Wolfburn is echt tiny, zowel qua capaciteit (125.000 liter/jaar) als qua gebouw - het is letterlijk een blikken schuur in het midden van een industriepark. Niks romantisch aan dus. Na wat aan de praat gegaan te zijn met de brand ambassador die daar net aanwezig was toch eens van de hand fill mogen proeven: een 2014 oloroso butt op 53.5% - ongeveer 9 jaar dus wat redelijk oud is voor Wolfburn gezien ze pas in 2013 terug geopend zijn en maar net hun 10-jarige gelanceerd hebben. En 'ie was eigenlijk niet slecht. Nou niet meteen een wow dram maar hij deed me denken aan een paar Dornochs die ik al geproefd heb. Die lange fermentatietijden (75h+) moeten er toch voor iets tussen zitten. We waren er nu toch - Thurso is echt NOORDELIJK - en die hand fills zijn altijd een leuk memento dus maar eentje meegenomen. Prijs viel eigenlijk ook nog wel mee: £69.95. M'n vrouw, die doorgaans niet vaak meegaat naar distilleries, vond het achteraf wel geinig dat die distilleries je al het werk late doen (vullen, etiketje schrijven, plakken, etc) EN er dan nog eens geld voor vragen ook. Kan ze geen ongelijk geven.
Pulteney is ook niet wat ik er me had van voorgesteld: het ligt zoals Springbank in het midden van het dorp. Misschien ben ik ondertussen te veel gewend aan de Speyside distilleries die vaak in het midden van het landschap staan. Wat wel leuk is is dat ze een soort van ruimte hebben waar je zonder de tour te moeten doen eigenlijk alles over de distillery te weten komt. Daar kreeg ik meteen de hand fills (15 jarige op oloroso, 16 jarige op bourbon) als proevertjes aangeboden, alsook een nieuwe NAS distillery exclusive op French Oak. De laatste had heel veel vatinvloed - was zeker niet slecht en hadden ze geen single casks gehad als hand fill dan had ik die wel meegenomen, maar opnieuw: je bent er dan toch - de kwaliteit was echt goed tot uitstekend dus: why not. Vond het ook wel leuk dat ze nog steeds vaten van een respectabele leeftijd aanbieden als hand fills. Vaker en vaker zie je pre-teens of NAS waar ze dan nog eens handenvol geld voor vragen. De prijzen hier vond ik wat raar: £99 voor de bourbon en £130 voor de sherry. Ik zie het dus als £115 per stuk.
Clynelish gewoon gestopt, eens rondgekeken in de shop en terug doorgereden. Mooie locatie, zeker met de oude Brora distillery ernaast is het echt alles wat je van een Schotse distillery verwacht qua positie en uitzicht. Maar het is en blijft Diageo dus: kassa, kassa. Hand fill was £120 voor een 12-jarige op bourbon. Distillery exclusive NAS op 48% was dacht ik £95. En over de andere bottelingen gaan we het zelfs niet hebben. Ik zag dat er een nieuwe release uit was: Four Corners die de 4 regio's van de Johnny Walker blend highlighten. Ik dacht Clynelish, Caol Ila, Cardhu en Glenkinchie - allemaal op respectabele leeftijd (15-16 jaar) en hogere sterkte (50+) maar ook allemaal meer £150+.

). Er zijn zoveel plekjes op die NC500 die niet ge/bekend zijn maar minstens even mooi. Van de bekende was Duncansby Stacks voor mij het meest spectaculaire, zeker omdat ik helemaal tot beneden ben gewandeld (welja, geklauterd) tot aan het open deel (de arch) van de eerste "stack". Echt prachtig en puur. Je voelt je heel klein als je daar beneden staat.