Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Nov 2022, 11:56

Oogadal schreef: Dat het verder dood hout is maakt ze niets uit aangezien het meeste toch verdwijnt in blends. Als er dan vaten verkocht worden omdat ze die zelf niet nodig hebben (of cash nodig hebben) gaan die vaten naar vaten brokers en dan naar onafhankelijke bottelaars die meestal na het trekken van een sample besluiten te re-racken naar kwalitatief goed hout.

In welke blend zit tegenwoordig nog Glenmorangie? Ik kan me BNJ herinneren, maar dat wordt niet meer gemaakt.
Bij mijn weten produceren ze 100% voor de single malt markt sinds dat de boel naar de tasjeshandel is gegaan. Dus dit was waarschijnlijk een vat wat bij hun ook niet door de keuring kwam. Heb namelijk niet het idee dat ze daar een gebrek aan cashflow hebben.
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Nov 2022, 14:06

In het geval van die tasjes boeren heb je gelijk Alex, die zitten niet te springen om wat knaken…
Overigens is zo’n vat prima weg te moffelen in een 18 yo single malt met een limited aantal van 15.000 flessen hoor.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 25 Nov 2022, 14:30

Nog even over de Glenmorangie van de CasQueteers, het betreft een refill sherry butt met 368 liter whisky.
Ik heb de Glenmorangie ook geproefd en had er ook meer van verwacht na 18 jaar op het vat, absoluut niet slecht maar gewoon wat vlakjes.
Een ideaal flesje dus voor moeder de vrouw.
:D
0 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 25 Nov 2022, 14:31

JvR schreef:En toch hoop ik dat er iets beters uit het vat komt dan de glenfarclas 105, want dat is nu precies een whisky die ik associeer met wat Oogedaal beschrijft: te heet en te slecht geïntegreerde whisky.

Nochtans voor mij nog steeds een " bfyb ".

:bigsmile

Groet Cor
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Nov 2022, 15:06

Hmmm, ik dacht dat criterium BFYB een goede whisky voor een goede prijs is? :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Nov 2022, 16:41

Redelijke whisky voor supergoedkope prijs kan ook ;)
1 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 25 Nov 2022, 17:44

:bigsmile :bigsmile
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Nov 2022, 18:48

Oogadal schreef:(Al gaat dat in de niet heel open structuur van CasQueteers niet gebeuren)

:Scratch wat bedoel je daar precies mee? :bigsmile
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Nov 2022, 19:23

Da’s een lastige. Ik heb jaren geleden het verzoek neergelegd transparant te zijn over aankoop, kosten ect. Daar is niks mee gebeurt jammer genoeg, op de site staat wel dat er volledige transparantie is, maar ik vind van niet.
Ik doe dan ook niet meer mee de laatste jaren, maar ik denk dat het niet aan mij is deze vraag te beantwoorden.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Nov 2022, 19:31

Fat Bastard! schreef:Redelijke whisky voor supergoedkope prijs kan ook ;)

Ah, oké. Daar kan ik er nu ook wel 40 van bottelen. Of je gaat naar de slijter en neemt een JW Green mee.
Ik had alleen niet het idee dat die no name Glenmorangie nou heel ‘supergoedkoop’ is…?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 26 Nov 2022, 00:31

Oogadal schreef:Ik had alleen niet het idee dat die no name Glenmorangie nou heel ‘supergoedkoop’ is…?

Aye! bedoelde eigenlijk meer in het algemeen.
Het leidend voorwerp van de initiële discussie is mij niet bekend :Scratch
0 x
Afbeelding

Matthijsbroer
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijsbroer » 18 Dec 2022, 00:17

Weer even een ‘domme’ vraag stellen;

Is de hoeveelheid whisky die de gemiddelde hobby drinker hier drinkt niet heel slecht voor je? Ik maak me daar oprecht wel eens zorgen om :lol:
Zeker als ik een goede cask strenght drink denk ik wel eens; ‘nou, 63,7% alcohol zal toch al te best voor je zijn.

Zijn hier ‘feiten/wetenschappen’ over?

