Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Banzai » 15 Jan 2021, 10:38

Oogadal schreef:
Banzai schreef:
Oogadal schreef:Whisky auction opereert hun prehistorische platform vanuit Duitsland. Dus voor de rest van de EU is er niks aan de hand. Hooguit wat minder concurrentie omdat de bieders uit de UK natuurkijk wel BTW af kunnen tikken over flessen die door een EU veiling het Kanaal over moeten. :gnif

Minder concurrentie maar ook veel minder aanbod dan SWA, laat staan het aanbod kwalitatieve flessen. In de huidige veiling staan niet veel flessen waar ik het warm van krijg.

Ik wordt van geen enkele whisky veiling warm... :lol: Ik bespaar me al jaren de moeite om te zien tegen wat voor bezopen prijzen de meest simpele flessen al gaan...

Voor simpele/nieuwe flessen is zo'n veiling niet voordelig maar je kan best mooie deals doen met de oudere en exclusievere flessen. Dat is mijn ervaring toch.
1 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 15 Jan 2021, 10:45

Afbeelding
0 x

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 15 Jan 2021, 10:55

193,02 euro bovenop een bedrag van 694,60.
+27,8%

:zwijg 't is niet weinig.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Jan 2021, 10:56

Anton schreef:Afbeelding

Begrijp ik hem zo goed?

Fles zelf net iets onder de € 700
Alle bijkomende kosten € 193?

Das zo'n 27% au.
Dan lijkt 25% in elk geval een redelijke schatting voor bijkomende kosten op het moment.
En dat is dan op de EUROprijs (want ponden worden eerst omgerekend). Op die wisselkoers wordt je in mijn ervaring ook altijd nog een beetje gen***d.

Kortom, als dit het plaatje is, is het voor mij wel helder. Geen flessen meer rechtstreeks uit het VK halen.
Kosten zijn het niet waard.
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 15 Jan 2021, 11:06

Klopt helemaal (wel BE). Die 700 is wel inclusief VAT aangezien de fles in 2020 besteld is dus die kan je mss nog terugvorderen bij de webshop?

Contact met UPS was ook vrij kort: kunnen u niet helpen want we kennen er zelf niks van :P.

Fles gaat retour naar afzender en geld proberen terug te vorderen.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 15 Jan 2021, 11:51

Daan schreef:Das zo'n 27% au.
Dan lijkt 25% in elk geval een redelijke schatting voor bijkomende kosten op het moment.
En dat is dan op de EUROprijs (want ponden worden eerst omgerekend). Op die wisselkoers wordt je in mijn ervaring ook altijd nog een beetje gen***d.

Kortom, als dit het plaatje is, is het voor mij wel helder. Geen flessen meer rechtstreeks uit het VK halen.
Kosten zijn het niet waard.

Nou, als ik alle voorgaande berichten én de regels goed interpreteer, is dit nu/straks het plaatje níet. Volgens mij zijn de schrijnendste gevallen op dit moment de UK veilingen, want daar geen mogelijkheid vooraf VAT in te houden, en flessen die nog in 2020 zijn gekocht, want toen nog VAT betaald conform de oude regeling en daarbovenop BTW conform de 2021 regeling.
Als je nú een fles in de UK bestelt zou je hem daar dus excl. VAT aanschaffen, en alsnog hier de BTW erover aftikken. Dat is maar een klein beetje meer. En dan inklaringskosten of iets dergelijks. Maar dan kom je nooit op getallen als 25-27%.
Is het alleen wel zaak vooraf helder te hebben of de betreffende shop dit ook daadwerkelijk excl. VAT kan/gaat afhandelen.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Jan 2021, 11:58

Snap ik, maar mijn mening daarover stel ik pas bij als daar óók voorbeelden van zijn hier op het forum.

De valutakoers is stap 1, die pakt nooit in je voordeel uit (nou was dat natuurlijk voor de Brexit ook al zo, maar goed)
Dan komt vervolgens accijns en BTW erbovenop.
Vergeet niet dat die BTW niet alleen gerekend wordt over de fles zelf, maar ook over verzend-, inklarings- en "handling"kosten.

Tot nu toe lijkt het 20-25% plaatje aardig te kloppen.
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 15 Jan 2021, 12:06

Iemand misschien enig idee hoe ik het volgende dan ga aanvliegen:

SWA veiling november paar flessen, in storage
SWA veiling december paar flessen, in storage
Beide dag erna betaald voor verzending. Zodat ze in 2020 nog hier aankwamen.
December ontvangen in een doos, november niet, iets misgegaan bij verzending aan hun kant.
Vervolgens sturen ze deze pas afgelopen maandag op.

