Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Mei 2021, 11:15

defeatless schreef:
Oogadal schreef:WDS bottelingen worden op het echte minimum gefilterd. Dat je net niet de splinters is je wang hebt staan zeg maar… :bigsmile

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Koffiefilter, theezeefje, keukendoek idee?
Bij Auchentoshan kreeg ik een soort keukendoek in mn handen gedrukt om mee te filteren. Want anders zou er teveel hout meekomen.
Ik heb de fles verder heel rustig leegeschonken, want ik vond het juist wel wat hebben die splinters.

Meer het idee van een overmaatse theezeef, maar pin me niet vast op de mate van fijnheid. Eigenlijk nooit komt het exact uit dat je precies x volle flessen hebt en in die halve die er dan nog bij zit drijft over algemeen meer prut in als in een gemiddelde Blackadder raw cask…
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 01 Mei 2021, 12:47

Die vraag is al eens eerder geweest; wat wordt er gedaan met het 'restant' van een single cask.
Als er meer dan 40% crbv* in zit is is het praktisch onverkoopbaar

* cask residu by volume
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Mei 2021, 13:46

Oogadal schreef:
Meer het idee van een overmaatse theezeef, maar pin me niet vast op de mate van fijnheid. Eigenlijk nooit komt het exact uit dat je precies x volle flessen hebt en in die halve die er dan nog bij zit drijft over algemeen meer prut in als in een gemiddelde Blackadder raw cask…

Toevallig had Stirk daar gisteravond nog een anekdote over.
Normaliter werden al zijn bottelingen gefilterd met een soort "theezeef" met een fijnheid van 5 micron.
De inmiddels bekende North Highland/Glenmorangie was echter zo troebel door de vele druivenresten uit het vat dat ze deze meerdere malen door een 2 micron filter hebben moeten halen voor ze deze zo helder kregen als hij nu in de fles zit. Was de enige whisky waar hij dit ooit met heeft meegemaakt.
2 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 01 Mei 2021, 15:44

Fat Bastard! schreef:
Oogadal schreef:

Toevallig had Stirk daar gisteravond nog een anekdote over.
Normaliter werden al zijn bottelingen gefilterd met een soort "theezeef" met een fijnheid van 5 micron.
De inmiddels bekende North Highland/Glenmorangie was echter zo troebel door de vele druivenresten uit het vat dat ze deze meerdere malen door een 2 micron filter hebben moeten halen voor ze deze zo helder kregen als hij nu in de fles zit. Was de enige whisky waar hij dit ooit met heeft meegemaakt.

Mooie anekdotes had ie gisteren idd :duimop
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Mei 2021, 16:02

Hij zat inderdaad lekker op z'n spreekstoel. Merk op FB ook wel dat de man zich stierlijk verveelt met de langdurende lockdown dus hij vindt dit soort avondjes waarschijnlijk een heerlijke afwisseling.

Afijn, zijn aanbod voor de volgende staat en daar gaan we zeker gebruik van maken :duimop
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Mei 2021, 00:06

Ik hoorde vandaag bij Eaglesburn dat ze daar ook met een koffiefilter hebben lopen hannesen, maar dat slaat te snel dicht.
Ze gebruiken daar een iets professionelere filter, maar dus grover dan een koffiefilter. Puur en alleen om de vlokjes, splinters en roetdeeltjes tegen te houden.
Ik heb natuurlijk geen flauw idee van hoe grof 5 micron of iets dergelijks is. Überhaupt geen idee van wat een micron is :gnif.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Mei 2021, 07:34

zand begint bij 2 mm tot 63 micron, onder de 2 micron is het lutum (klei). Daartussen silt of leem.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Mei 2021, 07:36

Reichenbach schreef:zand begint bij 2 mm tot 63 micron, onder de 2 micron is het lutum (klei). Daartussen silt of leem.

Ja das leuk maar wát is een micron? Dat is de ‘domme’ vraag die ik ook niet kan beantwoorden :D (maar Google vast wel)

Een micrometer (officieus: micron of mu) is een lengtemaat uit het SI-stelsel. De maat heeft het symbool μm. Een micrometer is gelijk aan 10−6 meter, oftewel 0,000 001 meter, een miljoenste deel van een meter, of een duizendste deel van een millimeter, oftewel 0,001 mm.

En het SI Stelsel is:

Het Internationale Stelsel van Eenheden (Frans: Système international d'unités) of SI-stelsel is het metrieke stelsel van uniforme internationale standaardeenheden voor het meten van bijvoorbeeld afstand, massa, snelheid en temperatuur.
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 02 Mei 2021, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Mei 2021, 07:38

1/1000 mm.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Mei 2021, 07:39

Het niveau ligt direct hoog op de vroege zondagochtend :bigsmile
2 x
Afbeelding

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 02 Mei 2021, 08:48

Eerst koffie!! Dan ga ik ‘t even nog een keer lezen... :Scratch
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 02 Mei 2021, 10:01

Een 5 micron filter is dus een sedimenten filter, en geloof me of niet, bij Blackadder gebruiken ze die ook (anders zouden hun whisky's niet zo helder zijn) en de zwarte deeltjes worden later gewoon toegevoegd.
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Mei 2021, 10:02

Fat Bastard! schreef:Toevallig had Stirk daar gisteravond nog een anekdote over.

Kijk dat is een leuk weetje over die fles :D en tevens bewijst dit dus dat ze echt heel weinig moeite doen om de vorige (transport) inhoud er goed uit te halen en de new make er zo in gekieperd wordt. Dat was natuurlijk al een publiek geheim maar hier wordt dat maar weer eens onderstreept.
2 x
Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 06 Mei 2021, 07:04

Elk vat wordt getoast, maar enkel bourbon-vaten worden gecharred... Iemand een duidelijke uitleg waarom of misinterpreteer ik iets?
Heeft het te maken met de tannines die meer aanwezig zijn bij europese eik? Vermoedelijk niet maar wel benieuwd naar de correcte uitleg
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 06 Mei 2021, 07:12

Ik ben wel eens bij Camus geweest en heb live het proces gezien, incl. het toasten/charren. Er is geen verschil, alleen in de naam (charren = toasten) en de mate van verkoling. Even de vlam er overheen geeft een light toast; het vat egaal zwart branden geeft een heavy toast en kan al worden gezien als charring, maar je kunt nog een stapje verder, totdat er echt een soort blokjes houtkool aan de binnenkant ontstaan, dus een koollaag die breekt en scheurt. Dan heb je de maximale charring.

Bij dat scheuren en breken neemt het contactoppervlak toe en is het uiteindelijke effect nog groter.
Voor nóg meer effect kun je de bourbon ook nog over een bedje houtkool van verbrande esdoorn leiden: maple mellowing zoals ze bij Jack Daniels doen, maar dat staat los van het vat.
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”