Voor iedereen anders hoor, maar denk dat de meeste een aantal dagen in de week wel 1a2 glazen drinken?
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 18 Dec 2022, 01:08

Er zijn twee 'scholen' als het gaat om wel/niet schadelijk zijn van dagelijks alcohol drinken:
1) gezondheidscentrum: max. 2 'eenheden' per dag is veilig. Maar een eenheid is 10 cl wijn van 13% / 25 cl bier van 5% / 3,5 cl sterk van 35%.
Met een beetje ruim ingeschonken cask strength zit je al aan deze norm.
2) Jellinek-kliniek: max. 4 eenheden per dag. Dat is overigens de grens waarboven je ineens heel veel grotere kans op allerlei vormen van kanker loopt. Goed om te beseffen, dat Jellinek de hele dag te maken heeft met zware verslaafden en dan 4 per dag heel netjes vindt, tegenover de huisartsen die kijken naar het hele systeem en de neveneffecten van dagelijks alcohol (o.a. effect op je darmen en dus je gehele welbevinden).

Ik hou me tegenwoordig aan max. 3 eenheden per dag, in het weekend (vrij-zon). Doordeweeks geen alcohol meer.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Dec 2022, 08:59

Dit zijn van die dingen die ik echt in de categorie lariekoek vind vallen en maak me er dan ook geheel niet druk over. Tegenwoordig is alles maar schadelijk, dodelijk en gevaarlijk. Richtlijnen, beleid en regelgeving is er steeds meer op gericht om de mens een soort sereen leven te laten leiden zonder ook maar enige vorm van risico. Persoonlijk wordt ik liever een jaar of 70-75 met een keileuk leven waarin ik echt genoten heb van dingen waar ik blij van werd, dan 85 zonder veel plezier, genot, zwaar dementerend en niet eens meer in staat ben om m’n eigen reet nog af te kunnen vegen. Dus ja, 1 of tig eenheden? Lekker boeiend. Alles is slecht tegenwoordig.

Ik rijdt 50-60k per jaar voor werk: de kans dat ik daarbij doodga is ook groot.
Als ik de straat oversteek kan ik platgereden worden en het vliegtuig naar vakantie kan neerstorten
Ik kan zo ineens in elkaar zakken zoals m’n directe collega op dr 27e (ik was toen 28) overkwam. Kerngezond, niet roken, niet drinken, letterlijk 6x per week sporten en continu met voeding bezig. Weg leven, hallo eten door een slangetje…en een jaar later dood.
Ik kan alles voor later bewaren en zodra ik met pensioen ga ineens aan alle kanten hartproblemen krijgen zoals m’n pa overkwam (na een gezond leven). Een paar bijna dood ervaringen en een dikke streep door alle mooie pensioenplannen en blijven zitten met de gedachte ‘had ik maar’.

Maaaaarrrr ik kan ook 97 worden terwijl ik vanaf m’n 10e al elke dag sigaren en pijp rook, 2 wereldoorlogen en een hongerwinter overleef terwijl m’n hele leven zelfredzaam ben gebleven zoals m’n Opa.

Je weet het toch niet. Het leven is onvoorspelbaar en het komt zoals t komt. Als het je tijd is, is het je tijd. Als je geen risico wilt lopen, moet je thuis blijven. En zelfs dan is de lijst van dingen die mis kunnen gaan nog eindeloos. En ja ik chargeer het nu een beetje maar je snapt de strekking. Pluk de dag, maak je niet te druk en hang vooral de slingers op ;)
10 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 18 Dec 2022, 10:29

Ik drink zo onregelmatig mogelijk, kunnen ze me nooit een gewoontedrinker noemen.
Drink je iedere dag om 17.00uur één borreltje ben je volgens je huisarts al alcoholist. :blacklist

Ik ben het grotendeels wel met Arthur eens, ik leef nú, dus geniet ook zo veel als mogelijk nú.
Als ik alles zou doen wat de medici voorschrijven (loop als diabeetje onder controle bij zo'n weldenker) zou ik alles laten, niet roken, niet drinken, alleen maar rauwkost en groente eten en mezelf volproppen met medicijnen die zij graag voorschrijven ("ja meneer Quak, als diabetes patiënt heeft u recht op cholesterol verlagers.").
Intussen weet ze wel dat dat bij mij niet werkt.
Ik hou echt wel rekening met de risico's die ik loop, maar laat niet alle dingen 'afpakken' waar ik van geniet.
De ene week is het een beetje overdaad (wo online proeverij (6x Iers), vr online proeverij (6 beauty's van Dramshop), za proeverij op locatie (8 Kilchoman's) en de andere week kan het zo maar zijn dat ik geen druppel drink. Maar misschien ook wel.
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”