Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Fitz
Actief lid
Actief lid

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Fitz » 16 Feb 2016, 23:39

Vandaag een yamazaki distillers reserve. Ik ben blij dat ik een flesje heb gekocht voor de hype en mijn hart doet zeer omdat de fles bijna op is. Echt super whisky maar nu stillekes aan veel te duur aan het worden.
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 17 Feb 2016, 00:33

brechtvds schreef:de vieze smaak van die seaweed misbaksel weg werken met een Mackmyra Svensk Ek mijn eerste zweedse whisky en wow zo'n fruitige whisky had ik echt niet verwacht apple, lychee, peer , banaan , bloemen

Zweedse whisky: dat wekt mijn interesse. Wel weer veel variëteiten waardoor blind een fles aankopen lastig (en gokken) wordt.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 17 Feb 2016, 05:03

Nino schreef:
caskstrength schreef:Een drammetje op van de Ainslie's Royal Edinburgh 70 degrees Proof, een oudje dus (pre 1980). Echt een pareltje van een whisky als je hem de tijd geeft. Hij blijft zich ontwikkelen in het glas. Eerst lijkt het alsof er redelijk wat grain op sherryvat in zit, maar gaandeweg komen de tonen van zwarte thee, Arbroath smokies, wat turf en motorolie je tegemoet.

Degenen die er nog aan kunnen komen voor een redelijke prijs kan ik van harte aanbevelen de knoop in positieve zin door te hakken!

Ainslie & Heilbron were also proprietors of the old Clynelish distillery (now known as Brora) :Scratch
Dit komt van the whisky exchange site.. klopt dat nou wat daar staat?

Yep, klopt! :goedgedaan
1 x
Affirmanti incumbit probatio

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 17 Feb 2016, 08:44

Michaël schreef:
brechtvds schreef:de vieze smaak van die seaweed misbaksel weg werken met een Mackmyra Svensk Ek mijn eerste zweedse whisky en wow zo'n fruitige whisky had ik echt niet verwacht apple, lychee, peer , banaan , bloemen

Zweedse whisky: dat wekt mijn interesse. Wel weer veel variëteiten waardoor blind een fles aankopen lastig (en gokken) wordt.

Dat was ook mijn probleem vermits ik nog nooit Zweedse whisky had gedronken en een miskoop wou vermijden heb ik samples besteld dus deze machmyra svensk ek is een sample :bigsmile kdenk dat het ongeveer 3-4 euro was voor deze 3cl sample
1 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 17 Feb 2016, 09:11

Auchroisk 23yr vW cask 3664 - deze blijft vrij gesloten. Niet zo memorabel. Ik zou niet weten hoe ik deze zou moeten omschrijven. Zeker niet vies...maar een beetje saai.

Glen Garioch 23yr vW cask 2760 - jaaa....deze is dus stukken beter, gelaagd, vele fruitsmaken, wat houtinvloeden. Zeer geslaagde whisky.
0 x
Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 17 Feb 2016, 09:30

Mel schreef:Auchroisk 23yr vW cask 3664 - deze blijft vrij gesloten. Niet zo memorabel. Ik zou niet weten hoe ik deze zou moeten omschrijven. Zeker niet vies...maar een beetje saai..

Ik heb de auchroisk vw 1990 22yr cask 3659 en die heeft net het zelfde probleem zeer zwakke gesloten nose een lichte hint van citroen en vanille , maar smaakgeweis stukken beter dan de nose :duimop
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 17 Feb 2016, 16:34

brechtvds schreef:
Mel schreef:Auchroisk 23yr vW cask 3664 - deze blijft vrij gesloten. Niet zo memorabel. Ik zou niet weten hoe ik deze zou moeten omschrijven. Zeker niet vies...maar een beetje saai..

