Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
-
Nickvanderlinde298
- Senior

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
De meeste limited releases/special releases etc zijn allemaal op Cask Strength en vaak precies 6000 of 9000 flessen (getallen even als voorbeeld), zijn er dan 20 exact dezelfde vaten? Of worden er 20 bij elkaar gegooid en 6000 flessen afgevuld en de rest gaat terug het vat in?
(rato van 20 vaten naar 6000 flessen is random)
0 x
Nickvanderlinde298 schreef:De meeste limited releases/special releases etc zijn allemaal op Cask Strength en vaak precies 6000 of 9000 flessen (getallen even als voorbeeld), zijn er dan 20 exact dezelfde vaten? Of worden er 20 bij elkaar gegooid en 6000 flessen afgevuld en de rest gaat terug het vat in?
Als het geen single cask is, is het een vatting. En een vatting is inderdaad een mix van meerdere vaten. Doorgaans plannen ze dat wel zo uit dat ze exact het aantal vaten opgebruiken. Restjes kunnen soms worden ingezet voor festivals, promotie samples e.d. Terug het vat in zal bij dat soort oplages niet heel snel gebeuren. Hooguit als ze er nog precies een single cask (want ja, als je later van alles bij elkaar knikkert in 1 vat en dat nog ff laat liggen, mag je het alweer single cask noemen) van kunnen maken die ook nog ergens naar smaakt.
1 x
-
JoachimV10
- Top bijdrager

Ik heb thuis de Glenlivet 12 Illicit Still openstaan op een kastje in de woonkamer.
Alle andere flessen staan in een doos/koker omdat het kastje in het dagelijks licht staat.
De fles van die Glenlivet is donker gekleurd. Biedt dat genoeg bescherming voor de whisky tegen het licht in huis?
Alle andere flessen staan in een doos/koker omdat het kastje in het dagelijks licht staat.
De fles van die Glenlivet is donker gekleurd. Biedt dat genoeg bescherming voor de whisky tegen het licht in huis?
0 x
JoachimV10 schreef:Ik heb thuis de Glenlivet 12 Illicit Still openstaan op een kastje in de woonkamer.
Zou ik niet van uit gaan
Maargoed, dat gezegd hebbende: dat glas van die flessen is geen UV400+ wat ze voor een zonnebril gebruiken
dus lekker uit het licht houden je fles
2 x
- Reichenbach
- Moderator

Nog meer van origine was donker glas gewoon de kleur van goedkoop flessenglas. Helder glas was veel duurder om te maken. Bijkomend voordeel van donker glas is dat wijn in dat glas beter beschermd was tegen de invloed van licht.Cask1988 schreef:... van origine werden (en wss zelfs worden) gekleurde flessen gebruikt om de piskleur in de fles te verdoezelen...
Pas veel later werd het gebruikelijk om whisky (in die tijd vooral blends) in flessen te verhandelen, helder glas voor flessen was toen al meer gemeengoed. Maar toen kwam wel de argumenten uit het verhaal van Arthur in beeld.
En ja, ook al beschermd gekleurd glas enigszins, bewaren in het donker is nog steeds beter.
Als een fles is aangebroken stop ik hem zelf niet meer in een koker, maar zet hem in de boekenkast.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

JoachimV10 schreef:Ik heb thuis de Glenlivet 12 Illicit Still openstaan op een kastje in de woonkamer.
Ik zou me er in dit geval geen zorgen over maken.
Is een fles om te openen en enig tempo op te drinken toch?
Niet een die je een jaar lang daar laat staan.
1 x
Cask1988 schreef:... van origine werden (en wss zelfs worden) gekleurde flessen gebruikt om de piskleur in de fles te verdoezelen
Misschien een idee om voor bepaalde samples ook te doen? Stel vast dat sommige kleur samples langer blijft staan dan andere

Laatst gewijzigd door Mikser op 05 Feb 2021, 18:49, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x
Levert D12 al zijn flessen zonder verpakking? Of enkel deze die ze aanbieden op woensdag hier op het forum?
0 x
Mikser schreef:Levert D12 al zijn flessen zonder verpakking? Of enkel deze die ze aanbieden op woensdag hier op het forum?
Normaal gesproken leveren ze gewoon alles netjes wat er bij hoort. Die woensdag breek de week aanbieding is zonder koker/doos (zoals ze ook aangeven).
2 x
Ruud2612 schreef:Mikser schreef:Levert D12 al zijn flessen zonder verpakking? Of enkel deze die ze aanbieden op woensdag hier op het forum?
Normaal gesproken leveren ze gewoon alles netjes wat er bij hoort. Die woensdag breek de week aanbieding is zonder koker/doos (zoals ze ook aangeven).
Staat volgens mij ook standaard in hun break van de week aanbieding
Die Glenlivet illicit still werd trouwens wel geleverd zonder papier en jutte zak. Volgens mij doen ze dat vaker met aparte ‘add on’ materialen.
0 x
Cask1988 schreef:
Die Glenlivet illicit still werd trouwens wel geleverd zonder papier en jutte zak...
Vandaar mijn vraag eigenlijk... had die ook ontvangen zonder verpakking... daarom dat ik begon te twijfelen.
0 x
Mikser schreef:Cask1988 schreef:
Die Glenlivet illicit still werd trouwens wel geleverd zonder papier en jutte zak...
Vandaar mijn vraag eigenlijk... had die ook ontvangen zonder verpakking... daarom dat ik begon te twijfelen.
Maarja €34,95 zonder rommel eromheen of €49,95 met een jute zakje en 1 of ander k*tpapiertje

0 x
Mijn whiskykast is nog vrij leeg, de verpakkingen helpen de lege ruimte op te vullen momenteel 

1 x
Cask1988 schreef:Ik heb hier nog wel wat vulling voor je liggen hoor
Die vulling maakt een enorme put in mijn budget waarschijnlijk

0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”