Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?
-
TheFrankMan
- Actief lid

Re: Welk glas en waar te koop?
(Als je wel een keer wilt afmeten; dit kan ook met een nauwkeurige keukenweegschaal, zo'n digitale die het aantal gram netjes weergeeft.)
pyro-tukker schreef:Verder kan ik concluderen dat je geen 'afmeet-glaasje' nodig hebt, maar gewoon het glas moet vullen tot zeg maar het punt met de grootste diameter is bereikt? Ik zal binnenkort even kijken naar een glaasje
0 x
-
pyro-tukker
- Actief lid

Afwegen met een weegschaal is inderdaad ook een manier om het te doen. Nu heb ik van die sample flesjes, dus dan weet ik automatisch hoeveel erin gaat, dus dan is het niet echt nodig 
0 x
- Squat 'N Oats
- Senior

Was vandaag op zoek naar een NaT glas, was overal uitverkocht
Loop ik de Action binnen, kom ik deze tegen:

Turkse theeglaasjes, 6 voor 1,70 geloof ik.
Maar dit zal wel weer de discussie oplaaien of je wel of niet de whisky verwarmd met je hand. Vind ze in ieder geval het meest op een NaT glas lijken, zonder voetje dan.
Ben benieuwd
Loop ik de Action binnen, kom ik deze tegen:

Turkse theeglaasjes, 6 voor 1,70 geloof ik.
Maar dit zal wel weer de discussie oplaaien of je wel of niet de whisky verwarmd met je hand. Vind ze in ieder geval het meest op een NaT glas lijken, zonder voetje dan.
Ben benieuwd

0 x
Zie ook een eerder bericht in dit onderwerp; ik heb ze nog steeds staan en tot op heden nog steeds niet geprobeerd 
Ze lijken een beetje op die Bowmore Tasting Glasses:

Ze lijken een beetje op die Bowmore Tasting Glasses:

0 x
- Squat 'N Oats
- Senior

Ja het lijkt er wel op, blijkbaar zijn de ervaringen niet zo positief.
Maar ik vond het wel goed te doen, reuk was wel oké. Beter als het alternatief: een theeglas
Maar ik vond het wel goed te doen, reuk was wel oké. Beter als het alternatief: een theeglas

0 x
Re: Terug naar de basis
Piet schreef:Inderdaad uit het onderzoekje (en later dit) bleek dus al dat het Cognacglas er uit springt. Maar dat het zoveel scheelt, dat moet je inderdaad zelf ervaren om het te gelovenWellicht is het verschil met peated whiskies het grootst ?
No. 1 - The Huge Cognac Bowl with 5.5 points +/- 0,3 points
The winner in almost every discipline.
Excellent aroma amplification and good feel in the hand.
Johannes, you really know what is good for a maniac.
I think everybody should have such a large glass in his collection.
If not for every day tasting than at least for the bad nosing days.
Disadvantages: Sometimes the alcohol over emphasized, lead crystal which means cleaning by hand.
Ik heb al tientallen jaren Cognacglazen gebruikt maar ben ook een paar keer, zeg maar met de meute mee, veranderd. Laatste jaar gebruik ik weer een Cogacglas. Voor een tasting is het glas inderdaad wel wat groot. Maar als ik dit nu proef, of eigenlijk vooral ruik !
Voor NaT moet ik wellicht maar weer terug naar zijn "Standard Nosing Glass". Die gebruik ik al jaren als Portglas maar ik was omgeschakeld omdat ik meer van de "Glenmorangie" (Libbey) glaasjes heb staan.
Ik moet hierop toch weer wat terugkomen !
Het ....Disadvantages: Sometimes the alcohol over emphasized, in bovenstaande conclussie speelt me namelijk parten. Het blijkt vaak dat toch deze de overhand nemen. Wellicht komt er té veel té snel los maar er zijn veel whiskies die juist het fijne verliezen.
Ik ga weer terug naar het port of tasting-glas en gebruik de grote bel alleen nog bij uitzondering
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ik drink voor het eerst sinds lang nog eens uit mijn Spiegelau 'whisky snifterpremium' 
Ik merk wel dat de alcohol hier iets meer in mijn neus slaat dan in glencairn glazen. Binnenkort eens een blinde vergelijkingstest proberen.

Ik merk wel dat de alcohol hier iets meer in mijn neus slaat dan in glencairn glazen. Binnenkort eens een blinde vergelijkingstest proberen.
0 x
Ik heb sinds vandaag een Ardbeg Large Tumler Glass, een vuist groot. Heerlijk glas.
http://www.ardbeg.com/shop/large-tumbler-glass.html
0 x
bates schreef:Ik heb sinds vandaag een Ardbeg Large Tumler Glass, een vuist groot. Heerlijk glas.
Ja, ik heb ook zo'n glas (en een kleintje erbij; Shortie Glass), maar nog niet gebruikt. Vind hem wel erg groot! Zie foto hieronder ter vergelijking met Glencairn. Nee, dit is geen 'mini-glencairn' maar een gewone!
Je ziet die Ardbeg ook vaak als waxinelichtjeshouder (Wordfeud...?)
0 x
Hij zal wel een beetje werken als een cognacglas. In mijn ervaring werkt dat soms wel maar meestal krijg je vooral veel prikkelende alcohol in je neus.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Het Ardbeg glas is zeer groot, maar ik vind het super, ligt ook goed in de hand en je kan al eens een oogje dichtknijpen als je er wat meer ingiet 
0 x
JayDie schreef:bates schreef:Ik heb sinds vandaag een Ardbeg Large Tumler Glass, een vuist groot. Heerlijk glas.
Ja, ik heb ook zo'n glas (en een kleintje erbij; Shortie Glass), maar nog niet gebruikt. Vind hem wel erg groot! Zie foto hieronder ter vergelijking met Glencairn. Nee, dit is geen 'mini-glencairn' maar een gewone!
Je ziet die Ardbeg ook vaak als waxinelichtjeshouder (Wordfeud...?)
Zijn die Ardbeg glazen eigenlijk stabiel en sterk. ik zou mijn glas graag meenemen maar weet niet goed, hoe solide ik het dien in te pakken.
0 x
bates schreef:Zijn die Ardbeg glazen eigenlijk stabiel en sterk. ik zou mijn glas graag meenemen maar weet niet goed, hoe solide ik het dien in te pakken.
Hoe ga je het vervoeren? In een rugzak als handbagage? In een koffer als ruimebagage in een vliegtuig? Hoe vol zit je tas en waarmee?
Ik heb de glazen vanuit Whisky Live Den Haag in m'n rugtasje, met alleen een plastic tasje er omheen vervoerd zonder problemen. Tsja... natuurlijk niet je rugtas gaan ver-werpen of erop gaan springen...
0 x
momenteel dacht ik eraan om het glas in de doos samen met de fles te vervoeren. Maar de fles is een cadeau dus later eventueel het glas + andere fles in de doos.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”