Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor avdboom » 09 Jun 2016, 12:48

Ik probeer echt de bfyb flessen te vinden en zoals Oogadal wil ik best wat aftikken voor een relatief jonge whisky maar dan moet het wel excellente whisky zijn. Neem Springbank als voorbeeld, die vragen ook steeds meer, maar leveren wel kwaliteit die je mag verwachten. Ik zie genoeg >100 euro flessen van rond de 10 jaar die amper 85 punten krijgen. Nu weet ik wel dat dat niet leidend moet zijn wat een paar anderen er van vinden, maar ik neem het risico dan niet meer! Dan moet ik het ook eerst geproeft hebben. Sowieso probeer ik dat tegenwoordig met al mijn aankopen te doen van >50... Ik hoop dat iedereen dat zo gaat doen dat de bottelaars ook merken dat simpelweg een prijskaartje plakken niet werkt, maar het toch echt in relatie met de kwaliteit moet staan! En de 6p's ook weer hun werk doen....
1 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Jun 2016, 13:10

Oogadal schreef:Bij Glendronach komt er bij elke batch ongeveer 20% aan prijsstijging bij. En aangezien het vintage jaar ook telkens opschuift krijg je min of meer hetzelfde voor steeds meer geld. En dan viel batch 12 nog mee qua retail..; 19 yo 1995 # 3806 was retail (NL) € 159 terwijl een 20 yo 1995 # 3047 in Nederland retailde voor € 215.... :HitHead

En ook sommige IB's ruiken het grote geld; spul van amper 10 jaar jong moet al € 100 opbrengen. Het gaat nergens meer over, maar het stopt pas als wij het niet meer kopen. Ik vind het trouwens niet erg als ik € 100 moet aftikken voor een 9 yo, maar dan wil ik wel op voorhand weten dat ik minimaal een 89 punten dram aanschaf. Blind kopen doe ik dan echt niet, je ziet het ook aan SV, die hebben een hele rits 9-10 yo Ledaigs gebotteld die allen tussen de € 85 en € 110 kosten; de 90 punten flessen zijn al (bijna) niet meer te vinden en alles wat 87-88 scoort blijft lang staan. Lijkt me logisch, voor dat geld mag je meer eisen. Signatory Vintage is een mooi (nou ja...) voorbeeld van een IB die denkt zijn zakken nog meer te vullen; waar je amper 2 jaar geleden een 25 yo SV kocht voor minder als 90 euro, ben je dat bij hun dus inmiddels kwijt aan 10 yo spul. Longmorn 20 yo SV; € 120. Mortlach idem. Ook zo'n zakkenvuller IB; McLeod. Met 17 yo Mortlach's voor € 180.

De opkomst van single grains kun je denk ik voor 95% toeschrijven aan de prijsexplosie van single malts, ook bottelaars die voorheen niks met grains deden stappen hier nu in. Bijvoorbeeld MBL, maar ook Coopers Choice. Niet geheel toevallig IB's die over het algemeen prima spul bottelen en er ook relatief normale prijzen voor rekenen!

Ik denk dat het niet enkel een kwestie is van poenscheppen door de IB's hoor.
Ik ben er vrij zeker van dat de IB's ook een pak meer moeten betalen voor de vaten die ze nu aankopen.
Iedereen pikt een graantje mee, zeker als ze zien wat de 2dehands markt doet.

En wat proeven en kwaliteit betreft als je tegenwoordig eerst wil proeven voor het aankopen dan moet je er als de kippen bij zijn!
Want meestal zijn de flessen voor je ze kan proeven al verdwenen... :(

Er zijn nu inderdaad een deel liefhebbers die overgeschakeld zijn op grains maar ook hier zijn de prijzen snel aan het stijgen!
Al de oude grains die jaren op het schap stonden en die niemand wou zijn opeens niet meer te vinden ofwel enorm gestegen in prijs!
En als je de prijsstijging ziet van alle Invergordon's '72 tegenover de eerste Invergordons '72 van Whiskybroker dan ziet dit er ook niet rooskleurig uit...
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Jun 2016, 13:37

Met wel de kanttekening dat er best viel IB's zijn die een stevige collectie vaten hebben liggen. SV heeft er meer als 10.000 bijvoorbeeld, het is dus niet zo dat ineens whisky extreem duur geworden is als je kijkt naar vaten.
Prachtig voorbeeld zijn al die Invergordon's 1972 die ALLEMAAL bij de Whiskybroker vandaan komen. Ik ben er ook nog mee bezig geweest, maar het verschil tussen waar Martin ze zelf voor online had staan en wat ze mij gekost hadden was ongeveer een tientje. Zo rond de 100 euro dus.
Maar al die vaten hebben min of meer hetzelfde gekost, maar retail zag je prijzen tussen € 110 en € 240!!! Daily Dram; € 240 vragen voor iets wat met een ander label de helft nog niet kost. Ik was in ieder geval in 1x klaar met Daily Dram, daar hoef ik nooit meer iets van te kopen. Paar knaken verdienen prima, maar op 1 vat bijna € 30.000 willen verdienen vind ik ronduit schofterig.
7 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jun 2016, 21:16

