Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 30 Apr 2021, 17:25

Uridium schreef:
Nuyts schreef:
Oogadal schreef:Denk dat een lage temperatuur bij filteren niet uitmaakt; voor je het punt bereikt waarop whisky lobbig zou worden ligt nog wel een stuk verderop…. :bigsmile
Dus sapje stroomt net zo makkelijk bij -5 als bij + 25 door de zeef of filter.

Wat is net de reden dat whisky’s vanaf 46° (en daaronder) altijd chill-filtered worden?

Precies dit: ze worden wolkerig bij lagere temperaturen. Of bij verdere verdunning met water... probeer maar...

Thx maar dat wist ik... Mijn vraag is eerder waarom het altijd chill filtered is bij whisky onder de 46°? Boven de 46° zal het maw minder snel cloudy worden of Scotch Mist vertonen bij lagere temperaturen of toevoeging water? Nee toch?
Zou het volgende niet eerder de reden kunnen zijn:
46% of lager abv zijn meestal de percentages voor core range bottelingen. Doordat ze met de core range stabiliteit en continuïteit beogen, zullen ze steeds chill-filteren?

edit: je hebt net je tekst gedeeltelijk aangepast zie ik :)
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 30 Apr 2021, 18:33

Nuyts schreef:
Uridium schreef:
Nuyts schreef:Wat is net de reden dat whisky’s vanaf 46° (en daaronder) altijd chill-filtered worden?

Precies dit: ze worden wolkerig bij lagere temperaturen. Of bij verdere verdunning met water... probeer maar...

Thx maar dat wist ik... Mijn vraag is eerder waarom het altijd chill filtered is bij whisky onder de 46°? Boven de 46° zal het maw minder snel cloudy worden of Scotch Mist vertonen bij lagere temperaturen of toevoeging water? Nee toch?
Zou het volgende niet eerder de reden kunnen zijn:
46% of lager abv zijn meestal de percentages voor core range bottelingen. Doordat ze met de core range stabiliteit en continuïteit beogen, zullen ze steeds chill-filteren?

edit: je hebt net je tekst gedeeltelijk aangepast zie ik :)

Om dit fenomeen goed uit te leggen, is het van belang om uit te leggen wáárom bestanddelen neerslaan (dus wolkjes vormen). De componenten die neerslag-gevoelig zijn, hebben doorgaans een hydrofoob karakter: ze binden zich niet zo gemakkelijk aan water. Ze binden zich echter wel gemakkelijk aan alcohol, en dát is weer gemakkelijk oplosbaar in water. Zolang er genoeg alcohol is, dus een ABV boven 46%, zullen ze niet snel neerslaan. Maar ga je verdunnen (in het glas of in de fles): voila: een wolk van neerslaande componenten. Dus filteren de producenten die graag het meeste uit een vat willen halen en dús naar 43 of zelfs 40% terug verdunnen altijd. En de meest effectieve methode is snel koelen (chill-filteren) naar een graad of nul. Dan verandert water ineens heel snel van eigenschappen, o.a. de mate van oplosbaarheid van sommige stoffen. Juist op dat punt slaan nog meer esters, (vet)zuren, soms aldehydes/ketonen en zeker fenolen (vooral bij peated whisky) neer en kun je ze er snel uit halen. Bij lage temperaturen hebben zelfs zeer gemakkelijk oplosbare smaakstoffen zoals ethylacetaat (druif/velpon), isoamylacetaat (peer) en methylethylketon (banaan) de neiging om neer te slaan, vanwege de afnemende oplosbaarheid in water, maar ook omdat andere stoffen neerslaan en een complex vormen met deze smaakstoffen.
De oorspronkelijke vraag was, of "lichtjes fileren" bij lage temperaturen er toe kan leiden, dat je veel smaakstoffen eruit haalt. Ja dus, want bij lagere temperaturen neemt de oplosbaarheid van diezelfde esters, (vet)zuren, aldehydes/ketonen en fenolen af en raak je er meer kwijt dan wanneer je lichtjes filters bij hoge temperaturen.
Het is dus een combi van zowel temperatuur (i.v.m. de oplosbaarheid van stoffen in water + complexvorming) als alcoholpercentage (i.v.m. met de binding van hydrofobe stoffen aan alcohol).
17 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Apr 2021, 19:03

Mooie uitleg hoor!

