Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Apr 2021, 21:36

JoachimV10 schreef:Tijdje terug 2 keer de Laga 12 CS gekocht.
Iemand een idee waarom het vulniveau hier wat verschilt?

2018 is nog niet heel lang geleden dus tenzij 1 fles boven de verwarming heeft gestaan zal het niet door oxidatie komen. het zal dus eerder door de bottelarij komen. Niet elke fles is exact 70cl. In sommige zit iets meer, in anderen iets minder. In NL mag dit echt maar 1-2ml ofzo afwijken en staat alles dus heel strak op die 70. In Schotland zijn die regels wat minder nauw en dus fluctueert het vulniveau nogal eens. Dit kan zomaar 5-10ml zijn en dat is het verschil dat je hier ongeveer ziet.

JoachimV10 schreef: Wanneer is het eigenlijk nodig om een whisky extra te beschermen met parafilm en heeft dat ook echt nut?

Parafilm is heel nuttig als je jouw flessen niet heel koel of op constante temperatuur kunt bewaren. Ook wanneer je flessen lang wilt bewaren. Maar als je ze binnen nu en een jaar of 2 open trekt zal het zo’n vaart niet lopen. Mits je ze maar bewaard op een plek met een constante temperatuur die niet te hoog is ;)
1 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 20 Apr 2021, 21:50

Cask1988 schreef:
JoachimV10 schreef:Iemand een idee waarom het vulniveau hier wat verschilt?

2018 is nog niet heel lang geleden dus tenzij 1 fles boven de verwarming heeft gestaan zal het niet door oxidatie komen. het zal dus eerder door de bottelarij komen. Niet elke fles is exact 70cl. In sommige zit iets meer, in anderen iets minder. In NL mag dit echt maar 1-2ml ofzo afwijken en staat alles dus heel strak op die 70.

Op de onderkant van een fles hoort de inhoudsmaat én een getal in millimeters te staan,
dit is het vulniveau vanaf de rand van de fles.

Op mijn Laga 16 fles staat: 700ML - 70mm
Dus 70mm onder de rand gevuld is exact 700Ml
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Apr 2021, 22:00

Breedút_Genietsje schreef:Op de onderkant van een fles hoort de inhoudsmaat én een getal in millimeters te staan,
dit is het vulniveau vanaf de rand van de fles.

Op mijn Laga 16 fles staat: 700ML - 70mm
Dus 70mm onder de rand gevuld is exact 700Ml

Ja dat is idd een gegeven maar in dit geval niet heel erg van belang. Het zijn in dit geval 2 identieke flessen van eenzelfde batch met exact dezelfde afmetingen, bodemdikte e.d. De ene fles bevat duidelijk pakweg 10ml minder dan de andere. En das gewoon een kwestie van de nauwkeurigheid van de vulmachine. Duidelijk gevalletje van de marge die niet zo nauw luistert in de Uk.
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 20 Apr 2021, 22:22

Ben ik het niet geheel mee eens:
Een beetje bottling plant, laten we zeggen Shieldhall Whisky Bottling Plant;
daar weten ze echt wel hoe een flesje afgevuld moet worden...
0 x
Breedút Genietsje

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Apr 2021, 22:28

Breedút_Genietsje schreef:Ben ik het niet geheel mee eens:
Een beetje bottling plant, laten we zeggen Shieldhall Whisky Bottling Plant;
daar weten ze echt wel hoe een flesje afgevuld moet worden...

Tja, is niet zozeer een kwestie van ‘eens zijn’. Het zijn feiten. Maar ik kan er weinig aan veranderen of je dat wel of niet wilt geloven ben ik bang ;)
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 20 Apr 2021, 22:56

Dit heeft niks met feiten te maken;
De flessen die de Diagio Shieldhall Bottling plant verlaten hebben echt geen mm niveauverschil.

Enige tijd geleden heb ik wel eens iets met Meet- en Regeltechniek gedaan,
en die techniek is de afgelopen 20 jaar zeker niet slechter geworden...

Even voor de beeldvorming;
we hebben het hier niet over een 50 jaar oud machientje die 25 flessen p/m vult,
maar een een fabriekshal waar tot 600 flessen p/m afgevuld worden...
0 x
Breedút Genietsje

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Apr 2021, 23:03

Breedút_Genietsje schreef:Even voor de beeldvorming;
we hebben het hier niet over een 50 jaar oud machientje die 25 flessen p/m vult,
maar een een fabriekshal waar tot 600 flessen p/m afgevuld worden...

Precies! En juist dáár zit het probleem. Als je zoveel flessen per minuut afvult dan heeft je Bottelingplant het daar heel pittig mee om overal exact 70cl in te gooien. Zo goed als alle grote bottellijnen hebben een foutmarge van +/- 1%. Op 700ml betekend dat al 7ml speling underfill of overfill. En ja, dat zijn wél feiten ;)
7ml is iets dat op het breedste stuk van de fles niet opvalt, maar wel wanneer je, zoals veruit de meeste flessen, een hele smalle neck hebt. En dat is het verschil op de foto ;)

Ga maar eens googelen. Dan kom je snel genoeg op stukken, testen e.d. die de 1% marge onderschrijven en de problemen van op hele hoge snelheid bottelen van flessen ;) als je nog beter zoekt zul je ook op wetgeving uitkomen. En ja als de wet zegt dat je 69,3cl mag verkopen als 70cl. Dan hoef ik je niet voor te rekenen hoeveel extra winst dat oplevert als je pakweg 50 miljoen liter per jaar bottelt. Elk duppie is er 1.
1 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 21 Apr 2021, 09:08

Cask1988 schreef:2018 is nog niet heel lang geleden dus tenzij 1 fles boven de verwarming heeft gestaan zal het niet door oxidatie komen. het zal dus eerder door de bottelarij komen. Niet elke fles is exact 70cl. In sommige zit iets meer, in anderen iets minder. In NL mag dit echt maar 1-2ml ofzo afwijken en staat alles dus heel strak op die 70. In Schotland zijn die regels wat minder nauw en dus fluctueert het vulniveau nogal eens. Dit kan zomaar 5-10ml zijn en dat is het verschil dat je hier ongeveer ziet.

