Alles over vaten topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
fritsk
Senior
Senior

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor fritsk » 12 Mei 2021, 18:45

0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Mei 2021, 18:47

Reichenbach schreef:Is het gebruik van de term single cask wel gereguleerd?

Ja in die hoedanigheid dat als je het gaat bottelen, de inhoud uit 1 vat moet komen. Maarja hoe lang dat dan precies al in 1 vat moet zitten..... dat kan ook 2 dagen zijn volgens mij :Scratch
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Mei 2021, 18:48

fritsk schreef:https://www.travelandleisure.com/trip-ideas/sleep-in-wine-barrel-quinta-da-pacheca-portugal
:bigsmile

Ronduit geniaal! Maarrr.. wel een beetje off topic om dit te plaatsen bij de GD expressies :lol: of....bedoel je dat als je een nachtje hierin slaapt, je jezelf de volgende ochtend ook ‘single cask’ mag noemen? :P
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 12 Mei 2021, 19:10

Cask1988 schreef:
fritsk schreef:https://www.travelandleisure.com/trip-ideas/sleep-in-wine-barrel-quinta-da-pacheca-portugal

Ronduit geniaal! Maarrr.. wel een beetje off topic om dit te plaatsen bij de GD expressies :lol: of....bedoel je dat als je een nachtje hierin slaapt, je jezelf de volgende ochtend ook ‘single cask’ mag noemen? :P

En als je je daarin kapot drinkt aan de PX, dan ben je single cask sherry finished :P
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Mei 2021, 20:19

Uridium schreef:En als je je daarin kapot drinkt aan de PX, dan ben je single cask sherry finished :P
En ben je al snel weer single.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 13 Mei 2021, 00:17

Cask1988 schreef:

Met een beetje mazzel is het dan wel een van de betere single cask nachtjes die je gehad hebt :goedgedaan
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Mei 2021, 00:25

fritsk schreef:Met een beetje mazzel is het dan wel een van de betere single cask nachtjes die je gehad hebt :goedgedaan

In dat geval moet m’n meissie dus ook mee. In zekere zin vormen we dan weer een prachtige blend :P
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Mei 2021, 11:19

Cask1988 schreef:
Reichenbach schreef:Is het gebruik van de term single cask wel gereguleerd?

Ja in die hoedanigheid dat als je het gaat bottelen, de inhoud uit 1 vat moet komen. Maarja hoe lang dat dan precies al in 1 vat moet zitten..... dat kan ook 2 dagen zijn volgens mij :Scratch

Uit m'n hoofd geldt er een minimale periode van 6 maanden na het huwelijk dat beide lovers het in hetzelfde vat uit moeten houden.. :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Mei 2021, 12:15

Reichenbach schreef:Dat hele single cask is toch een dubieus gedoe. Als je het ruim interpreteert is de solera van Glenfiddich 15 ook een single cask.

Is het gebruik van de term single cask wel gereguleerd?

Nu ga je toch echt te ver :P
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Mei 2021, 13:20

Reichenbach schreef:Dat hele single cask is toch een dubieus gedoe. Als je het ruim interpreteert is de solera van Glenfiddich 15 ook een single cask.

Is het gebruik van de term single cask wel gereguleerd?
Oogadal schreef:Uit m'n hoofd geldt er een minimale periode van 6 maanden na het huwelijk dat beide lovers het in hetzelfde vat uit moeten houden.. :bigsmile

Ik heb de SWA hier maar eens over benaderd. Op hun website of het verdere internet kan ik zo gauw geen harde regel vinden en via enkele blogs krijg ik de indruk dat hier niets officieels over gereguleerd is. Dus de vraag maar bij de bron neer gelegd. Now we wait for a reply...
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Mei 2021, 14:01

Ik zou niet in hongerstaking gaan in afwachting van antwoord van de SWA Arthur. :lekker
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Mei 2021, 14:03

