Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 03 Feb 2021, 09:09

De meeste limited releases/special releases etc zijn allemaal op Cask Strength en vaak precies 6000 of 9000 flessen (getallen even als voorbeeld), zijn er dan 20 exact dezelfde vaten? Of worden er 20 bij elkaar gegooid en 6000 flessen afgevuld en de rest gaat terug het vat in?
(rato van 20 vaten naar 6000 flessen is random)
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Feb 2021, 09:31

Nickvanderlinde298 schreef:De meeste limited releases/special releases etc zijn allemaal op Cask Strength en vaak precies 6000 of 9000 flessen (getallen even als voorbeeld), zijn er dan 20 exact dezelfde vaten? Of worden er 20 bij elkaar gegooid en 6000 flessen afgevuld en de rest gaat terug het vat in?
(rato van 20 vaten naar 6000 flessen is random)

Als het geen single cask is, is het een vatting. En een vatting is inderdaad een mix van meerdere vaten. Doorgaans plannen ze dat wel zo uit dat ze exact het aantal vaten opgebruiken. Restjes kunnen soms worden ingezet voor festivals, promotie samples e.d. Terug het vat in zal bij dat soort oplages niet heel snel gebeuren. Hooguit als ze er nog precies een single cask (want ja, als je later van alles bij elkaar knikkert in 1 vat en dat nog ff laat liggen, mag je het alweer single cask noemen) van kunnen maken die ook nog ergens naar smaakt.
1 x
Afbeelding

JoachimV10
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 05 Feb 2021, 16:40

Ik heb thuis de Glenlivet 12 Illicit Still openstaan op een kastje in de woonkamer.
Alle andere flessen staan in een doos/koker omdat het kastje in het dagelijks licht staat.
De fles van die Glenlivet is donker gekleurd. Biedt dat genoeg bescherming voor de whisky tegen het licht in huis?
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Feb 2021, 17:05

JoachimV10 schreef:Ik heb thuis de Glenlivet 12 Illicit Still openstaan op een kastje in de woonkamer.
Alle andere flessen staan in een doos/koker omdat het kastje in het dagelijks licht staat.
De fles van die Glenlivet is donker gekleurd. Biedt dat genoeg bescherming voor de whisky tegen het licht in huis?

Zou ik niet van uit gaan ;) van origine werden (en wss zelfs worden) gekleurde flessen gebruikt om de piskleur in de fles te verdoezelen omdat ze in die gevallen niet bijkleurden. En als je niet bijkleurt kunnen je batches enorm van kleur verschillen wat vaak niet goed werkt voor je verkoopcijfers. Een gemiddelde klant laat een een piskleur nou eenmaal eerder staan dan een mooie donker gekleurde whisky. Door die fles bruin of groen te maken, valt het kleurverschil niet zo op tussen batches en hoef je dus ook geen e150a te gebruiken.

Maargoed, dat gezegd hebbende: dat glas van die flessen is geen UV400+ wat ze voor een zonnebril gebruiken :P dus lekker uit het licht houden je fles ;)
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Feb 2021, 18:21

Cask1988 schreef:... van origine werden (en wss zelfs worden) gekleurde flessen gebruikt om de piskleur in de fles te verdoezelen...
Nog meer van origine was donker glas gewoon de kleur van goedkoop flessenglas. Helder glas was veel duurder om te maken. Bijkomend voordeel van donker glas is dat wijn in dat glas beter beschermd was tegen de invloed van licht.

Pas veel later werd het gebruikelijk om whisky (in die tijd vooral blends) in flessen te verhandelen, helder glas voor flessen was toen al meer gemeengoed. Maar toen kwam wel de argumenten uit het verhaal van Arthur in beeld.

En ja, ook al beschermd gekleurd glas enigszins, bewaren in het donker is nog steeds beter.
Als een fles is aangebroken stop ik hem zelf niet meer in een koker, maar zet hem in de boekenkast.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 05 Feb 2021, 18:43

JoachimV10 schreef:Ik heb thuis de Glenlivet 12 Illicit Still openstaan op een kastje in de woonkamer.

Ik zou me er in dit geval geen zorgen over maken.
Is een fles om te openen en enig tempo op te drinken toch?
Niet een die je een jaar lang daar laat staan.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 05 Feb 2021, 18:48

Cask1988 schreef:... van origine werden (en wss zelfs worden) gekleurde flessen gebruikt om de piskleur in de fles te verdoezelen ;)

Misschien een idee om voor bepaalde samples ook te doen? Stel vast dat sommige kleur samples langer blijft staan dan andere :gnif
Laatst gewijzigd door Mikser op 05 Feb 2021, 18:49, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 07 Feb 2021, 16:32

Levert D12 al zijn flessen zonder verpakking? Of enkel deze die ze aanbieden op woensdag hier op het forum?
0 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 07 Feb 2021, 16:36

Mikser schreef:Levert D12 al zijn flessen zonder verpakking? Of enkel deze die ze aanbieden op woensdag hier op het forum?

Normaal gesproken leveren ze gewoon alles netjes wat er bij hoort. Die woensdag breek de week aanbieding is zonder koker/doos (zoals ze ook aangeven).
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2021, 17:11

Ruud2612 schreef:
Mikser schreef:Levert D12 al zijn flessen zonder verpakking? Of enkel deze die ze aanbieden op woensdag hier op het forum?

Normaal gesproken leveren ze gewoon alles netjes wat er bij hoort. Die woensdag breek de week aanbieding is zonder koker/doos (zoals ze ook aangeven).

Staat volgens mij ook standaard in hun break van de week aanbieding :) maarja dit zijn dan ook flessen die toch gedronken worden :cool:

Die Glenlivet illicit still werd trouwens wel geleverd zonder papier en jutte zak. Volgens mij doen ze dat vaker met aparte ‘add on’ materialen.
0 x
Afbeelding

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 07 Feb 2021, 17:23

Cask1988 schreef:
Die Glenlivet illicit still werd trouwens wel geleverd zonder papier en jutte zak...

Vandaar mijn vraag eigenlijk... had die ook ontvangen zonder verpakking... daarom dat ik begon te twijfelen.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2021, 17:36

Mikser schreef:
Cask1988 schreef:
Die Glenlivet illicit still werd trouwens wel geleverd zonder papier en jutte zak...

Vandaar mijn vraag eigenlijk... had die ook ontvangen zonder verpakking... daarom dat ik begon te twijfelen.

Maarja €34,95 zonder rommel eromheen of €49,95 met een jute zakje en 1 of ander k*tpapiertje :gnif
0 x
Afbeelding

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 07 Feb 2021, 17:46

Mijn whiskykast is nog vrij leeg, de verpakkingen helpen de lege ruimte op te vullen momenteel :P
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2021, 17:59

Ik heb hier nog wel wat vulling voor je liggen hoor :P
0 x
Afbeelding

Mikser
Senior