Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tonny
Senior
Senior

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Ongelezen berichtdoor Tonny » 22 Feb 2015, 10:37

Mij is gevraagd om een kleine proeverij te presenteren. Ik mag daarbij ook de whisky's uitkiezen (6 stuks).
Ik ben een liefhebber, geen expert dus heb geen idee welke whisky's ik moet selecteren en vooral de volgorde. Als het aan mij ligt 6 Islays :bigsmile.
Ik denk dat het goed is om uit verschillende regio's te selecteren en te eindigen met een Islay (Laphroaigh?).

Ik ga er maar vanuit dat het voor beginners is; dus gewoon de standaard classic malts serie? Glenkinchie of Auchentoschan, Gragganmore of Aberlour, Dahwhinnie of Glenmorangie, Oban of Clynelish, Talisker, Lagavullin of Laphroaig. Het ligt allemaal een beetje aan het budget maar dit lijkt me wel leuk voor beginners.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 22 Feb 2015, 18:06

Dan ben je jezelf wel heer erg aan het beperken naar één eigenaar die voor het gemak zelf de naam 'classic malts' heeft gekozen.. ;)
2 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 22 Feb 2015, 19:15

Wat ik een leuk thema vind voor proeverijen, zéker met beginners en als het niet te gek moet: "bang for your buck", oftewel "waar voor je geld". Een serie whisky's (eentje uit grofweg elke hoek van het smaken spectrum) die goed én betaalbaar zijn. Het leuke hieraan is dat je als "kenner" helpt filteren. Hier hebben veel beginners moeite mee, zeker mensen die zich er niet zo in (willen) verdiepen. Daarnaast kunnen ze ook echt iets doen met de whisky die ze geproefd hebben. Het is namelijk allemaal betaalbaar :)

Suggestie voor een line-up kan dan zijn:
Clynelish 14yo
Glen Garioch Founder's Reserve
Glendronach 12yo
Four Roses Single Barrel (of Maker's Mark)
Highland Park 12yo
Ardmore Traditional Cask (of Finlaggan ofzo)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 23 Feb 2015, 15:03

Dan ben je jezelf wel heer erg aan het beperken naar één eigenaar die voor het gemak zelf de naam 'classic malts' heeft gekozen.. ;)

Dat heeft die eigenaar ook heel slim gedaan en ik denk dat die hele classic-malts-serie een van de belangrijkste redenen is dat single malt nu zo populair is. Het is overzichtelijk, het geeft een beginnende drinker een beetje houvast. Dat gaf het mij tenminste.
0 x
Afbeelding

Wildewillem
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wildewillem » 23 Feb 2015, 15:50

Willem vd K schreef:Wat ik een leuk thema vind voor proeverijen, zéker met beginners en als het niet te gek moet: "bang for your buck", oftewel "waar voor je geld". Een serie whisky's (eentje uit grofweg elke hoek van het smaken spectrum) die goed én betaalbaar zijn. Het leuke hieraan is dat je als "kenner" helpt filteren. Hier hebben veel beginners moeite mee, zeker mensen die zich er niet zo in (willen) verdiepen. Daarnaast kunnen ze ook echt iets doen met de whisky die ze geproefd hebben. Het is namelijk allemaal betaalbaar :)

Suggestie voor een line-up kan dan zijn:
Clynelish 14yo
Glen Garioch Founder's Reserve
Glendronach 12yo
Four Roses Single Barrel (of Maker's Mark)
Highland Park 12yo
Ardmore Traditional Cask (of Finlaggan ofzo)

Vergeet dan ook de smokehead niet. Heel betaalbaar en erg lekker.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 23 Feb 2015, 17:08

Tonny schreef:

Dat heeft die eigenaar ook heel slim gedaan en ik denk dat die hele classic-malts-serie een van de belangrijkste redenen is dat single malt nu zo populair is. Het is overzichtelijk, het geeft een beginnende drinker een beetje houvast. Dat gaf het mij tenminste.

Daar geef ik je geen ongelijk in. Wat wel handig is om je focus breder te houden en ook goede whiskies van buiten deze serie als optie te houden. ;)
0 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Mini Whiskyproeverij

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 02 Mar 2015, 11:44

Weet niet of dit in de juiste rubriek staat, maar dan hoor ik het wel van een mod. :D

Ik wil met 2 vrienden, die zich ook wat meer in de whisky willen gaan verdiepen, een avondje samen gaan zitten en een soort proeverij houden. Ieder 2 flesjes (flessen) meenemen zodat we er 6 kunnen proeven.

Allemaal niet zo schokkend dus, maar vroeg me af wat ik er nu het beste bij kan gebruiken om het eea te noteren. Ik zoek eigenlijk een leuk opzetje voor een lijstje wat we kunnen volgen EN invullen.

En wat is handig om te gebruiken om tussendoor je smaak te neutraliseren?
Gewoon water??

En daarnaast een toastje of wat chips, wat kun je het beste doen zonder 'problemen' te krijgen met de geur en smaak van de whisky's?
Laatst gewijzigd door Matti op 02 Mar 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volgens mij past hij in dit onderwerp wel :)
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Mini Whiskyproeverij

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Mar 2015, 11:51

Whisky-ettenleur schreef:Ik wil met 2 vrienden, die zich ook wat meer in de whisky willen gaan verdiepen, een avondje samen gaan zitten en een soort proeverij houden. Ieder 2 flesjes (flessen) meenemen zodat we er 6 kunnen proeven.

Allemaal niet zo schokkend dus, maar vroeg me af wat ik er nu het beste bij kan gebruiken om het eea te noteren. Ik zoek eigenlijk een leuk opzetje voor een lijstje wat we kunnen volgen EN invullen.

