GJR schreef:...maar is deze nu heel erg afwijkend van de standaard OB (uitgaande van de meest gangbare botteling) ? Maakt het vaak niet makkelijker om tot een keuze te komen in het begin
Maar het was zo wie zo al moeilijk als je weet hoe verschillend "dezelfde" OB expressies over de jaren heen kunnen zijn en wat voor enorme verschillen er kunnen zitten in het kwaliteitsniveau van de diverse OB bottelingen.
Daarom ben ik zo vreugdevol gestemd over het beschikbaar komen van de Malt Maniacs whisky-monitor. Volgens mij is dat de meest objectieve en uitgebreide database met vergelijkingsmateriaal.
Dit is een belangrijke bron van informatie geweest bij het zoeken voor mijn meest recente aankopen van oudere bottelingen. Zo zie je dat van het ene merk de OB's bijna allemaal boven de 80 of zelfs 85 scoren terwijl het bij een ander merk over de jaren en expressies varieert tussen 70 en 90 o.i.d. of altijd matig is. Bij die laatsten moet je wel degelijk goed uitkijken welke OB bottelingen je koopt. En zelfs als het niveau constant hoog is kan het fout gaan. Zie als voorbeeld: Aberlour a'bunadh batch 29. Ik vind de a'bunadh geweldig maar de #29 zal ik echt niet kopen.
Houd er wel rekening mee dat je voorzichtig moet zijn met scores die door één of enkele MM's gegeven zijn. De"kwaliteits garantie" van een score is uiteraard pas betrouwbaar vanaf, pakweg 4 beoordelaars, het aantal dat ze ook zelf hanteren.

. @MadMaster heeft ook gelijk en ik laat me niet (meer) gek maken vandaar mijn