Official Bottlings of independent Bottlings?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Official Bottlings of independent Bottlings?

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jan 2011, 12:49

GJR schreef:...maar is deze nu heel erg afwijkend van de standaard OB (uitgaande van de meest gangbare botteling) ? Maakt het vaak niet makkelijker om tot een keuze te komen in het begin :?

Maar het was zo wie zo al moeilijk als je weet hoe verschillend "dezelfde" OB expressies over de jaren heen kunnen zijn en wat voor enorme verschillen er kunnen zitten in het kwaliteitsniveau van de diverse OB bottelingen.

Daarom ben ik zo vreugdevol gestemd over het beschikbaar komen van de Malt Maniacs whisky-monitor. Volgens mij is dat de meest objectieve en uitgebreide database met vergelijkingsmateriaal.

Dit is een belangrijke bron van informatie geweest bij het zoeken voor mijn meest recente aankopen van oudere bottelingen. Zo zie je dat van het ene merk de OB's bijna allemaal boven de 80 of zelfs 85 scoren terwijl het bij een ander merk over de jaren en expressies varieert tussen 70 en 90 o.i.d. of altijd matig is. Bij die laatsten moet je wel degelijk goed uitkijken welke OB bottelingen je koopt. En zelfs als het niveau constant hoog is kan het fout gaan. Zie als voorbeeld: Aberlour a'bunadh batch 29. Ik vind de a'bunadh geweldig maar de #29 zal ik echt niet kopen.

Houd er wel rekening mee dat je voorzichtig moet zijn met scores die door één of enkele MM's gegeven zijn. De"kwaliteits garantie" van een score is uiteraard pas betrouwbaar vanaf, pakweg 4 beoordelaars, het aantal dat ze ook zelf hanteren.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jan 2011, 14:12

Piet schreef:... Zo zie je dat van het ene merk de OB's bijna allemaal boven de 80 of zelfs 85 scoren terwijl het bij een ander merk over de jaren en expressies varieert tussen 70 en 90 o.i.d. of altijd matig is. Bij die laatsten moet je wel degelijk goed uitkijken welke OB bottelingen je koopt. En zelfs als het niveau constant hoog is kan het fout gaan. Zie als voorbeeld: Aberlour a'bunadh batch 29. Ik vind de a'bunadh geweldig maar de #29 zal ik echt niet kopen.

Houd er wel rekening mee dat je voorzichtig moet zijn met scores die door één of enkele MM's gegeven zijn. De"kwaliteits garantie" van een score is uiteraard pas betrouwbaar vanaf, pakweg 4 beoordelaars, het aantal dat ze ook zelf hanteren.

Overigens is dit met IB's niet veel anders.
Hoewel er meerdere zijn die een reputatie hebben hoog te houden is het niet zo dat je blind Samaroli, Rare Malts of Adelphi om maar een paar IB's te noemen, kunt kopen want hoewel het gemiddelde niveau van hun aanbod van hoge kwaliteit is zijn er toch ook altijd negatieve uitschieters te vinden. Ook in de hoge prijsklasse, dus ook een hoge prijs is geen enkele garantie. De kans dat het wel goed zit is wel groter maar er is ook hier geen garantie. Ook niet met een hoge MM-score maar empirisch gezien zeker wel. Voorlopig is dit mijn "bijbel".
0 x

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 21 Jan 2011, 18:06

Ook al ben ik in dienst bij Whisky Import Nederland wat vooral actief is met onafhankelijke bottelingen wil ik als whisky-liefhebber en vooraal ook als promoter het volgende melden ( en dat doe ik ook op festivals en proeverijen):

De varieteit aan wereldwijde whisky's, releases en bottelingen van de grote namen is fantastisch. Of het nu de single malts uit de stal van Diagio, Glen Farclass etc betreft...het is al een hele klus om die allemaal te gaan proeven.
Wel is het de enige manier om de verscheidenheid te gaan ontdekken en je persoonlijke voorkeuren kwa smaak te gaan ontwikkelen. Het blijft fantastisch om bijvoorbeeld alleen al de wereldwijde Islay-whiskys te proeven, te vergelijken en te gaan ontdekken welke verschillen er zijn tussen bijvoorbeeld alleen al de Bowmore-releases, etc.
De wereld van de voormalig genoemde Island of Coastal whiskys is alleen al een bijzondere en de moeite waard.
Oban, Clynelish, Pulteney, Highland Park, Springbank, Scapa, Glen Scotia, Tobermory...zo mooi..

