Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Apr 2018, 12:38

Nickolaas schreef:
Wouter1981 schreef:Zo'n Portonova of Glendronach doet me eerder denken aan donker fruit en kruidigheid in plaats van fris zomerfruit.

Maar dat is puur mijn associatie natuurlijk. Ik zat in het eerste zomerse lente zonnetje lekker in de tuin met de genoemde Nadurra. Op de eerste regenachtige herfstdag zou ik dan zo'n Portonova (inderdaad een heerlijke drankjes overigens) of Glendronach pakken voor de Openhaard

Eens, Wouter. Ik zoek vooral licht fruit. De Nadurra van 16yo is idd prima! Heb ik in het verleden eens een fles van gehad. Thnx.

Twee toppers wat mij betreft:
Tomatin 1994 Claxtons
Bruichladdich 2003 Malts of Scotland

De Tomatin is echt vreselijk ondergewaardeerd op WB, de Bruichladdich vond ik ronduit spectaculair, zeker voor z'n leeftijd. Beiden alleen niet meer zo makkelijk verkrijgbaar zie ik (tenzij je de Laddie in Duitsland wilt/kunt bestellen).
1 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 29 Apr 2018, 12:54

HammerHead schreef:Twee toppers wat mij betreft:
Tomatin 1994 Claxtons
Bruichladdich 2003 Malts of Scotland

De Tomatin is echt vreselijk ondergewaardeerd op WB, de Bruichladdich vond ik ronduit spectaculair, zeker voor z'n leeftijd. Beiden alleen niet meer zo makkelijk verkrijgbaar zie ik (tenzij je de Laddie in Duitsland wilt/kunt bestellen).

Tnx! Die Laddie ziet er verdomd interessant uit. Ik vrees dat ik die aan ga schaffen :bigsmile
1 x
Afbeelding

Matthijsbroer
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijsbroer » 30 Apr 2018, 21:54

Ik ben binnekort jarig en dus ga ik mijzelf even verwennen. Mijn budget is niet heel hoog, maargoed iedereen heeft er een eigen bedrag voor over.

Ik wilde eens een turf whisky aanschaffen. Normaal drink ik enkel speyside. (Een ardbeg 10 vond ik niet lekker)

Bij mijn lokale slijterij kwam ik dit tegen;
Creative whisky co: 10th years bottling, single islay malt 7 years. (40,-), (wb 86,08)

Op internet las ik dat het een Lagavulin betreft en kost online al 90,-.

Nu is mijn vraag of mensen er ervaring mee hebben.
Is dit een berghain?
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Apr 2018, 22:01

De betreffende Lagavulin ken ik niet, wel deze Laphroaig https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/106728/laphroaig-nas-cwc, maar dan moet je wel van Laphroaig houden natuurlijk (erg medicinaal) en van port finishes.

Je zou ook nog voor een Caol Ila of Bowmore kunnen gaan, die zijn sowieso wat milder dan de drie distilleerderijen aan de zuidkant van Islay (Ardbeg, Lagavulin en Laphroaig).

Of een peated speysider; Balvenie peat week wellicht of bijvoorbeeld een peated Benriach.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 30 Apr 2018, 22:12

Matthijsbroer schreef:Ik ben binnekort jarig en dus ga ik mijzelf even verwennen. Mijn budget is niet heel hoog, maargoed iedereen heeft er een eigen bedrag voor over.

Ik wilde eens een turf whisky aanschaffen. Normaal drink ik enkel speyside. (Een ardbeg 10 vond ik niet lekker)

Creative whisky co: 10th years bottling, single islay malt 7 years. (40,-), (wb 86,08)

Is dit een berghain?

Op WB zijn deze te vinden die aan de beschrijving voldoet:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... y-2007-cwc

Scoort goed, CS zo te zien op 55,5% ABV, lijkt me een prima dram, zeker voor die 4 tientjes. Je zou ook eens naar een lagavulin 16yo kunnen kijken. Prachtige peated whisky voor een mooie prijs, gebotteld op 43% ABV. Geen idee of je liever een hoog of een laag ABV hebt.
Als je Ardbeg niet lekker vond zou ik ook niet kijken naar Coal Ila, dat ligt een beetje in het zelfde karakter.

Een van de mooiste peated instappers vind ik de Bowmore 12yo.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 30 Apr 2018, 22:16

Matthijsbroer schreef:Ik ben binnekort jarig en dus ga ik mijzelf even verwennen. Mijn budget is niet heel hoog, maargoed iedereen heeft er een eigen bedrag voor over.

Is dit een berghain?

Wat vond je niet lekker aan de Ardbeg Ten?
Misschien moet je dan namelijk uitkijken een Islay te kopen en is een Laphroaig, Lagavulin, Caol Ila dus geen goed idee.
Als je turf wil ontdekken zijn er genoeg andere iets minder geturfte whisky's die ook dat medicinale, teer of asbak-achtige van bovenstaande distillery's niet hebben.

