Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
BartGlim
Actief lid
Actief lid

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor BartGlim » 10 Jul 2012, 22:24

Hallo allen,

Aangezien ik pas sinds kort begonnen ben met mijn ontdekkingreis langs alle mooie single malts wil ik graag jullie advies.
Tot op heden heb ik pas 3 verschillende mogen proberen.

Glenfiddich 12 yo
Vond ik wel ok, maar miste toch wat, ik kan de vinger er niet opleggen wat precies

Bruichladdich the Laddie ten
Dit was voor mij de rede om me beter te gaan verdiepen in single malt, ik kwam af van blends als Black label en Chivas, maar na mijn eerste laddie was ik verkocht.

Talisker 10 yo
Ook een whisky waar ik met heel veel -plezier aan denk. Deze is veel meer in your face als de laddie maar ook deze vond ik helemaal geweldig.

Mijn vraag is nu welke raden jullie aan als vervolg op mijn mooie reis door de wereld van single malts

Alvast bedankt

Bart
0 x

Whiskymoetpuur
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskymoetpuur » 10 Jul 2012, 23:20

Glenlivet 12 jaar oud

Smaak: tropische fruit, hooi, vanille

Glen Grant zonder jaar aanduiding.

Smaak : mild, fris, lichtzoet, noten.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Jul 2012, 23:43

BartGlim schreef:Mijn vraag is nu welke raden jullie aan als vervolg op mijn mooie reis door de wereld van single malts

Misschien eens proberen wat je van een "sherried" malt whisky vindt.

Als het iets duurder mag Aberlour a'bunadh, NAS, OB op CS (vatsterkte) van ± 60% !
Maar ook een Glenfarclass, Glendronach, Glenmorangie of Macallan bieden prima (signature) sherried expressies. Welke je neemt is tevens afhankelijk van je budget. Let wel op dat je er dan een neemt zonder of met de juiste finish !

Of een behoorlijke geturfde met top prijs/kwaliteit Laphroaig Quarter Cask.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

BartGlim
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BartGlim » 12 Jul 2012, 16:54

Hoi Piet,

ben je toevallig ook bekend met de Bruichladdich Sherry Classic? en zou je deze aanbevelen?
Deze zou een mooie sherry afwerking moeten hebben en toch ook een beetje de punch van een peated whisky

Alvast mijn dank voor de andere tips
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Jul 2012, 19:34

BartGlim schreef:Hoi Piet,

ben je toevallig ook bekend met de Bruichladdich Sherry Classic? en zou je deze aanbevelen?
Deze zou een mooie sherry afwerking moeten hebben en toch ook een beetje de punch van een peated whisky

Neen die expressie heb ik nooit geproefd (ben ook niet echt een Bruichladdich fan). Maar wellicht komt er nog iemand (en misschien hier: Bruichladdich en zijn range )
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 12 Jul 2012, 21:29

BartGlim schreef:Hoi Piet,

Ik ben er wel mee bekend zie ook hier en ik vind hem erg tegen vallen. Er is een behoorlijke onbalans en de sherry doet niet veel goed. Peated is deze totaal niet hoor! Als je sherry en peat wil kan je wel kijken naar een Ardbeg Uigeadail of bijvoorbeeld Ultimate Laphroaig Sherry cask (beide Cask strength). Wil je een mooie sherry dan is een Glenfarclas aan te raden of bijvoorbeeld een Glendronach 8 (als je die nog kan vinden).
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Timothy24
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Timothy24 » 13 Jul 2012, 00:38

Nadat ik mijn eerste fles whisky heb aangeschaft (Glenmorangie 10yr) zoek ik er uiteraard weer iets anders bij. (heb ook net een leuk financieel cadeautje gehad dus dat komt mooi uit)

Ik ga volgende week langs bij de Druiventuin in Leiden en ben van plan om daar 2 flessen whiskey te gaan kopen. Maar welke dat is natuurlijk de vraag.

Ik wil 1 fles kopen die het beetje in het verlengde van de Glenmorangie ligt. En een geturfde whisky. Ik heb vandeweek een Laphroaig mogen proeven. Het viel me zeker niet tegen maar voor mijn nog wat jonge whisky carriere zoek ik eigenlijk een wat minder geturfde whiskey.

Dus, whiskykenners, wat is jullie advies? :Slainte
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 13 Jul 2012, 07:39

Met in verlengde van de Glenmorangie 10 ga ik er dus vanuit dat hij niet gesherried moet zijn ?
Wellicht Bushmills 10, Bruichladdich "The Laddie 10", Clynelish 14, of natuurlijk de geweldige Glenmorangie Nectar D'Or.
Voor een "mildere"peated whisky wellicht Talisker 10, Springbank 10, Highland Park 12 of Bowmore 12.
:goedgedaan ;)
0 x
Afbeelding

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 13 Jul 2012, 12:20

hoi Bart

Maccallan (sherryserie)is ook een idee, Highland park sherry(ultimate/vanwees), een Bunnahabhain (op sherry) is misschien ook iets...wat je kan bekoren. Ga anders eens naar een whiskyfestival en kijk eens rond en proef waar je belangstelling voor heb en daarna kun je ze snel genoeg kopen.
pascal :schotland
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 13 Jul 2012, 16:36

@Timothy24, bij de Druiventuin is nu de Dalwhinnie 15 in de aanbieding voor 28 euro. Daar zit een vleugje turf bij, niet heel veel. En deze wordt door de meesten goed gewaardeerd. Wat meer turf maar ook een hoger alcoholpercentage voor 9E meer is de Bowmore Tempest.
Een andere aanrader uit de aanbiedingen van juli waar je je geen bult aan kunt vallen is volgens mij de Balvenie DoubleWood.

Niet in de aanbieding maar ook turfachtig (zij het niet van Islay) is de Longrow CV (op 46%), die je 32 euro kost
0 x
Afbeelding

Timothy24
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Timothy24 » 13 Jul 2012, 20:41

Dank voor de adviezen, ik ga me goed oriënteren. Zelf al een beetje rondgekeken. Iemand ervaring met de Bunnahabhain 12yo?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Jul 2012, 20:54

Timothy24 schreef:Dank voor de adviezen, ik ga me goed oriënteren. Zelf al een beetje rondgekeken. Iemand ervaring met de Bunnahabhain 12yo?

Jup, prima whisky met een aparte smaak. Nauwelijks geturfd overigens. Voor iets minder geld heb je ook de prima blended whisky Black Bottle waar duidelijk een fikse scheut Bunnahabhain in zit.

Ik heb nog een aanrader (met het risico voor de overige forumbezoekers als een gebroken plaat te klinken): Bruichladdich The Laddie Ten. Voor de mij de top van de licht geturfde whiskies. Een mooie volle whisky met in de smaak citroen/citrus, vanille en dus een beetje turf. En, goed betaalbaar. En, nog vrij nieuw dus je vind nog regelmatig iemand die hem nog niet geproefd heeft waar je weemoedig naar kan lachen ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Timothy24
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Timothy24 » 13 Jul 2012, 21:09

Snelle reactie!

Die bruichladdich was ik ook al tegengekomen. Vond hem ook wel interessant. Lastig, lastig...

Hoe staat een talisker hier eigenlijk tussen? Wat meer geturfd denk?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Jul 2012, 21:57

Iets meer dan de Laddie Ten idd. Ook de Talisker is fles die geen miskoop kan zijn.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Timothy24
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Timothy24 » 13 Jul 2012, 22:19

Ah ok, mooi. Ik heb zo'n vermoeden dat ik met meer thuiskom dan gepland... :D
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”