En dan heb je nog de "verborgen distlleries". Diegene die alleen maar produceren voor de blends ( blended malts) en als singel malt niet in de wereld worden gezet. Ook die kun je vinden, in bijzondere oplagen.
En als heel klein kersje..die iedere keer van smaak en kleur wisselt op de taart zijn er al die verschillende single cask uitvoeringen, veelal door onafhankelijke bottelaars in de wereld gezet met maximaal 600 flesjes.
Die zijn bijzonder, maar ook maar 1-malig. Lastig en uitdagend.
Deze zijn nooit mogelijk wanneer de grote namen niet verkrijgbaar en geliefd zouden zijn. Dat is de basis en die al zo bijzonder..
Als vertegenwoordiger in Nederland van een aantal onafhankelijk bottelaars kan dit verhaal niet genoeg beklemtonen.
Ook al ben ik verwend met vele single cask uitvoeringen...mijn interesse gaat toch voor een groot deel uit naar de ontwikkelingen van de grote jongens..zoals Glenfiddich, Balvennie, Talisker, Glen Farclass, Macallan, Glenrothhes, Glenmorangie, Springbank etc.. En zeker hun bijzondere releases.

Grts
Hans Bol
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 21 Jan 2011, 20:45

MadMaster schreef:
GJR schreef:Ik vind het bij merken die ik nog ken wel lastig, neem ik de ob als kennismaking of een ib met als risico dat als de ib bevalt ik een ob aanschaf die flink tegen zou kunnen vallen. Als jullie een ib aanschaffen/proeven zetten jullie hem dan af tegen een ob ? Bijvoorbeeld heb ik een GM Macallan in mijn bezit en deze bevalt goed (zwaar sherry) zeker voor de prijs, maar is deze nu heel erg afwijkend van de standaard OB (uitgaande van de meest gangbare botteling) ? Maakt het vaak niet makkelijker om tot een keuze te komen in het begin :?

Ik zou zeggen: Maak het je niet te moeilijk en beslis op basis van wat je proeft, niet op basis van wat je niet hebt geproefd. Wat je niet kent, kan je niet over oordelen.
Of datgene wat je proeft dan een IB of een OB is, doet er niet toe.

En een 'ouderwetse' sherry G&M Macallan (die van Van Wees??) afzetten tegen een hedendaagse Fine Oak is ook niet helemaal eerlijk, natuurlijk, maar dat terzijde... ;)

Helemaal mee eens, @MadMaster. Ik zou dan ook vooral de beginnende whiskydrinkers willen adviseren, de informatie die op je afkomt, rustig te lezen, laten bezinken en na 'n tijdje misschien nog 'ns door te nemen. Vergelijk je bevindingen met anderen, pas je mening eventueel aan of laat het gewoon zo, zoals je eerder van mening was over betreffende whisky, maar laat je nooit meesleuren - tenzij je dat natuurlijk graag wilt ;) - maar dat gaat dan ten koste van jou mening en die hoeft vanaf het begin echt niet verkeerd te zijn geweest. Van whisky genieten, betekent er de tijd voor nemen en nooit gehaast te werk gaan, want daar komen vaak de verkeerde aankopen van en dat is doodzonde!

Er zijn echt hele goede OB's, maar er zijn ook hele goede IB's en er zijn ook slechtere OB's én IB's!
Luister naar je zelf en wat @MadMaster zegt: of het nu OB of IB is doet er niet echt toe, hij moet - iedere keer eigenlijk weer - opvallen door z'n eigen (positieve) eigenaardigheden en dat licht dan geheel in jouw eigen handen!
Train je smaakpapillen, zou ik zeggen :nat

En nog 'n heel klein, maar niet onbelangrijk tipje: de whisky van vandaag zit nog steeds in z'n booming time, er worden voor sommige/veel whiskies té hoge prijzen gevraagd; er zijn redelijk veel goedkopere te vinden, die hoog scoren bij onze bekende whisky-reviewers, zoals Serge Valentin, Jim Murray, Keith Wood, Ruben(Whiskynotes), Jim Swan, Luc Timmermans, Johan Van Samang(Onversneden) enz.enz.
Laatst gewijzigd door Piet op 23 Jan 2011, 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: MM veranderd in @MadMaster aangezien niet Malt Maniacs is bedoeld
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 23 Jan 2011, 11:27

Piet schreef:Daarom ben ik zo vreugdevol gestemd over het beschikbaar komen van de Malt Maniacs whisky-monitor. Volgens mij is dat de meest objectieve en uitgebreide database met vergelijkingsmateriaal.

