Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Allemaal leuk die berekeningen, maar is het niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod en wat kan ik voor een fles vragen? De kostprijs van oudere whisky is hoger, maar zeker niet in deze verhouding. Daarnaast is vooral oudere whisky extreem veel duurder geworden de laatste jaren en dat werd de jaren daarvoor ook echt niet met verlies verkocht.
1 x
Herre schreef:Allemaal leuk die berekeningen, maar is het niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod en wat kan ik voor een fles vragen? De kostprijs van oudere whisky is hoger, maar zeker niet in deze verhouding. Daarnaast is vooral oudere whisky extreem veel duurder geworden de laatste jaren en dat werd de jaren daarvoor ook echt niet met verlies verkocht.
Vraag en aanbod en ‘wat kan ik ervoor vragen’ zei ik al eerder
Cask1988 schreef:Heeft met heel veel dingen te maken:
- Hoe ouder de whisky wordt hoe ‘schaarser’. Er zit immers minder in het vat. 2% per jaar is toch weer 2%. En bovendien is er verhoudingsgewijs gewoon veel minder oude whisky. Vraag-aanbod verhaal.
- het is een klassiek commercieel/marketing argument ‘hoe ouder de whisky hoe beter’ en daar trappen nog steeds veel mensen in. Dus dan kan je ook meer vragen voor een flesje.
En ja, oudere whisky is extreem gestegen. Heeft ook een rede: de voorraden oude whisky zijn in rap tempo enorm opgedroogd bij de meeste distilleries. Veel hebben moeite om bv. hun 21yo and up vattings te kunnen blijven maken. Het percentage echt oude vaten is vaak ook kleiner geworden bij dat soort expressies. Gevolg: een rebranding en daarmee ook een andere vatting die ze wel weer een tijdje vol kunnen houden. Algehele kwaliteit gaat daarmee zelden omhoog.
Prijsstijgingen tussen oude en nieuwe whisky’s zijn niet lineair. Oud zal altijd exponentieel harder blijven stijgen. Kan je nog zoveel berekeningen op los laten maar die dobber gaat gewoon niet op. Met lange rijpingen spelen heel veel variabelen mee die bij korte rijpingen een stuk minder relevant zijn.
3 x
Voor een goede pas geopereerde kennis.
Hij drinkt graag Port
Iemand een tip voor goede fles Port.
Waar ik thuis mee mag komen.
Hij drinkt graag Port
Iemand een tip voor goede fles Port.
Waar ik thuis mee mag komen.

0 x
Afhankelijk van de prijs maar Graham’s 10 of 20 is altijd goed.
1 x
- defeatless
- Moderator

Ik heb met laten vertellen dat Calem ook een prima huis is. Niet dat ik het drink, maar het schijnt goed te doen te zijn.
1 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Ramos Pinto of Vista Alegre Very Old Tawny (voor 25 jaar Bresser en Timmer)
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
-
JoachimV10
- Senior

Cor - Vinabc schreef:Ramos Pinto of Vista Alegre Very Old Tawny (voor 25 jaar Bresser en Timmer)
Toevallig gisteren een flesje Ramos pinto adriano reserva red besteld bij mijn Kilkerran 16. Was vanaf €100 gratis verzending, benieuwd

