Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?
Thanks voor de reacties
@Loki de Taketsuru 17yo is ook 1 van mijn favoriete whiskies en een Japans uitstapje vind ik ook leuk, zeker omdat veel mensen zoiets niet verwachten. Ik ga niet een bourbon toevoegen aan de line up omdat ik die verschillen niet extra wil benadrukken. Ik ben zelf echt wel een bourbon liefhebber, maar beschouw dat bijna als een drank die soms net zo afwijkend van een single malt is als een rum. De cliché verschillen die ik meer wil benadrukken zijn de houtinvloeden en turf bij single malts en als opwarmer een blend.
Gold Label is leuk, maar ik denk dat ik juist met opzet een mindere blend ga schenken in een tumbler met ijs om ze even op het verkeerde been te zetten en sommigen er aan te herinneren waarom ze nu ook alweer zeggen dat ze niet van whisky houden (dat zijn er namelijk best wel een aantal die zich al wel hebben aangemeld) om ze vervolgens over de streep te trekken met het betere werk.
Misschien dat het iets in deze lijn wordt:
1) Blend: iets 'matigs' of anders iets kwalitatief hoogstaander van Compass Box
2) Clynelish 14yo (fruitig en waxy, vooral dat laatste zal voor sommigen best bijzonder zijn denk ik)
3) Taketsuru 17yo
4) Glendronach Revival 15yo
5) Benromach 10yo
6) Lagavullin 16yo
andere lijstje die ik in gedachte heb (of een mengelmoes van de 1e en 2e):
1) Blend
2) Hazelburn of Glen Elgin
3) Bushmills 21yo
5) Springbank
6) Ardbeg 10yo
@Loki de Taketsuru 17yo is ook 1 van mijn favoriete whiskies en een Japans uitstapje vind ik ook leuk, zeker omdat veel mensen zoiets niet verwachten. Ik ga niet een bourbon toevoegen aan de line up omdat ik die verschillen niet extra wil benadrukken. Ik ben zelf echt wel een bourbon liefhebber, maar beschouw dat bijna als een drank die soms net zo afwijkend van een single malt is als een rum. De cliché verschillen die ik meer wil benadrukken zijn de houtinvloeden en turf bij single malts en als opwarmer een blend.
Gold Label is leuk, maar ik denk dat ik juist met opzet een mindere blend ga schenken in een tumbler met ijs om ze even op het verkeerde been te zetten en sommigen er aan te herinneren waarom ze nu ook alweer zeggen dat ze niet van whisky houden (dat zijn er namelijk best wel een aantal die zich al wel hebben aangemeld) om ze vervolgens over de streep te trekken met het betere werk.
Misschien dat het iets in deze lijn wordt:
1) Blend: iets 'matigs' of anders iets kwalitatief hoogstaander van Compass Box
2) Clynelish 14yo (fruitig en waxy, vooral dat laatste zal voor sommigen best bijzonder zijn denk ik)
3) Taketsuru 17yo
5) Benromach 10yo
6) Lagavullin 16yo
andere lijstje die ik in gedachte heb (of een mengelmoes van de 1e en 2e):
1) Blend
2) Hazelburn of Glen Elgin
3) Bushmills 21yo
5) Springbank
6) Ardbeg 10yo
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Kleine update misschien wel leuk nog even:
Aanstaande vrijdag organiseer ik dus mijn eerste tasting incl. in elkaar geknutselde presentatie voor 22 mannen en vrouwen (allemaal collega's). Uiteindelijke line up is:
- Compass Box Asyla
- Glendronach 15yo revival
- Balvenie 15yo single barrel (heads up met de vorige)
- Bushmills 21yo
- Ardbeg 10
Spannend, maar erg veel zin in! Zal van het weekend nog wel een fotootje en ervaringen delen
Aanstaande vrijdag organiseer ik dus mijn eerste tasting incl. in elkaar geknutselde presentatie voor 22 mannen en vrouwen (allemaal collega's). Uiteindelijke line up is:
- Compass Box Asyla
- Bushmills 21yo
- Ardbeg 10
Spannend, maar erg veel zin in! Zal van het weekend nog wel een fotootje en ervaringen delen
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Soundwave schreef:Kleine update misschien wel leuk nog even:
- Compass Box Asyla
- Bushmills 21yo
- Ardbeg 10
Leuk! Goeie, gevarieerde line-up ook. Perfect geselecteerd voor beginners denk ik. Vooral omdat je maar 1 peater hebt, en dan ook meteen een knaller. Mijn ervaring is dat de meeste beginners bij ook maar een beetje turf direct afhaken. Maar je wilt het ze toch laten ervaren dus dan is eentje op het eind helemaal goed.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Ja dat was het hele idee ervan ook
Zitten trouwens nog wel 3 tussen die wel van whisky houden en het misschien kunnen waarderen, verder heb ik hem idd vooral voor het shock effect toegevoegd 
Had trouwens zelf alvast even voorgeproefd en m'n restjes Glendronach en Balvenie voor de gein bij elkaar gedaan in een glas en ik kan je zeggen dat daar een blended malt uitkwam die echt fantastisch is haha.
Had trouwens zelf alvast even voorgeproefd en m'n restjes Glendronach en Balvenie voor de gein bij elkaar gedaan in een glas en ik kan je zeggen dat daar een blended malt uitkwam die echt fantastisch is haha.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Zo het zit er weer op! Nu nog 115 glazen schoon krijgen 
Was een zeer geslaagde avond met gelukkig ook veel enthousiaste deelnemers. Uiteraard waren er ook een paar die het ondanks het mooie verhaal er omheen toch nog steeds allemaal niet te hachelen vonden, maar ja, wat doe je er aan? Enige jammere is dat je daardoor flink wat whisky door de gootsteen moet spoelen.
Was een zeer geslaagde avond met gelukkig ook veel enthousiaste deelnemers. Uiteraard waren er ook een paar die het ondanks het mooie verhaal er omheen toch nog steeds allemaal niet te hachelen vonden, maar ja, wat doe je er aan? Enige jammere is dat je daardoor flink wat whisky door de gootsteen moet spoelen.
4 x
Ziet er allemaal goed uit man 

