Welke whiskygerelateerde sites bezoeken jullie?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke whiskygerelateerde sites bezoeken jullie?

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 06 Mar 2019, 09:51

0 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 16 Sep 2019, 17:10

Ik moet wel zeggen dat Van Wees behoorlijke troep uitbrengt hoor. Heel veel 6-10 jarige whisky die amper het drinken waard is en die paar oude zijn ook niet meer dan een 6-.
in deze tijd ben ik echt meer op de hand van blended malts die wel de 18-20 jaar aantikken voor onder de 100 euro.
1 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 16 Sep 2019, 17:36

Ja maar een aantal Clynelish 2008 CS, Mortlach 2008 CS, Glenallachie 2007 CS, Arran 2008 CS vind ik toch mooie whisky’s en dan hebben we het niet over onder de 100 euro maar bij de meeste onder de 50 euro dus niet echt een vergelijking. En voor rond de 100 zit je natuurlijk in een ander segment maar om het nu troep te noemen vind ik wel kort door de bocht.
2 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 17 Sep 2019, 20:25

dannyp44 schreef:Ja maar een aantal Clynelish 2008 CS, Mortlach 2008 CS, Glenallachie 2007 CS, Arran 2008 CS vind ik toch mooie whisky’s en dan hebben we het niet over onder de 100 euro maar bij de meeste onder de 50 euro dus niet echt een vergelijking. En voor rond de 100 zit je natuurlijk in een ander segment maar om het nu troep te noemen vind ik wel kort door de bocht.

Jij vindt dat serieus mooie whisky? Ik vind het amper het drinken waard. Een stortvloed aan alcohol, hout en brandende ogen. Heeft niks met whisky en genieten te maken.
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 17 Sep 2019, 20:45

Opeth83 schreef:
dannyp44 schreef:Ja maar een aantal Clynelish 2008 CS, Mortlach 2008 CS, Glenallachie 2007 CS, Arran 2008 CS vind ik toch mooie whisky’s en dan hebben we het niet over onder de 100 euro maar bij de meeste onder de 50 euro dus niet echt een vergelijking. En voor rond de 100 zit je natuurlijk in een ander segment maar om het nu troep te noemen vind ik wel kort door de bocht.

Jij vindt dat serieus mooie whisky? Ik vind het amper het drinken waard. Een stortvloed aan alcohol, hout en brandende ogen. Heeft niks met whisky en genieten te maken.

Jij lijkt me er zo eentje die het Heritage album van Opeth "ook maar niks" vond. :gnif
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 17 Sep 2019, 20:46

Jammer dat jij ze niet kan waarderen. Over smaak valt niet te twisten.

Zie op wb dat je nog 3 dichte vW hebt staan. Ik zal mijn adres geven mag je ze gewoon opsturen ik weet er wel raad mee....
1 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 17 Sep 2019, 21:00

Casketje schreef:
Opeth83 schreef:

Jij lijkt me er zo eentje die het Heritage album van Opeth "ook maar niks" vond. :gnif

Vind ik ook een bagger album ja.
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 18 Sep 2019, 07:50

Opeth83 schreef:Ik moet wel zeggen dat Van Wees behoorlijke troep uitbrengt hoor. Heel veel 6-10 jarige whisky die amper het drinken waard is en die paar oude zijn ook niet meer dan een 6-.
in deze tijd ben ik echt meer op de hand van blended malts die wel de 18-20 jaar aantikken voor onder de 100 euro.

Daar ben ik het wel mee eens, "troep" wil ik het nog net niet noemen, maar om nou te zeggen "daar ga ik eens even van genieten", nou nee.
Het is naar mijn mening gewoon te jong, en eigenlijk is het heel jammer en zonde, want die whisky heeft er inmiddels al wel 6 tot 10 jaar rijping op zitten, en met nieuwe spirit moet je weer eerst zolang wachten, dus als ze het nou gewoon wat langer laten doorrijpen dan heb je waarschijnlijk prima spul.
Wat me ook opvalt nu ik al een jaar of 10 met whisky bezig ben; een aantal jaren terug kocht je van van Wees flessen die 10 jaar ouder waren dan dit voor dezelfde prijs, je had veel flessen tussen 16 en 20 jaar oud met prijzen tussen de 40 en 65 euro, en kwalitatief vaak erg goed tot zeer goed.
:(
1 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Sep 2019, 08:01

Kapre schreef:
Opeth83 schreef:Ik moet wel zeggen dat Van Wees behoorlijke troep uitbrengt hoor. Heel veel 6-10 jarige whisky die amper het drinken waard is en die paar oude zijn ook niet meer dan een 6-.

Daar ben ik het wel mee eens, "troep" wil ik het nog net niet noemen, maar om nou te zeggen "daar ga ik eens even van genieten", nou nee.
Het is naar mijn mening gewoon te jong, en eigenlijk is het heel jammer en zonde, want die whisky heeft er inmiddels al wel 6 tot 10 jaar rijping op zitten, en met nieuwe spirit moet je weer eerst zolang wachten, dus als ze het nou gewoon wat langer laten doorrijpen dan heb je waarschijnlijk prima spul.
Wat me ook opvalt nu ik al een jaar of 10 met whisky bezig ben; een aantal jaren terug kocht je van van Wees flessen die 10 jaar ouder waren dan dit voor dezelfde prijs, je had veel flessen tussen 16 en 20 jaar oud met prijzen tussen de 40 en 65 euro, en kwalitatief vaak erg goed tot zeer goed.
:(

Kijk daar kan ik in meekomen. Vroeger een oudere whisky waar je nu een jongere voor dezelfde prijs koopt. Maar dan de vraag. Ik vind tot 50 euro echt mijn grens voor een fles. Kan er soms iets boven zitten maar je moet een grens stellen. Dan is mijn vraag als ik niet bij vW moet zijn waar vind ik dan flessen rond deze prijs die bij jullie goed tot zeer goed genoemd mogen worden of is dat zoeken naar een speld in een hooiberg. Misschien is dit niet de plek om deze disscussie te voeren maar ik ben benieuwd bi welke ib ik dan zou uitkomen. Ik dacht zelf met vW bij een goede en betaalbare ib te zijn uitgekomen. De rest heeft veel oudere flessen maar ook vaak boven de 50 euro.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 18 Sep 2019, 11:09

Wanneer heb je die grens bepaald?
Denk dat je 3-4 jaar geleden voor die 50 euro best nog wel een eind kwam in de bfyb categorie.
Maar dat je diezelfde kwaliteit nu onder de 70-80 euro niet meer krijgt.

