Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 31 Aug 2022, 16:56

Vandaag een dagje er op uit, naar Kampen en Zwolle. In Kampen ergens in een zijstraatje toevallig een leuke slijter aangetroffen dus even binnen gewandeld. Wat leuke gesprekken gehad over whisky (volgens mij wat de verkoper/eigenaar die er stond zelf ook groot whiskyfan, zo vertelde hij dat ze zelf een Staoisha op een ex-wijn octave hebben geselecteerd die volgende week ergens binnen zou komen) en uiteindelijk viel mijn oog op een oude GM botteling van Old Pulteney;

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/30827/old-pulteney-1991-gm

Na even snel wat reviews van WB erbij gepakt te hebben (bij deze nog bedankt Dre! zo zie je maar, zo'n review schrijven komt misschien jaren later nog iemand van pas ;)) was ik om, die moest mee!

:Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Aug 2022, 18:41

Daan schreef:Vandaag een dagje er op uit, naar Kampen en Zwolle. In Kampen ergens in een zijstraatje toevallig een leuke slijter aangetroffen dus even binnen gewandeld. Wat leuke gesprekken gehad over whisky (volgens mij wat de verkoper/eigenaar die er stond zelf ook groot whiskyfan, zo vertelde hij dat ze zelf een Staoisha op een ex-wijn octave hebben geselecteerd die volgende week ergens binnen zou komen) en uiteindelijk viel mijn oog op een oude GM botteling van Old Pulteney;

Na even snel wat reviews van WB erbij gepakt te hebben (bij deze nog bedankt Dre! zo zie je maar, zo'n review schrijven komt misschien jaren later nog iemand van pas ;)) was ik om, die moest mee!

Wow Das een leuke vondst man! :bigsmile Daar zit de charme van die lokale slijterijtjes. Grote vraag is dan wel gelijk of het ene oude botteling voor een oude prijs was of dat de slijter de kunst van indexeren ook goed beheerste. Enlighten us! Kampen is dichtbij dus kan er zo eens even binnen wippen als ik tijd over heb namelijk :duimop
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 31 Aug 2022, 19:20

Cask1988 schreef:Wow Das een leuke vondst man! :bigsmile Daar zit de charme van die lokale slijterijtjes. Grote vraag is dan wel gelijk of het ene oude botteling voor een oude prijs was of dat de slijter de kunst van indexeren ook goed beheerste. Enlighten us! Kampen is dichtbij dus kan er zo eens even binnen wippen als ik tijd over heb namelijk :duimop

Absoluut! Daarom wip ik altijd even binnen als ik de kans krijg.

Laat ik het zo zeggen: tel 15 euro op bij de average value zoals ie nu op WB staat ;)
Ik vond dat anno 2022 voor zo'n CS whisky uit begin jaren '90 zeker geen slechte prijs. Ging om slijterij Post trouwens.
Stonden nog wel wat leuke dingen, maar ook een hoop wat wél behoorlijk aan de prijs was (zoals wat BenRiachs uit de finishing range, de Moscatel 18 en de Dark Rum 15 bijvoorbeeld, waarvan de laatste dacht ik rond de € 200)

Maar aangezien je er om de hoek woont zou ik zeggen zeker even gaan snuffelen! :goedgedaan
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 02 Sep 2022, 18:18

Daan schreef:Vandaag een dagje er op uit, naar Kampen en Zwolle. In Kampen ergens in een zijstraatje toevallig een leuke slijter aangetroffen dus even binnen gewandeld. Wat leuke gesprekken gehad over whisky (volgens mij wat de verkoper/eigenaar die er stond zelf ook groot whiskyfan, zo vertelde hij dat ze zelf een Staoisha op een ex-wijn octave hebben geselecteerd die volgende week ergens binnen zou komen) en uiteindelijk viel mijn oog op een oude GM botteling van Old Pulteney;

Mooie vangst Daan!
1 x
Afbeelding

Wevermans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wevermans » 02 Sep 2022, 18:38

Afbeelding
Zojuist de drie whiskies van de 4de release van de WhiskyDudes gekocht. Ik was zeker niet de eerste die ze kwam kopen bij Yves Boode in Arnhem werd me verteld.
T ziet er weer prima verzorgd uit @Oogadal. En de ervaring leert dat ze ook best zullen smaken
1 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 03 Sep 2022, 09:39

Wevermans schreef:Afbeelding
Zojuist de drie whiskies van de 4de release van de WhiskyDudes gekocht. Ik was zeker niet de eerste die ze kwam kopen bij Yves Boode in Arnhem werd me verteld.
T ziet er weer prima verzorgd uit @Oogadal. En de ervaring leert dat ze ook best zullen smaken

Gisteren het zelfde gedaan maar dan bij Jelle in Leeuwarden.
En de Bastard ook maar meteen open geplopt.
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Sep 2022, 09:55

Freddy schreef:
Wevermans schreef:Afbeelding

Gisteren het zelfde gedaan maar dan bij Jelle in Leeuwarden.
En de Bastard ook maar meteen open geplopt.

