Twijfel over volgende aanschaf.
Re: Twijfel over volgende aanschaf.
Ik heb ze alle drie al in kleine flesjes in huis, maar ik twijfel in welke volgorde ik ze het beste kan proberen. Ik heb met rokerige whisky alleen nog maar ervaring met de Caol Ila 12yo en dat is behoorlijk wennen.Vooral het ziekenhuis achtige.
Ik heb een Ardbeg 10yo (5cl),
Laphroaig 10yo (5cl)
Talisker 10yo (20cl)
Iemand suggesties?
Laphroaig 10yo (5cl)
Talisker 10yo (20cl)
Iemand suggesties?
0 x
mardo schreef:Ik heb ze alle drie al in kleine flesjes in huis, maar ik twijfel in welke volgorde ik ze het beste kan proberen. Ik heb met rokerige whisky alleen nog maar ervaring met de Caol Ila 12yo en dat is behoorlijk wennen.Vooral het ziekenhuis achtige.
Laphroaig 10yo (5cl)
Talisker 10yo (20cl)
Iemand suggesties?
Ik zou zeggen: Talisker, Ardbeg, Laphroaig. De Talisker is het minst rokerig van de drie en de Laphroaig het meest ziekenhuisachtig.
0 x
Mermur schreef:mardo schreef:Ik heb ze alle drie al in kleine flesjes in huis, maar ik twijfel in welke volgorde ik ze het beste kan proberen. Ik heb met rokerige whisky alleen nog maar ervaring met de Caol Ila 12yo en dat is behoorlijk wennen.Vooral het ziekenhuis achtige.
Laphroaig 10yo (5cl)
Talisker 10yo (20cl)
Iemand suggesties?
Ik zou zeggen: Talisker, Ardbeg, Laphroaig. De Talisker is het minst rokerig van de drie en de Laphroaig het meest ziekenhuisachtig.
Ik zou het iets anders doen: Talisker eerst, dan Laphroaig en als laatste Ardbeg 10. Die Ardbeg 10 heeft namelijk een hoger alcoholpercentage en de smaak is behoorlijk stevig, dus ben ik bang dat de gewone Laphroaig 10 een beetje wordt overstemd als je de Ardbeg als laatste doet.
0 x
Dank jullie voor de reacties. Ik ga ze niet alle drie op één avond proberen. Ik denk dat ik vanavond met de Talisker begin. Morgen dan 1 van de andere 2.
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

Ik heb nog niet echt een (non peated) sherry-bom in mijn verzameling zitten en twijfel tussen...
Aberlour Abunath #49 en Glendronach 15yr. Revival.
Het prijsverschil is niet zeer groot, dus ik vraag mij af at de grootste verschillen in beleving tussen deze twee in het bijzonder zouden zijn? Heeft iemand ze beiden geproeft en wil zijn mening delen?
W.b.t. de Abunadh komt bij mij op... heeft een bijna iconische status in zijn prijsklasse, CS, jong maar ontikkeld maar ook wisselende kwaliteit. De eerste WB indicatie is dat #49 goed wordt ontvangen, maar hoe betrouwbaar is zo'n laag aantal votes?
W.b.t. de Glendronoch... Bewezen goed ontvangen door de meerderheid, 46% is w.m.b. prima, ouder en er zit nog ouder spul doorheen volgens sommigen, WB, MM etc. goede scores.
Beiden Olorosso. Als ik op safe ga neem ik de Glendronach, moet sowiezo in de smaak vallen, klaar zou je denken... maar mis ik dan toch niet net het kersje op de taart van de Abunadh?
Aberlour Abunath #49 en Glendronach 15yr. Revival.
Het prijsverschil is niet zeer groot, dus ik vraag mij af at de grootste verschillen in beleving tussen deze twee in het bijzonder zouden zijn? Heeft iemand ze beiden geproeft en wil zijn mening delen?
W.b.t. de Abunadh komt bij mij op... heeft een bijna iconische status in zijn prijsklasse, CS, jong maar ontikkeld maar ook wisselende kwaliteit. De eerste WB indicatie is dat #49 goed wordt ontvangen, maar hoe betrouwbaar is zo'n laag aantal votes?
W.b.t. de Glendronoch... Bewezen goed ontvangen door de meerderheid, 46% is w.m.b. prima, ouder en er zit nog ouder spul doorheen volgens sommigen, WB, MM etc. goede scores.