Inflatie, whiskyboom, schaarste, flippers, accijns, volgens mij zijn meerdere oorzaken. Maar feit is dat de whisky prijzen over het geheel gewoon zijn opgeschoven.
De -50 categorie is nu gewoon inferieur aan hoe die voorheen was.

Dus mijn insteek is dan ook steeds meer: kwaliteit boven kwantiteit. Liever een flesje minder kopen dan minder genieten van een fles.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Sep 2019, 11:40

Benromach 10, Benromach 10 100 proof, Springbank 10, Lagavulin 16, Ardbeg 10.

Zo een rijtje waar ik toch en zeker een aanbieding onder de 50 euro aan kan komen, maar valt dit dan mindere whisky’s want die bevallen goed of nog goed. Heb van duurdere whisky’s wel samples gehad en ja merk ook wel dat die van een andere kwaliteit zijn maar merk dat ik de prijs toch mee laat wegen in wat ik wil en kan uitgeven aan een fles. En ik koop in verhouding tot wat ik soms lees al weinig whisky en koop dan ook vaker samples om toch van de duurdere whisky’s te kunnen proberen. Heb ook pas 2x meer uitgegeven en dat was voor een fles uit geboorte jaar en de fles van 10 jaar HWF. Dus ja misschien iets meer uitgeven en iets minder drinken.
1 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 18 Sep 2019, 12:44

dannyp44 schreef:Benromach 10, Benromach 10 100 proof, Springbank 10, Lagavulin 16, Ardbeg 10.

Zo een rijtje waar ik toch en zeker een aanbieding onder de 50 euro aan kan komen, maar valt dit dan mindere whisky’s want die bevallen goed of nog goed. Heb van duurdere whisky’s wel samples gehad en ja merk ook wel dat die van een andere kwaliteit zijn maar merk dat ik de prijs toch mee laat wegen in wat ik wil en kan uitgeven aan een fles. En ik koop in verhouding tot wat ik soms lees al weinig whisky en koop dan ook vaker samples om toch van de duurdere whisky’s te kunnen proberen. Heb ook pas 2x meer uitgegeven en dat was voor een fles uit geboorte jaar en de fles van 10 jaar HWF. Dus ja misschien iets meer uitgeven en iets minder drinken.

De flessen die je nu opsomt zijn allemaal OB, en bij de OB's is er tot 50 euro best goed spul te vinden, afhankelijk van je smaak uiteraard.
Maar bij de IB (waar je specifiek om vroeg) is dat veel lastiger, daar zie je voor dergelijke prijzen vaak erg jong spul.
2 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 18 Sep 2019, 12:57

Kapre schreef:
dannyp44 schreef:Benromach 10, Benromach 10 100 proof, Springbank 10, Lagavulin 16, Ardbeg 10.

De flessen die je nu opsomt zijn allemaal OB, en bij de OB's is er tot 50 euro best goed spul te vinden, afhankelijk van je smaak uiteraard.
Maar bij de IB (waar je specifiek om vroeg) is dat veel lastiger, daar zie je voor dergelijke prijzen vaak erg jong spul.

Zo bedoelde ik hem ook.
Zeker als je wat langer mee loopt (zoals jij ook volgens mij) wil je op een gegeven moment wel wat nieuws proberen en raak je uitgekeken op de standaard OB's

Dan kom je automatisch uit bij IB's en die prijs/kwaliteit verhouding is de afgelopen jaren gewoon enorm veranderd.

Wil niet zeggen dat ik oordeel over iemands budget hoor. Zou ik nooit doen. Het is alleen maar wat je verwachtingen zijn.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Sep 2019, 13:07

Ja duidelijk. Mijn voorbeeld was meer bedoeld als ik ze van ob’s Kan vinden op goede kwaliteit dan moet dat rond dat bedrag toch ook voor de ib’s moeten lukken. Maar zie al dat je dan ook in dezelfde kwaliteit blijft en je wil juist betere kwaliteit/meer diepgang. Ik ben zeker nog niet uitgekeken op de ob’s maar klopt wil me juist wat meer gaan richten op de ib’s. Bij de ob’s Is het dan wat makkelijker zoeken. Tot 15 jaar kun je rond 50 euro vinden maar bij de ib’s een stuk lastiger dus kwam ik al snel bij vW. Probeer ook een beetje te zoeken op bekende reviewers/wb scores op dit forum en dan te kijken wat nog betaalbaar is.
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Sep 2019, 13:12

En klopt ik loop al wat langer mee en zie dat de prijzen stijgen. Ik zie ook dat iedereen langzaam de grens verlegt en meer gaat uitgeven. We kunnen gelukkig niet in andermans portemonnee kijken maar ik hoop altijd dat ik toch voor een mooie bedrag, wat ik 50 euro vind, nog iets moois kan vinden maar het is duidelijk steeds moeilijk aan het worden. En allemaal bedankt voor de reacties.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”