Misschien kan je deze proefnotitieblaadjes gebruiken?

Whisky-ettenleur schreef:En wat is handig om te gebruiken om tussendoor je smaak te neutraliseren?
Gewoon water??

Stokbrood en water is een veelbeproefde methode. Ik gebruik zelf ook wel eens een kleine beetje pure chocola (90+ procent). Honderd procent neutraliseren lukt volgens mij nooit.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 02 Mar 2015, 11:58

Whisky-ettenleur schreef:Weet niet of dit in de juiste rubriek staat, maar dan hoor ik het wel van een mod. :D

nu wel blijkbaar, ik wilde net naar dit topic verwijzen.
Whisky-ettenleur schreef:Ik wil met 2 vrienden, die zich ook wat meer in de whisky willen gaan verdiepen, een avondje samen gaan zitten en een soort proeverij houden. Ieder 2 flesjes (flessen) meenemen zodat we er 6 kunnen proeven.

Je kan pen en papier erbij doen, een powerpoint erbij maken, je kan het zo gek maken als je wil.
Eerst met zn allen wat notities maken over de geur en smaak, dan vergelijken met wat op bv whiskyfun staat of wat Ralfy erover zegt.

Whisky-ettenleur schreef:En wat is handig om te gebruiken om tussendoor je smaak te neutraliseren?
Gewoon water??

En daarnaast een toastje of wat chips, wat kun je het beste doen zonder 'problemen' te krijgen met de geur en smaak van de whisky's?

Altijd voldoende water op tafel, verder stokbroodje en evt neutraal beleg (brie of zo, geen kruidenboter of chips) om de smaken van de whisky niet veel te beïnvloeden. In ieder geval geen geurkaarsen of andere kamergeurapparaten in de buurt!
Maar iets minder serieus proeven en een Schots avondje ervan maken is ook leuk, wat Schotse gerechten op tafel en gezellig samenzijn. Wel wat minder geschikt om serieuze proefnotities te maken.

Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos!
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 02 Mar 2015, 12:01

schotse rokjes aan? :lol:
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 02 Mar 2015, 12:26

You got skillz ... euh, kilts. :lol:
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 02 Mar 2015, 14:08

thijs100 schreef:Misschien kan je deze proefnotitieblaadjes gebruiken?

Gewoon water??

Stokbrood en water is een veelbeproefde methode. Ik gebruik zelf ook wel eens een kleine beetje pure chocola (90+ procent). Honderd procent neutraliseren lukt volgens mij nooit.

Bedankt voor de tips! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 07 Mar 2015, 15:51

Ik heb een paar nieuwe samples gekocht, allemaal speyside

het gaat om de volgende whisky's, is dit een goede volgorde?

-Benromach 10Y OB - 43% - speyside (80% bourbon/20% sherry en licht peated)
-Benriach 1999 OB - 53,3% - speyside (virgin oak finish)
-Imperial 1995 vW - 46% - speyside (ex-bourbon)
-Tullibardine 1989 C&S - 54,4% - speyside (ex-bourbon)

En ook gelijk voor de volgende dag 4 islay's:

-Bunnahabhain 1990 WhF - 52% - islay (sherry)
-Ardbeg Uigeadail OB - 54,2% - islay
-Ardbeg Corryveckan OB - 57,1% - islay
-Laphroaig Cask Strength OB - 55,7% - islay
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Mar 2015, 20:49

Opeth83 schreef:Ik heb een paar nieuwe samples gekocht, allemaal speyside

het gaat om de volgende whisky's, is dit een goede volgorde?

-Benromach 10Y OB - 43% - speyside (80% bourbon/20% sherry en licht peated)
-Benriach 1999 OB - 53,3% - speyside (virgin oak finish)
-Imperial 1995 vW - 46% - speyside (ex-bourbon)
-Tullibardine 1989 C&S - 54,4% - speyside (ex-bourbon)

En ook gelijk voor de volgende dag 4 islay's:

-Bunnahabhain 1990 WhF - 52% - islay (sherry)
-Ardbeg Uigeadail OB - 54,2% - islay
-Ardbeg Corryveckan OB - 57,1% - islay
-Laphroaig Cask Strength OB - 55,7% - islay

Als het de bedoeling is om ze (over 2 dagen verdeeld) achter elkaar naar binnen te kieperen zou ik zelf een iets andere volgorde aanhouden... :P

Op dag 1 eindigen met Bunnahabdain zou mijn voorkeur hebben, tenzij je een strek gebonden proeverij wilt doen? In ieder geval altijd eindigen met de Islay turf en rook kanonnen en daar ook niks meer achter aan drinken als een nog heftigere peat bom :bigsmile

Benromach mee beginnen op dag 2 en daarna de Laphroaig CS, Corry en dan de Ugi. (Corry is dan wel een stapje hoger als de Ugi, maar ook wat vloeiender, ik vind de Ugi persoonlijk lekkerder, uitdagender. Maar dat is puur persoonlijk.., vraag het nog 10 man en je komt samples tekort.

Je hebt hoe dan ook een prettig vooruitzicht :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 09 Mar 2015, 13:54

Ik heb de 3 speysides geproefd :

Benriach niet boeiend, te zoetsappig
Imperial deed mij denken aan een Glenlivet 12 alleen dan veel meer in balans
Tullibardine was wel een erg lekkere whisky.

Ik ga vanavond de Bunnahabhain 1990 tegen een Glendronach 15 Rev. OB vergelijken.

Volgende week de:
-Benromach 10
-Laph. CS
-Corry
-Ugi

proeven
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”