Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
mQkz
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor mQkz » 13 Jul 2016, 11:29

BasP schreef:
mQkz schreef:En dan nog een iets duurder flesje in vergelijking met de rest (80eur), de Arran 1999 Spring Release. Damn wat een lekkere whisky is dit!!! :Slainte

Bedoel je cask #33? Die is inderdaad top! Staat ook op mijn 'opnieuw kopen, want jammer genoeg is ie leeg'-lijstje :D

Ik had in het totaal een stuk of 20 whiskies geproefd bij een vriend van me en hij had inderdaad een flesje van cask 33, na deze geproefd te hebben was ik direct verkocht! Nose, finish en complexiteit OK, maar ik heb al beter gehad... Maar de smaak, gewoon zo enorm lekker! :Tongue
Een fles die ik elke avond zou willen drinken! Sindsdien heb ik 3 flessen gekocht #71 #78 #33. Momenteel heb ik zelf de #78 open, maar de #33 leek mij een tikkeltje beter naar wat ik me er van herinner.

Haast je, ze zijn bijna allemaal uitverkocht!
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 13 Jul 2016, 20:35

Tomatin 2002 Cuatro Series Pedro Ximénez Sherry met dank aan zjoske voor het sampletje :duimop :duimop
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 13 Jul 2016, 21:29

Ardbeg lord of te Isles, bottled 2002. Mooi spul hoor
3 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 13 Jul 2016, 22:12

Springbank 12YO Cask Strength batch 12. Daarna nog vergeleken met batch 11 en 8.
0 x
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 13 Jul 2016, 23:32

Proefglaasje Ardbeg 10. Hij bevalt me niet: het pakt me op mijn maag. Ik kan het niet opdrinken.

Deze zomer een jaartje bezig met whisky ontdekken. Waarschijnlijk is heavily peated niets voor mij. Zonde, want was inmiddels nieuwsgierig geworden naar de fameuze Uigeadail.
0 x

TmKing
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor TmKing » 14 Jul 2016, 00:50

Michaël schreef:Proefglaasje Ardbeg 10. Hij bevalt me niet: het pakt me op mijn maag. Ik kan het niet opdrinken.

Deze zomer een jaartje bezig met whisky ontdekken. Waarschijnlijk is heavily peated niets voor mij. Zonde, want was inmiddels nieuwsgierig geworden naar de fameuze Uigeadail.

Ik heb die Uigeadail al eens gedronken bij een vriend en tevens whiskyliefhebber, voor hem 1 van zijn favorieten. Voor mij nog een drempel te hoog. Maar ik probeer later zeker eens opnieuw!

Het lot van een beginnend whiskydrinker?

Aller eerste keer dat je whisky drinkt (of zelfs bier of wijn!) is dat toch niet zo lekker.

Heb je een bepaalde 'smaakmaturiteit' nodig? Eén die je opbouwt door ervaring en meer? Ik heb toch dat gevoel, het is in ieder geval wel aangenaam dat dingen die ik vroeger niet graag dronk, opeens hemels zijn. :yes
1 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 14 Jul 2016, 00:54

TmKing schreef:
Michaël schreef:Proefglaasje Ardbeg 10. Hij bevalt me niet: het pakt me op mijn maag. Ik kan het niet opdrinken.

Ik heb die Uigeadail al eens gedronken bij een vriend en tevens whiskyliefhebber, voor hem 1 van zijn favorieten. Voor mij nog een drempel te hoog. Maar ik probeer later zeker eens opnieuw!

Het lot van een beginnend whiskydrinker?

Aller eerste keer dat je whisky drinkt (of zelfs bier of wijn!) is dat toch niet zo lekker.

Heb je een bepaalde 'smaakmaturiteit' nodig? Eén die je opbouwt door ervaring en meer? Ik heb toch dat gevoel, het is in ieder geval wel aangenaam dat dingen die ik vroeger niet graag dronk, opeens hemels zijn. :yes

Dat kan inderdaad wel, maar peated is toch een heel apart smaakgegeven. Door velen geliefd of gehaat. Ik heb Highland Park 12 in huis die zeer licht rokerig is: geen probleem en zeer aangenaam voor me. Maar de stevige turfkanonnen zoals deze Ardbeg 10 zijn momenteel echt nog niets voor mij en ik ga me er de komende tijd ook niet meer aan wagen. Ik geniet momenteel liever van mijn A'bunadh: een sherrykanon :)
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 14 Jul 2016, 08:03

Mortlach 1989-2012 Mackillop's Choice

Hoe vaker ik die drink, hoe meer die me bevalt.
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 14 Jul 2016, 12:32

Mermur schreef:Mortlach 1989-2012 Mackillop's Choice

Hoe vaker ik die drink, hoe meer die me bevalt.

wat wil je nog meer met zo een avartar
0 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 14 Jul 2016, 18:36

Vandaag de Warehouse 9 Tasting gedaan bij Bunnahabhain. Mijn derde distillery tasting op Islay na Lagavulin en Caol Ila.