Beiden Olorosso. Als ik op safe ga neem ik de Glendronach, moet sowiezo in de smaak vallen, klaar zou je denken... maar mis ik dan toch niet net het kersje op de taart van de Abunadh?
0 x
Ik heb zelf Batch #44 en de GlenDronach 15. Beiden bevallen mij prima. De GlendRonach heeft iets meer zwavel. De Abunadh vond ik net na het openen van de fles (tot ongeveer de helft) het lekkerst en krachtigst. Hij verliest daarna wel wat aan smaak/kracht zodra er meer zuurstof bij komt. Dus heeft deze nog een klein laagje, niet te lang wachten.
De vraag aan jou is of je liever een CS hebt of niet. Je zou evt ook kunnen overwegen om de GlendRonach te kopen en de Glenfarclas 105. Deze is rond de 30,- terwijl de Abunadh toch als snel richting 50-55 gaat.
Moest ik echt kiezen tussen de Abunadh en de GlendRonach, dan toch de Abunadh. Alhoewel ze allebei zeer goed zijn.
De vraag aan jou is of je liever een CS hebt of niet. Je zou evt ook kunnen overwegen om de GlendRonach te kopen en de Glenfarclas 105. Deze is rond de 30,- terwijl de Abunadh toch als snel richting 50-55 gaat.
Moest ik echt kiezen tussen de Abunadh en de GlendRonach, dan toch de Abunadh. Alhoewel ze allebei zeer goed zijn.
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

Dankje.
Qua alcohol, ik heb CS whisky's die bevallen goed, is zeker een pre voor mij. Maar whisky's tot 46% doen het ook goed bij mij. Daar onder moet de whisky echt wel bijzondere eigenschappen hebben als ik hem met whisky's van 46% wil vergelijken (zoals bijv. de Nikka Taketsuru). Ik denk dat het een dun lijntje is was het verschil maakt, omdat ze beiden goed zijn. Ik neig naar de Abunadh. Het is een mooie expressie en wat ik telkens terug lees is dat als hij goed is, het sensationeel kan zijn. De kleine gok van goede/mindere batch moet ik dan maar nemen...
Ik denk dat een busje private preserve dan ook maar toegevoegd moet worden om de oxidatie tegen te gaan, ik ben namelijk niet van plan om die whisky in 3 maanden leeg te maken....
Nog iemand met inzichten?
Qua alcohol, ik heb CS whisky's die bevallen goed, is zeker een pre voor mij. Maar whisky's tot 46% doen het ook goed bij mij. Daar onder moet de whisky echt wel bijzondere eigenschappen hebben als ik hem met whisky's van 46% wil vergelijken (zoals bijv. de Nikka Taketsuru). Ik denk dat het een dun lijntje is was het verschil maakt, omdat ze beiden goed zijn. Ik neig naar de Abunadh. Het is een mooie expressie en wat ik telkens terug lees is dat als hij goed is, het sensationeel kan zijn. De kleine gok van goede/mindere batch moet ik dan maar nemen...
Ik denk dat een busje private preserve dan ook maar toegevoegd moet worden om de oxidatie tegen te gaan, ik ben namelijk niet van plan om die whisky in 3 maanden leeg te maken....
Nog iemand met inzichten?
0 x
-
DramdrummerTom
- Senior

Het zijn beiden iconische gesherryde whisky's dus beste is allebei te proberen.
Welke je als eerste wilt proberen kan verschillende overwegingen hebben. Prijs en CS of aangelengd tot 46% (mooie drinksterkte) is al genoemd. Ik ken zelf de A'bunadh niet zo goed, heb hem maar een keer geproefd in de whiskybar. De batchverschillen kunnen bij deze expressie vrij groot zijn inderdaad maar via whiskybase kom je er al snel achter welke de betere batches zijn. De Glendronach Revival vind ik zelf geweldig en is in veel complexer dan de A'bunadh (in ieder geval die ik geproefd heb). Het is niet CS wat de concentratie van smaak en geur iets terug brengt, maar het is wel veel ouder. Waar de A'bunadh ongeveer 8/9 jaar oud is (please correct me if I'm wrong
) is de Glendronach revival minstens 15 jaar. Vaak een stuk ouder dan 15 jaar. Voor mij is de Dronach een van de beste whisky's die je kunt krijgen in de categorie tot 40 euro. De A'bunadh batch 49 is nu bij whiskysite in de aanbieding voor 55 euro.
Hoe dan ook, als je van gescherryde whisky houdt dan zul je bij beiden geen spijt hebben van je aankoop. Succes!