Denk je buiten Islay, dan is een Springbank 10 of 12y CS, een Benromach 10 of 100 proof en een Talisker 10 of 57 North misschien beter als eerste peated whisky.
Wat mij betreft allemaal uitstekende kwaliteit voor wat je betaald. De bedragen van deze flessen varieren tussen de 30-70 euro, dus je kan het zo gek maken als je zelf wil.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 30 Apr 2018, 22:19

Ik zou ook eerst wat samples bestellen van bvb Laphroag/Ardbeg 10, Laga 16, Benromach 10, Springbank 12 cs, Kilkerran 8/12,... Waarschijnlijk gaat de Benromach of de Springbank je beter liggen. Maar dat weet je pas als je t probeert!
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Apr 2018, 22:49

Wouter1981 schreef:

Is dit een berghain?

Wat vond je niet lekker aan de Ardbeg Ten?
Misschien moet je dan namelijk uitkijken een Islay te kopen en is een Laphroaig, Lagavulin, Caol Ila dus geen goed idee.
Als je turf wil ontdekken zijn er genoeg andere iets minder geturfte whisky's die ook dat medicinale, teer of asbak-achtige van bovenstaande distillery's niet hebben.

Denk je buiten Islay, dan is een Springbank 10 of 12y CS, een Benromach 10 of 100 proof en een Talisker 10 of 57 North misschien beter als eerste peated whisky.
Wat mij betreft allemaal uitstekende kwaliteit voor wat je betaald. De bedragen van deze flessen varieren tussen de 30-70 euro, dus je kan het zo gek maken als je zelf wil.

Volgens mij had ie al eens de vraag uitgezet naar samples van een aantal van de whisky's die jij hier noemt, een niet nader te noemen forumlid ( :bigsmile ) kon hem hierin vervolgens nagenoeg tegemoet komen maar als er dan geen énkele reactie komt... en dan nu weer een volgende vraag into the blind... :Scratch
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Apr 2018, 22:55

Zoveel mensen zoveel meningen blijkbaar. Als je een Ardbeg niet direct lekker vindt zou juist een Caol Ila je best eens meer kunnen bevallen. Het gaat er dan uiteraard om wat je precies niet lekker vond. Wat mij betreft lijkt een Ardbeg 10 namelijk helemaal niet op een Caol Ila 12. De eerste is veel aardser en meer maritiem (ziltig, zeewier) en de laatste veel meer een kampvuurrook whisky.

Buiten kijf staat dat het allebei erg rokerige whiskies zijn, maar daar was je volgens mij naar op zoek. Tenzij je specifiek niet van de rook houdt natuurlijk, maar dan zou ik helemaal wegblijven bij peated whiskies.

Talisker zou ik persoonlijk aan niemand aanraden, ik vind jonge Taliskers over het algemeen iets weeïgs hebben. Maar goed, hele volksstammen lopen er mee weg, dus dat zal wel aan mij liggen.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Apr 2018, 23:04

Een Ledaig 10 is dan misschien ook een optie; niet zo de rook van zilte turf maar meer van een kampvuur. Wel nog steeds rokeriger dan de Springbank en Benromach die genoemd zijn.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 01 Mei 2018, 00:56

Nickolaas schreef:
Nickolaas schreef:Amigo's,

Dit weer doet me verlangen naar een noeste, zoete fruitbom (tropisch fruit, licht fruit). Liefst op CS, om en nabij de €100. Iemand tips voor deze man?

Nog meer suggesties, waarde formumleden? Ik hoor Glenburgie nog wel eens als het gaat om dit profiel?

Dank voor jouw suggesties overigens, Roetertoeter!

Glenburgie 1995-1997, Imperial 1995, Glen keith 1992 passen allemaal in dit straatje...
1 x
Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 11 Mei 2018, 14:20

Daar ik van beiden nog nooit geproefd heb, had ik graag enkele suggesties gekregen van jullie mbt aankoop volgende flessen:
- Ledaig
- Springbank

Budget per fles ligt tss de 50 en 100€. Mag zowel DB of OB zijn...
0 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 11 Mei 2018, 14:24

Bij Springbank zou ik gaan voor de 12 cask strenght, bij ledaig een jonge IB, bvb 2004 GM.
1 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 11 Mei 2018, 14:57

Nuyts schreef:Daar ik van beiden nog nooit geproefd heb, had ik graag enkele suggesties gekregen van jullie mbt aankoop volgende flessen:
- Ledaig
- Springbank

Zoals Kurt aangaf de 12yo CS van SB kan je weinig mis meedoen.
Hieronder nog enkele tips:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 3-year-old niet 100% naar mijn persoonlijke smaak, maar een goede score in het algemeen.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -1999-twcc :smullen
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 4-year-old (in aanbod gedeelte van het forum voor 89€ :goedgedaan )
1 x

emerton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor emerton » 11 Mei 2018, 15:20

Nuyts schreef:Daar ik van beiden nog nooit geproefd heb, had ik graag enkele suggesties gekregen van jullie mbt aankoop volgende flessen:
- Ledaig
- Springbank

Misschien eerst een B.D.V.M.L.S.V.E.P. van Henri.
ff stunten - B.D.V.M.L.S.V.E.P.!! - ( Belachelijk dikke vette mega Ledaig set voor een prikkie!! )
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”