Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 03 Mar 2024, 18:39

J23 schreef:Lagavulin Special Release voor een schappelijke prijs kunnen kopen. Ben benieuwd naar de Tequila-invloeden.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/238718/lagavulin-12-year-old-the-ink-of-legends

Ben erg benieuwd wat je van deze vindt. Kon hem aanschaffen voor een zeer schappelijke prijs (115) maar heb deze laten varen omdat ik geen tequila fan ben.
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 03 Mar 2024, 23:33

Heb net van een Belgische vriend een Glenfiddich Fire & Cane gekregen voor m'n verjaardag. Ik moet zeggen: valt me niet tegen! Ik was een beetje bang dat 'ie net zo zou tegenvallen als z'n IPA-broertje uit dezelfde reeks, maar dit is echt wel oké. Leuk als een daily dram. Zo staat 'ie ook in m'n daily dram-rijtje, naast de Aberlour 12, Millstone Olorosso en Smoky Scot. :duimop
0 x
Afbeelding

Bartje'79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 04 Mar 2024, 09:49

vond 'm naar die vuurballen van vroeger smaken. Niet zo mijn ding
0 x

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 04 Mar 2024, 10:15

Afgelopen week een paar sneakers verkocht die ik al een tijdje niet meer droeg, ik heb ooit wel een redelijke verzameling van zeldzame Nike's en Air Jordan's opgebouwd dus dit paar gaf me wat budget om iets meer uit te geven aan een fles dan ik normaal zou doen. Heb een Glendronach 21 gekocht uit 2022, daarmee heb ik een rijtje van de 15, 18 en 21 uit de jaren waarin theoretisch de oudste whisky in moet zitten van de mothball jaren, vond ik leuk :) Na een sampletje van Henri gedronken te hebben weet ik gelukkig dat de whisky ook lekker is ipv alleen leuk om te hebben dus dat is fijn. Ook een 23 jaar oude Speyside Distillery van Milroy's of Soho gekocht als aandenken aan een bezoekje daar. Nog een paar tientjes sneakergeld over, maar ik ga ook over een maandje naar Schotland dus ook handig om daar wat budget over te houden.

Verder ook de Longrow 16 Sauternes en Bunna 13 Port van Cadenheads kunnen kopen, geen slechte maand gehad :)
2 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 04 Mar 2024, 14:39

Ik heb afgelopen vrijdag mijn whisky clubje uitgenodigd bij mij thuis, ter ere van mijn verjaardag.
In de uitnodiging had ik geschreven dat ze een complete tasting van 8 rondes mèt bij elke ronde een foodpairing konden verwachten.

Nadat ik de avond geopend had, kreeg ik mijn kado overhandigd.
Aan het gewicht en het kistje voelde ik al dat het geen goedkope fles was.
Nadat het kado papier was verwijderd zag ik gelijk dat mijn kadofles 'groter' was dan het gat dat in mijn portemonnee geslagen zou worden die avond.
Ik kreeg mijn favoriete NAS, de:
Glenmorangie Signet
13 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 04 Mar 2024, 18:34

Bartje'79 schreef:vond 'm naar die vuurballen van vroeger smaken. Niet zo mijn ding

Oh... dat haalde ik er niet uit. Vind 'em eerder lijken op de Balvenie Carribean Cask (14 y/o), wat niet zo gek is als je weet, dat beiden door dezelfde voordeur naar buiten gaan :bigsmile

Nee, dan de Jack Daniels Tennessee Fire, dat vind ik nou zo'n heftige kaneelrijke vuurbal :o
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 04 Mar 2024, 21:58

De afgelopen twee maanden - in plaats van dure, middelbare - enkele jongere, goedkopere maar niet minder interessante Mortlachs gekocht:

- 2000-2011 VM - via Arranthony van The Wasted Wolf; volgens WB zijn er maar 16 (IB-)bottelingen met 2000 als distillatiejaar
- 1998-2012 BBR - uit de Whiskybase-nieuwsbrief van 22 februari; volgens Serge is deze Mortlach enigszins rokerig
- 2008-2023 SV - de botteling uit Ralfy review 1016; niet zozeer de score, maar veel meer de smaaknotities maakten mij nieuwsgierig
- 1989-2003 SV - via Catawiki voor de klassieke prijs van €10 per jaar van rijping; met relatief hoge scores van enkele forumleden

De zoektocht naar zulke pareltjes van onder de €150 blijkt minstens zo spannend en bevredigend als de aanschaf van 'topflessen'.
6 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 05 Mar 2024, 18:35

Freezeroz schreef:Ik heb afgelopen vrijdag mijn whisky clubje uitgenodigd bij mij thuis, ter ere van mijn verjaardag.
In de uitnodiging had ik geschreven dat ze een complete tasting van 8 rondes mèt bij elke ronde een foodpairing konden verwachten.

