Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Jun 2018, 08:03

nigel_tufnel schreef:
Zonder het enthousiasme te hard te willen temperen ben ik er vrij zeker van dat de WB score overdreven is.
Grain kan heel goed zijn maar 92 punten gemiddeld. :HitHead
Er zijn een heleboel Invergordon 1972 en die zijn vergelijkbaar van kwaliteit.
Er zijn namelijk een heleboel zustervaten.

Hoewel ik het op verder op alle punten met je eens ben Kris, is de aanname dat zustervaten dezelfde kwaliteit whisky opleveren een beslist onjuiste... De term zustervat slaat eigenlijk in alle gevallen op een reeks vaten met opvolgende nummering die veelal op dezelfde dag zijn gevuld met dezelfde spirit.
En zoals we weten maakt de dag van vullen heel weinig (of niets) uit en is de newmake altijd dezelfde zodat ook dat niets uitmaakt. Imho kun je pas van een zustervat spreken als het hout voor de vaten van dezelfde boom komt en er voorheen whiskey in heeft gezeten van dezelfde distillery en dan ook nog voor een vergelijkbare periode qua duur. En omdat vooral vroeger niet de beste refill vaten werden geselecteerd voor single grain lijkt een reeks van 100 zustervaten echt een utopie. :Proost
Maar wellicht dwalen we wat af... :P
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 08 Jun 2018, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 08 Jun 2018, 08:27

Misschien bedoelt Nigel_tufnel een Cask share.

De WN Inv 72 heeft bv maar 102 flessen, de rest is geshared met:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/79669

En die persten er 153 flessen uit.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Jun 2018, 09:19

Oogadal schreef:Hoewel ik het op verder op alle punten met je eens ben Kris, is de aanname dat zustervaten dezelfde kwaliteit whisky opleveren een beslist onjuiste... De term zustervat slaat eigenlijk in alle gevallen op een reeks vaten met opvolgende nummering die veelal op dezelfde dag zijn gevuld met dezelfde spirit.
En zoals we weten maakt de dag van vullen heel weinig (of niets) uit en is de newmake altijd dezelfde zodat ook dat niets uitmaakt. Imho kun je pas van een zustervat spreken als het hout voor de vaten van dezelfde boom komt en er voorheen whiskey in heeft gezeten van dezelfde distillery en dan ook nog voor een vergelijkbare periode qua duur. En omdat vooral vroeger niet de beste refill vaten werden geselecteerd voor single grain lijtk eem reeks van 100 zustervaten echt een utopie. :Proost
Maar wellicht dwalen we wat af... :P

Klopt Edwin, je kan inderdaad niet aannemen dat zustervaten dezelfde kwaliteit opleveren.
Maar in realiteit is er tussen deze Invergordon 1972 bottelingen geen wereld van verschil.
Ze zitten in hetzelfde straatje, zijn aangename drams maar zijn imho geen echte toppers.
Als ik er dus eentje moest kopen zou ik gewoon kijken naar de prijs.
Er zijn trouwens te veel factoren die de smaak van whisky bepalen. Het vat is daar 1 van.
Persoonlijk denk ik ook niet dat je kan stellen dat newmake altijd hetzelfde is.
En tja, de definitie van zustervaten... Misschien moet je eens een aanpassing aanvragen. ;)

En Greenmachine, ik had het wel degelijk niet over een gedeeld vat.
0 x

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 08 Jun 2018, 09:46

Ik ben het ook wel met je eens dat er geen wereld van verschil tussen de zustervaten zit.
Lijken inderdaad erg veel op elkaar (paar uitzonderingen daargelaten)

Ik weet ook niet hoeveel haast de vraagsteller heeft anders kan ik tzt als er weer een 72-er open gaat een sample sturen.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Jun 2018, 09:52

Het is ook wel logisch dat van een reeks die min of meer dezelfde tijd heeft gelegen op (refill) vaten er geen schokkende verschillen zitten. Maar dat zou ook niet goed zijn lijkt me, je wilt het distillery profiel er nog wel uit kunnen halen.
En dat profiel is allemaal dan wel een beetje hetzelfde, maar voor mij is de bandbreedte bij deze Invergordon's tussen de 86 en 89 punten. Dus over het algemeen dezelfde bandbreedte als bij bijvoorbeeld een Mortlach van dezelfde leeftijd. Of een andere willekeurige distillery, de Glendronach's SC van dezelfde jaargangen op hetzelfde vat type is ook allemaal meer van min of meer hetzelfde toch?
Maar als ik dan mag kiezen, doe mij die 89 punters dan maar....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Jun 2018, 10:14

Oogadal schreef:Het is ook wel logisch dat van een reeks die min of meer dezelfde tijd heeft gelegen op (refill) vaten er geen schokkende verschillen zitten. Maar dat zou ook niet goed zijn lijkt me, je wilt het distillery profiel er nog wel uit kunnen halen.
En dat profiel is allemaal dan wel een beetje hetzelfde, maar voor mij is de bandbreedte bij deze Invergordon's tussen de 86 en 89 punten. Dus over het algemeen dezelfde bandbreedte als bij bijvoorbeeld een Mortlach van dezelfde leeftijd. Of een andere willekeurige distillery, de Glendronach's SC van dezelfde jaargangen op hetzelfde vat type is ook allemaal meer van min of meer hetzelfde toch?
Maar als ik dan mag kiezen, doe mij die 89 punters dan maar....

