Whisky voor vrouwen / Vrouwenwhisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
forshizzle
Actief lid
Actief lid

Re: whisky voor vrouwen

Ongelezen berichtdoor forshizzle » 29 Sep 2015, 15:34

Gewoon een lekkere Talisker Storm hoppa
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 29 Sep 2015, 15:42

Matti schreef:Als ik even lichtelijk uit de toon mag vallen: niets zegt dat vrouwen nu specifiek vallen op een subtiele lichte whisky. Er zijn genoeg vrouwen die een hevig geturfde whisky heerlijk vinden en genoeg mannen die dat niet vinden :)

Ofwel: koop een paar samples van een lichte, een geturfde, een gesherriede, ... kan ze zelf kijken wat ze lekker vind en wat niet.

en dat is dus ook precies wat er gaat gebeuren ;)
3 x
Afbeelding

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 29 Sep 2015, 15:50

henri schreef:
Matti schreef:Als ik even lichtelijk uit de toon mag vallen: niets zegt dat vrouwen nu specifiek vallen op een subtiele lichte whisky. Er zijn genoeg vrouwen die een hevig geturfde whisky heerlijk vinden en genoeg mannen die dat niet vinden :)

Ofwel: koop een paar samples van een lichte, een geturfde, een gesherriede, ... kan ze zelf kijken wat ze lekker vind en wat niet.

en dat is dus ook precies wat er gaat gebeuren ;)

verstandig. Het is in mijn beleving een hardnekkig misverstand dat vrouwen juist voor milde whisky gaan. Hetgeen iedere beginnende liefhebber aan moet wennen is de scherpte van de alcohol. Daar moet je wel op letten. Maar ga juist voor een breed smaak pallet. Turf, sherry, subtiel, heftig. Maar kijk uit met echte cask strengt in het begin. laat ze het wel beleven. Mijn ervaring is dat als ik mensen in de kelder heb die nooit whisky drinken ze zelden een "zachte" whisky lekker of de lekkerste vinden. wat het wel altijd doet zijn verfijnde whiskies. Zoals een Benriach 1976. Veel smaaklagen, mooi fruit, en mede door de vele jaren rijping en smaken erin in wordt d alcohol als minder scherp ervaren.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 29 Sep 2015, 15:56

Dalwhinnie wordt inderdaad "the lady dram" genoemd. Het staat zelfs op de fles. Er is nog een whisky die ze zo noemen. Kilbeggan als ik me niet vergis. Dat is inderdaad een hele fruitige whisky. Mijn vriendin drinkt graag Penderyn (de Madeira en de Myth) of Mannochmore.
Overigens, zoals al eerder is gezegd. Ook bij mijn vriendin is het zo dat ze geïnteresseerde raakte in whisky toen ze merkte dat ze niet allemaal hetzelfde smaken (dat was op de boot van IJmuiden naar Newcastle!). Het zo (ook inderdaad) zomaar kunnen dat je partner meer richting the Islay stijl gaat. Ik ken wel een paar vrouwen die (net als ik) vooral voor de rook gaan.
Dat gezegd hebbende. Een vriend van me was ook wel geïnteresseerd, maar hij heeft het ook niet zo op de alcohol. Ik heb voor een verjaardag van hem een setje samples gemaakt waar zelfs een whisky uit zijn geboortejaar tussen zat (1976), maar nog altijd vind hij geen enkele whisky lekker vanwege het alcoholpercentage. Dat zou zomaar iets kunnen zijn waar mensen niet 'overheen groeien'.

[edit]Die 1976'er kwam van Teun van hierboven! Ik weet zo niet meer of het de BenRiach is die hij noemt, maar wie weet.[/edit]
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 29 Sep 2015, 17:45

Een arran met finish op portvaten is misschien iets, toegankelijk, zoet en wat lichte rook, een mooie ledaig , met rook en zilt kan ook iets wezen, bij glenfiddich kun je aan de 15 jr solera denken, een mooie mortlach maar ook iets uit de highland zoals een vaak vergeten Balblair kan het ook wezen, naast een Blair athol kan ook een mooie, kwalitatieve een betere blend als prettig worden ervaren, een benriach 76, jazeker, maar zoals je in de 1e posting omschrijft: niet te duur..benriach 76 is dan wat teveel van het goede..maar ik zou kijken wat je wilt, zeker bij Teun iets van samples bestellen, en ja dan is dat zeker een aanrader, succes met je keuze..
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Sep 2015, 18:13

Inderdaad is het natuurlijk onzin dat vrouwen andere whisky lekkerder vinden dan mannen.

Wat je bedoeld is een goede toegankelijke whisky te vinden voor een beginnend liefhebber of iemand die onbekend is met whisky.
Als je dan iets wilt hebben wat niet duur is, maar wel speciaal dan zeg ik Whyte&Mackay 13 jaar.

Als het een single malt moet zijn en je zelf niet veel geld wilt uitgeven: Speyburn 10 jaar. Of een Cardhu 12.
Verder een Bushmills 10 of de NAS zijn prima introductie whiskies. Auchentoshan three wood is ook een goede.
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 29 Sep 2015, 18:44

henri schreef:
Tonny schreef:Gewoon een Glenfiddich. De meesten hier op het Forum zijn daarmee begonnen. Zie hier allemaal ingewikkelde suggesties maar ik zou het simpel houden. Glen Moray Portfinish zou ook kunnen. Uiteindelijk blijkt dat ze alleen maar Islays wil.

glenfiddich heeft weinig smaak en is scherper dan de meest voorgenoemden, lijkt me dus niet de beste tip ;)

Scherper dan vW Mortlach 2008?
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 29 Sep 2015, 18:47

hier thuis drinkt de vrouw ook wel eens een dram, soms zelfs met vriendinnen. Ze pakken altijd iets met peat, anders is het te zoet zeggen ze... heb ik weer. Drinken ze me mooie Islay flessen leeg
1 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 29 Sep 2015, 18:48

Tonny schreef:

yup, zonder twijfel
0 x
Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 29 Sep 2015, 19:34

Mijn vriendin was wel te vinden voor de Yamazaki Distiller's Reserve en ook voor de Highland Park 18. Een Glenmorangie zou er ook nog wel ingaan denk ik :P :hoera
0 x
Afbeelding

K-AH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor K-AH » 29 Sep 2015, 21:26

De favoriete whisky van mijn vrouw is alvast (zowat alles van) Old Pulteney.
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 30 Sep 2015, 20:04

henri schreef:
Tonny schreef:

yup, zonder twijfel

Dat ga ik morgen even proberen. Het lijkt me sterk (geen woordspeling).
1 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky voor vrouwen / Vrouwenwhisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Sep 2015, 22:18

Glenmorangie 10yo :schotland , Bushmills 10yo :ier

Maar... kunnen we alle vrouwen over één kam scheren? :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 01 Okt 2015, 00:02

Tonny schreef:Dat ga ik morgen even proberen. Het lijkt me sterk (geen woordspeling).

weet je wat t is.. die mortlach is absoluut nog "spirity" maar dat is wat anders dan "scherp" :)
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 04 Okt 2015, 16:45

henri schreef:
Tonny schreef:

:D :D
yup, zonder twijfel

Mortlacht is scherper. Ik heb ze net vergeleken.

Zonder twijfel! :D
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”