Nadat ik de avond geopend had, kreeg ik mijn kado overhandigd.
Aan het gewicht en het kistje voelde ik al dat het geen goedkope fles was.
Nadat het kado papier was verwijderd zag ik gelijk dat mijn kadofles 'groter' was dan het gat dat in mijn portemonnee geslagen zou worden die avond.
Ik kreeg mijn favoriete NAS, de:
Glenmorangie Signet

Dat zijn leuke cadeautjes! Proficiat nog :D
1 x

Raymondk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 06 Mar 2024, 16:46

Na jaren afwezig te zijn geweest op dit forum en sowieso minder met Whisky bezig te zijn geweest me weer opnieuw verliefd in deze godendrank. Altijd wel een stuk of 10 flessen open gehad en ook wel regelmatig nog een dram genomen, ben ik er nu weer intensiever mee bezig en me ook weer een paar flessen gehaald.

Benromach 10
Glen Garioch Founders Reserve
Glenfarclas 105
Old Pulteney 2006 Vintage
Compass Box Orchard House
Deanston 12

Wat is er trouwens gebeurd met Springbank? Daar zijn de prijzen ja ongelooflijk gestegen, de 10 kocht ik toendertijd voor rond de 35 euro. Heb gelukkig nog een 12 jaar oude CS open (wel bijna leeg trouwens....) Die is ja helemaal niet meer te betalen. Wordt die überhaupt nog wel gebotteld?

Naja hoop dat ik hier toch weer leuke nieuwe whisky's voor mooie prijzen kan vinden en leuke interactie te krijgen met de overige forumleden!

Voor nu Slàinthe Mhath

Raymond
7 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Mar 2024, 18:00

Raymondk schreef:Na jaren afwezig te zijn geweest ....

Wat is er trouwens gebeurd met Springbank? Daar zijn de prijzen ja ongelooflijk gestegen, de 10 kocht ik toendertijd voor rond de 35 euro. Heb gelukkig nog een 12 jaar oude CS open (wel bijna leeg trouwens....) Die is ja helemaal niet meer te betalen. Wordt die überhaupt nog wel gebotteld?
Springbank wordt al een paar jaar wereldwijd gehyped op het internet. Dat heeft zijn weerslag op de verkrijgbaarheid, het is immers een relatief kleine distilleerderij. Sommige marktpartijen maken daar gretig gebruik van; de gek geeft het er toch wel voor.

Toch is de SB10 naast de Longrow en Hazelburn inmiddels weer redelijk verkrijgbaar en kun je de SB10 tegenwoordig rond zo'n 60 - 65 Euro wel aanschaffen. Is dat nog steeds stevig, maar helaas geen uitzondering naast vergelijkbare whisky's. De andere blijven wat beperkter beschikbaar.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Raymondk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 06 Mar 2024, 18:10

Ah ja dat verklaard het dan, niet vreemd trouwens heerlijke whisky's!!
1 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 06 Mar 2024, 21:49

Raymondk schreef:Ah ja dat verklaard het dan, niet vreemd trouwens heerlijke whisky's!!

De SB10 voor 35?? Dat moet zo rond 2016 zijn of eerder. Als je alleen al de normale inflatie neemt van de afgelopen jaren zit je al gauw rond de 5 a 6 tientjes. Ik denk dat de SB10 eigenlijk een van de goedkoopste flessen is gezien prijs kwaliteit. Zoals bekend: 46%, unchill filtered en natural colour. Weinig die dit nadoen. De rest is inderdaad lastig verkrijgbaar. Vaker besproken op dit forum.
0 x
Afbeelding

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 06 Mar 2024, 22:52

whisky4wood schreef:De SB10 voor 35?? Dat moet zo rond 2016 zijn of eerder. Als je alleen al de normale inflatie neemt van de afgelopen jaren zit je al gauw rond de 5 a 6 tientjes.

Dat moet inderdaad rond 2016 zijn geweest. Mijne heb ik ook destijds gekocht voor ongeveer dat bedrag. Maar de kwaliteit van Springbank is onmiskenbaar. Of het vandaag de dag 90+ euro waard is? Dat moet ieder voor zich bepalen. Op sommige plekken kan je 'm gelukkig nog wel vinden voor 60+ euro. Dat is het naar mijn mening zeker waard.
0 x
Afbeelding

Raymondk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 07 Mar 2024, 08:13

Ja dat klopt dat was rond 2016. Kocht toen de 12 jaar oude CS voor rond de 60 euro..... Tijden veranderen qua prijzen daar weet iedereen ja wel alles van. Als ik de 10 voor rond de 60 euro kan vinden dan is die me dat wel waard. Voor nu kijk ik naar goede whisky met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Tips zijn welkom! Al is dat voor iedereen ook weer anders (smaak/budget)
Laatst gewijzigd door Raymondk op 07 Mar 2024, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Mar 2024, 11:21

Ik kocht mijn eerste Springbank 10 ergens in 2011 voor €30 samen met m'n eerste independent, een 20 jaar oude Highland Park van Signatory voor €47. :shock:
Lijkt gisteren, maar voelt tegelijkertijd als een eeuwigheid geleden.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”