Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 04 Sep 2016, 17:02

Dre schreef:Ik hoorde van de week op de radio nog iets over onderzoek dat was gedaan naar het opkopen en voor veel meer geld doorverkopen van concertkaarten aan de echte muziekliefhebbers.
(Bijbehorende artikel: http://www.emerce.nl/nieuws/acm-geen-ma ... ertkaarten)

Klopt, maar hierbij gaat het om de extreme dure kaarten voor artiesten die in stadions spelen (denk Muse). Ik ga zeker 20x per jaar naar concerten, en betaal vaak niet meer dan 15-20 Euro. Dan sta je soms wel met 200 man naar een artiest te kijken, wat later een onvergetelijk event was. Mij zie je niet meer in de stadions of zelfs Ziggo Dome. Ik sta liever in Ekko of Paradiso waar de groeibriljanten staan. Zag laatst voor de 2e keer dit jaar Jason Isbell in Tivoli. Overgetelijk en dat voor 20 Euro. Laat de grote meute aub naarde Arena gaan...... voor nietszeggende artiesten. Net als bij whisky moet je verder kijken dan je neus lang is.......

Ik moest gelijk denken aan de discussie hier over de whisky hype. Ik zie veel gelijkenissen, waarbij het uiteindelijk altijd weer op marktwerking uitkomt. Niet leuk, maar wel realiteit.
Ondertussen hoop ik ook vurig mee op een spoedige kentering, maar eigenlijk tegen beter weten in... Want als ze de dure flessen niet meer in Nederland (of West-Europa) kunnen slijten, dan toch gewoon nog meer richting Azië en dergelijke verplaatsen? Daar zit nog genoeg geld én vooral bereidheid om grif te betalen.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 04 Sep 2016, 17:06

De emerging countries blijven achter. China, India, Brazilie, Rusland? Daar blijft de economische groei achter. Geen geld dus voor whisky. Naast de Brexit zou dit de prijs omlaag moeten brengen.

Prijsopdrijver is het feit dat er te weinig >10 jarige whisky ligt. Vandaar die NAS sh...

We gaan het zien wat de prijs doet. Ik ben drinker; geen verzamelaar.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Sep 2016, 19:08

Erik1908 schreef:De emerging countries blijven achter. China, India, Brazilie, Rusland? Daar blijft de economische groei achter. Geen geld dus voor whisky. Naast de Brexit zou dit de prijs omlaag moeten brengen.

Prijsopdrijver is het feit dat er te weinig >10 jarige whisky ligt. Vandaar die NAS sh...

In de "emerging countries" wonen veel meer miljardairs dan in Europa, die zijn nog steeds kapitaalkrachtig genoeg. Wat dat betreft niet echt veel hoop. De pond is idd een ander verhaal, net als gebrek aan oudere whisky. Zoals al vaker gezegd: ik verwacht dat bij de meeste distilleries de voorraden weer kunnen gaan stijgen, mede door opgevoerde productie vanaf 2004-2005.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 05 Sep 2016, 20:27

caskstrength schreef:
Erik1908 schreef:De emerging countries blijven achter. China, India, Brazilie, Rusland? Daar blijft de economische groei achter. Geen geld dus voor whisky. Naast de Brexit zou dit de prijs omlaag moeten brengen.

In de "emerging countries" wonen veel meer miljardairs dan in Europa, die zijn nog steeds kapitaalkrachtig genoeg. Wat dat betreft niet echt veel hoop. De pond is idd een ander verhaal, net als gebrek aan oudere whisky. Zoals al vaker gezegd: ik verwacht dat bij de meeste distilleries de voorraden weer kunnen gaan stijgen, mede door opgevoerde productie vanaf 2004-2005.