Ben benieuwd of de score van die Bastard ook spoedig omhoog zal gaan. Die belabberd lage score van Thijs slaat echt als een tang op een varken en doet deze whisky véél maar dan ook véél te kort :Scratch
1 x
Afbeelding

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 03 Sep 2022, 13:20

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... es-hombres
batch #zz22-1
Er zit rye in en dat is te merken. Lekker, maar toch meer iets voor de winter.
0 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 03 Sep 2022, 17:21

Naast de TresHombres ook een Sazerac Rye meegenomen uit Leiden (Druiventuin/WS).
Vind dat altijd al een mooie/zachte Rye èn zeker voor €40,- :bigsmile ;)

Dirk
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Sep 2022, 18:19

In de aanbieding een Loch Lomond Single Grain. Een niet al te complexe malt whisky, de laatste keer was hij mij toch goed bevallen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 13 Sep 2022, 22:05

Momenteel in Schotland en gezien de meeste distillery exclusives ofwel te duur ofwel niet echt interessant zijn (Springbank volgt nog volgende week) moet je 't maar ergens anders gaan zoeken. Dus vandaag eens langsgegaan in de gloednieuwe Dornoch winkel naast de distillery van de Thompson Bros. Klein winkeltje maar een aantal heel interessante flessen. Ook leuk om een lang en leerrijk gesprek gehad met Phil Thompson over de distillery zelf en de huidige toestand van de industrie.

Uiteraard ook enkele zaken geproefd, waaronder een 15 jarige Balmenach op 57.5% (75 GBP, maar je kan 't uiteindelijk niet allemaal kopen), en een unpeated Ledaig uit 1995 (£210). Een Tobermory dus, vroeg ik. Nee, het was een unpeated Ledaig die op dezelfde wijze (fermentatie + distillatie) gemaakt werd als Ledaig maar met unpeated malt. Phil wist ook niet dat zoiets bestond tot hij de cask kreeg aangeboden van een oud-medewerker van de distillery - het was een refill bourbon vat dat gewoon als blendfiller zou dienen. Daarnaast ook een zeer mooie 24 jarige Secret Speyside (Glenlivet, £145) geproefd en een 20 jarige, echt superwaxy Clynelish (Distilled in Sutherland, £135) - deze twee zijn het uiteindelijk geworden, samen met een 12 jarige Hampden DOK/JMH (£70) en een flesje Dornoch gin voor m'n vrouw.

Heel leuk bezoek dus en een aanrader als je in de buurt bent. Dornoch zelf is trouwens een mooi dorp met heel wat geschiedenis en mooie gebouwen, we komen zeker eens terug om in het Dornoch Castle restaurant te dineren, uiteraard gecombineerd met het nodige lekkers.
17 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 15 Sep 2022, 18:29

Dankzij een tip van Cor: Mortlach 2008-2022 MSWD Càrn Mòr Strictly Limited (Moscatel finish)
3 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 15 Sep 2022, 20:44

Casketje schreef:Momenteel in...
Heel leuk bezoek dus en een aanrader als je in de buurt bent. Dornoch zelf is trouwens een mooi dorp met heel wat geschiedenis en mooie gebouwen, we komen zeker eens terug om in het Dornoch Castle restaurant te dineren, uiteraard gecombineerd met het nodige lekkers.

Eerder dit jaar een lang weekend in Dornoch verbleven, en ik kan je zeggen, iedere avond in de Dornoch Castle bar geëindigd. :lekker
Restaurant is zeker ook een aanrader.
De distillery helaas niet kunnen bezoeken, er werd dat weekend niet gewerkt ivm festivals elders.
2 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 21 Sep 2022, 21:01

Vandaag Springbank gedaan... een geluk dat ik enkele flessen bij de schoonfamilie kan laten staan voor de volgende keer. :lol:

- Kilkerran Distillery Exclusive 20cl (x2 - verschillende batches - refill bourbon) £20/stuk
- Longrow Distillery Exclusive 20cl + 70cl (lijkt sherry, redelijk donker) £20 + £55
- Springbank Distillery Exclusive 20cl + 70cl (lijkt refill bourbon, redelijk licht) £20 + £55
- 2x de Hazelburn 15 Oloroso van dit jaar (£65 per stuk)
- Kilkerran Heavily Peated batch 6 (£45)
- Cage bottling 1: Springbank 15 yo refill sauternes 53% - £75
- Cage bottling 2: Longrow 15 yo FS (first fill sherry) 58% - £75
- Cage bottling 3: Springbank 6 yo FS 59% - £60

En dan nog de zelf geblende fles uit de Barley to Bottle tour (ik ben gegaan voor 50% first fill bourbon, 40% refill sauternes en 10% refill sherry). Over het algemeen een zeer leuke en informatieve tour die alles samen toch een 5-tal uur heeft geduurd (incl blenden), ook intiem gezien we maar met 4 waren. Of 'ie de £250 waard is.. moeilijk te zeggen. Wel blij dat ik 'm gedaan heb, dat wel.

PS: de bottelingen uit de kooi (70cl trade samples) zijn 1 per persoon per week, Hazelburn 15 was ook 1pp. Ik was dus inderdaad niet alleen - maar wel de enige whisky drinker. :duimop
5 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 21 Sep 2022, 22:09

Casketje schreef:Vandaag Springbank gedaan... e

Dat moet afzien zijn daar in Campbeltown ;) ! Ziet er goed uit kerel!
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”