Ok, bedankt voor de reactie, weer wat geleerd! Wat ik ondertussen nog tegenkwam op het net is dat ook niet alle flessen identiek zouden zijn (dikte glas) en dat het daardoor ook wat kan verschillen.

Cask1988 schreef:Parafilm is heel nuttig als je jouw flessen niet heel koel of op constante temperatuur kunt bewaren. Ook wanneer je flessen lang wilt bewaren. Maar als je ze binnen nu en een jaar of 2 open trekt zal het zo’n vaart niet lopen. Mits je ze maar bewaard op een plek met een constante temperatuur die niet te hoog is ;)

Ik heb deze bijvoorbeeld dubbel, waarbij er ééntje wel binnenkort opengaat, de andere misschien binnen x aantal jaar. Doe jij het persoonlijk bij flessen waarvan je denkt dat ze pas binnen een jaar of 5 opengaan?
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 21 Apr 2021, 13:29

Better safe than sorry..

Ik seal al mijn flessen als ik geen noodzaak heb ze te openen.
0 x
Breedút Genietsje

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Apr 2021, 13:33

JoachimV10 schreef:Ok, bedankt voor de reactie, weer wat geleerd! Wat ik ondertussen nog tegenkwam op het net is dat ook niet alle flessen identiek zouden zijn (dikte glas) en dat het daardoor ook wat kan verschillen.

Dat kan idd ook, al zal dat doorgaans niet vaak voorkomen denk ik. In ieder geval minder snel met flessen uit 1 batch denk ik.

JoachimV10 schreef: Ik heb deze bijvoorbeeld dubbel, waarbij er ééntje wel binnenkort opengaat, de andere misschien binnen x aantal jaar. Doe jij het persoonlijk bij flessen waarvan je denkt dat ze pas binnen een jaar of 5 opengaan?

Wisselend. Ligt ook aan de plek waar je ze bewaard denk ik. Ik heb mijn flessen in een dichte afgesloten kast staan op een koele plek van het huis. Dus de temperatuur zal hier niet heel erg schommelen. Flessen waarvan ik weet dat die nog wel een jaar of 5 of langer dicht blijven gaat parafilm omheen. Parafilm moet je wel elk jaar ff vervangen naar het schijnt. Dat spul kan aardig plakkerig worden en lastig te verwijderen heb ik begrepen (zelf nog niet ervaren trouwens).
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 21 Apr 2021, 13:46

Cask1988 schreef:Parafilm moet je wel elk jaar ff vervangen naar het schijnt. Dat spul kan aardig plakkerig worden en lastig te verwijderen heb ik begrepen (zelf nog niet ervaren trouwens).

Wellicht dat ook dat iets met temperatuur en/of wisselende omstandigheden heeft te maken?
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 21 Apr 2021, 13:55

Doe eerst een stuk vershoudfolie over de fles de en wikkel dat in met parafilm of andere rekbare tape.

Zelf gebruik ik PTFE-tape,
zo'n rolletje 'fittersstape' kost nog geen tiende van een rol parafilm...
3 x
Breedút Genietsje

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 21 Apr 2021, 14:17

Freezeroz schreef:
Cask1988 schreef:Parafilm moet je wel elk jaar ff vervangen naar het schijnt. Dat spul kan aardig plakkerig worden en lastig te verwijderen heb ik begrepen (zelf nog niet ervaren trouwens).

Wellicht dat ook dat iets met temperatuur en/of wisselende omstandigheden heeft te maken?

Mijn ervaring is dat parafilm bros wordt en gaat “af brokkelen”...
De PTFE tape is ‘n goede tip, zal ik ook ‘ns gaan toepassen :hoedaf
3 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 21 Apr 2021, 14:41

Cask1988 schreef:Dat kan idd ook, al zal dat doorgaans niet vaak voorkomen denk ik. In ieder geval minder snel met flessen uit 1 batch denk ik.

Volgens mij is dat bij bijvoorbeeld de flessen van Signatory Vintage CS wel echt het geval.
Kwam laatst tijdens een proeverij ook ter sprake dat ze die dus niet op gewicht kunnen vullen, omdat dit per fles (vooral in de bodem) best afwijkt.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 25 Apr 2021, 11:43

Ik liep gisteren rond bij een slijter en het viel mij op hoeveel verschil er soms zit op het vulniveau van (dezelfde?) flessen.
Ik had het eerst zelf gezien bij 2 identieke flessen die ik hier postte, waarschijnlijk dat ik er daarom nu zoveel op let, maar ook hier op de foto zie je toch een duidelijk verschil in vulniveau. Waarbij het voorbeeld van mijn 2 Laga 12's toch zo uitzonderlijk niet zal zijn.
Bijlagen
20210425_113647.jpg
20210425_113647.jpg (427.59 KiB) 903 keer bekeken
20210425_113724.jpg
20210425_113724.jpg (201.7 KiB) 903 keer bekeken
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”