Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
SecondHandPants
Senior
Senior

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 18 Dec 2022, 10:35

Ik heb veel sympathie voor Arthur's standpunt, maar gezegend met best wat kennis over schadelijkheid van psychoactieve middelen moet ik toch wel eerlijk zijn: alcohol is gewoon rete ongezond (en lekker).

Je kunt er van alles over rationaliseren en goedpraten, maar van alle middelen die je bewustzijn veranderen is alcohol bij uitstek de schadelijkste. Er zijn weinig domeinen waarop alcohol niet slecht voor je is: voor je organen, je huid, je hersenen, je hart- en bloedvaten, je slokdarm, you name it. Ik bedoel, ik vind alcohol ook erg lekker, maar ik maak me geen illusies over hoe slecht ethanol is voor je systeem en ik probeer mijn inname ook zoveel mogelijk te spreiden en te beperken.

Voor mij persoonlijk betekent dat: in principe geen alcohol door de week, per sessie niet meer dan enkele units (maar ja, een fles speciaalbier is al gauw 2 a 3 standaard units en als je met vrienden een avond in de kroeg hangt heb je er ook al gauw 5 tot 10 te pakken, ymmv). Iedereen maakt z'n eigen afwegingen natuurlijk, maar zo lang je dat met open ogen doet, en wetende wat de risico's zijn: het is jouw leven.
Laatst gewijzigd door SecondHandPants op 19 Dec 2022, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
6 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 18 Dec 2022, 12:12

Matthijsbroer schreef:Weer even een ‘domme’ vraag stellen;

Is de hoeveelheid whisky die de gemiddelde hobby drinker hier drinkt niet heel slecht voor je? Ik maak me daar oprecht wel eens zorgen om :lol:
Zeker als ik een goede cask strenght drink denk ik wel eens; ‘nou, 63,7% alcohol zal toch al te best voor je zijn.

Zijn hier ‘feiten/wetenschappen’ over?

Voor iedereen anders hoor, maar denk dat de meeste een aantal dagen in de week wel 1a2 glazen drinken?

Ik maak me daar ook geen zorgen over. Ik drink praktisch iedere avond wel een dram voor de tv, soms eens 2 of soms een biertje en wat later een whisky.
Voor velen wellicht teveel, maar ik vind voor mezelf dat ik daar niet in overdrijf. Ook in de week drink ik 1 of 2 drankjes per dag. In het weekend kan het al eens wat meer zijn als ik bij vrienden ben of iets ga eten.

Mijn drinkgedrag is wel veranderd, waar ik 5 tot 10 jaar geleden af en toe wakker kwam met een kater, gebeurt dat nu nog heel weinig.
Vroeger kon ik met vrienden wel 20 pintjes drinken op een avond, nu gebeurt dat echt nog nauwelijks. Het is ook niet plezant om de volgende dag een hele dag een wrak te zijn.

Verder rook ik niet, sport ik veel en eet ik ook best wel gezond (al is chocolade hier ook wel een dagelijkse zonde :lekker )
Dus dat is dan eigenlijk het enige dat wat afwijkt van waarschijnlijk een echt gezonde levensstijl.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Dec 2022, 12:41

SecondHandPants schreef:Ik bedoel, ik vind alcohol ook erg lekker, maar ik maak me geen illusies over hoe slecht methanol is voor je systeem en ik probeer mijn inname ook zoveel mogelijk te spreiden en te beperken.

Ik drink eigenlijk nooit methanol, aanrader? Of zullen we maar gewoon zeggen dat dat bij kleinere hoeveelheden al een dodelijk gif is. Oh, en je eerst even over die blindheid heenzetten natuurlijk. :gnif
5 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Dec 2022, 13:08

HammerHead schreef:
SecondHandPants schreef:Ik bedoel, ik vind alcohol ook erg lekker, maar ik maak me geen illusies over hoe slecht methanol is voor je systeem en ik probeer mijn inname ook zoveel mogelijk te spreiden en te beperken.

Ik drink eigenlijk nooit methanol, aanrader? Of zullen we maar gewoon zeggen dat dat bij kleinere hoeveelheden al een dodelijk gif is. Oh, en je eerst even over die blindheid heenzetten natuurlijk. :gnif

Ik dacht precies hetzelfde :gnif
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Dec 2022, 13:22

Ik maak me totaal niet druk om de redenen die Arthur aangeeft.
Bovendien is al die rauwkost en groente ook helemaal niet gezond; hoevaak gebeurt het wel niet dat je hoort dat je van spinazie kanker kunt krijgen, zijn de appelen die in de super liggen toch retegiftig omdat een boer in Zuid Amerika het niet zo nauw neemt met DDT. Nemen champignons ineens veel schadelijke stoffen op en zijn tomaten ook giftig. Je zal maar je hele leven je hebben volgepropt met die ‘gezonde’ meuk en die heerlijke ribeye vermijden omdat daar een randje vet aan zit. Je moet gewoon dingen met mate doen. En als het om alcohol gaat werkt dat het beste met maten.

