregen. Het gaat om flesjes als deze? https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... de-2005-sv

1st fill sherry butt met een colakleurtje, dan maakt überhaupt weinig uit van welke distillery het komt. In de reviews wordt Macallan geroepen. Ach ja..
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Mei 2023, 23:43

Ja, deze reeks inderdaad. Voor de juiste score dien je alleen het gemiddelde te nemen van de 6 laagste scores. Ergens 87-88 dus. Waarschijnlijk met oxidatie wel wat beter. Maar 90+? No way.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 28 Mei 2023, 12:51

Dan de mening van iemand die én er "ingetrapt" is (zo'n SV Macallan gekocht heeft dus), én er recent een sample van heeft gehad:

Ik kan wat Edwin zegt beamen.
Het is een prima whisky, als in 87-88 inderdaad.
(fles ging voor onze ogen open, dus misschien met dat ie met oxidatie tot een 89 komt)

Maar ik had er veel meer van verwacht voor een 17yo Macallan CS.

Kortom voor hen die stiekem nog baalden omdat ze er niet op tijd bij waren voor de NL webshops;
je hebt er echt niks aan gemist door deze te skippen.

:Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Jun 2023, 16:53

Een groepje vrienden koopt een deelvat van een niet nader te noemen winkel (en database met dezelfde naam :roll: ) en brengt deze onder eigen naam uit.
De rest van het vat beland uiteindelijk iets later in de eerder vermelde, niet nader bij naam te noemen, winkel.
Nu kan het moment waarop iemand een whisky proeft en beoordeeld best uitmaken, maar ik zie van een paar dezelfde proevers beoordelingen die 2 of 3 punten verschillen.
Zou het label/de naam van de niet nader bij naam te noemen winkel dan misschien toch het verschil maken en niet de smaak? :gnif

Edit: gemiddeld liggen de ratings overigens maar 0,06 uit elkaar dus dat valt niet tegen!
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Jun 2023, 16:57

En kudos voor Pepijn!! Hij geeft de 'onze' juist een punt meer!!! :respect
0 x
Afbeelding

Wahlee
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 21 Jun 2023, 17:17

Slijmbal
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Jun 2023, 17:43

Wahlee schreef:Slijmbal
:P
0 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 09 Jul 2023, 16:24

Zucht, weer zo'n artikel over investeren in whisky:
https://www.businessinsider.nl/belegger ... nvesteren/
Met fijne quotes als:
''Toch is whisky hier op het einde van de dag allereerst een beleggingsproduct en dan pas een delicatesse. Laatst nog ontving CEO Eran Habets een grote groep beleggers tijdens een informatiedag in het Louwman Museum te Den Haag. Hij vroeg zijn beleggers wie er zelf weleens whisky drinkt. Slechts een derde van de handen ging de lucht in.'
“Veel van onze klanten zijn op geen enkele wijze geïnteresseerd in whisky als drank. Wij zeggen dan ook tegen hen: whisky koop je niet om te drinken, maar om in te investeren.”
0 x
Afbeelding

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 09 Jul 2023, 16:45

Ik kan eerlijk gezegd een beetje om mezelf lachen in de whisky wereld. Door whisky zie ik dat ik net zo beïnvloedbaar ben door FOMO en hype als (bijna) ieder mens. Sinds een recent tripje naar Campbeltown ben ik zo veel mogelijk aan het ontdekken van Springbank, Longrow en Hazelburn. Waar ik me niet zo lang geleden nog voor heb genomen om te zoeken naar goede budget whisky van merken die ik nog niet ken, zit ik nu mijn wishlist vol te gooien met moeilijk te vinden flessen en op veilingsites te kijken. Ik heb wel het eea gekocht en moet mezelf wel een beetje in toom houden, maar zolang ik binnen mijn maandelijks budget blijf geef ik me er ook een beetje aan over. Dit is gewoon waar ik nu even ben in mijn 'whisky journey'
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Jul 2023, 17:41

Iain87 schreef:.... Sinds een recent tripje naar Campbeltown ben ik zo veel mogelijk aan het ontdekken van Springbank, Longrow en Hazelburn.
Is dat niet erg handig gezien de recente hype met bijbehorende prijsontwikkelingen rond Springbank. Had je toch vijf jaar eerder moeten zijn toen de flessen nog stof stonden te happen op het schap.

