Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Casketje » 12 Mei 2023, 10:45

De voorbije dagen de NC500 gedaan - en dus ook eens gestopt bij zowel Wolfburn, Pulteney en Clynelish.

Wolfburn is echt tiny, zowel qua capaciteit (125.000 liter/jaar) als qua gebouw - het is letterlijk een blikken schuur in het midden van een industriepark. Niks romantisch aan dus. Na wat aan de praat gegaan te zijn met de brand ambassador die daar net aanwezig was toch eens van de hand fill mogen proeven: een 2014 oloroso butt op 53.5% - ongeveer 9 jaar dus wat redelijk oud is voor Wolfburn gezien ze pas in 2013 terug geopend zijn en maar net hun 10-jarige gelanceerd hebben. En 'ie was eigenlijk niet slecht. Nou niet meteen een wow dram maar hij deed me denken aan een paar Dornochs die ik al geproefd heb. Die lange fermentatietijden (75h+) moeten er toch voor iets tussen zitten. We waren er nu toch - Thurso is echt NOORDELIJK - en die hand fills zijn altijd een leuk memento dus maar eentje meegenomen. Prijs viel eigenlijk ook nog wel mee: £69.95. M'n vrouw, die doorgaans niet vaak meegaat naar distilleries, vond het achteraf wel geinig dat die distilleries je al het werk late doen (vullen, etiketje schrijven, plakken, etc) EN er dan nog eens geld voor vragen ook. Kan ze geen ongelijk geven. :P

Pulteney is ook niet wat ik er me had van voorgesteld: het ligt zoals Springbank in het midden van het dorp. Misschien ben ik ondertussen te veel gewend aan de Speyside distilleries die vaak in het midden van het landschap staan. Wat wel leuk is is dat ze een soort van ruimte hebben waar je zonder de tour te moeten doen eigenlijk alles over de distillery te weten komt. Daar kreeg ik meteen de hand fills (15 jarige op oloroso, 16 jarige op bourbon) als proevertjes aangeboden, alsook een nieuwe NAS distillery exclusive op French Oak. De laatste had heel veel vatinvloed - was zeker niet slecht en hadden ze geen single casks gehad als hand fill dan had ik die wel meegenomen, maar opnieuw: je bent er dan toch - de kwaliteit was echt goed tot uitstekend dus: why not. Vond het ook wel leuk dat ze nog steeds vaten van een respectabele leeftijd aanbieden als hand fills. Vaker en vaker zie je pre-teens of NAS waar ze dan nog eens handenvol geld voor vragen. De prijzen hier vond ik wat raar: £99 voor de bourbon en £130 voor de sherry. Ik zie het dus als £115 per stuk. :bigsmile

Clynelish gewoon gestopt, eens rondgekeken in de shop en terug doorgereden. Mooie locatie, zeker met de oude Brora distillery ernaast is het echt alles wat je van een Schotse distillery verwacht qua positie en uitzicht. Maar het is en blijft Diageo dus: kassa, kassa. Hand fill was £120 voor een 12-jarige op bourbon. Distillery exclusive NAS op 48% was dacht ik £95. En over de andere bottelingen gaan we het zelfs niet hebben. Ik zag dat er een nieuwe release uit was: Four Corners die de 4 regio's van de Johnny Walker blend highlighten. Ik dacht Clynelish, Caol Ila, Cardhu en Glenkinchie - allemaal op respectabele leeftijd (15-16 jaar) en hogere sterkte (50+) maar ook allemaal meer £150+.
11 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 12 Mei 2023, 12:49

Casketje schreef:De voorbije dagen de NC500 gedaan - en dus ook eens gestopt bij zowel Wolfburn, Pulteney en Clynelish.

Wolfburn is echt tiny, zowel qua capaciteit (125.000 liter/jaar) als qua gebouw - het is letterlijk een blikken schuur in het midden van een industriepark. Niks romantisch aan dus. Na wat aan de praat gegaan te zijn met de brand ambassador die daar net aanwezig was toch eens van de hand fill mogen proeven: een 2014 oloroso butt op 53.5% - ongeveer 9 jaar dus wat redelijk oud is voor Wolfburn gezien ze pas in 2013 terug geopend zijn en maar net hun 10-jarige gelanceerd hebben. En 'ie was eigenlijk niet slecht. Nou niet meteen een wow dram maar hij deed me denken aan een paar Dornochs die ik al geproefd heb. Die lange fermentatietijden (75h+) moeten er toch voor iets tussen zitten. We waren er nu toch - Thurso is echt NOORDELIJK - en die hand fills zijn altijd een leuk memento dus maar eentje meegenomen. Prijs viel eigenlijk ook nog wel mee: £69.95. M'n vrouw, die doorgaans niet vaak meegaat naar distilleries, vond het achteraf wel geinig dat die distilleries je al het werk late doen (vullen, etiketje schrijven, plakken, etc) EN er dan nog eens geld voor vragen ook. Kan ze geen ongelijk geven. :P