En voor de dooie zondagmiddag; wat is nou de definitie van ‘regelmatig’? Eens in de 2 maanden is ook zeer regelmatig. Elke dag ook.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 19 Dec 2022, 12:40

HammerHead schreef:

Hahaha! Oeps. What a difference an m makes. :domdom
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Dec 2022, 19:03

HammerHead schreef:...Ik drink eigenlijk nooit methanol, aanrader? ...
Dat wordt er als voorloop uit gedistilleerd, maar het zit wel in het basis bier (of wijn bij cognac).
Bier en wijn drinken we ook, met de methanol. Kleine hoeveelheden en enigszins verdund dat dan weer wel.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Dawisknie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 23 Dec 2022, 16:18

Ik ben van plan aankomende dinsdag met een vriend van me een bezoekje te brengen aan de slijterij in Den Bosch "de koning"

Van plan om te kopen:
1x fles 125-175
2x flessen 40-60

Welke zijn interessant?
Is het een goede slijterij?
Tips en trucs?

Ik weet dat het afhangt van mijn eigen smaak. Maar misschien dat iemand zegt. Hey, die ééne moet je zeker proeven of gehad hebben van deze slijter.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Dec 2022, 16:59

Kun je dat geld niet beter steken in aan te bevelen, kenmerkende instap whisky's of beter nog samples? Of een leuke proeverij.
Dan kun je smaakverschillen ontdekken en je profiel verbreden. Van daaruit kun je gericht los gaan de wat duurdere whisky's waarvan je zeker weet dat ze je zullen bevallen.

Overigens is er bij een fatsoenlijke slijter meestal wel een mogelijkheid om wat te proeven voor aankoop.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 23 Dec 2022, 17:05

Dawisknie schreef:Ik ben van plan aankomende dinsdag met een vriend van me een bezoekje te brengen aan de slijterij in Den Bosch "de koning"

Van plan om te kopen:
1x fles 125-175
2x flessen 40-60

Welke zijn interessant?
Is het een goede slijterij?
Tips en trucs?

Ik weet dat het afhangt van mijn eigen smaak. Maar misschien dat iemand zegt. Hey, die ééne moet je zeker proeven of gehad hebben van deze slijter.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Tip: NIET vragen om een Singleton daar. :D
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 23 Dec 2022, 17:06

Als je snel van je geld af wilt zonder iets te kopen dat het geld echt waard is, zou ik zeker naar die shop gaan. Die man weet namelijk wel wat ie vraagt. Ben er 1x geweest, me kapot geschrokken en de deur uit gelopen… ga dan liever naar Dramtime in Musselkanaal, Vinabc in Houten of bv the old pipe ofzo.
4 x
Afbeelding

Dawisknie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 23 Dec 2022, 17:10

Bedankt voor je reactie.
En ik snap je reactie ook heel goed.

Ik wil me totaal niet vergelijken met de echte kenners hier. Maar ik drink wel al een tijdje whisky. Echter heb ik altijd een beetje de bekendere merken. En vroeg me af of er echt juweeltjes zijn naast de bekendere merken.
Die altijd reclame maken enzo. Daarom wil ik 1 lekkere whiskie kopen en 2 of 3 om te proberen.

Samples ben ik niet zo van. Wel om te proeven natuurlijk.maar wil graag leuke flessen kopen.
Als er een paar tegen vallen maakt niet uit. Dan heb ik die geprobeerd. En die gaat toch wel op.

Vieze whiskie bestaat niet haha
0 x

Dawisknie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 23 Dec 2022, 17:14

Cask1988 schreef:Als je snel van je geld af wilt zonder iets te kopen dat het geld echt waard is, zou ik zeker naar die shop gaan. Die man weet namelijk wel wat ie vraagt. Ben er 1x geweest, me kapot geschrokken en de deur uit gelopen… ga dan liever naar Dramtime in Musselkanaal, Vinabc in Houten of bv the old pipe ofzo.

We zoeken natuurlijk een plaats gericht winkeltje in de buurt. (Brabant, Gemert)

The old pipe in sint oedenrode is dus een stuk beter/mooier/fijner volgens jou?
0 x

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 23 Dec 2022, 17:35

Cask1988 schreef:Als je snel van je geld af wilt zonder iets te kopen dat het geld echt waard is, zou ik zeker naar die shop gaan. Die man weet namelijk wel wat ie vraagt. Ben er 1x geweest, me kapot geschrokken en de deur uit gelopen… ga dan liever naar Dramtime in Musselkanaal, Vinabc in Houten of bv the old pipe ofzo.

Hmm. Dat is wel een beetje ongenuanceerd.
Mooie winkel, veel keuze met inderdaad veel dure flessen uit het hogere segment maar genoeg andere normaal geprijsde whisky, onder Gall&Gall prijsniveau. Vind ik.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”