1 x
Wat wordt er nu precies bedoeld als een whisky op "French oak" heeft gerijpt?
Met Spanish oak worden vaak sherryvaten bedoeld, of ''sherry-seasoned' spaanse eikenvaten. Met American oak ex-bourbonvaten (meestal American white oak), maar soms ook sherry-seasoned American oak.
Maar wat is dan French oak? De Europese eikvariant die kruidiger is dan de Amerikaanse variant (vanille, kokos etc?) Maar is het dan virgin oak, of sherry seasoned? Of vaten waar voorheen een Franse drankje in heeft gezeten, zoals cognac, armagnac, rode wijn etcetera? Vragen, vragen...
Met Spanish oak worden vaak sherryvaten bedoeld, of ''sherry-seasoned' spaanse eikenvaten. Met American oak ex-bourbonvaten (meestal American white oak), maar soms ook sherry-seasoned American oak.
Maar wat is dan French oak? De Europese eikvariant die kruidiger is dan de Amerikaanse variant (vanille, kokos etc?) Maar is het dan virgin oak, of sherry seasoned? Of vaten waar voorheen een Franse drankje in heeft gezeten, zoals cognac, armagnac, rode wijn etcetera? Vragen, vragen...
0 x
Er is een tijd geweest dat men naar " Cognac " verwees.
Groet Cor
Groet Cor
1 x
Het kan inderdaad verwijzen naar cognac; dat is de klassieke verwijzing voor French Oak. Maar heden ten dage kan het ook betekenen, dat er Virgin Oak uit Limousin is gebruikt, al dan niet op smaak gebracht met een partijtje sherry.
1 x
Het verwijst op zich helemaal nergens naar... French oak is een variant op Europees eiken: Quercus petraea, de wintereik, of Quercus robur, de zomereik. MAAR het hout van de Franse variant bevat veel meer tannines dan de doorsnee Europese eikenboom in andere landen en heeft qua kleur een donkerbruine tinten. Wordt ook wel eens de zwarte eik genoemd. Maar officieel is de zwarte eik, de Querus velutina, weer onderdeel van een Amerikaanse soort. De naam is dus al bezet zou je kunnen zeggen.
Afijn Frans ‘zwart’ eiken dus, daarom heeft b.v. Armaganac vaak zo’n diep donkere kleur en een hele typerende geur/smaak. Mensen die armaganac drinken, en dan met name Bas - Armagnac weten wat ik bedoel
Veruit de meeste Armagnac rijpt namelijk op deze Franse variant. In de cognac industrie gebeurd dit minder of er worden vaten gebruikt waar t heftige qua kleur en geur al af is. Cognac is immers een meer delicate drank, dus een ‘in your face’ rijping ligt wat minder voor de hand (uitzonderingen daar gelaten). Maar je haalt het er vaak nog wel uit.
Zodra ze in de whisky industrie gebruikt worden, gaat het 9 van de 10 keer om reeds gebruikte vaten waar eerst wijn, armagnac, cognac of wat ook op gelegen heeft. Schotse zuinigheid hè…
Afijn Frans ‘zwart’ eiken dus, daarom heeft b.v. Armaganac vaak zo’n diep donkere kleur en een hele typerende geur/smaak. Mensen die armaganac drinken, en dan met name Bas - Armagnac weten wat ik bedoel
Veruit de meeste Armagnac rijpt namelijk op deze Franse variant. In de cognac industrie gebeurd dit minder of er worden vaten gebruikt waar t heftige qua kleur en geur al af is. Cognac is immers een meer delicate drank, dus een ‘in your face’ rijping ligt wat minder voor de hand (uitzonderingen daar gelaten). Maar je haalt het er vaak nog wel uit.Zodra ze in de whisky industrie gebruikt worden, gaat het 9 van de 10 keer om reeds gebruikte vaten waar eerst wijn, armagnac, cognac of wat ook op gelegen heeft. Schotse zuinigheid hè…
4 x
Ik ontdekte deze pagina, die véél uitleg geeft over vaten, eiksoorten etc.
https://www.whiskyandwisdom.com/complete-guide-to-oak-casks-and-whisky-maturation/
Meteen weer wat bijgeleerd over Mizunara-eiken... heb twee whisky's gerijpt op mizunara, maar allebei slechts 12 jaar oud, dus dan proef je kennelijk de mizunara-kwaliteiten niet
https://www.whiskyandwisdom.com/complete-guide-to-oak-casks-and-whisky-maturation/
Meteen weer wat bijgeleerd over Mizunara-eiken... heb twee whisky's gerijpt op mizunara, maar allebei slechts 12 jaar oud, dus dan proef je kennelijk de mizunara-kwaliteiten niet
5 x
Uridium schreef:Ik ontdekte deze pagina, die véél uitleg geeft over vaten, eiksoorten etc.
Interessante link, dank voor het delen!
1 x
-
whisky4wood
- Senior

Duidelijk en helder verhaal. Toch weer nieuwe dingen bijgeleerd. Ik denk dat caskmanagement echt een serieus dingetje is geworden. Complex lijkt me.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Cask management was altijd al een serieus ‘dingetje’. Alleen werd (en wordt) er veelal maar wat aangekloot met weet ik hoeveelste refill uit kosten oogpunt. Want een goed vat is gewoon serieus geld.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”