Als ik deze nu binnenkrijg en er nog even 25% over kan betalen lijkt me dat toch de schuld van SWA en niet aan mij om te betalen.
Moet ik het pakket dan weigeren als het hier aankomt? Of afrekenen en de extra betaalde kosten op SWA verhalen?
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 15 Jan 2021, 12:19

De SWA is een betrouwbare veiling. Dat er iets mis kan gaan met de verzending is all in the game. De SWA blijft natuurlijk verantwoordelijk voor de verscheping als opdrachtgever. Waar het hier echter om gaat is, dat inmiddels Brexit een feit is, dat niemand, ook de SWA niet, aan de gevolgen daarvan schuld heeft.
Ik zou proberen met de SWA een oplossing in redelijkheid te zoeken.
Maar misschien valt het allemaal mee, omdat het aantoonbaar transacties zijn uit de pre Brexit periode.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 15 Jan 2021, 13:52

Daan schreef:Vergeet niet dat die BTW niet alleen gerekend wordt over de fles zelf, maar ook over verzend-, inklarings- en "handling"kosten.

Ah ja, je hebt gelijk, had ik even geen rekening mee gehouden. Dat maakt het inderdaad wel aanzienlijker duurder ja.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 15 Jan 2021, 15:26

zoals al eerder gememoreerd, voor mij voorlopig alleen nog maar windowshopping bij de UK veilingsites tot ze vanaf het vasteland kunnen verschepen en daardoor geen VAT/BTW etc.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Jan 2021, 15:42

Daan schreef:Snap ik, maar mijn mening daarover stel ik pas bij als daar óók voorbeelden van zijn hier op het forum.

De valutakoers is stap 1, die pakt nooit in je voordeel uit (nou was dat natuurlijk voor de Brexit ook al zo, maar goed)
Dan komt vervolgens accijns en BTW erbovenop.
Vergeet niet dat die BTW niet alleen gerekend wordt over de fles zelf, maar ook over verzend-, inklarings- en "handling"kosten.

Tot nu toe lijkt het 20-25% plaatje aardig te kloppen.

Nee, eerder 5% omdat je vergeet dat de VAT die je voorheen (tm 31-12-2020) in de UK betaalde nu in het UK achterblijft. De is in UK 20% en NL 21%, dus da's peanuts. :bigsmile
VAT free is alleen nvt op UK veilingsites omdat er geen btw te verrekenen is van particulier ingebrachte flessen. En die krijg je er in NL nog wel bovenop.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Jan 2021, 15:45

gerritbakker57 schreef:zoals al eerder gememoreerd, voor mij voorlopig alleen nog maar windowshopping bij de UK veilingsites tot ze vanaf het vasteland kunnen verschepen en daardoor geen VAT/BTW etc.

Die vlieger gaat alleen op voor flessen die nu al binnen de EU zijn.... :(

Als er flessen fysiek de UK uit gaan is het kassa, ook als ze van Whiskyhammer in de UK naar een te openen depot gaan van Whiskyhammer in NL en vanuit daar worden verscheept en dan weer door naar de kopers. Wordt 't nog duurder van...
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 15 Jan 2021, 16:29

Oogadal schreef:
gerritbakker57 schreef:zoals al eerder gememoreerd, voor mij voorlopig alleen nog maar windowshopping bij de UK veilingsites tot ze vanaf het vasteland kunnen verschepen en daardoor geen VAT/BTW etc.

Die vlieger gaat alleen op voor flessen die nu al binnen de EU zijn.... :(

Als er flessen fysiek de UK uit gaan is het kassa, ook als ze van Whiskyhammer in de UK naar een te openen depot gaan van Whiskyhammer in NL en vanuit daar worden verscheept en dan weer door naar de kopers. Wordt 't nog duurder van...

Dat gaat maar deels op. Op alle toegevoegde diensten komt sowieso VAT en BTW. Daarnaast komen veel flessen vanaf het vaste land naar de UK en weer retour. Volgens mij kost dat 2 keer VAT en BTW? Ik weet niet hoe dat gaat werken.
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 15 Jan 2021, 16:41

Over de vraag of in het geval dat Gerrit hier aanhaalt, 2 x Vat over de fles moet worden betaald heb ik een vraag aan de SWA gesteld. Nog geen antwoord op ontvangen.
Wacht trouwens nog steeds op het door mij gewonnen kavel van begin vorige week......
Mogelijk dat pas dan alles helder wordt.
wordt vervolgd
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”