Oogadal schreef:Ik zou niet in hongerstaking gaan in afwachting van antwoord van de SWA Arthur. :lekker

Kan ik best gebruiken :lol: 6kg and counting...mag nog 10 af dus ze hebben nog ff :D
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 13 Mei 2021, 15:09

Ai, en dat met het bbq-seizoen in aantocht... :lekker
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Mei 2021, 20:54

Oogadal schreef:Ik zou niet in hongerstaking gaan in afwachting van antwoord van de SWA Arthur. :lekker

Nou dat ging verrassend snel! Binnen 3u antwoord! Ik vroeg:
- is de term single cask gereguleerd door de SWA en zo ja hoe?
- is er een minimum tijd die meerdere vaten in 1 vat moeten zitten om weer single cask te mogen heten

En gelijk eens een balletje opgegooid over het finishen.
- is dit gereguleerd? Minimale finish tijd?
- waarom niet meer transparantie eisen over de lengte van finishes aan de consument op het label?

Dit was het snelle, maar nog niet heel bevredigende antwoord:

Dear Mr Vonk

Thanks for your inquiry. I provide some answers below which are hopefully clear.

Meaning of “Single Cask”

EU law requires labelling information to the consumer to be clear, accurate and not misleading. The term “Single Cask” should only be used when the contents of the bottle have spent the entire maturation period in a single cask. The term “Single Cask” should not be used where there has been a vatting of a number of casks, even if the vatted product has then been refilled into casks, for example for ‘finishing’.

Nature of the ‘finishing’ process

‘Finishing’ is an extension of maturation and, like maturation, the effect of ‘finishing’ must be the result of the interaction between the Scotch Whisky and the cask. For this reason, if a ‘finish’ is claimed, the ‘finishing’ should have been for long enough for the cask to affect the organoleptic character of the spirit. A ‘finished’ Scotch Whisky must still have the flavour, aroma and colour of Scotch Whisky. If the ‘finishing’ of a Scotch Whisky results in a spirit which ceases to have the taste and aroma and colour generally found in Scotch Whisky, it will no longer qualify as Scotch Whisky.

Let me know if you need any further information.

Best regards

Alan

Behalve dat het volgens ‘EU law’ (waar het VK dus niet meer onder valt) niet mag om vaten bij elkaar te donderen en het dan toch single cask te noemen, lees ik niet bijzonder veel regulering vanuit de SWA zelf op dit gebied. Ik vind het antwoord dus ook wat incompleet, weinig verhelderend en heb doorgevraagd hierover.

Hetzelfde geldt voor het finish verhaal. Blijkbaar moet het op smaak en geur nog lijken op en smaken naar Schotse whisky, maar dat is nogal breed, vaag en subjectief. Bovendien ga ik er niet van uit dat de SWA álle finishes zelf proeft om goedkeuring te geven dus ook deze reactie vraagt om doorvragen. Dat dus ook gedaan.

To be continued :bigsmile
4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Mei 2021, 21:04

Ik vind het antwoord op 'single cask' overigens wel duidelijk. De hele rijping periode in één vat. Dat sluit mijns inziens het bij elkaar mikken van whisky uit meerdere vaten in één vat uit.

Niet dat het niet gebeurd, de SWA heeft volgens mij alleen maar iets te zeggen over whisky waar ook het woord scotch op de fles staat.
Ook maakt de verklaring op Wiki het niet veel duidelijker:
There has been some recent controversy over whether single cask whiskeys are indeed all from single casks. Whiskeys sold by Scottish distilleries such as Ben Nevis and GlenDronach as "single casks" have been revealed to be vattings of multiple barrels, which may have been of different kinds, with the "single cask" designation referring only to the final cask for maturation.[1] In the absence of specific regulation regarding this language, it is not clear to what extent this practice is prevalent in the industry as a whole.

https://en.wikipedia.org/wiki/Single_barrel_whiskey
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”