Eens, maar met de miljonairs alleen red je het denk ik niet. De middenklasse is met veel meer. Als die afhaken heb je denk ik een problem. We gaan het zien. Ik hoop dat de prijzen ietwat gaan dalen.
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 11 Sep 2016, 11:47

https://www.drankenwereld.be/whisky/sin ... -2025.html

205€ durven vragen voor een caperdonich uit 1999 en de 14-jarige whisky dan nog als topspul bestempelen :HitHead
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Sep 2016, 12:54

Tom2 schreef:https://www.drankenwereld.be/whisky/single-malt-whisky/caperdonich-1999-single-malt-whisky-2025.html

205€ durven vragen voor een caperdonich uit 1999 en de 14-jarige whisky dan nog als topspul bestempelen :HitHead

Die hele beschrijving slaat nergens op. Als een verkoper iever niet heeft dat de consument het koopt, dan is het heel simpel: niet aanbieden die handel.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 11 Sep 2016, 22:57

Ik begin meer en meer rum/mezcal/Armagnac/... te kopen, om eerlijk te zijn ...

Daar heb je volgens mij wel nog veel vaker realistische prijs-kwaliteit verhoudingen.
Voor een (single cask) TOP rum betaal je vaak maar tussen de 80 en 120 Euro.
Zo kocht ik onlangs een 37 jaar oude Dictador, 354 flesjes, voor ongeveer 120 Euro (Best of reeks ...).
Zelfde verhaal met bijvoorbeeld Armagnac: ik kocht onlangs een mooie Armagnac (J. Dupeyron, !969, Private Collection) van ongeveer 40 jaar oud voor net geen 100 Euro.
En wat kost een 40-jarige Balvenie tegenwoordig? Een Highland Park? Een Glenfarclas? 5.000, 2.505 en 1.000 Euro voor wie het wil weten (cfr. Drankdozijn). Om de boel niet helemaal op flessen te trekken, ik besef ook wel dat er nog HEEL veel goeie whisky op de markt is en komt tussen de 10 en 20 jaar oud, voor redelijke prijzen (zeg tussen de 50 en 100 Euro ...) + ouder is zeker niet altijd = beter!

Ik dus blijf uiteraard whiskyliefhebber, -koper en vooral ook -DRINKER, maar besteed nu veel meer van mijn "hobby"-budget aan andere spirits ... en voor ik 200 Euro uitgeef aan de nieuwste gehypte whisky van het moment denk ik vaker en vaker: Damn, daar heb ik twee HELE leuke rums/mezcals/... voor.

Cheers, D.
3 x

bkoster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bkoster » 13 Sep 2016, 12:14

Tijdens de tour bij Glenfarclas vertelde onze gids dat zij de prijzen van sommige expressies voor de Aziatische markt verdubbelden wat resulteerde in een stijging van de verkopen van desbetreffende bottelingen ten opzichte van de oude prijzen. In Edinburgh zie je dan ook wel dat het Aziatische publiek veel geld uitgeeft aldaar, alsof het niks voorstelt. Misschien gaat het daar om aanzien of iets dergelijks, wie zal het zeggen :zwijg
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 20 Sep 2016, 08:12

bkoster schreef:Tijdens de tour bij Glenfarclas vertelde onze gids dat zij de prijzen van sommige expressies voor de Aziatische markt verdubbelden wat resulteerde in een stijging van de verkopen van desbetreffende bottelingen ten opzichte van de oude prijzen. In Edinburgh zie je dan ook wel dat het Aziatische publiek veel geld uitgeeft aldaar, alsof het niks voorstelt. Misschien gaat het daar om aanzien of iets dergelijks, wie zal het zeggen :zwijg

In mijn andere hobby (koi karpers) zie je hetzelfde gebeuren. Ook daar gaan de prijzen van sommige koikarpers 2x over de kop voor Aziatische 'hobbyisten', omdat daar (schijnbaar) geld geen rol speelt..
Of wij daar blij van worden, nee...want voor sommige Japanse kwekers voelt die grote bedragen toch best lekker aan en daardoor wordt die prijs ook doorgevoerd naar het westen. :Scratch
1 x
Afbeelding

bkoster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bkoster » 23 Sep 2016, 07:48