Ook hier ben ik echt blij mij, ondanks dat het soms enigzins moeilijk zoeken is, raadpleeg ik deze best veel, om te kijken naar hun scores, zeker bij een aanschaf in een wat hoger prijssegment.

Piet schreef:Zie als voorbeeld: Aberlour a'bunadh batch 29. Ik vind de a'bunadh geweldig maar de #29 zal ik echt niet kopen.

Heb ook enigzins rondgekeken naar ervaringen met deze batch. En ik kom veel verschillen tegen. Onze "goede" vriend Jim scoort hem met 94,5 pnt als "world class"(citaat Jim Murray) en ook bij wat anderen kom ik goede waarderingen tegen, alleen kan ik niet achterhalen wie dat zijn (vaak eenmalige scores). Gezien het grote verschil zou ik ook deze niet aanschaffen en liever 1 waar de meningen wat dichter bij elkaar liggen.

I_SPEY schreef:Er zijn echt hele goede OB's, maar er zijn ook hele goede IB's en er zijn ook slechtere OB's én IB's!
Luister naar je zelf en wat @MadMaster zegt: of het nu OB of IB is doet er niet echt toe, hij moet - iedere keer eigenlijk weer - opvallen door z'n eigen (positieve) eigenaardigheden en dat licht dan geheel in jouw eigen handen!
Train je smaakpapillen, zou ik zeggen :nat

Dit is ook helemaal waar, en het trainen van mijn smaakpapillen wordt hard aan gewerkt :lekker. @MadMaster heeft ook gelijk en ik laat me niet (meer) gek maken vandaar mijn goede voornemens.

I_SPEY schreef:En nog 'n heel klein, maar niet onbelangrijk tipje: de whisky van vandaag zit nog steeds in z'n booming time, er worden voor sommige/veel whiskies té hoge prijzen gevraagd; er zijn redelijk veel goedkopere te vinden, die hoog scoren bij onze bekende whisky-reviewers, zoals Serge Valentin, Jim Murray, Keith Wood, Ruben(Whiskynotes), Jim Swan, Luc Timmermans, Johan Van Samang(Onversneden) enz.enz.

Ik vind het soms nog moeilijk om van dergelijke reviewers de waarde in te schatten, zo kan ik de review van onversneden en dan bij de blends niet waarderen, maar dat is persoonlijk en zal ik zijn reviews eerder minder serieus nemen, net zoals die van Jim Murray (ondanks dat het leuk blijft ze te lezen). Dit komt ook terug in mijn voornemens, uitbouwen wat mij goed bevalt en veel proeven van nieuwe zaken, voordat een fles wordt aangeschaft.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Jan 2011, 14:16

Gezien het verloop van deze discussie toch nog even ter verduidelijking en herinnering:
MadMaster schreef:...Ik zou zeggen: Maak het je niet te moeilijk en beslis op basis van wat je proeft, niet op basis van wat je niet hebt geproefd. Wat je niet kent, kan je niet over oordelen.
Of datgene wat je proeft dan een IB of een OB is, doet er niet toe....

Dit is natuurlijk mooi als het al mogelijk is éérst te proeven en dan te kopen. Meestal niet dus.
Hetgeen ik schreef ging toch vooral over een aankoopbeleid en juist om te voorkomen dat je iets proeft dat je al gekocht hebt, dat dan toch tegen blijkt te vallen.
Zoals ik al eerder schreef, zeker voor dure flessen wil ik het risico van een miskoop (of in elk geval teleurstelling) tot een minimum beperken, vandaar ook dat ik er de MM-monitor bij haalde.
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 23 Jan 2011, 23:31

Piet schreef:Gezien het verloop van deze discussie toch nog even ter verduidelijking en herinnering:
MadMaster schreef:...Ik zou zeggen: Maak het je niet te moeilijk en beslis op basis van wat je proeft, niet op basis van wat je niet hebt geproefd. Wat je niet kent, kan je niet over oordelen.