Uiteraard wil iedereen de hoogst scorende aankopen.
Maar dan moet je er natuurlijk wel eerst een aantal proeven.
Het is niet omdat persoon X 89 punten geeft dat ik dat ook doe.
Laat staan scores van 92, 93,... punten. :HitHead
Ik ging er ook vanuit dat single casks van dezelfde distillery en hetzelfde jaargang dezelfde kwaliteit gaf.
Uit ondervinding bleek dit toch niet het geval. GlenDronach is voor mij zo'n voorbeeld.
Niet alle 1993 single casks zijn zo schitterend.
Maar blijkbaar zijn de vaten die op 15 januari 1993 gevuld zijn toch uitblinkers.
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 08 Jun 2018, 10:38

Allemaal bedankt voor de reacties. Van een forumlid een mooi aanbod gekregen en besloten dit te doen.

Het is deze geworden:

Invergordon 1972 WhB

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-1972-whb
4 x

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 08 Jun 2018, 10:47

dannyp44 schreef:Allemaal bedankt voor de reacties. Van een forumlid een mooi aanbod gekregen en besloten dit te doen.

Het is deze geworden:

Invergordon 1972 WhB

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-1972-whb

Daar ga je je geen buil aan vallen :goedgedaan
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Jun 2018, 20:06

nigel_tufnel schreef:Uiteraard wil iedereen de hoogst scorende aankopen.
Maar dan moet je er natuurlijk wel eerst een aantal proeven.
Het is niet omdat persoon X 89 punten geeft dat ik dat ook doe.
100% mee eens
nigel_tufnel schreef:Laat staan scores van 92, 93,... punten. :HitHead
Da's inderdaad een hit head. Een single grain die 92 scoort is er niet. En 91 ook (nog) niet. :o
nigel_tufnel schreef:Ik ging er ook vanuit dat single casks van dezelfde distillery en hetzelfde jaargang dezelfde kwaliteit gaf.
Ja, in de basis wel.
nigel_tufnel schreef:Uit ondervinding bleek dit toch niet het geval. GlenDronach is voor mij zo'n voorbeeld.
Niet alle 1993 single casks zijn zo schitterend.
Maar blijkbaar zijn de vaten die op 15 januari 1993 gevuld zijn toch uitblinkers.
Ja, zo zijn er wel wat 'zekerheidjes' die je kunt kopen. Maar er zijn ook '95 en zelfs 96'ers Dronachs die belachelijk goed zijn. En daar gaat 'ons' zekerheidje weer... :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 09 Jun 2018, 12:22

Oogadal schreef:
nigel_tufnel schreef:Laat staan scores van 92, 93,... punten. :HitHead
Da's inderdaad een hit head. Een single grain die 92 scoort is er niet. En 91 ook (nog) niet. :o

Ow jawel hoor. Imho dan. Maar het is inderdaad allemaal 89 punten spul met een enkele uitschieter naar 90.
Niet dat ik daarin spuug natuurlijk maar 92, 93 is wel heel erg optimistisch scoren.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 09 Jun 2018, 14:02

Het helpt natuurlijk enorm als ik er een linkje bij zet naar wat ik bedoel :bigsmile

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/78425/port-dundas-1991-mbl
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 09 Jun 2018, 14:31

Peter87 schreef:Het helpt natuurlijk enorm als ik er een linkje bij zet naar wat ik bedoel :bigsmile

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/78425/port-dundas-1991-mbl

:bigsmile
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Jun 2018, 11:17

Peter87 schreef:Ow jawel hoor. Imho dan. Maar het is inderdaad allemaal 89 punten spul met een enkele uitschieter naar 90.
Niet dat ik daarin spuug natuurlijk maar 92, 93 is wel heel erg optimistisch scoren.

Och ja, is ook zo! De 1e was rap leeg, binnenkort nog maar eens een flesje open trekken :smullen
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 10 Jun 2018, 11:50

Ik heb er nog een openstaan :bigsmile
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

pascaldo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pascaldo » 05 Jul 2018, 18:54

Voor mijn werk kan ik een kado uitzoeken voor €75-80.

Nu twijfel ik welke ik dan aan zal schaffen en mss zijn er nog een paar goede flessen waar ik geen weet van heb. Ik zat zelf te denken aan;

- Springbank 10 samen met benriach 10
- springbank 12 cs
- Glenlivet nadurra 16 yr
- Redbreast 12 cs

Mijn kennis met whiskyflessen is totaal niet oneindig dus zal er nog veel goede missen maar dat weten jullie vast wel.
Wat zou of zijn dus bfyb
Ben zelf totaal niet van de medicinale en jodium iig.

Alvast bedankt voor jullie input.

Edit: Aangezien ik wel een bon moet overleggen is aankoop via t forum geen optie
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”