Hoe dan ook, als je van gescherryde whisky houdt dan zul je bij beiden geen spijt hebben van je aankoop. Succes!
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

Goede argumenten, en precies ook waardoor ik elke keer heen en weer schiet tussen beiden...
Beiden komen sowiezo op een zeker punt naast elkaar in de kast, vraag is even welke ik als eerste zal nemen. Ik neig nog steeds naar de Abunadh omdat die mooi zou staan naast de Balvenie 12yr single barrel first fill. Ook niet te oud en over complex, maar de intensiteit (hier van de vanille) schijnt hem te doen, ik heb hem nog dicht. De Abunadh zou hier een mooie sherry tegenhanger van zijn. Ook een intense smaak maar dus niet over complex.
Ik denk dat de knoop maar doorhak en eens bij v. Zuylen ga buurten binnenkort, daar staat de Abunadh voor 50 eu in het schrap!
Het is wel een beetje een vooruit investering
, waarschijnlijk moet die t.z.t door een dikzak met rode kleding en een horde rendieren bezord worden
. Die andere vent met een mijter op had ik al voorzien
. Ben ik voor de rest van het jaar vast klaar 
Beiden komen sowiezo op een zeker punt naast elkaar in de kast, vraag is even welke ik als eerste zal nemen. Ik neig nog steeds naar de Abunadh omdat die mooi zou staan naast de Balvenie 12yr single barrel first fill. Ook niet te oud en over complex, maar de intensiteit (hier van de vanille) schijnt hem te doen, ik heb hem nog dicht. De Abunadh zou hier een mooie sherry tegenhanger van zijn. Ook een intense smaak maar dus niet over complex.
Ik denk dat de knoop maar doorhak en eens bij v. Zuylen ga buurten binnenkort, daar staat de Abunadh voor 50 eu in het schrap!
Het is wel een beetje een vooruit investering
. Die andere vent met een mijter op had ik al voorzien
. Ben ik voor de rest van het jaar vast klaar 
0 x
Wie van jullie heeft weleens de Bowmore 100 Degrees Proof geproeft?
En wat vonden jullie ervan...
Ook, ik ben samen met m'n dochter 'n verlanglijstje aan 't maken...
0 x
Roland... schreef:Wie van jullie heeft weleens de Bowmore 100 Degrees Proof geproeft?
Veel betere prijs kwaliteit ga je niet vinden… perfecte voorbeeld van Bowmore met toch hier en daar een "oude" smaak, lees van een goed gelegen whisky. De nieuwe Bowmore Tempest V schijnt ook erg in de smaak te vallen. Dat wordt zeker ook één van m'n volgende bowmore's. Eventueel een doos?
0 x
Yapi schreef:Roland... schreef:Wie van jullie heeft weleens de Bowmore 100 Degrees Proof geproeft?
Veel betere prijs kwaliteit ga je niet vinden… perfecte voorbeeld van Bowmore met toch hier en daar een "oude" smaak, lees van een goed gelegen whisky. De nieuwe Bowmore Tempest V schijnt ook erg in de smaak te vallen. Dat wordt zeker ook één van m'n volgende bowmore's. Eventueel een doos?Dat zijn vermoed ik de 2 toppers in die prijsklasse die ik ken.
Bedankt Bart, jou advies neem ik zonder twijfel aan!
De 100 Degrees staat nu met pen ipv potlood op 't lijstje...
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ik heb nog 2 geboortejaar whisky's gevonden voor een redelijke prijs. Sla me dood welke de voorkeur gaat krijgen. Er is nog een 3e, maar die kost een stuk meer. 
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Roland... schreef:Wie van jullie heeft weleens de Bowmore 100 Degrees Proof geproeft?
Ik heb 'm niet zelf geproefd. Dan vraag je je misschien af wat ik dan te melden heb
0 x
thijs100 schreef:Roland... schreef:Wie van jullie heeft weleens de Bowmore 100 Degrees Proof geproeft?
Ik heb 'm niet zelf geproefd. Dan vraag je je misschien af wat ik dan te melden hebEen vriend had deze fles een paar maanden terug meegenomen op de Whiskybase-zeilreis, voor de gemeenschappelijke whiskytafel. Die fles was volgens mij zo'n beetje als eerste leeg. Dat zegt wel wat, want aan boord zaten bijna alleen maar whiskykenners.
Dan zou ik daar dus ook kunnen gezeten hebben
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”