We zijn gestart met een proevertje van een new make spirit om de smaakpapillen op te warmen.

Daarna passeerden nog 5 andere jonge single malts de revue:

7y wine cask 57,5%
13y oloroso sherry 59,9%
13y bourbon finished for 2,5 years in PX casks 52,2%
8y oloroso peated 61,2% Cask #3663
8y oloroso peated 61,1% Cask #3660

De laatste twee waren om aan te tonen dat twee identieke vaten toch nog een verschillend eindresultaat kunnen genereren. De ene was beter op de neus en de andere was beter (smoother) qua taste.

Onze favoriet was de derde dram (Bourbonvat en daarna nog 2,5 jaar gerijpt op PX Sherry, double matured dus). Deze voor mij 89 punten dram was helaas enkel in de shop te koop in een lelijk "hoestsiroopflesje" van 20 cl omdat hun kleine Bunnaflesjes met bijhorende kokertjes voor handfilling op waren. Ook t-shirts hadden ze niet meer in grotere maten. Toch wel een ontgoocheling wat mij betreft, ze leken er ook absoluut niet van wakker te liggen dat een collector graag een degelijke verpakking koopt.

Al bij al geen hoogvlieger voor mij, de Bunna Warehouse Tasting. Ook de drams waren van minder hoog niveau dan bij Lagavulin en Caol Ila. Ook hier 20£ betaald. De locatie van de Bunna Distillery is misschien wel de mooiste op Islay met fenomenaal uitzicht op de Paps of Jura.

Heb in de shop nog de Bunna 12y Moine PX Finish Feis Ile 2016 gekocht voor 95£.
1 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 14 Jul 2016, 22:01

ovanpuyvelde schreef:Vandaag de Warehouse 9 Tasting gedaan bij Bunnahabhain. Mijn derde distillery tasting op Islay na Lagavulin en Caol Ila.

We zijn gestart met een proevertje van een new make spirit om de smaakpapillen op te warmen.

7y wine cask 57,5%
13y oloroso sherry 59,9%

De laatste twee waren om aan te tonen dat twee identieke vaten toch nog een verschillend eindresultaat kunnen genereren. De ene was beter op de neus en de andere was beter (smoother) qua taste.

Onze favoriet was de derde dram (Bourbonvat en daarna nog 2,5 jaar gerijpt op PX Sherry, double matured dus). Deze voor mij 89 punten dram was helaas enkel in de shop te koop in een lelijk "hoestsiroopflesje" van 20 cl omdat hun kleine Bunnaflesjes met bijhorende kokertjes voor handfilling op waren. Ook t-shirts hadden ze niet meer in grotere maten. Toch wel een ontgoocheling wat mij betreft, ze leken er ook absoluut niet van wakker te liggen dat een collector graag een degelijke verpakking koopt.

Al bij al geen hoogvlieger voor mij, de Bunna Warehouse Tasting. Ook de drams waren van minder hoog niveau dan bij Lagavulin en Caol Ila. Ook hier 20£ betaald. De locatie van de Bunna Distillery is misschien wel de mooiste op Islay met fenomenaal uitzicht op de Paps of Jura.

leuk je verhalen te lezen, mooie reis tot zover dus
1 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 14 Jul 2016, 22:01

Tamdhu DL10 jaar
Lap Brodir
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Jul 2016, 22:24

JacobaEd schreef:
ovanpuyvelde schreef:Vandaag de Warehouse 9 Tasting gedaan bij Bunnahabhain. Mijn derde distillery tasting op Islay na Lagavulin en Caol Ila.

7y wine cask 57,5%
13y oloroso sherry 59,9%

leuk je verhalen te lezen, mooie reis tot zover dus

Nee waardeloos. Ze hadden potverdikkeme geen T-shirts!
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 14 Jul 2016, 22:31

Kavalan sherry oak :vies
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jul 2016, 23:20

JacobaEd schreef:Ardbeg lord of te Isles, bottled 2002. Mooi spul hoor

Same here!

Niet de grootste wham-bam whisky, maar goed uitgebalanceerd met mooie invloeden van het hout. Het was mooi om de evolutie van wat farmy naar meer uitgesproken fruitig te volgen. De zilte toon over het geheel (van neus tot finish) was prettig aanwezig.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”