Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Jimbeau
Senior
Senior

Re: Bijzondere vraag

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 07 Nov 2022, 19:57

Oogadal schreef:I kid you not.

En dan is het geeneens 1 April..
0 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 07 Nov 2022, 22:23

Oogadal schreef:
Robbie-79 schreef:Is het eigenlijk schadelijk voor je longen als je vlak na een slok whisky een (paar) keer ademt via je mond? Soms gebeurt dit als je midden in een gesprek zit of als je adem moet halen vlak na een slok. Het voelt een beetje als roken. De alcohol hangt waarschijnlijk nog in je mond en doordat je dat dan naar binnen ademt komt het even in je longen.

Ja, is absoluut schadelijk! Sterker nog, er komt net als met roken ooit een campagne dat je niet meer mag drinken als er kinderen aanwezig zijn; dat kan alleen maar zo zijn omdat de levensgevaarlijke dampen uit onze glazen (ook Radler 2.0 en bier) de hersenen van kinderen aantasten. I kid you not.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1788014 ... n-kinderen

Aan de mods, gelieve <knip> te verwijderen vooraleer onze wederhelften het lezen. Mod edit: dit verwijderd.
4 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 08 Nov 2022, 04:28

Robbie-79 schreef:Is het eigenlijk schadelijk voor je longen als je vlak na een slok whisky een (paar) keer ademt via je mond? Soms gebeurt dit als je midden in een gesprek zit of als je adem moet halen vlak na een slok. Het voelt een beetje als roken. De alcohol hangt waarschijnlijk nog in je mond en doordat je dat dan naar binnen ademt komt het even in je longen.

Maar nu even een poging tot serieus antwoord :gnif
Nee, het is niet schadelijk, maar je wordt er wel vlugger dronken van. Ik heb dit ooit geleerd van een Rus bij een wodka-slamparty: na een slok wodka meteen een augurkje eten, zodat je door je neus moet ademhalen en niet door de mond, anders komen die dampen inderdaad in je longen en worden daar véél vlugger - direct - in je bloed opgenomen dan via de langere route van maag en darmen.
De verdunning van de alcoholdamp is zodanig groot, dat het niet gevaarlijk is voor je longblaasjes. Maar die nemen de alcohol dus wel op. Idem bij het sniffen aan een glas whisky (of wijn).

We hebben ooit als jury bij een wijnconcours de proef genomen: alleen ruiken en proeven mét uitspugen.... na 30 wijnen proeven hadden we allemaal een promillage rond 0,2 in het bloed, puur van de dampen (steeds na 10 wijnen gemeten met een ademanalyseapparaat). Met whisky en een abv dat drie keer zo hoog is, schiet het harder op :bigsmile
6 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 11 Nov 2022, 17:48

Wanneer mag je een blend 30yo noemen? Als alle whisky wat er in zit minimaal 30 jaar oud is? Of als er minimaal één druppel / deel whisky in zit van 30 jaar oud?
0 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 11 Nov 2022, 18:11

Ruud2612 schreef:Wanneer mag je een blend 30yo noemen? Als alle whisky wat er in zit minimaal 30 jaar oud is? Of als er minimaal één druppel / deel whisky in zit van 30 jaar oud?

Lijkt mij dat dezelfde regels gelden als bij elke andere whisky en dan gaat het om het jongste wat er in zit.
1 x

Guron
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Guron » 11 Nov 2022, 18:13

Ruud2612 schreef:Wanneer mag je een blend 30yo noemen? Als alle whisky wat er in zit minimaal 30 jaar oud is? Of als er minimaal één druppel / deel whisky in zit van 30 jaar oud?

Het eerste ;)
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Nov 2022, 18:53

Beide kan ook waar zijn.
Alle whisky die er in zit minimaal is 30 jaar oud én van de jongste whisky van 30 jaar zit er minimaal één druppel in. Of eigenlijk een teaspoon.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 11 Nov 2022, 22:13

Reichenbach schreef:Beide kan ook waar zijn.
Alle whisky die er in zit minimaal is 30 jaar oud én van de jongste whisky van 30 jaar zit er minimaal één druppel in. Of eigenlijk een teaspoon.

Zeg je daarmee dat de jongste whisky niet ouder mag zijn dan 30 jaar? Ik dacht altijd minimaal 30 maar meer mag ook. Weet bijna zeker dat ik daar ook wel eens voorbeelden van gezien heb.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2022, 22:20

Als laatste zo zou werken dan zou elke whisky een 30-40-50yo statement hebben… :lol:

Zonder enige ruimte voor concessies moet áltijd de leeftijd van de jongste whisky worden vermeld wanneer er een age statement gevoerd wordt op het etiket. Al zou je een vat 50yo verkloten met 1 druppel 3yo, dan moet op t etiket al 3yo worden vermeld.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2022, 22:21

Reichenbach schreef:Beide kan ook waar zijn.

Jij weet een simpele vraag toch weer nodeloos ingewikkeld te maken hè :P maar het moet gezegd, je hebt wel gelijk :duimop
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Nov 2022, 22:55

Herre schreef:...
Zeg je daarmee dat de jongste whisky niet ouder mag zijn dan 30 jaar?
Nee dat schrijf ik niet. Maar het is blijkbaar wel zo:

https://www.legislation.gov.uk/uksi/200 ... on/12/made
(which requires, among other things, that any maturation period or age may only be specified in the description, presentation or labelling of a spirit drink where it refers to the youngest alcoholic component in the drink),
Stel het jongste deel is ouder dan 30 jaar en je zet 30 op het etiket is dat in strijd met lid 3.

Al zou je een vat 50yo verkloten met 1 druppel 3yo, dan moet op t etiket al 3yo worden vermeld.

Volgens mij heeft Compass Box wel eens iets soortgelijks gedaan met oudere whisky. Een scheutje jong spul van drie jaar er bij en dit als leeftijd op het etiket zetten.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Nov 2022, 23:24

Reichenbach schreef:

(which requires, among other things, that any maturation period or age may only be specified in the description, presentation or labelling of a spirit drink where it refers to the youngest alcoholic component in the drink),
Stel het jongste deel is ouder dan 30 jaar en je zet 30 op het etiket is dat in strijd met lid 3.

Volgens mij heeft Compass Box wel eens iets soortgelijks gedaan met oudere whisky. Een scheutje jong spul er bij van drie jaar en dit als leeftijd op het etiket zetten.

Yup, https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -whisky-cb
1 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 12 Nov 2022, 09:33

Fijn dat ik een domme vraag hier heb kunnen stellen :P het zorgt in ieder geval voor genoeg tumult.. :duimop
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Nov 2022, 10:31

Zie ook het verhaal van Hooghoudt 16 :gnif
0 x
Afbeelding

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 12 Nov 2022, 12:51

Reichenbach schreef:

Al zou je een vat 50yo verkloten met 1 druppel 3yo, dan moet op t etiket al 3yo worden vermeld.

Volgens mij heeft Compass Box wel eens iets soortgelijks gedaan met oudere whisky. Een scheutje jong spul van drie jaar er bij en dit als leeftijd op het etiket zetten.

Ik dacht altijd dat het minimaal die leeftijd moet hebben. Maar als je de regels zo leest lijkt het inderdaad duidelijk.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”