Pulteney is ook niet wat ik er me had van voorgesteld: het ligt zoals Springbank in het midden van het dorp. Misschien ben ik ondertussen te veel gewend aan de Speyside distilleries die vaak in het midden van het landschap staan. Wat wel leuk is is dat ze een soort van ruimte hebben waar je zonder de tour te moeten doen eigenlijk alles over de distillery te weten komt. Daar kreeg ik meteen de hand fills (15 jarige op oloroso, 16 jarige op bourbon) als proevertjes aangeboden, alsook een nieuwe NAS distillery exclusive op French Oak. De laatste had heel veel vatinvloed - was zeker niet slecht en hadden ze geen single casks gehad als hand fill dan had ik die wel meegenomen, maar opnieuw: je bent er dan toch - de kwaliteit was echt goed tot uitstekend dus: why not. Vond het ook wel leuk dat ze nog steeds vaten van een respectabele leeftijd aanbieden als hand fills. Vaker en vaker zie je pre-teens of NAS waar ze dan nog eens handenvol geld voor vragen. De prijzen hier vond ik wat raar: £99 voor de bourbon en £130 voor de sherry. Ik zie het dus als £115 per stuk. :bigsmile

Clynelish gewoon gestopt, eens rondgekeken in de shop en terug doorgereden. Mooie locatie, zeker met de oude Brora distillery ernaast is het echt alles wat je van een Schotse distillery verwacht qua positie en uitzicht. Maar het is en blijft Diageo dus: kassa, kassa. Hand fill was £120 voor een 12-jarige op bourbon. Distillery exclusive NAS op 48% was dacht ik £95. En over de andere bottelingen gaan we het zelfs niet hebben. Ik zag dat er een nieuwe release uit was: Four Corners die de 4 regio's van de Johnny Walker blend highlighten. Ik dacht Clynelish, Caol Ila, Cardhu en Glenkinchie - allemaal op respectabele leeftijd (15-16 jaar) en hogere sterkte (50+) maar ook allemaal meer £150+.

Wat een contrast tussen Clynelish en Pulteney, of niet? De een is een gelikte Diageo marketingmachine (rondom Jan de Wandelaar) in een prachtige setting met een spectaculaire tasting room, terwijl Pulteney van de buitenkant ronduit lelijk is. Van de binnenkant vond ik deze stokerij juist een verademing, al kwam dat ook door de sympathieke gids die de tour deed. Alles kwam heel authentiek over, alsof er de laatste 50 jaar weinig veranderd was. Sommige apparatuur was al ruim een eeuw in gebruik. Pulteney heeft sindsdien een streepje bij me voor!
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Mei 2023, 13:35

Voor de leesbaarheid misschien niet het hele bericht quoten Pascal :P
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Mei 2023, 13:42

Casketje schreef:NC500

Bij Pulteney ook de tour gedaan? It’s damn tiny in there :lol: Ik vond dat een hele leuke om gedaan te hebben.

Ik heb op de NC500 een uitgebreide privé tour bij Clynelish gedaan en bij uitzondering brora nog even in geweest (pre restoration). Voor de rest echt gefocust op de natuur. Dat noordwestelijke deel van Schotland vind ik tot nu toe echt het mooist qua landschap van wat ik in 5 trips gezien heb. Om de haverklap adembenemende sceneries :schotland

Heb je behalve de distilleries ook de rest van de route gereden richting Durness en Kylesku? Whaligoe steps en Smoo caves gedaan?
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 12 Mei 2023, 18:36

Cask1988 schreef:Bij Pulteney ook de tour gedaan? It’s damn tiny in there :lol: Ik vond dat een hele leuke om gedaan te hebben.

Nope, de trip was puur om de NC500 een gereden te hebben en te zien waar we nog terug naartoe zouden willen gaan in de toekomst. De stops bij de distilleries waren eigenlijk enkel om te kijken of er wat leuks was op vlak van hand fills of distillery exclusives.

Cask1988 schreef:Heb je behalve de distilleries ook de rest van de route gereden richting Durness en Kylesku? Whaligoe steps en Smoo caves gedaan?

Uiteraard - dag 1 's morgens vertrokken hier in Grantown, overnacht in Scourie, dag 2 Scourie > Thurso, dag 3 Thurso > Tain en nu net terug in Grantown. Gisteren trouwens gegeten in Dornoch Castle - eten heel lekker maar ik had echt een cafetariagevoel in dat "restaurant". Daarna in de bar uiteraard een Ben Nevis 1996 gedronken gebotteld door de Thompson Brothers en een Glen Grant "aged over 5 years" van in de jaren '70 gebotteld door Gordon & MacPhail. Echt een prachtige dram met een profiel dat je gewoon niet meer vindt vandaag - en voor amper 40% en al zo lang in de open fles gezeten te hebben bomvol smaak. En dat voor amper £3!!