In het geval IB's direct zulke hoge prijzen vragen (zonder tussenkomst slijters) zijn ze extra schofterig bezig.
Bij verkoop via slijters vraag ik me af of een slijter hetzelfde percentage als marge rekent op een goedkope als een dure fles. Vergelijk een fles van € 50 met € 200 inkoopkosten. Reken met 30% marge (ik heb ooit vernomen dat dit gangbaar zou zijn), dan zijn de marges resp. € 15 en € 60. Dat is best een verschil, terwijl de handelingen die de slijter moet verrichten waarschijnlijk niet significant van elkaar verschillen. Of zou de slijter via deze manier gecompenseerd worden voor de verwachting dat hij een duurdere fles langer in zijn winkel heeft en er dus hogere opslagkosten aan zou hebben? Ik heb namelijk het gevoel dat deze redenering niet meer op gaat omdat de dure flessen ook snel worden opgekocht door koopgrage consumenten, verzamelaars, speculanten en ook liefhebbers...
Moraal van het verhaal: hoe duurder de inkoop van de fles, hoe hoger de marge in euro's en dus hoe hoger de verkoopprijs.

Zolang er nog lang door consumenten tegen winst gehandeld wordt, zit er blijkbaar nog rek in de markt. Wellicht wordt het tijd voor meer toezicht hierop, hoewel sommigen onder ons dit niet fijn zullen vinden. Dit toezicht zou natuurlijk niet alleen in NL en België moeten plaatsvinden, maar op z'n minst in de EU. Dan haken woekeraars af omdat ze belasting moeten aftikken over hun woekerwinsten. Dit zal langzaam de parallelle handel doen afnemen en daarmee rust creëren. Dat zal dan weer tot lagere prijzen leiden.

Voeg daar nog bij dat er de komende tijd meer jong spul beschikbaar gaat komen, en de prijzen zouden dan weer kunnen zakken tot een normaal niveau.

Just a theory... Ik weet dat er elementen in zitten die sommigen niet waarderen maar soms moeten we wat opofferen om er daarna iets beters voor terug te krijgen. Liever structureel besparen op de inkoop dan af en toe een winstje pakken door een eigen handeltje.

Zo... Tijd voor een dram!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 09 Jun 2016, 22:23

Daarentegen raakt men de Ice aan de straatstenen niet meer kwijt.
Ik weet overigens de inkoopprijs van de Mitra voor de Ice, maar die onthul ik pas nadat ik de mijne heb verkocht. Ik kan je vertellen dat iedereen die onder de 250 euro voor de Ice gaat zitten er gewoon geld op bijlegt.

Verder vraag ik me af of we gewoon geduld moeten hebben, want het zou toch haast niet zo zijn dat deze whisky allemaal opgezopen wordt? Dus dat komt een keertje vrij neem ik aan.

Ik doe in ieder geval voorlopig rustig aan met de inkopen, heb nog voldoende staan en ga eens een paar goeie jenevers (Boomsma 3yo op rode wijn vaten :duimop ) en rummetjes kopen.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jun 2016, 23:52

Het punt is dat wanneer iemand een fles ooit heeft gekocht, hij hem of zelf opdrinkt (dan komt de fles niet meer vrij) of hij meer wil ontvangen voor de fles dan hij er voor heeft betaald. Op zich een logische gedachte. Dit zorgt er echter voor dat een andere koper er een extra prijs voor betaalt.
Als distilleerderijen of bottelaars dit zien, gaan ze ook hun deel van de taart willen hebben. Dat leidt tot zowel hoge vraagprijzen als hoge productie. In een extreem geval kan dit tot een varkenscyclus leiden: hoge prijzen leiden ineens tot een vraagval, overproductie, nog sterkere prijsdalingen en sluiting van distilleerderijen. Dan begint het weer opnieuw.