Kunst is de 'Springbank' van over vijf jaar te vinden en die te verzamelen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 09 Jul 2023, 20:01

Reichenbach schreef:
Iain87 schreef:.... Sinds een recent tripje naar Campbeltown ben ik zo veel mogelijk aan het ontdekken van Springbank, Longrow en Hazelburn.
Is dat niet erg handig gezien de recente hype met bijbehorende prijsontwikkelingen rond Springbank. Had je toch vijf jaar eerder moeten zijn toen de flessen nog stof stonden te happen op het schap.

Kunst is de 'Springbank' van over vijf jaar te vinden en die te verzamelen.

Oh, ik doe het niet met het idee om het weer te verkopen ofzo, ik drink het allemaal op. Ik vind dit nu gewoon leuke en lekkere whisky van een destilleerderij waar ik met vrienden ben geweest en leuke herinneringen heb opgedaan.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Jul 2023, 20:20

Iain87 schreef:Oh, ik doe het niet met het idee om het weer te verkopen ofzo,
Doel ik daar ook niet op.

Zelf ben ik ook liefhebber van deze distilleerderij, maar heb er al een aantal jaren geleden mee kennis gemaakt. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik wat voorraad heb en me niet druk maak om de huidige gekte. Nu kijk ik om naar andere interessante alternatieven met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Al moet ik wel zeggen dat ik met de huidige prijsstelling voor whisky veel minder koop dan een paar jaar geleden.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 09 Jul 2023, 20:38

Iain87 schreef:Ik kan eerlijk gezegd een beetje om mezelf lachen in de whisky wereld. Door whisky zie ik dat ik net zo beïnvloedbaar ben door FOMO en hype als (bijna) ieder mens. Sinds een recent tripje naar Campbeltown ben ik zo veel mogelijk aan het ontdekken van Springbank, Longrow en Hazelburn. Waar ik me niet zo lang geleden nog voor heb genomen om te zoeken naar goede budget whisky van merken die ik nog niet ken, zit ik nu mijn wishlist vol te gooien met moeilijk te vinden flessen en op veilingsites te kijken. Ik heb wel het eea gekocht en moet mezelf wel een beetje in toom houden, maar zolang ik binnen mijn maandelijks budget blijf geef ik me er ook een beetje aan over. Dit is gewoon waar ik nu even ben in mijn 'whisky journey'

De zoektocht naar bijzondere flessen, en die op de kop kunnen tikken voor een lagere prijs, is ook een deel van de lol. Voor mij persoonlijk in ieder geval wel. En knap als je je aan een maandelijks budget weet te houden; ik ga er wat losser mee om. Soms geef ik een paar maanden (veel te) veel uit, dan weer een paar maanden weinig.
0 x
Afbeelding

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 09 Jul 2023, 20:47

Koning schreef:
Iain87 schreef:Ik kan eerlijk gezegd een beetje om mezelf lachen in de whisky wereld. Door whisky zie ik dat ik net zo beïnvloedbaar ben door FOMO en hype als (bijna) ieder mens. Sinds een recent tripje naar Campbeltown ben ik zo veel mogelijk aan het ontdekken van Springbank, Longrow en Hazelburn. Waar ik me niet zo lang geleden nog voor heb genomen om te zoeken naar goede budget whisky van merken die ik nog niet ken, zit ik nu mijn wishlist vol te gooien met moeilijk te vinden flessen en op veilingsites te kijken. Ik heb wel het eea gekocht en moet mezelf wel een beetje in toom houden, maar zolang ik binnen mijn maandelijks budget blijf geef ik me er ook een beetje aan over. Dit is gewoon waar ik nu even ben in mijn 'whisky journey'

De zoektocht naar bijzondere flessen, en die op de kop kunnen tikken voor een lagere prijs, is ook een deel van de lol. Voor mij persoonlijk in ieder geval wel. En knap als je je aan een maandelijks budget weet te houden; ik ga er wat losser mee om. Soms geef ik een paar maanden (veel te) veel uit, dan weer een paar maanden weinig.

Ja het researchen en zoeken naar flessen die me interessant lijken is een groot deel van mijn plezier in deze hobby, zeker als je dan een lagere prijs kan vinden. Ik snap je aanpak kwa budget, ik heb niet perse een vast bedrag voor whisky, maar een gezamenlijke rekening met mijn vrouw waar het grootste deel van onze beide inkomens heengaat, en dan beide een eigen rekening waar iedere maand een beetje geld ingaat om mee te doen wat we willen. Soms doe ik maandenlang heel weinig met dat geld, soms gaat het wat harder :D
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”