Ik heb de auchroisk vw 1990 22yr cask 3659 en die heeft net het zelfde probleem zeer zwakke gesloten nose een lichte hint van citroen en vanille , maar smaakgeweis stukken beter dan de nose :duimop

Cask 3664 is zeker qua neus bijna niets. Qua smaak....wat zoet dat overgaat in zout....of zoiets. Hoe zou jij de smaak omschrijven van cask 3659? Wel uitgesproken? Ik nip mn glaasje steeds binnen een mum van tijd leeg want de smaak is zacht. Er blijft alleen zo weinig hangen...
0 x
Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 17 Feb 2016, 17:49

Mel schreef:
brechtvds schreef:

Cask 3664 is zeker qua neus bijna niets. Qua smaak....wat zoet dat overgaat in zout....of zoiets. Hoe zou jij de smaak omschrijven van cask 3659? Wel uitgesproken? Ik nip mn glaasje steeds binnen een mum van tijd leeg want de smaak is zacht. Er blijft alleen zo weinig hangen...

op het eerste zicht vond ik de smaak van cask 3659 redelijk vlak en ééntonig kwa smaak , na enkele minuten in het glas gaat de smaak wat meer open en krijg je de relatief ''standaard'' bourbon notes , vanille ,caramel, fruit ( limoen, citroen ,) er is ook wat toffee en witte peper aanwezig
al bij al geen slechte whisky maar hij heeft wat tijd nodig in het glas de nose duurt lang tegen die wat open gaat maar blijft een zeer zwakke nose die weinig prijs geeft
0 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 17 Feb 2016, 19:14

Speyside Region 1994 Whisky-Fässle
0 x
Afbeelding

verwijderde gebruiker

Ongelezen berichtdoor verwijderde gebruiker » 17 Feb 2016, 19:38

Balvenie 15yo Single Barrel, geweldige dram. Duidelijk sherry en ik vind er heel licht wat rook in terug zelfs die erg prettig is.

Is hij 100 euro waard vind ik wat lastiger te zeggen nog. Is bv een A'Bunadh van maar 55-60 euro dan zoveel minder? Tijd om eens een Glendronach Revival erlangs te proeven denk ik, om te kijken hoe die zich verhoud.
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 17 Feb 2016, 21:35

Ik heb die sample Aberlour Abunadh eerste editie van Henri ook nog staan met daarnaast nog een sample van batch 14 en 29. Ze staan me al een hele poos aan te kijken maar ik wil ze bewaren tot een rustig moment en ze dan naast elkaar beoordelen :nat
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Feb 2016, 23:13

Bowmore 11yo 2003 Hart Brothers 56.9 %. Een beestig goede Bowmore. Ook al is de fles bijna leeg, de turf, de zachte rook en Ardmore-achtige kenmerken maken dat dit een bang for my buck was.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 18 Feb 2016, 08:34

Gisteren een HP avondje
Highland Park 12y
Highland Park 25y
0 x
Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 18 Feb 2016, 11:12

gisteren tasting in de greenman Oostende tergelegenheid van 3 jarig bestaan van de greenman
de line up
ROBBIE BURNS Bot.1970s https://www.thewhiskyexchange.com/p/123 ... s-bot1970s
old pulteney 1994 bottled 2007
Rosebank 1991 SMS https://www.whiskybase.com/whisky/2412/ ... k-1991-sms
Teaninich 1982 DR https://www.whiskybase.com/whisky/36022 ... ch-1982-dr
Balmenach 1983 BF https://www.whiskybase.com/whisky/23006 ... ch-1983-bf
VALLEIN TERCINIER XO - Fine Champagne 40% http://www.whisky.fr/vallein-tercinier- ... pagne.html
Longmorn 1988 McC https://www.whiskybase.com/whisky/42141 ... n-1988-mcc
Bowmore 17-year-old https://www.whiskybase.com/whisky/660/b ... 7-year-old
Octomore Edition 07.2 / 208 https://www.whiskybase.com/whisky/63360 ... on-072-208
3 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 18 Feb 2016, 11:25

gerritbakker57 schreef:Ik heb die sample Aberlour Abunadh eerste editie van Henri ook nog staan met daarnaast nog een sample van batch 14 en 29. Ze staan me al een hele poos aan te kijken maar ik wil ze bewaren tot een rustig moment en ze dan naast elkaar beoordelen :nat

ik bewaar hem ook nog ff, maar ik ben bijna door mijn samples heen
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”