Dit is natuurlijk mooi als het al mogelijk is éérst te proeven en dan te kopen. Meestal niet dus.
Hetgeen ik schreef ging toch vooral over een aankoopbeleid en juist om te voorkomen dat je iets proeft dat je al gekocht hebt, dat dan toch tegen blijkt te vallen.

En wat ik schreef gaat ook over eventueel aankoopbeleid. Je bepaalt toch zelf of je iets koopt en op basis waarvan?
Doe je dat om de mooie verpakking, de leuke dame van de slijterij, de reputatie van de distilleerderij of bottelaar, omdat het een IB danwel OB is of vanwege de aangename geur en/of de smaak die je voorafgaande aan je aankoop hebt ervaren? De reden kan de ene keer anders zijn dan de andere keer, maar uiteindelijk beslis je toch zelf om wat voor reden dan ook...
Je kan tegenwoordig bijna elk weekend (en daarbuiten ook nog vaak) wel ergens een whiskyproeverij vinden waar één of meerdere whisky-importeurs aanwezig zijn. Keuze te over dus om te proeven en op basis daarvan eal dan over te gaan tot de aanschaf van een fles. Oftewel:

Als een Whisky Bible, een MM-rating, de beoordeling van een whisky hier op het forum of wat dan ook je daarbij helpt, prima. Maar het is nooit de waarheid zoals jij die zal ervaren, voor geen enkele whisky, IB of OB.
Daarvoor liggen ieders individuele geur- en smaakbelevingen te ver uit elkaar.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Jan 2011, 11:22

MadMaster schreef:Daarvoor liggen ieders individuele geur- en smaakbelevingen te ver uit elkaar.

Zo ook bij een Old Pulteney tasting ;-) Maar het klopt wat je zegt. Het is niet zo dat je een whisky lekker moet vinden als 99 van de 100 deze lekker vindt; dan ben jij maar die ene :-)

Wel geldt als je de OB lekker vind, het natuurlijk een leuk uitstapje naar een IB is om te kijken wat een andere finish oid daarmee doet 8-) Vind je het echt niks... tsja... dan had je eerst moeten proeven. Of je moet geld genoeg hebben en het de investering wel waard vinden.

Piet schreef:Dit is natuurlijk mooi als het al mogelijk is éérst te proeven en dan te kopen. Meestal niet dus.

Op grotere festivals vaak wel, vaak dan ook met bijbetaling. Of een aparte tasting bij een slijter. Maar je moet wel zoeken ja.

Persoonlijk kijk ik de laatste tijd wel naar de IB's van de OB's die ik lekker vind; puur om bovengenoemde reden: eens kijken wat een ander ervan gemaakt heeft. Extra rijping, een/andere finish. Uitgangspositie is dan vaak wel dat ik de OB ken. En ik let natuurlijk op de prijs; geld groeit bij mij nog steeds niet op m'n rug of aan de boom :(
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 11 Feb 2011, 14:32

Hallo iedereen,

Vorig jaar een ib van van wees(een jura) gekocht, zowel voor de prijs als om te proeven of het wel iets zou zijn, ergens wel enigzins verbaasd over de kwaliteit/smaakverhouding t.o van de prijs ong 30 euro, daartegen een ob van laga 12 jr, vond ik voor 60 euro erg tegenvallen, ik schenk deze ook uit op proeverijen, heeft toch nog een goede bestemming. Ik kijk toch ongemerkt steeds meer naar ib van bepaalde merken, en ook bedrijven zoals WIN die regelmatig wat bijzonders in de markt zetten, volg ik ook, een ib van laprh8 van dh17 is me ook goed bevallen en staat nog op mijn lijstje voor ik meen 34 euro.
Dus ja, de ob van de grote bedrijven volg ik voorzichtig maar de voorkeur gaat nu na een aantal jaren voor enkele "vaste merken" toch uit naar ib, liefts op cs, kan ik er wat water bij doen.
:D
pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”