Het lijkt mij dat stabiliteit het fijnste is voor iedereen, althans op lange termijn. Alleen denkt niet iedereen aan deze lange termijn.
Maar misschien is er hoop, en is de HP Ice een voorbeeld van een lichte kentering. :goedgedaan
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 10 Jun 2016, 01:31

Ik hoorde van de week op de radio nog iets over onderzoek dat was gedaan naar het opkopen en voor veel meer geld doorverkopen van concertkaarten aan de echte muziekliefhebbers.
(Bijbehorende artikel: http://www.emerce.nl/nieuws/acm-geen-ma ... ertkaarten)

Ik moest gelijk denken aan de discussie hier over de whisky hype. Ik zie veel gelijkenissen, waarbij het uiteindelijk altijd weer op marktwerking uitkomt. Niet leuk, maar wel realiteit.
Ondertussen hoop ik ook vurig mee op een spoedige kentering, maar eigenlijk tegen beter weten in... Want als ze de dure flessen niet meer in Nederland (of West-Europa) kunnen slijten, dan toch gewoon nog meer richting Azië en dergelijke verplaatsen? Daar zit nog genoeg geld én vooral bereidheid om grif te betalen.
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 10 Jun 2016, 10:55

Ja, maar een concertkaartje is tijdelijk, als je te laat bent met verkoop is hij waardeloos.

Whisky is veel mooier omdat deze onbeperkt houdbaar is.
Verkoop je die zeldzame fles nu niet, dan volgend jaar met een prijsverhoging van 10% !
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 10 Jun 2016, 11:09

Breedút_Genietsje schreef:Ja, maar een concertkaartje is tijdelijk, als je te laat bent met verkoop is hij waardeloos.

Whisky is veel mooier omdat deze onbeperkt houdbaar is.
Verkoop je die zeldzame fles nu niet, dan volgend jaar met een prijsverhoging van 10% !

En dan is 10% in sommige gevallen nog erg laag geschat. De vergelijking met concertkaarten vind ik wel een mooie, want daar snapt wel iedereen ineens dat het de opkopers/sjacheraars zijn die de boel verzieken en wordt gekeken naar maatregelen.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 10 Jun 2016, 11:24

caskstrength schreef: De vergelijking met concertkaarten vind ik wel een mooie, want daar snapt wel iedereen ineens dat het de opkopers/sjacheraars zijn die de boel verzieken en wordt gekeken naar maatregelen.

Precies dát dus ja
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 11 Jun 2016, 18:30

Conclusie van het verhaal is:
De consument bepaalt zelf voor welke prijs hij zijn whisky te koop aanbiedt of koopt.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 11 Jun 2016, 19:15

Breedút_Genietsje schreef:Conclusie van het verhaal is:
De consument bepaalt zelf voor welke prijs hij zijn whisky te koop aanbiedt of koopt.

Klopt. Laat die speciale edities en gefiguurzaagde gehypete brol maar over aan de beleggers en de collectors.
Ik (als consument) pik er wel andere dingen uit.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Jun 2016, 20:18

Wat mij betreft is het eerder een constatering, maar niet de juiste conclusie. Die is dat door dit voornoemde gedrag door particuliere speculanten de markt op min of meer illegale wijze beïnvloed wordt met als gevolg dat de liefhebber de dupe is.
3 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 12 Jun 2016, 22:07

defeatless schreef:Daarentegen raakt men de Ice aan de straatstenen niet meer kwijt.

Ik vind dat echt supermooi en bovendien is het een teken aan de wand! Speculanten die 9 Ices hebben gekocht met het idee dat die wel weer over de kop zou gaan, blijven er nu mee zitten :P . Er worden hier ook al erg veel aangeboden en bijna allemaal voor nagenoeg de winkeladviesprijs. De rek is er wel een beetje uit denk ik. Mis je een release, dan komt er wel weer wat anders moois :goedgedaan . Ik laat iig alles van Highland Park en Ardbeg aan me voorbij gaan, net als andere hypeflessen die van de marketingafdeling een of ander lulverhaal meekrijgen.
2 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 12 Jun 2016, 22:24

Toontje schreef:
defeatless schreef:Daarentegen raakt men de Ice aan de straatstenen niet meer kwijt.

Ik vind dat echt supermooi en bovendien is het een teken aan de wand! Speculanten die 9 Ices hebben gekocht met het idee dat die wel weer over de kop zou gaan, blijven er nu mee zitten :P . Er worden hier ook al erg veel aangeboden en bijna allemaal voor nagenoeg de winkeladviesprijs. De rek is er wel een beetje uit denk ik. Mis je een release, dan komt er wel weer wat anders moois :goedgedaan . Ik laat iig alles van Highland Park en Ardbeg aan me voorbij gaan, net als andere hypeflessen die van de marketingafdeling een of ander lulverhaal meekrijgen.

Helemaal mee eens!
Moest er ook wel even om lachen trouwens, zie je het al voor je? Iemand die voor meer dan 2 rooien aan hp ice heeft staan en nu denk K*T!! :bigsmile
8 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”