Smoo Cave vond ik trouwens één van de mindere stops die we gedaan hebben - gewoon te toeristisch (ja, veel Duitsers én Nederlanders :gnif). Er zijn zoveel plekjes op die NC500 die niet ge/bekend zijn maar minstens even mooi. Van de bekende was Duncansby Stacks voor mij het meest spectaculaire, zeker omdat ik helemaal tot beneden ben gewandeld (welja, geklauterd) tot aan het open deel (de arch) van de eerste "stack". Echt prachtig en puur. Je voelt je heel klein als je daar beneden staat.
3 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 12 Mei 2023, 18:44

Koning schreef:Wat een contrast tussen Clynelish en Pulteney, of niet? De een is een gelikte Diageo marketingmachine (rondom Jan de Wandelaar) in een prachtige setting met een spectaculaire tasting room, terwijl Pulteney van de buitenkant ronduit lelijk is. Van de binnenkant vond ik deze stokerij juist een verademing, al kwam dat ook door de sympathieke gids die de tour deed. Alles kwam heel authentiek over, alsof er de laatste 50 jaar weinig veranderd was. Sommige apparatuur was al ruim een eeuw in gebruik. Pulteney heeft sindsdien een streepje bij me voor!

Absoluut, totaal niet met elkaar te vergelijken. Spijtig want zoals de meeste hier vind ik Clynelish een prachtig distillaat. Ik was echt aardig onder de indruk van de kwaliteit van die 2 hand fills bij Pulteney - allebei uniek met nog steeds voldoende distillery character. En inderdaad zoals je zegt: heel sympathieke mensen.
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 19 Mei 2023, 21:01

Vorige week zaten velen op dit forum klaar voor de HWF thuistasting editie 10.
Vol met toppers, maar voor mij was er één whisky die eruit sprong.
Nee, het was niet de GlenDronach die ik zelf had ingebracht :bigsmile

Voor mij was de winnaar de Ben Nevis;

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/190640/ben-nevis-1997-eld

En hoewel deze al vrij vroeg in de line-up zat, wist ik het meteen toen ik hem proefde: wát een whisky, daar wil ik een fles van.
Dus toen Arthur de link postte na het filmpje en ik zag dat er in de WB 1 te koop was, dook ik daar meteen bovenop.

Zojuist bij z'n broertjes in de kast gezet. Dat wordt over een tijdje nog eens opnieuw genieten van deze knaller! :Slainte
12 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 20 Mei 2023, 07:36

Dat was inderdaad een errug lekkere whisky.. :duimop
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 20 Mei 2023, 21:30

Vandaag bij de E.Leclerc een Knockando 18 gekocht voor € 41,- :hoera
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Mei 2023, 09:50

edwin5 schreef:Dat was inderdaad een errug lekkere whisky.. :duimop

Blijft grappig, zoveel mensen zoveel wensen; die BN was voor mij de 1 na laatste van de avond door die droge wegtrekkende ietwat wrange finish…
Die Cameronbridge heb ik dan wel even wat voor geregeld bij WDS partner Deinwhisky :bigsmile
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 21 Mei 2023, 20:14

Droog klopt, vond hem wel lekker..
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Mei 2023, 18:32

Gister thuis gekomen met drie koffers whisky, fluitend en dansend langs de douanier die waarschijnlijk youtube interessanter vond :bigsmile

Zelf deze flesjes mee terug gebracht:
- Strathisla 16yo Rum Cask Finish
- Glen Moray 2006 Oloroso Cask
- Glen Moray 2011 Peated Port
- Glen Moray 2013 Peated Marsala
- Glen Moray 2015 4yr Beer Cask Finish (1ste botteling waar ik ook écht het biervat bij poefde)
- Benromach 2007 1st Fill Bourbon
- GlenAllachie 2009 Oloroso Hogshead
- Benriach 1993 Madeira Cask
- Benriach 2008 PX tripple distilled
- Balvenie duty paid sample sherry cask
- Glenfarclas 2002 1st Fill Sherry Butt

Was weer een memorable trip! Verslagje volgt nog wel.
12 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 22 Mei 2023, 19:55

Fat Bastard! schreef:Gister thuis gekomen met drie koffers whisky, fluitend en dansend langs de douanier die waarschijnlijk youtube interessanter vond :bigsmile

- Glen Moray 2015 4yr Beer Cask Finish (1ste botteling waar ik ook écht het biervat bij poefde)

2cl :bigsmile
2 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 22 Mei 2023, 20:08

MikerG schreef:
Fat Bastard! schreef:Gister thuis gekomen met drie koffers whisky, fluitend en dansend langs de douanier die waarschijnlijk youtube interessanter vond :bigsmile

2cl :bigsmile

+1! :duimop :-P :bigsmile
3 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 22 Mei 2023, 21:54

Fat Bastard! schreef:Waslijst

Ook onder de indruk van Glen Moray zie ik? Ik vond dat in maart één van de grootste verrassingen tijdens onze Speyside rondreis. Het enige minpuntje is dat de meeste van hun finishes een beetje té zijn en je nog maar weinig distillery character hebt maar voor de prijs zijn ze zeker in orde! Gisteren de 2011 peated port nog eens geproefd tijdens de Gordon Castle Highland games waar ze sponsor waren, en 't doet echt wat er op de fles staat: peat en port. :bigsmile
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”