Whisky-ettenleur schreef:
bkoster schreef:Tijdens de tour bij Glenfarclas vertelde onze gids dat zij de prijzen van sommige expressies voor de Aziatische markt verdubbelden wat resulteerde in een stijging van de verkopen van desbetreffende bottelingen ten opzichte van de oude prijzen. In Edinburgh zie je dan ook wel dat het Aziatische publiek veel geld uitgeeft aldaar, alsof het niks voorstelt. Misschien gaat het daar om aanzien of iets dergelijks, wie zal het zeggen :zwijg

In mijn andere hobby (koi karpers) zie je hetzelfde gebeuren. Ook daar gaan de prijzen van sommige koikarpers 2x over de kop voor Aziatische 'hobbyisten', omdat daar (schijnbaar) geld geen rol speelt..
Of wij daar blij van worden, nee...want voor sommige Japanse kwekers voelt die grote bedragen toch best lekker aan en daardoor wordt die prijs ook doorgevoerd naar het westen. :Scratch

Blijkbaar gebeurt dit dan ook voor andere productgroepen. Je merkt ook dat bijvoorbeeld Macallan de Aziatische markt 'voortrekt'. Gelukkig nog niets gemerkt aan de prijzen van de corerange van Glenfarclas.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Sep 2016, 08:37

Ach, als Macallan nou die Aziatische markt lekker vol drukt met hun overpriced matige whisky dan vind ik het best. Dan blijven er in de basis meer indie flessen over voor hiero :lekker
OB koop ik toch vrijwel nooit. En Macallan/Highland Park al helemaal niet.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Sep 2016, 10:34

bkoster schreef:Blijkbaar gebeurt dit dan ook voor andere productgroepen. Je merkt ook dat bijvoorbeeld Macallan de Aziatische markt 'voortrekt'. Gelukkig nog niets gemerkt aan de prijzen van de corerange van Glenfarclas.

Dan heb jij niet geprobeerd om recent nog de 40yo te kunnen krijgen. Die is toch wel 100% gestegen in 4 jaar.
2 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 23 Sep 2016, 21:45

Ik probeer me er zo weinig mogelijk aan te ergeren maar de prijzen van sommige distillerijen zijn wel heel erg gestegen de laatste tijd. Bepaalde expressies (vooral OB) zijn voor mij ook een no-go geworden. Dat lijstje wordt helaas steeds langer en langer.

Mijn motto is en blijft: Geniet van wat je hebt en besteed je centen aan wat jij denkt dat het voor jou waard is. Iedereen heeft daar tenslotte wel zijn eigen mening over.
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 24 Sep 2016, 00:40

ovanpuyvelde schreef:Ik probeer me er zo weinig mogelijk aan te ergeren maar de prijzen van sommige distillerijen zijn wel heel erg gestegen de laatste tijd. Bepaalde expressies (vooral OB) zijn voor mij ook een no-go geworden. Dat lijstje wordt helaas steeds langer en langer.

Mijn motto is en blijft: Geniet van wat je hebt en besteed je centen aan wat jij denkt dat het voor jou waard is. Iedereen heeft daar tenslotte wel zijn eigen mening over.

Herkenbaar. En gelukkig komen er nog steeds distilleerderijen met betaalbare en goede bottelingen. De KilKerran 12 is daar een goed voorbeeld van.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

bkoster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bkoster » 26 Sep 2016, 11:43

defeatless schreef:
bkoster schreef:Blijkbaar gebeurt dit dan ook voor andere productgroepen. Je merkt ook dat bijvoorbeeld Macallan de Aziatische markt 'voortrekt'. Gelukkig nog niets gemerkt aan de prijzen van de corerange van Glenfarclas.

Dan heb jij niet geprobeerd om recent nog de 40yo te kunnen krijgen. Die is toch wel 100% gestegen in 4 jaar.

Klopt, die heb ik om praktische redenen (budget natuurlijk :bigsmile ) buiten beschouwing gelaten. Ik doelde meer op de range tot en met 25yo. Over het algemeen ligt alles daarboven ver boven mijn budget.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”