Wat overigens niet wil zeggen dat whisky boven de 46% nooit gefilterd wordt. Er zijn er die zelfs de caskstrength nog chill-filteren.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 30 Apr 2021, 19:10

Hier is volgens mij een wetenschapper aan het woord.
Dank voor dit college :goedgedaan
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Apr 2021, 19:13

Reichenbach schreef:Mooie uitleg hoor!

Wat overigens niet wil zeggen dat whisky boven de 46% nooit gefilterd wordt. Er zijn er die zelfs de caskstrength nog chill-filteren.

En wat ook niet wil zeggen dat whisky onder de 43% altijd gechillfiltered wordt. Bijvoorbeeld: deze.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Apr 2021, 19:20

Check. Na de masterclass van Uridium zorg ik dat toekomstige WDS bottelingen NIET in de winter afgevuld worden…. :bigsmile :respect
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Apr 2021, 19:21

HammerHead schreef:

En wat ook niet wil zeggen dat whisky onder de 43% altijd gechillfiltered wordt. Bijvoorbeeld: deze.
Inderdaad. Die hebben ze net op tijd in de fles gedaan.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Apr 2021, 19:23

Oogadal schreef:Check. Na de masterclass van Uridium zorg ik dat toekomstige WDS bottelingen NIET in de winter afgevuld worden…. :bigsmile :respect
Je moet dan ook nog eens het bijpassende filtertje hebben, als je met een theezeef filtert gaat de 'mist' daar gewoon door heen.
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 30 Apr 2021, 19:32

Reichenbach schreef:
HammerHead schreef:

Inderdaad. Die hebben ze net op tijd in de fles gedaan.

Ik gok dat dit inderdaad een gevalletje is van "zóveel angel's share, dat 'ie nog met slechts 41% in het vat zat" ;-)
(en dus het depot in het vat is achtergebleven).
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Apr 2021, 19:37

Ook nog begin vorig jaar deze MacDuff geleegd. Daar staat in ieder geval op dat het non chill filtered is. Kan me alleen niet specifiek herinneren dat deze nu veel troebeler werd dan andere whiskies bij toevoeging van een paar drupjes water. Nu is het bij mij binnen al snel een graad of 19, ook in de winter zonder verwarming aan.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Apr 2021, 19:57

Reichenbach schreef:
Oogadal schreef:Check. Na de masterclass van Uridium zorg ik dat toekomstige WDS bottelingen NIET in de winter afgevuld worden…. :bigsmile :respect
Je moet dan ook nog eens het bijpassende filtertje hebben, als je met een theezeef filtert gaat de 'mist' daar gewoon door heen.

WDS bottelingen worden op het echte minimum gefilterd. Dat je net niet de splinters is je wang hebt staan zeg maar… :bigsmile
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Mei 2021, 01:03

Oogadal schreef:WDS bottelingen worden op het echte minimum gefilterd. Dat je net niet de splinters is je wang hebt staan zeg maar… :bigsmile

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Koffiefilter, theezeefje, keukendoek idee?
Bij Auchentoshan kreeg ik een soort keukendoek in mn handen gedrukt om mee te filteren. Want anders zou er teveel hout meekomen.
Ik heb de fles verder heel rustig leegeschonken, want ik vond het juist wel wat hebben die splinters.
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 01 Mei 2021, 08:41

Even een vraag. Gisteravond 2 flessen open gemaakt en allebei met zo’n rode zegeldop. Was een armagnac en een whisky. Is Een soort hard plastic wat lastig te verwijderen is. Is er een manier om dit makkelijk los te krijgen want bij mij versplinterde het en was bang als ik de kurk zou verwijderen er stukjes in de fles zouden vallen. Dus is hier een betere manier voor dan met een mes er op los gaan met kans op een slagaderlijke bloeding.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Mei 2021, 09:45

Die wax sluitingen zijn inderdaad altijd wat lastig.
Meestal zit er nog een flubbertje aan, als je daar aan trekt blijkt het een lintje te wezen en dan gaat het vanzelf.
En anders toch met een zakmesje of aardappelschilmesje een snee maken en hopen dat je een beetje tussen de kurk en de fles zit. Geen idee hoe je daarbij een slagaderlijke bloeding op moet lopen... Ik zou voornamelijk oppassen dat je jezelf niet in je rug steekt :D .
3 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Mei 2021, 10:21

Die sluitingen zijn idd knap waardeloos ja. :domdom T ziet er leuk uit maar openmaken is een hel. Bij armagnac, althans de Le Basque die jij hebt, zit niet zo’n flubbertje. Dus idd gewoon rustig breken met een mes ter hoogte van waar de kurk op de fles zit.
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”