Net hetzelfde als bij ons dus: 's morgens bij Benriach de Grape and Grain tour (tour iets minder, tasting met de hapjes en de bijhorende sherries/ports/manzanillas was uitstekend) en dan naar Glen Moray. Daar hadden we niks geboekt maar via de importeur (vriend heeft een whisky shop) hadden we wel een leuke privérondleiding en tasting in het huisje met Iain Allan. Heel leuk en interessant om te zien hoeveel ze experimenteren en hoe ze ook van plan zijn om hun Warehouse edities naar Europa te brengen, ipv nu enkel in de UK. En inderdaad: prijs-kwaliteit absoluut in orde. Die unpeated port die je geproefd hebt zal waarschijnlijk hun Spirit of Speyside botteling geweest zijn. Ik vond die ook wel lekker, maar opnieuw: één en al port zonder meer. Ik denk dat ik toen de 10-jarige Elgin editie had meegenomen op Chardonnay, mede omdat een koppel dat we hebben leren kennen in Grantown afkomstig is van daar en ik 'm wou delen met hen. Glen Garioch zijn we vorige week gepasseerd toen we terugkwamen van de Aberdeen kust en gewoon links laten liggen - prijzen zijn inderdaad volledig van de pot gerukt. Zelfde verhaal bij Glendronach trouwens - ik dacht £135 voor een 2011 of 2012 single cask. Bij Benriach vond ik die PX die jij gekocht hebt heel goed, maar ook aan de dure kant.
Highland games was een leuke ervaring, het was de eerste keer dat we d'r eentje gedaan hadden en ik was onder de indruk van hoeveel volk er was. En de sfeer: heel gezellig. Bij ons mag je niks meenemen naar zo'n events, daar komen mensen toe met stoelen, rugzakken, honden, allemaal geen enkel probleem. Trouwens daar een leuk gesprek gehad met de man achter de IB
Roslin Distillers die daar ook stond met een klein standje. Z'n vader was jarenlang manager bij Ben Nevis en ook hij heeft er nog gewerkt. Laat ons zeggen dat 'ie ook niet bepaald tevreden was met de richting waar Nikka de distillery in aan het duwen is. Cardhu stond er trouwens ook, maar die vroegen zelfs geld om eens te proeven, en dat was er voor mij net teveel aan.