0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Leuk! Mensen die het écht niet lekker vinden houd je toch. Kun je niemand kwalijk nemen denk ik. Gewoon focussen op de mensen die je wél enthousiast kan maken. Dat is echt heel erg leuk!
Ik kan me nog een proeverij herinneren waar ik vorig jaar was. Hele leuke proeverij met Eric Molenaar als spreker en 6 van zijn heerlijke Kintra's in het glas. Het werd georganiseerd door/met de PV van een bedrijf, dus er zaten ook een aantal complete nieuwelingen tussen. Erg leuk natuurlijk, maar er zat een groepje blonde dames die bij het eerste glas al stijl achterover sloegen van "DIE LUCHT!!" en toen maar het glas in 1 teug achterover sloegen alsof het een shot slechte tequila betrof. Hoestend en proestend maakten ze de hele zaal duidelijk dat het niet te hachelen was en dat het voor hun wel klaar was
Heb ik erg om kunnen lachen
Ik kan me nog een proeverij herinneren waar ik vorig jaar was. Hele leuke proeverij met Eric Molenaar als spreker en 6 van zijn heerlijke Kintra's in het glas. Het werd georganiseerd door/met de PV van een bedrijf, dus er zaten ook een aantal complete nieuwelingen tussen. Erg leuk natuurlijk, maar er zat een groepje blonde dames die bij het eerste glas al stijl achterover sloegen van "DIE LUCHT!!" en toen maar het glas in 1 teug achterover sloegen alsof het een shot slechte tequila betrof. Hoestend en proestend maakten ze de hele zaal duidelijk dat het niet te hachelen was en dat het voor hun wel klaar was
Heb ik erg om kunnen lachen
0 x
Ik heb voor aanstaande zaterdag een proeverij gepland met een paar vrienden. Nu heb ik deze whisky's uitgekozen:
1 Dimple 15 of Nikka all malt
2 Glendronach 12
3 Maker's Mark of Four Roses single barrel
4 Glenlivet 18
5 Laphroaig QC
6 Bowmore 100 degrees proof
Wat vinden jullie van deze line-up en volgorde?
1 Dimple 15 of Nikka all malt
2 Glendronach 12
3 Maker's Mark of Four Roses single barrel
4 Glenlivet 18
5 Laphroaig QC
6 Bowmore 100 degrees proof
Wat vinden jullie van deze line-up en volgorde?
0 x
Zowel line-up als volgorde lijken mij prima
Niks op aan te merken eigenlijk.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Als ik mocht kiezen zou ik gaan voor de Nikka (want érg goed voor een blend) en de Four Roses (want de Maker's zou wel eens wat kunnen verzuipen op die plek, omdat hij vrij zacht is).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Bedankt voor de respons. Denk dan dat ik het ook zo ga doen.
0 x
Proeverij presenteren
Beste mensen,
Mij is gevraagd om een kleine proeverij te presenteren. Ik mag daarbij ook de whisky's uitkiezen (6 stuks).
Ik ben een liefhebber, geen expert dus heb geen idee welke whisky's ik moet selecteren en vooral de volgorde. Als het aan mij ligt 6 Islays
.
Ik denk dat het goed is om uit verschillende regio's te selecteren en te eindigen met een Islay (Laphroaigh?).
Heeft iemand tips voor mij.
Groeten,
Benny
Mij is gevraagd om een kleine proeverij te presenteren. Ik mag daarbij ook de whisky's uitkiezen (6 stuks).
Ik ben een liefhebber, geen expert dus heb geen idee welke whisky's ik moet selecteren en vooral de volgorde. Als het aan mij ligt 6 Islays
.Ik denk dat het goed is om uit verschillende regio's te selecteren en te eindigen met een Islay (Laphroaigh?).
Heeft iemand tips voor mij.
Groeten,
Benny

0 x
- defeatless
- Moderator

Re: Proeverij presenteren
Wat is je budget?
Daar hangt het meeste van af namelijk. Anders zou ik littlemill, Maltmill, St. Magdaleine, Dalmore 60, zo'n kleffe Port Ellen nemen met als toetje een zilte Laphroaigh.
Maar ik kan me voorstellen dat dat het niet wordt.
Daar hangt het meeste van af namelijk. Anders zou ik littlemill, Maltmill, St. Magdaleine, Dalmore 60, zo'n kleffe Port Ellen nemen met als toetje een zilte Laphroaigh.
Maar ik kan me voorstellen dat dat het niet wordt.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Re: Proeverij presenteren
Bekijk even dit topic ook http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2190 (wellicht daar naartoe verplaatsen).Matti: done
Ik neem aan dat die 6 islays een grapje is toch? Voor wat voor type mensen is het? Wat is hun gemiddelde ervaring? Wil je ze ook nog iets bijbrengen over whisky of gaat het allen om het proeven? Voor hoeveel man is het? (belangrijk om het aantal glazen en flessen dat je nodig hebt op af te stemmen) etc. En wat is het budget?
Ik neem aan dat die 6 islays een grapje is toch? Voor wat voor type mensen is het? Wat is hun gemiddelde ervaring? Wil je ze ook nog iets bijbrengen over whisky of gaat het allen om het proeven? Voor hoeveel man is het? (belangrijk om het aantal glazen en flessen dat je nodig hebt op af te stemmen) etc. En wat is het budget?
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”